پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴

اجتماعی

مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی:

«حکمرانی»، مفهومی اسلامی و ریشه‌دار در معارف قرآنی است

«حکمرانی»، مفهومی اسلامی و ریشه‌دار در معارف قرآنی است
عصر قم - مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی گفت: «حکمرانی»، مفهومی اسلامی و ریشه‌دار در معارف قرآنی است.
  بزرگنمايي:

عصر قم - مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی گفت: «حکمرانی»، مفهومی اسلامی و ریشه‌دار در معارف قرآنی است.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم، ابوطالب شفقت مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی، در دوره آموزشی «حکمرانی استانی» ویژه اعضای شورای اداری استان قم که امروز (چهارشنبه 30 مهر ماه 1404) در محل سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، با تأکید بر اصالت اسلامی مفهوم حکمرانی اظهار داشت: حکمرانی مفهومی وارداتی نیست، بلکه برگرفته از مبانی قرآنی، نهج‌البلاغه و تعالیم ائمه اطهار(ع) است و باید در مسیر تولید محتوای بومی و اسلامی برای اداره جامعه به‌کار گرفته شود.
مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم پیریایی، استاندار پیشین قم، گفت: امام خمینی(ره) در منشور روحانیت فرمودند که حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را در دست داشته باشند. این نگاه آینده‌نگر همان پایه فکری تمدن نوین اسلامی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند و ما باید در مسیر حرکت به سوی تمدن اسلامی گام برداریم.
وی با اشاره به ضرورت تسلط مدیران بر ابزارهای نوین مدیریت افزود: فناوری‌های جدید در عرصه آموزش، ارتباطات و بازار، سبک زندگی و اداره جامعه را متحول کرده‌اند. اگر ما تولیدکننده این ابزارها نباشیم، ناگزیر به استفاده از مدل‌های وابسته خواهیم شد و این امر موجب شکل‌گیری وابستگی فکری و مدیریتی به نظام‌های غیر اسلامی می‌شود.
شفقت در تبیین جایگاه اسلامی حکمرانی اظهار داشت: برخلاف تصور برخی، مفهوم حکمرانی از مفاهیم وارداتی نیست، بلکه دارای پایه‌های قرآنی و معارف اهل بیت(ع) است. مدیریت در اسلام همواره شبکه‌ای و مشارکتی بوده است؛ همان‌گونه که در دوران ائمه اطهار(ع) نظام ارتباطی و مدیریتی علمای مناطق مختلف جهان اسلام بر پایه مدیریت شبکه‌ای و اعتماد متقابل شکل گرفته بود.
وی افزود: حکمرانی نگاهی یکپارچه و فرایندی دارد؛ از سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری تا اجرا، ارزیابی و اصلاح قوانین. این مفهوم با تأکید بر هم‌افزایی، شفافیت و مشارکت مردمی، تفاوت بنیادینی با مدیریت صرف دارد.
این استاد مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی با اشاره به رسالت این مرکز علمی گفت: مدرسه عالی حکمرانی شهید با به پیشنهاد سردار شهید سرلشکر باقری و باق تصویب مقام معظم رهبری در سال 1398 تأسیس شد تا محتوای بومی و اسلامی در حوزه مدیریت و حکمرانی تولید کند و مدیران آینده نظام را تربیت نماید. هدف ما ایجاد گفتمان حکمرانی اسلامی در بدنه مدیریتی کشور است.
شفقت در ادامه بر اهمیت تولید محتوای علمی و بومی در دانشگاه‌ها و مراکز مدیریتی تأکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه‌های ما باید از سطح آموزش مفاهیم غربی عبور کرده و بر مبنای قرآن، نهج‌البلاغه و روایات معصومین (ع) محتوای مدیریت اسلامی تولید کنند. این مهم بدون همکاری و مشارکت میدانی مدیران اجرایی کشور محقق نخواهد شد.
وی خطاب به مدیران استان قم گفت: همه ما باید در تولید و اصلاح محتوای آموزشی حکمرانی مشارکت فعال داشته باشیم. تجربه‌های اجرایی شما در استان‌ها می‌تواند به غنای مفاهیم نظری کمک کند و مسیر تربیت مدیران آینده را علمی‌تر و کارآمدتر سازد.
در پایان سخنان خود، دکتر شفقت از تلاش‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری قم و مجموعه دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری در برگزاری مطلوب این دوره تقدیر کرد و اظهار امیدواری نمود:
برگزاری چنین نشست‌هایی، گامی مؤثر در جهت تحقق حکمرانی اسلامی و ارتقای مهارت‌های مدیران کشور است.


نظرات شما