عصر قم - رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان قم از کسب 8 رتبه برتر کشوری توسط دانشآموزان این استان در جشنواره نوجوان خوارزمی خبر داد و گفت: این تعداد افتخار برای اولین بار در طول یازده دوره این جشنواره توسط دانشآموزان استان قم رقم خورده است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش قم، مصطفی سبحی منعم، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با یک برنامهریزی راهبردی مناسب و تقویم اجرایی در سال تحصیلی 1404-1403 حدود 25 هزار دانش آموز(حدود 25 درصد) دبیرستانهای دوره اول متوسطه، در جشنواره نوجوان خوارزمی شرکت کردند؛ این جشنواره در چهار مرحله برگزار میشود که اولین و مهمترین مرحله، مرحله مدرسهای است، دانشآموزان برگزیده مرحله مدرسهای به مرحله منطقه و سپس استانی راه پیدا میکنند .
رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: در نهایت در تیر سال جاری در استان قم، 91 دانش آموز در 56 گروه و 13 محور به مرحله کشوری راه یافتند؛ پس از اعلام نتایج مرحله کشوری در مهر، 8 دانش آموز قمی در 6 محور موفق به کسب رتبههای برتر کشوری شدند و این تعداد افتخار برای اولین بار در طول یازده دوره این جشنواره توسط دانش آموزان استان قم، رقم خورده است که برگ زرینی در کتاب افتخارات آموزش و پرورش استان است .
سبحی منعم یکی از مهمترین رسالتهای این جشنواره را شناخت استعدادهای دانشآموزان و رشد و شکوفا کردن این استعدادها دانست و گفت: مهمترین هدف این جشنواره، هدایت تحصیلی دانش آموزان در جهت انتخاب درست رشته تحصیلی در دوره دوم متوسطه است .
وی افزود: 13 محور جشنواره نوجوان خوارزمی از بطن کتب درسی این دوره استخراج شده است و هر محوری به نحوی با یکی از کتب درسی، پیوند خورده است و انتخاب دانش آموزان جهت شرکت در هر کدام از اینمحورها، نشانگری از علائق و رغبت دانش آموزان به رشته تحصیلی مورد علاقه خودشان است؛ این جشنواره علاوه بر ایجاد یک فضای هیجانی، تفریحی، روحیه علمی، پژوهشی، مشارکتی، مسئولیت پذیری و در نهایت هدایت گری در آینده نگری انتخاب شغلی را بهصورت کاملاً هدفمند دنبال و تقویت میکند .
سبحی منعم تصریح کرد: بهمنظور تقویت و بهبود عملکرد اهداف این جشنواره، بر اساس دستورالعمل ابلاغی، تیم سازی از مدرسه تا استان با عناوین دبیران راهنما(دبیر درس) و دبیران اجرایی مدارس(معاون آموزشی مدرسه) و ناظران منطقهای و استانی، در دستور کار قرار گرفت و همچنین در جهت ارتقاء آگاهی مدیران و عوامل اجرایی مدارس و برقراری یک ارتباط چندلایه بین اداره کل، ادارات نواحی/مناطق و مدیران، اقداماتی از قبیل؛ برگزاری سلسله وبینارهایی با موضوع، آشنایی با شیوهنامه جشنواره نوجوان خورازمی و همچنین کارگاههای علمی تخصصی به صورت حضوری برای مدیران مدارس صورت گرفت .
وی با بیان اینکه در جهت تشویق و تقویت دانش آموزان در این جشنواره، توصیه کردیم مدارس با برگزاری اختتامیهای از دانش آموزان فعال و برگزیده، قدردانی کنند، گفت: نواحی و مناطق نیز از دانشآموزان برگزیده مرحله منطقهای در یک برنامه شایسته، تقدیر کنند؛ همچنین در جهت تقدیر و قدردانی از دانش آموزان منتخب استانی و برگزیدگان استان در مرحله کشوری و همچنین ناظران و فعالان این جشنواره نیز در اواسط آبان با حضور مسئولین استانی و مدیرکل آموزش و پرورش تقدیر خواهد شد .
رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم اعلام کرد: این افتخار نتیجه اهتمامجدی و تلاش و پشتکار دانش آموزان است و جا دارد به تمام دانشآموزان و همکاران خودم در استان به ویژه 8 دانشآموزی که موفق به کسب رتبههای برتر کشوری شدند و خانواده هایشان تبریک عرض کنیم .
وی ادامه داد: در جهت ادامه این موفقیتها در سال جدید در حال طراحی یک برنامه راهبردی هستیم. به امید خدا با شناسایی نقاط قوت سعی در تقویت آن و همچنین برطرف کردن نقاط ضعف هستیم؛ قطعا کارگاههای آموزشی استانی و منطقهای و وبینارهای علمی تخصصی در دستور کار قرار خواهد گرفت، تقدیر و تشویق دانشآموزان برتر استانی و کشوری بهمنظور الگوسازی نیز در برنامههای استان قرار دارد .
سبحی منعم بیان کرد: در پی تشکیل یک تیم علمی تخصصی با عنوان اندیشکده نخبگانی جشنواره نوجوان خوارزمی هستیم که متشکل از همکاران با تجربه و دانش آموزان افتخار آفرین و ناظران استانی، خواهد بود؛ یکی از اهداف این تیم طراحی برنامه راهبردی و نظارت و راهبری این جشنواره از مرحله مدرسه تا مرحله کشوری خواهد بود .
وی با اشاره به اینکه گسترش و تامین همه جانبه عدالت آموزشی و تربیتی یکی از اهداف کلان سند توسعه است، تصریح کرد: یک دیگر از اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین نیز به تنوع بخشی به محیطهای یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی می پردازد؛ این جشنواره میتواند در جهت تقویت و بهبود عدالت آموزشی و ارتقاء فرصتهای یادگیری برای تمام دانش آموزان نقش آفرینی کرده و همچنین کمک کند دانش آموزان تا حدی از فضای آموزش تئوری فاصله بگیرند و یادگیری کلاسی را به فضای بیرون و واقعی و مهارتی پیوند دهند .