عصر قم - نامه نیوز / یک فعال و تحلیلگر سیاسی گفت: قانون حجاب و عفاف هیچ وقت اجرایی نخواهد شد و از یک سو عمر مجلس فعلی آنقدر نیست که بخواهد باز هم پیگیرش باشد و مجلس بعد هم مسئولیت آن را گردن نمیگیرد و از سوی دیگر دولت بعد هم هر دولتی که باشد پشت این مصوبه نمیایستد.
سخنان اخیر محمدرضا باهنر درباره موضوع حجاب و تغییر پارادایمها در ساختار سیاسی با واکنشهای متفاوتی همراه شد. برخی آن را نشان از هنگامی یک چهره اصولگرا دانستند و برخی نیز به تندی بر باهنر تاختند. حالا پرسش آن است که چنین دوگانهای ناشی از چیست؟
محمدعلی رجایی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامهنیوز» گفت: «حملاتی که به آقای باهنر میشود را نمیتوان نشانه دو دستگی در حاکمیت فرض کنیم. آقای باهنر به نیروهای نواندیش و اصلاحطلبان نزدیک شده است. حاکمیت همچنان معتقد است که حجاب قانون است و بیحجابی خلاف شرع است. اینکه گفتههای باهنر بیشتر دیده میشود و برخی حملات به دنبال آن شکل میگیرد، به معنای دو دستگی در حاکمیت نیست و صرفا برای آن است که برای بسیاری شاید عجیب باشد زیرا او همیشه یکی از چهرههای شاخص اصولگرا بوده است».
بازار ![]()
او ادامه داد: «گرچه آقای باهنر نائبرئیس مجلس بوده اما اکنون بخشی از حاکمیت فرض نمیشود و اظهار نظرهایش بیشتر از موضوع شخصیاش است زیرا با آنکه عضو مجمع تشخیص مصلحت است اما اظهارنظر اخیرش اعلام موضع شخصیاش است».
این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «به باور من هرچه زمان میگذرد، باهنرها در ساختار سیاسی ایران تکثیر میشوند؛ همان طور که مرحوم هاشمی رفسنجانی، هاشمیِ دهه هفتاد نبود و سعی داشت جامعه عصر خود را درک کند. اکنون هم آقای باهنر سعی میکند با جامعه همراه باشد و آن را درک کند و بعد از این بر تعداد چهرههایی که چنین تحولی را طی میکنند، بیشتر خواهد شد و طبیعتا باید منتظر تغییر پارادایمها باشیم. نیروهای سیاسی احساس میکنند از جامعه عقب ماندهاند و باید خود را با تغییرات جامعه همگام کنند».
رجایی در پایان گفت: «من تصور میکنم در موضوع حجاب به تدریج بخشی از تغییرات اجتماعی پذیرفته میشود و تصمیمسازان با وضعیت کنونی اجتماعی کنار میآیند. قانون حجاب و عفاف هم هیچ وقت اجرایی نخواهد شد و از یک سو عمر مجلس فعلی آنقدر نیست که بخواهد باز هم پیگیرش باشد و مجلس بعد هم مسئولیت آن را گردن نمیگیرد و از سوی دیگر دولت بعد هم هر دولتی که باشد پشت این مصوبه نمیایستد».