سه شنبه ۲ دي ۱۴۰۴

گفتگو

افزایش هزینه‌های غیرضروری درمانی / لزوم جلوگیری از مصرف بی‌رویه دارو

افزایش هزینه‌های غیرضروری درمانی / لزوم جلوگیری از مصرف بی‌رویه دارو
عصر قم - ایسنا /مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با تأکید بر رویکرد حمایتی این سازمان، تحقق عدالت همگانی در سلامت و دسترسی برابر مردم به خدمات درمانی بدون دغدغه مالی را ...
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا /مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با تأکید بر رویکرد حمایتی این سازمان، تحقق عدالت همگانی در سلامت و دسترسی برابر مردم به خدمات درمانی بدون دغدغه مالی را از مهم‌ترین اهداف بیمه سلامت عنوان کرد و از گسترش پوشش بیمه‌ای، تقویت سلامت الکترونیک و حمایت ویژه از بیماران خاص و اقشار کم‌درآمد خبر داد.
دکتر محمد مهدی ناصحی - مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: رویکرد کلی این سازمان در سال‌های اخیر بر هزینه‌کرد هدفمند منابع، افزایش بهره‌وری و گسترش پوشش بیمه‌ای استوار بوده و تقویت زیرساخت‌های الکترونیک از اولویت‌های اصلی برنامه‌ها به شمار می‌رود.
بازار
وی با اشاره به حمایت از اقشار آسیب‌پذیر افزود: در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به‌صورت رایگان از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند. خدمات بیمه سلامت از طریق پنج صندوق ارائه می‌شود و حدود ۸۰ درصد منابع مالی آن از محل بودجه دولتی تأمین می‌شود.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، یکی از چالش‌های جدی نظام سلامت را افزایش هزینه‌های غیرضروری تشخیصی و درمانی دانست و تاکید کرد: با همکاری جامعه پزشکی و سایر نهادها تلاش می‌کنیم از مصرف بی‌رویه دارو و مداخلات غیرضروری جلوگیری کرده و منابع را به سمت بیماران واقعی و نیازمند هدایت کنیم.
ناصحی با اشاره به تاسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج بیان کرد: این صندوق فعالیت خود را با پنج هزار میلیارد تومان آغاز کرد و اکنون با بودجه‌ای بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان، ۱۳۰ گروه بیماری را تحت پوشش قرار داده است. تاکنون بیش از دو میلیون و 700 هزار بیمار دارای نشان از خدمات این صندوق بهره‌مند شده‌اند و برخی خدمات مانند کاشت حلزون تا ۱۰۰ درصد تحت پوشش قرار دارد.
ناصحی افزود: همچنین بیمه سلامت بیش از ۹۰ درصد تعرفه دولتی درمان ناباروری را در مراکز درمانی دولتی، 90 درصد تعرفه عمومی غیر دولتی را در مراکز درمانی عمومی غیردولتی و 70 درصد تعرفه خصوصی را در مراکز درمانی خصوصی تحت پوشش قرار داده است.
وی در ادامه از پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه سلامت الکترونیک خبر داد و گفت: بیش از ۹8 درصد نسخه‌ها به‌صورت الکترونیکی ثبت می‌شود که این امر موجب شفافیت، کاهش خطا و تسهیل خدمات شده است. راه‌اندازی سامانه «اشارک» برای ارائه خدمات غیرحضوری به بیماران ناشنوا و کم‌شنوا از دیگر اقدامات مهم در این حوزه است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین به اقدامات انجام‌شده برای جبران کمبود پزشک در مناطق محروم اشاره کرد و افزود: با افزایش پرداختی‌ها و مشوق‌های مالی، تلاش کرده‌ایم حضور پزشکان در مناطق کمتر برخوردار را تقویت کنیم تا عدالت در ارائه خدمات درمانی محقق شود.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، ناصحی در پایان تأکید کرد: سازمان بیمه سلامت نهادی حمایتی است که تلاش می‌کند هر ایرانی در هر نقطه از کشور بدون دغدغه مالی به خدمات درمانی مناسب دسترسی داشته باشد و این مسیر با همکاری سایر دستگاه‌ها و تلاش مستمر همکاران ادامه خواهد یافت.
پایان صف‌های حضوری؛ آغاز نوبت‌دهی اینترنتی در بیمارستان‌های دولتی
سامانه ملی و متمرکز نوبت‌دهی الکترونیک خدمات سرپایی حوزه سلامت از امروز به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد؛ سامانه‌ای که با هدف ساماندهی مراجعات درمانی، افزایش شفافیت و تسهیل دسترسی عادلانه مردم به خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی مراکز دولتی راه‌اندازی شده و امکان دریافت نوبت پزشکان سطح ۲ و ۳ درمانی را به‌صورت متمرکز در سراسر کشور فراهم می‌کند.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا عسکری اظهار کرد: از امروز، سامانه ملی و متمرکز نوبت‌دهی الکترونیک خدمات سرپایی حوزه سلامت به‌صورت رسمی آغاز به کار کرده است. این سامانه با هدف ساماندهی، شفاف‌سازی و ارتقای دسترسی عادلانه مردم به خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی (سطح ۲ و ۳ خدمات درمانی) راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به حجم بالای مراجعات درمانی در کشور افزود: بر اساس بررسی‌های آماری انجام‌شده در سال ۱۴۰۳، بیش از ۱۰ میلیون مورد بستری در بیمارستان‌های دولتی ثبت شده است، در حالی که تعداد خدمات سرپایی و ویزیت در مراکز درمانی دولتی از ۹۰ میلیون مورد فراتر رفته و با احتساب خدمات کلینیکی، این عدد به حدود ۲۰۰ میلیون مراجعه در سال می‌رسد. بدیهی است مدیریت چنین حجمی از خدمات بدون یک نظام یکپارچه و هوشمند، منجر به بی‌نظمی، عدم شفافیت و نارضایتی مردم خواهد شد.
عسکری تاکید کرد: راه‌اندازی این سامانه ملی، اقدامی اساسی در جهت نظم‌بخشی به ارائه خدمات سرپایی، تسهیل دسترسی مردم، کاهش مراجعات غیرضروری حضوری و ایجاد امکان پایش و سیاست‌گذاری دقیق‌تر برای مدیران نظام سلامت است. از این پس، شهروندان در هر نقطه از کشور می‌توانند به‌صورت متمرکز، نوبت پزشکان متخصص و فوق‌تخصص مراکز درمانی دولتی را دریافت کنند.
وی افزود: به عنوان نمونه، فردی که در شهرستان داراب استان فارس سکونت دارد، می‌تواند از طریق این سامانه برای دریافت نوبت از پزشک متخصص در بیمارستان شفا یحیاییان تهران به‌عنوان قطب ارتوپدی کشور اقدام کند. این سامانه امکان انتخاب پزشک، تخصص، محل ارائه خدمت و زمان مراجعه را متناسب با شرایط فرد فراهم می‌کند.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با اشاره به ماهیت غیر اورژانسی خدمات سرپایی گفت: همانند سایر کشورهای دنیا، بخشی از خدمات ویزیتی که فوریت ندارند، در قالب صف انتظار ارائه می‌شوند و این موضوع خللی در سلامت مردم ایجاد نمی‌کند، بلکه منجر به نظم، عدالت و شفافیت بیشتر در ارائه خدمات می‌شود.
وی هدف‌گذاری وزارت بهداشت را دستیابی به پوشش ۶۰ درصدی نوبت‌دهی الکترونیک خدمات سرپایی مراکز دولتی تا پایان سال جاری عنوان کرد و افزود: تأکید ما بر ۱۰۰ درصدی شدن نیست، چراکه همواره باید سهمی برای مراجعات حضوری، تماس‌های تلفنی، خدمات اورژانسی و افرادی که دسترسی یا توان استفاده از اینترنت ندارند، در نظر گرفته شود. به همین منظور، حدود ۲۰ درصد ظرفیت مراکز برای این گروه‌ها محفوظ خواهد ماند و هیچ‌گونه اجبار در استفاده از سامانه اعمال نخواهد شد.
عسکری با اشاره به توسعه خدمات نوین سلامت خاطرنشان کرد: در ادامه، ارائه برخی خدمات در قالب «دوراپزشکی» نیز در دستور کار قرار دارد؛ به‌گونه‌ای که برای برخی بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی یا افرادی که صرفا نیاز به پایش و تنظیم دارو دارند، مراجعه حضوری الزامی نباشد. آیین‌نامه این خدمات در ماه‌های گذشته ابلاغ شده و زیرساخت‌های فناورانه آن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حال توسعه است.
وی در خصوص آمادگی زیرساخت‌های فنی گفت: با توجه به اجرای موفق نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور، زیرساخت‌های لازم برای استقرار این سامانه نیز فراهم شده است. البته با توجه به پوشش بیش از ۶۷۸ مرکز دانشگاهی و بیمارستان دولتی، ممکن است در ابتدای مسیر چالش‌هایی وجود داشته باشد که با صبوری مردم و پیگیری مستمر، به‌سرعت برطرف خواهد شد.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت تأکید کرد: هدف این سامانه صرفا انتقال صف نوبت‌دهی از حالت حضوری به مجازی نیست، بلکه ایجاد یک نظام شفاف، استاندارد و قابل پایش است تا ارائه‌دهندگان خدمت منظم‌تر عمل کنند و سیاست‌گذاران نیز بتوانند بر اساس نیاز واقعی مردم، ظرفیت‌ها را به‌درستی مدیریت کنند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی گفت: این سامانه هم‌اکنون تمامی مراکز دانشگاهی ارائه‌دهنده خدمات سرپایی تخصصی و فوق‌تخصصی، شامل حدود ۶۷۸ بیمارستان و نیز تمامی کلینیک دولتی کشور را پوشش می‌دهد و در آینده، مراکز دیگری از جمله بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین اجتماعی نیز به آن متصل خواهند شد.
عسکری در پایان گفت: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه ملی نوبت‌دهی الکترونیک به نشانی nobat.behdasht.gov.ir نسبت به دریافت نوبت پزشک، تخصص، محل خدمت و زمان مراجعه اقدام کنند.


نظرات شما