دوشنبه ۱ دي ۱۴۰۴

اقتصادی

سقوط هلیکوپتر شهید رئیسی حادثه بود یا ترور؟

سقوط هلیکوپتر شهید رئیسی حادثه بود یا ترور؟
عصر قم - یورو نیوز / امام جمعه مشهد روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه با استناد به کتابی با عنوان «رایحه مرگ؛ کتابچه راهنمای عملیات مهلک موساد داخل ایران» که به تازگی منتشر ...
  بزرگنمايي:

عصر قم - یورو نیوز / امام جمعه مشهد روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه با استناد به کتابی با عنوان «رایحه مرگ؛ کتابچه راهنمای عملیات مهلک موساد داخل ایران» که به تازگی منتشر شده است، مدعی شد که سانحه سقوط هلیکوپتر ابراهیم رئیسی، عملیات موساد برای ترور او بوده است. آیا این ادعا که خلاف روایت رسمی است، حقیقت ماجراست؟
به گزارش یورونیوز؛ کتابی با نام «رایحه مرگ؛ کتابچه راهنمای عملیات مهلک موساد داخل ایران» منتشر شده که مدعی است به جزئیات فنی، اطلاعاتی و اجرایی عملیات موساد در ایران، از جمله جنگ ۱۲ روزه پرداخته است.
جالب اینکه هیچ اطلاعاتی از نویسنده این کتاب یعنی اسحاق گلداشتاین در «گوگل بوکس» (Google Books) و «آمازون» (Amazon) وجود ندارد.
بازار
آیت الله احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با استناد به این کتاب، مدعی شد که سانحه سقوط هلیکوپتر رییس دولت سیزدهم، عملیات موساد برای ترور او بوده است.
عملیات چگونه انجام شد؟
 ایجاد اختلال در سیستم هلیکوپتر: به گفته کتاب، هلیکوپترهای «بل ۲۱۲» که همان هلیکوپتر رئیسی بود، به مجموعه‌ای از سیستم‌های الکترونیکی ناوبری هوایی و حسگرها متکی هستند و یک عامل دولتی می‌توانست با طراحی یک بدافزار که از قبل به سیستم نفوذ کند و آن را تا زمان عملیات در حالت غیرفعال نگه دارد. 
جنگ الکترونیک: به گفته این کتاب، در این روش، یک واحد عملیاتی موساد در مکانی مخفی در آذربایجان یا از طریق پهپادی بر فراز دریای خزر می‌توانست یک سامانه جعل سیگنال جی‌پی‌اس (GPS) در فاصله عملیاتی مستقر کند. این فناوری سیگنال را مختل نمی‌کند، بلکه آن را جعل می‌کند. این سامانه با پخش سیگنال جی‌پی‌اس قوی‌تر و جعلی بر سیگنال واقعی دریافتی هلیکوپتر غلبه می‌کرد و به تدریج باعث انحراف از مسیر می‌شد. 
آب‌و‌هوا: به گفته کتاب، عنصر نهایی این عملیات محیط بود. بخش هواشناسی موساد می‌توانست پیش‌بینی دقیقی از مسیر و بازه زمانی ارائه دهد و وضعیت مه‌آلود را پیش‌بینی کند. سپس دستکاری سایبری یا الکترونیک می‌توانست طوری زمان‌بندی شود که در این پرواز عمل کند.
در این کتاب آمده است: 
بلافاصله پس از سانحه، کار موساد نه پذیرش مسئولیت، بلکه تقویت روایت سانحه بود. اشاره‌های ظریفی از طریق کانال‌های اطلاعاتی و رسانه‌های همسو می‌توانست پخش شود؛ گزارش‌هایی درباره سن ناوگان هلیکوپتری، کمبود قطعات یدکی به دلیل تحریم‌ها، تردید خلبان برای پرواز و خطرهای ناشی از وضعیت آب‌وهوای منطقه. عملیات طوری طراحی شده بود که خود را پنهان کند.


نظرات شما