دوشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۴

اقتصادی

ستاد ملی جمعیت: تمایل زوج‌های ایرانی داشتن ۳ فرزند است

ستاد ملی جمعیت: تمایل زوج‌های ایرانی داشتن ۳ فرزند است
عصر قم - ایرنا / معاون راهبری و هماهنگی امور استان‌های ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه در بین ایرانیان ۹۸ درصد از اولویت‌های افراد را خانواده تشکیل می‌دهد، گفت: میل به ...
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایرنا / معاون راهبری و هماهنگی امور استان‌های ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه در بین ایرانیان 98 درصد از اولویت‌های افراد را خانواده تشکیل می‌دهد، گفت: میل به داشتن فرزند در بین زوج‌های ایرانی تقریباً نزدیک به 3 فرزند است اما در واقعیت آنچه می‌خواهند کمتر از 2 فرزند است.
مهدی مالمیر روز دوشنبه افزود: ارزیابی‌ها همچنان نشان می‌دهد که خانواده ارزش والایی دارد و بر اساس پیمایش‌های جهانی در مقایسه بین کشورها، خانواده در بین نهادهای دیگر اولویت دارد اما در بین ایرانیان 98 درصد از اولویت‌های افراد را خانواده تشکیل می‌دهد.
مالمیر با بیان اینکه موضوع تحکیم بنای خانواده از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: از نظر اعضای جامعه خانواده رتبه یک است و خانواده همچنان سهم بسزا و ظرفیت خاص در اولویت‌ها دارد.
معاون ستاد ملی جمعیت ادامه داد: نگاه خانواده محور و نگاه نسلی در این زمینه بسیار مهم است و می‌توانیم نتیجه آن را بهتر ببینیم، تحقیقاتی که اکنون توسط موسسات مختلف انجام می‌شود، نشان می‌دهد که میل به داشتن فرزند در بین زوج‌های ایرانی تقریباً نزدیک به 3 فرزند است اما در واقعیت در درون خانواده آنچه که می‌خواهند نزدیک به یک و نیم فرزند است.
مالمیر با بیان اینکه برای عبور از این وضعیت، نیازمند تعاملات و کارهای عالمانه هستیم، گفت: خیلی هوشمندانه باید به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم بخشی از این مسئله که همین مناسبات نسلی است را حل کنیم.
وی درخصوص اعمال برنامه‌هایی برای افزایش میل جوانان به فرزندآوری گفت: در بازه بلند مدت انتظار این است که سبک زندگی و تغییر نگرش و ارزش‌ها به سمت موضوع فرزندآوری سوق یابد.
افزایش جمعیت و فرزندآوری باید به یک دغدغه تبدیل شود
معاون ستاد ملی جمعیت خاطرنشان کرد: موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری باید به لحاظ شناختی برای همه از مسئولان تا پایین‌ترین حلقه‌های مدیریتی همچنین برای همه خانواده‌ها به یک دغدغه تبدیل شود؛ این کاری است که در دبیرخانه ستاد ملی جمعیت آغاز شده، دغدغه آن در مدیران ستاد وجود دارد و می‌کوشیم همه توان خود را در راستای تحقق اهداف مدنظر بکار گیریم.
وی با تاکید براینکه نباید به مقوله جمعیت و فرزندآوری یک وجهی و یک جانبه نگاه کرد، تصریح کرد: اگر بخواهیم سیاستگذاری جمعیتی داشته باشیم باید ناظر به چند وجهی بودن آن باشد، باید محتویات لازم برای تبلیغ فرزندآوری را داشته باشیم. حتی در زمینه اقتصاد اگر کار می‌کنیم، باید پیام‌های فرهنگی را هم منتقل کنیم و به عنوان مثال به وسیله برچسب کالا پیام‌های انگیزشی برای فرزندآوری را منتقل کنیم.
معاون راهبری و هماهنگی اموراستان‌های ستاد ملی جمعیت خاطرنشان کرد: مقوله فرزندآوری و جمعیت یک موضوع چندوجهی است و در آن اقتصاد، فرهنگ و عوامل دیگر تاثیرگذار است؛ از این رو باید به صورت چند وجهی به آن پرداخته شود.
مالمیر افزود: یکی از این مواردی که مورد توجه قانون بوده و قانون جوانی جمعیت هم برای آن نوشته شده است، بحث کاهش سطح باروری است که به عنوان یک مسئله‌ در بسته جمعیتی قرار می‌گیرد.
وی افزود: یکی از نظریه های مطرح شده در زمینه فرزندآوری، نظریه‌های انتخاب عقلانی است؛ خانواده ای که فرزنددار شدن را انتخاب می‌کند، ارزیابی می‌کند که چه مقدار هزینه باید انجام دهد؟ و چه منفعت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ و تولد این فرزند چقدر می‌تواند باعث تغییر شرایط شود؟ و افراد بر این اساس نسبت به فرزندآوری تصمیم می‌گیرند.
مالمیر گفت: البته برخی عوامل دیگر هم مانند مسائل فرهنگی از جمله مذهب، آموزش و به ویژه رسانه‌ها در فرزند آوری نقش دارند.
لزوم انجام پژوهش برای بررسی میزان اثربخشی مشوق‌های فرزندآوری
معاون راهبری و هماهنگی اموراستان های ستاد ملی جمعیت در خصوص اثرگذاری مشوق‌ها برای فرزندآوری گفت: باید در این زمینه پژوهش‌هایی انجام شود. در حال حاضر در سال چهارم اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستیم، باید ببینیم کدام یکی از این مشوق‌های اقتصادی، فرهنگی توانسته است موثرتر عمل کند، در این خصوص پژوهشی توسط یک موسسه علمی در حال انجام است که نتیجه آن در سطح ملی مشخص می‌شود این عوامل چقدر تاثیرگذار بوده‌اند.
نگاه نسل جدید به فرزندآوری ویژه است
وی اظهار کرد: در نسل جدید، نگاه به فرزند و فرزندآوری یک نگاه خاص و ویژه است؛ برای اینکه به مسئله جمعیت و فرزند آوری فایق بیاییم، باید به نسل جوان وخواسته‌های آنها توجه ویژه شود، چراکه این ظرفیت انسانی قرار است جمعیت را بارور کند، باید سراغ آنها رفت و آنها را درک کرد.
وی تاکید کرد: این به آن معنا نیست که آنها فرزندی نمی‌خواهند، بلکه نگاه و برنامه ریزی خودشان را دارند و به همین دلیل اقتضائات و امکانات خاص و مشوق‌های مربوط به آنها را می‌طلبد.
معاون ستاد ملی جمعیت با اشاره به برگزاری جشنواره جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: دبیرخانه ستاد موظف است این رویداد را به صورت سالیانه برگزار کند و امسال سومین دوره جایزه ملی جمعیت را در هفت بخش برگزار می‌کنیم.
وی افزود:‌ این رویداد بر چهار رکن اساسی استوار است. شورای سیاست‌گذاری در رأس قرار گرفته، کمیته علمی متشکل از صاحب‌نظران و خبرگان، هیات داوران و کمیته اجرایی ارکان اصلی این جایزه هستند و این دوره از جشنواره 24 آبان برگزار خواهد شد.
بازار


نظرات شما