يکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴

ورزشی

یونایتد-لیورپول؛ مردان برابر نجیب‌زادگان!

یونایتد-لیورپول؛ مردان برابر نجیب‌زادگان!
عصر قم - ورزش ۳ /آنفیلد شاهد رویارویی دوباره دو غول فوتبال انگلیس خواهد بود. حتی شرایط نامطلوب منچستریونایتد، در تضاد با جاه‌طلبی‌های بزرگ لیورپول، از شدت این رقابت که ...
  بزرگنمايي:

عصر قم - ورزش 3 /آنفیلد شاهد رویارویی دوباره دو غول فوتبال انگلیس خواهد بود. حتی شرایط نامطلوب منچستریونایتد، در تضاد با جاه‌طلبی‌های بزرگ لیورپول، از شدت این رقابت که به بخشی از فرهنگ ورزشی تبدیل شده، کم نمی‌کند. اما پشت این رقابت ورزشی، پیشینه‌ای تاریخی از رویارویی‌های متعدد بین دو شهر مهم در شمال‌غرب جزیره نهفته است.
لیورپول و منچستر دو شهری هستند که بسیار به هم نزدیکند؛ فاصله بین آنفیلد و اولدترافورد کمی بیش از 50 کیلومتر است و هواداران شیاطین سرخ تنها 45 دقیقه با ماشین راه دارند تا از تیم‌شان حمایت کنند. تاریخ این دو شهر همیشه به‌طور اجتناب‌ناپذیری در هم تنیده بوده است. در واقع، تا اصلاحات اداری سال 1974، هر دو بخشی از منطقه لنکستر بودند.
قرن‌هاست که هر دو شهر نقاط مهمی در اقتصاد انگلیس هستند. منچستر، بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر، به‌طور سنتی به صنعت نساجی مشغول بوده، در حالی که لیورپول به دلیل بندرش، مرکز تجارت بوده است. این تفاوت باعث شد بندری‌های لیورپول خود را «نجیب‌زادگان» بنامند تا از «مردان منچستر» متمایز شوند.

عصر قم

بازار
تونی کراولی درباره استفاده از واژه «نجیب‌زاده» در ساحل شمال‌غرب می‌نویسد: «تمایز در اواسط قرن نوزدهم بین مردان منچستر، که در تولید اشیا نقش داشتند، و نجیب‌زادگان لیورپول، که آن‌ها را تجارت می‌کردند، نوعی خودبرتربینی از سوی تجار خودمحور لیورپول بود.»
این دیدگاه تا حدی با گذر زمان ادامه یافته است. در سال 1972، آلون اوون، ولزی بزرگ‌شده در لیورپول، فیلمی به نام «جوی» کارگردانی کرد که یک منچستری مادی‌گرا و لذت‌جو را در برابر برادرزن لیورپولی‌اش نشان می‌داد که معتقد بود لذت عمیق‌تر از سرگرمی صرف مهم‌تر است.
نقطه اوج تنش بین این دو شهر در نیمه دوم قرن نوزدهم بود. از زمان افتتاح راه‌آهن لیورپول و منچستر در سال 1830، اولین راه‌آهن بین‌شهری جهان، این دو شهر به هم متصل شدند. منچستر محصولاتش را از طریق بندر لیورپول می‌فروخت، اما منچستری‌ها که از هزینه‌های بالای بندری‌های لیورپول خسته شده بودند، کانال کشتی‌رانی منچستر را ساختند که در زمان افتتاحش در سال 1894 بزرگ‌ترین کانال جهان بود. این کانال به نمادی برای شهر تبدیل شد و امروز در نشان منچستریونایتد با تصویر یک کشتی بالای شیطان سرخ دیده می‌شود.
طبیعتاً، تجار لیورپول از اینکه همسایگانشان فعالیت اقتصادی‌شان را تهدید کردند، خشنود نبودند. در این فضای تنش بود که برای اولین بار در تاریخ، لیورپول و منچستریونایتد (که آن زمان هنوز قرمزپوش نبود و نیوتون هیث نام داشت) روبه‌رو شدند. تنها چهار ماه پس از افتتاح کانال کشتی‌رانی منچستر، لیورپول تازه‌تأسیس مقابل تیمی به پیروزی رسید که در دهه‌های بعد به بزرگ‌ترین رقیبش تبدیل شد.


نظرات شما