عصر قم - فارس / معاون اول رئیس جمهور گفت: نتیجه جنگ تحمیلی 12 روزه بود که رژیم غاصب با توسل به ارباب خود آمریکا پیشنهاد توقف آتش داد و امروز در توقف آتش هستیم و امیدواریم که برای یکبار علیرغم سیاستها و منش خود به این توقف آتش وفادار بماند که البته اگر شیطنتی تکرار کنند، سیلی محکمتر از گذشته خواهند خورد.
محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور صبح امروز (سهشنبه، 7 مرداد) در همایش ملی مهارت اظهار کرد: نتیجه این جنگ این بود که رژیم غاصب با توسل به ارباب خود آمریکا پیشنهاد توقف آتش داد و امروز در توقف آتش هستیم و امیدواریم که برای یکبار علیرغم سیاستها و منش خود به این توقف آتش وفادار بماند که البته اگر شیطنتی تکرار کنند، سیلی محکمتر از گذشته خواهند خورد.
عارف گفت:میتوان از دو جنبه به نامگذاریها درباره بهرهوری توجه کرد که یکی از آنها ارزیابی عملکرد است که طی یک سال آیا احترام به نامگذاری صورت گرفته و این بخش ارتقا یافته است؟ جنبه دوم نیز تقدیر از فعالان عرصهها است.
وی افزود: آموزشهای فنی و حرفهای امروز از دو جهت برای ما بسیار مهم است. بعد از انقلاب فرهنگی تربیت نیروی متخصص به ویژه برای آن دوره، در بخش صنعت اهمیت بسیاری داشت چراکه نیروی ما در آن دوره تنها مونتاژ میکرد و لازم بود مهارتها تقویت شود. بعدها متوجه شدیم آموزشهای فنی و حرفهای ما ضعیف است و در مدارس و دانشگاهها کمتر دانش آموزان و دانشجویان برتر به سمت این حوزهها میرفتند. بنابراین؛ برای بهبود آنها تلاشهایی انجام شد.
معاون اول رئیسجمهور ادامه داد: با ارزیابی مجدد، بعد از یک دوره تفاوت محسوسی حس نشد زیرا امکانات حداقلی برای فارغ التحصیلان این حوزهها که آچار به دست شوند، تهیه نشده بود و در نهایت تصمیم به ایجاد مرکز علمی- کاربردی گرفته شد که ایرادات را رفع کرده و جایگاه این رشتهها را ارتقا دهد و امکان ادامه تحصیل در حوزه فنی و حرفهای برای کارشناسی ناپیوسته و ارشد ایجاد شود.
بازار ![]()
وی افزود: بعدها به این نتیجه رسیدیم که اساتید این حوزهها نیز افراد معمولی نمیتوانند باشند و در نهایت در زمینه امکانات هم تلاشهایی شد و امروز دغدغه نه تنها دولت بلکه همه مسئولان، توسعه این بخش است.
عارف ادامه داد: در این مسیر به سمت استفاده از امکانات بخش خصوصی نیز رفتیم چون ظرفیت بالایی دارد و در جنگ 12 روزه هم سهم آنها را نمیتوان با بخشهای اداری قیاس کرد. البته بخش نظامی وظایف سنگینی دارد اما بخش خصوصی در سایر بخشها پا به پای دولت درخشید.
معاون اول رئیسجمهور در ادامه با اشاره به اینکه در طول 4 دهه گذشته در دنیا، فناوری شرایط خاصی پیدا کرده و رشد آن گاه از علم نیز بیشتر بوده است، تصریح کرد: البته باید از این بابت نگران شد چراکه فناوری باید حاصل علم باشد و امروز هنوز از نظر اندیشمندان و فلاسفه ثابت نشده مسیر فناوری به نفع انسان است یا ممکن است در آینده مشکلاتی برای بشر ایجاد کند.
وی افزود: در حوزه فناوریهای نوظهور در سند 20 ساله باید جایگاه برتر در جنوب غرب آسیا را داشته باشیم. برای رسیدن به این جایگاه متخصصان نظری دانشگاهها نمیتوانند هدایتگر باشند و این مسیر بر عهده فناوران است. در دنیای امروز هم سهم دانشمندان کم نیست اما سهم فناوران به هیچ وجه قابل مقایسه با دانشمندان نیست و امروز نیاز به همکاری هر دو بخش وجود دارد و ما باید در فناوریهای نوظهور و برجسته از هیچ کشور پیشرفتهای عقب نمانیم و باید فناورزان میدان داری کنند.
عارف بیان کرد: در انقلاب صنعتی چهارم هستیم که نقش فناوران از دانشمندان برجستهتر است. اما پیشرفت فناوری هم در برخی بخشها تهدید برای بشر محسوب میشود و علم باید در راستای استفاده انسانی از آن در تلاش باشد.
وی ادامه داد: برای انجام برنامههای توسعه باید فناوری فراموش نشود. ما ناگزیر هستیم از امکانات نوین بهره بگیریم و باید در این مسیر فرهنگ ساری شود و به جوانان آموخته شود سهم رشتههای فناوری هم در خدمت به مردم کمتر از دانش نیست.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازار کار رشتههای فناورانه عنوان کرد: از نظر اقتصادی هم یک نیروی فناور بیکار در کشور نداریم و ارقام دریافتی آنها هم مشخص است. به نظر میرسد آموزشهای فنی و حرفهای جبران مافات کرده و میتوانند نقش کلیدی داشته باشند.
وی افزود: ما در بسیاری حوزهها در وضعیت گذار هستیم و در صنعت از وابستگی به صنعت ملی رسیدهایم و در همه عرصههای آن باید خوداتکا باشیم البته باید با دنیای علمی و فناوری هم ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم و دانشمندان جوان ما هم در هر بخشی هستند، میدرخشند و امروز هم از منظر تعداد دانشمندان و فناوران در دنیا سهمی بیش از سهم جمعیتی در اختیار داریم.
عارف با بیان اینکه برقراری ارتباط نزدیک آموزش و پرورش و فنی و حرفهای امری ضروری است، خاطرنشان کرد: با تقسیم کارهای صورت گرفته میخواهیم شرایط بهتر پیش رود. همچنین؛ فنی و حرفهای باید با دانشگاه نیز ارتباط مناسب داشته باشد.
وی ادامه داد: مشکلاتی هم این آموزشها دارند که امیدواریم با تلاش صورت گرفته از سوی بخشهای متولی رفع شود.آموزشهای مهارتی دغدغه 40 ساله کشور بوده و در اسناد بالادستی مثل سند چشمانداز 20 ساله با صراحت درباره اهمیت آموزشها و ارتقای فرهنگ مهارت آموزی آمده است.
معاون اول رئیسجمهور گفت: در نامگذاری های سال نیز معمولاً اولویت راهبردی و کلان کشور در چند کلمه مشخص میشود و در 10 سال گذشته در اغلب آنها تولید مطرح شده و غیر مستقیم به این بخش تاکید شده چون تولید نیز باید بر پایه علم و فناوری باشد.
وی ادامه داد: درباره سهم آموزشها در بهرهوری باید گفت در اغلب برنامهها سهمی از رشد را به بهرهوری دادیم و در برنامه هفتم نیز بهرهوری سهمی حدود 30 درصدی از رشد اقتصادی 8 درصدی دارد و باید همه دستگاهها توجه کنند و سهم آموزشهای مهارت پرور دیده شود که در دنیا 3-3 درصد بهبود بهرهوری را ایجاد کردهاند.
عارف در پایان تاکید کرد: برای رسیدن به رشد 8 درصدی سهم 3 درصد جهانی را هم در نظر نگیریم برای 2 درصد هم باید به آموزشها توجه شود و این وظیفه بر عهده ستاد مرکزی این فعالیتها است. سازمان فنی و حرفهای نقش و جایگاه خوب خود را پیدا کرده و این در حالی است که مسئولیت کار، رفاه و تولید ثروت نقش دارد.