عصر قم

آخرين مطالب

عباس عبدی در واکنش به شبیه‌سازی جهنم: گمان می‌کنند که اگر مردم بترسند رفتار معینی را انجام نمی‌دهند اقتصادی

عباس عبدی در واکنش به شبیه‌سازی جهنم: گمان می‌کنند که اگر مردم بترسند رفتار معینی را انجام نمی‌دهند
  بزرگنمايي:

عصر قم - خبرآنلاین / طراحی و نمایش پل صراط و جهنم در شمال کشور موجب حیرت جامعه شد، ولی کمتر کسی به این پرداخت که این نمایش در ذیل سیاست ترس معنادار است.
عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «سیاست ترس و طمع بردگی و تجارت» در روزنامه اعتماد نوشت: فرمانده نظامی در یکی از شهرهای شمال پروژه‌ای را به نام «ساعت به وقت بهشت» افتتاح کرده که در عمل بازسازی و پل صراط و مثلا آتش جهنم است. چنین کار بسیار عجیبی بازتاب‌های فراوانی داشت که در این یادداشت ریشه‌یابی رویکردی می‌شود. 
انگیزه‌های بشر در هر رفتاری از چه مولفه‌هایی تاثیر می‌پذیرد؟ در یک قالب کلی و بسیار عقلانی، موازنه هزینه و فایده است. هر گاه فایده یک عمل و رفتار بیشتر از هزینه آن برآورد شود، انجام می‌شود. البته گفتن این گزاره ساده است. ولی توصیف دقیق اینکه «هزینه» چیست؟ «منافع» چیست؟ «ارزیابی موازنه» آن چگونه است؟ اینها ماجرا را خیلی پیچیده می‌کند. گذشته از این مشکل کلیت آن را می‌توان پذیرفت، از این حیث سیاست‌های تربیتی و حکومت‌داری برحسب اینکه بر کدام مولفه تاثیرگذار بر رفتار تاکید می‌کنند، متفاوت می‌شوند. یک سیاست مبتنی بر افزایش هزینه برای دور کردن فرد از رفتار به خصوصی است. حکومت‌داری با چنین رویکردی هر کاری را نمی‌پسندند، جرم اعلام می‌کنند و کوشش آنان برای افزایش مجازات است.
بازار
اعدام که اوج مجازات است، در بسیاری از جرایم متداول می‌شود. در سطح فردی و خانوادگی نیز تنبیه اساس تربیت و سر به راه کردن عضو خانواده می‌شود. این رویکرد دقیقا از موضع ترس و ضعف است و البته این خطای اساسی را هم دارد که هزینه و تنبیه در اغلب رفتارها هنگامی موثر است که در درجه اول با شرایط دیگری همراه باشد و نیز از حد متعارفی بالاتر نرود. همچنین نباید شرایط به گونه‌ای شود که منافع رفتاری را که می‌خواهند منع کنند، بسیار افزایش یابد. سیاست کیفری در ایران و تا حدی هم در افکار عمومی، هزینه‌محور و مبتنی بر عامل ترس است. گمان می‌کنند که اگر مردم بترسند رفتار معینی را انجام نمی‌دهند، حتی اگر از نظر اعتقادی و ارزشی خواهان انجام آن رفتار باشند از ترس عقوبت و مجازات از ارتکاب آن پرهیز می‌کنند. این تصور باطل است. تجربه هم نشان داده در هر جامعه‌ای که بر مجازات‌های سنگین‌تر و بر عامل ترس تاکید شده، اتفاقا جرم هم بیشتر است که کمتر نیست. در واقع عامل ترس و مجازات عامل اصلی شکل‌دهی به رفتارها نیست، چه بسا نتیجه معکوس هم داشته باشد. نکته جالب اینکه کسانی بر این عامل تاکید زیادی می‌کنند که خودشان بیشتر تابع هزینه رفتار هستند. یعنی ترس عامل اصلی شکل‌دهی رفتار آنان است.
عامل بعدی منافع است. رویکرد افزایش منافع و به تعبیری طمع هم برای جهت‌دهی به رفتارها شایع است. اگر ترس بازتابی از ویژگی بردگی است، طمع نیز بازتاب سودجویی و خودمحوری است. برخلاف ترس و هزینه که اِعمال آن علیه مردم ساده است و نیاز چندانی به منابع مادی ندارد، کاربرد عامل فایده نیازمند منابع است و منابع نیز نه تنها محدود است، بلکه گروهی که دنبال جهت دادن به رفتار دیگران هستند، منفعت را برای خودشان می‌خواهند و حاضر نیستند که با دیگران شریک شوند. منابع و سود محدودیت‌های جدی دارد. با این حال تاکید بر سود نیز چندان گره‌گشا نیست. هر دو عامل ترس و طمع به شرطی اثرگذاری جدی دارند که رفتار مورد نظر تا حدی از سوی مردم درونی شود.
رویکرد دیگر و موثر پذیرش اعتقادی یک رفتار است. سود و نفع در ذیل این رویکرد معنادار و موثر می‌شود. رویکرد کلان سیاست‌های جاری در ایران، در درجه اول مبتنی بر ترس سپس طمع است. کار چندانی به اقناع ندارند، انتظار دارند دیگران وظیفه دارند که چشم‌ بسته مثل آنان فکر کنند... 
در حالی که افکار رسمی آنان از نظر بنیادهای فکری بسیار ضعیف است. همان‌گونه که گفته شد طراحی و نمایش پل صراط و جهنم در شمال کشور موجب حیرت جامعه شد، ولی کمتر کسی به این پرداخت که این نمایش در ذیل سیاست ترس معنادار است. البته در همین مورد نیز سیاست طمع و ایجاد بهشت را حذف کردند، چون نشان دادن نهرهای عسل و حوری و انواع خدمات مجانی و... خیلی پرهزینه است. برخی موارد را هم که نمی‌توان نمایش داد. با وجود این، مساله مهم‌تر آنجاست که اساسا چگونه می‌توان عظمت و بزرگی جهنم یا بهشت کتاب مقدس را بازسازی کرد؟ به‌طور قطع پرده‌خوانی و نقالی‌های قدیمی تصویرسازی بهتری می‌کردند. به علاوه آیا اصولا توضیحات آنها در کتاب مقدس واقعی است یا نمادین؟ آیا اصولا دیدن این نمایش‌ها اثری بر کسی دارد؟ آیا بیننده را مومن و پرهیزگار می‌کند؟ حالا فرض کنیم ترسیدند، آیا این ترس پایدار است؟ اگر این مساله را هم در نظر نگیریم، آیا وظیفه نیروی نظامی این است که مردم را انذار از جهنم دهد؟ از کی تا حالا آنان خود را در مقام هدایت‌کننده مردم تعریف کرده‌اند؟ مگر هدایتگری کار وظیفه‌بگیران حکومتی است؟ کدام پیامبر و امام و هدایتگری کارمند و مزدبگیر حکومت‌ها بوده است؟ اینها فقط نشانه‌ای از استیصال فکری و عملی است که با شواهد دیگری در یادداشت بعدی به آن خواهم پرداخت.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/737779/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوشکی: خدا هوای من را داشت

تاج: منتظر اعلام رای بیرانوند باشید

چرا ستاره ژرمن‌ها بایرن را نخواست؟

نبینید چه کسی می‌گوید ببینید چه چیزی می‌گوید

طرح دوحزبی در سنای آمریکا برای دائمی کردن تحریم‌ها علیه ایران

قصه شب عمو روا برای امیر قلعه نویی و پسرش

بیرانوند نمی‌تواند از شرایط ویژه سربازی استفاده کند

شادی استقلالی‌ها در خرم آباد پس از قهرمانی در جام حذفی

داستان محمد دانشگر؛ مذاکره با استقلال، تمدید با سپاهان!

تشبیه سیدورف به موتور بنز و استقلال به پیکان!

بی اطلاعی مالک شمس آذر، از زمان قرارداد سید مهدی رحمتی!

زنگ انشا عبدالله روا؛ می‌خواهم در آینده ایجنت شوم، چون پول دلالی خیلی خوب است!

تصویر باورنکردنی از یک هوادار در دیدار استقلال - تراکتور

تقدیم هفته به علیرضا بیرانوند، برای انجام بهترین مصاحبه قرن

واکنش های عبدالله روا به دغدغه های صاب تایتل

سمپدوریا فعلا در سری B ماندنی شد!

اشک شوق مهدی فنونی‌زاده از قهرمانی استقلال

پایان خوش استقلال در سال سخت

کوشکی: خوشحالیم فصل با قهرمانی تمام شد

زبیر: فکر نمی‌کردیم هواداران این‌گونه حمایت کنند

گواهینامه پایه یک افتخاری جلالی، جایزه قهرمانی

باشگاه ناپولی با انتشار ویدیویی خبر از ادامه همکاری با آنتونیو کونته را داد

کونسیسائو از میلان اخراج شد!

رضاوند: جهرمی شیرموز دوست داشت، با موز آمدم!

زمان اعلام سرمربی استقلال مشخص شد

آنخل دی‌ماریا به خانه برگشت!

تاج : بهترین زمین برای بازی انتخاب شد جای هیچ اعتراضی نبود

مازیار زارع سرمربی ملوان: من تیمم را قهرمان می دانم؛ تمام تلاشمان را انجام دادیم

مازیار زارع: عوامل فوتبالی دوست نداشتند ملوان قهرمان شود

مازیار زارع: آقای بنیادی‌فر و کوبل داوری! اگر همه هم‌نظر بودند که آرمین سهرابیان باید اخراج می‌شد و شما نگرفتید، حلالت نمی‌کنیم

مازیار زارع: دوست داشتند استقلال قهرمان شود که موعود بنیادی فر را داور بازی امشب گذاشتند

مازیار زارع: وقتی بعد از دربی روزبه چشمی می‌گوید چرا بنیادی‌فر را داور نمی‌گذارید و امروز این اتفاق می‌افتد، من شک می‌کنم

جمله کنایه‌آمیز مجتبی جباری: نه من آمادگی سرمربیگری استقلال را ندارم!

رقص و شادی بازیکنان استقلال داخل اتوبوس هنگام ترک ورزشگاه امام خمینی اراک

واکنش مجتبی جباری به اظهارات مازیار زارع در خصوص داوری

مجتبی جباری: با نیت درست توانستیم این مسیر را با موفقیت پشت سر بگذاریم

نظر کلاتنبرگ در مورد جنجالی ترین صحنه فینال جام حذفی

صحبت‌های ابوالفضل جلالی بعد از قهرمانی در جام حذفی

صحبت‌های روزبه چشمی بعد از قهرمانی در جام حذفی

تحمل کردن من سخت است، مخصوصا وقتی استقلال نتیجه نگیرد

ماجرای جوانی که جان خود را بخاطر متلک پرانی به یک دختر از دست داد

اعرافی: پیام رهبر انقلاب روح برنامه های حوزه علمیه است

مجتبی جباری: 2 تا سیستم تغییر دادیم و به خوبی تیم ها را آنالیز کردیم تا به موفقیت برسیم

رامین رضاییان: خدا رو شکر آن فیلمی که اول فصل گرفتم و قولی که دادم عملی شد و با جام تمام کردیم

نظری جویباری: انتظار هواداران استقلال را برآورده می‌کنم

نظری جویباری: مجتبی جباری یکی از گزینه های سرمربیگری استقلال است

مهدی تاج: از میزبانی اراک راضی بودیم و اتفاق خاصی هم نیفتاد

نظری جویباری: از فردا نقل و انتقالات استقلال را شروع می کنیم

بی‌نظمی عجیب در مراسم جشن قهرمانی استقلال

مجتبی جباری: ثابت کردیم فوتبال چیزی به غیر از حواشی هم هست