عصر قم

آخرين مطالب

وعده‌ای که روی ریل نیامد؛ مونوریل قم میان بلاتکلیفی و تصمیم‌سازی اقتصادی

وعده‌ای که روی ریل نیامد؛ مونوریل قم میان بلاتکلیفی و تصمیم‌سازی
  بزرگنمايي:

عصر قم - - پروژه مونوریل قم که حدود 16 سال از آغاز آن می‌گذرد، همچنان در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد. در حالی که بخش‌هایی از مسیر آن سال‌هاست بر فراز خیابان‌های شهر نیمه‌کاره رها شده، موافقان بر لزوم احیای آن و مخالفان بر توقف طرح به‌دلیل فقدان توجیه اقتصادی تأکید دارند. اکنون تصمیم‌گیری نهایی در انتظار بررسی‌های یک کارگروه ملی است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
نگاهی به روزهای آغازین ابر پروژه مونوریل قم
مونوریل قم در سال 1386 با هدف ارتقاء سیستم حمل‌ونقل عمومی، کاهش ترافیک و اتصال شرق و غرب شهر به هم، کلید خورد.
مسیر پیش‌بینی‌شده در فاز نخست این طرح حدود 6.8 کیلومتر و شامل 8 ایستگاه است که از میدان مطهری تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) امتداد دارد. با این حال، از حدود یک دهه پیش، اجرای طرح متوقف شده و سازه‌های نیمه‌تمام آن به بخشی از منظر شهری تبدیل شده‌اند.

عصر قم

بررسی پروژه مونوریل قم در سازمان برنامه و بودجه
استاندار قم درباره سرنوشت پروژه مونوریل قم گفت: ادامه این پروژه هنوز از نظر توجیه اقتصادی به قطعیت نرسیده است.
او افزود: این موضوع در کارگروه تخصصی سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار دارد تا با ارزیابی دقیق‌تر، تصمیم نهایی درباره آینده این طرح اتخاذ شود.
استاندار همچنین تأکید کرد: هدف اصلی از بررسی‌های جاری، یافتن راهکاری است که بتواند هم به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری کمک کند و هم از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد.
او افزود: تا زمانی که نتایج مطالعات ارائه نشود، تصمیم‌گیری نهایی درباره اجرای ادامه پروژه ممکن نخواهد بود.

عصر قم

این اظهارات در حالی مطرح شده که مونوریل قم از سال 1389 آغاز شد و تاکنون مراحل متعددی را پشت سر گذاشته است، اما همچنان با چالش‌های مالی و اجرایی مواجه است. آینده این پروژه همچنان در انتظار بررسی‌های بیشتر و تصمیم‌گیری مسئولان باقی خواهد ماند.
طی سال‌های گذشته، بار‌ها وعده‌هایی مبنی بر تعیین تکلیف نهایی این طرح از سوی مدیران شهری، نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی کشور مطرح شده، اما تاکنون به نتیجه‌ای نهایی منتهی نشده است.
با توجه به اظهار نظر اخیر استاندار قم، به‌نظر می‌رسد مسئولان استان تلاش دارند با واگذاری تصمیم به یک نهاد فرادستی، از فشار اجتماعی و مسئولیت‌پذیری مستقیم پرهیز کنند. سازمان برنامه و بودجه نیز تا کنون درباره زمان‌بندی و نتیجه بررسی‌های کارگروه اقتصادی مرتبط با این پروژه، توضیح شفافی ارائه نداده است.
دیدگاه موافقان؛ سرمایه‌گذاری ناتمام را باید به ثمر رساند
برخی از مسئولان محلی، کارشناسان حمل‌ونقل و گروهی از شهروندان معتقدند که با توجه به هزینه‌های صورت‌گرفته، توقف کامل طرح به معنی هدررفت منابع عمومی است. به گفته این گروه، راهکار اصولی، تکمیل فاز نخست با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تغییر کاربری احتمالی آن به قطار شهری یا سامانه ترکیبی با اتوبوس‌های سریع‌السیر (BRT) است.
آن ها معتقدند بخش قابل‌توجهی از زیرساخت‌های این پروژه شامل دکل‌ها، پی‌ها و مسیر‌های ابتدایی اجرا شده‌اند و با اندکی بازنگری فنی می‌توان فاز نخست را به بهره‌برداری رساند تا بخشی از هزینه‌های گذشته جبران شود.

عصر قم

موافقان همچنین معتقدند که قم با رشد جمعیت و توسعه شهرک‌های حاشیه‌ای نیازمند گزینه‌های متنوع حمل‌ونقل است و نباید تنها به توسعه خطوط اتوبوس تکیه کرد.
دیدگاه مخالفان؛ فقدان توجیه اقتصادی و فنی
در مقابل، شماری از کارشناسان حوزه شهرسازی، نمایندگان مجلس و فعالان رسانه‌ای، پروژه مونوریل را از ابتدا ناپایدار و غیرضروری ارزیابی کرده‌اند. از نگاه آنها، طرح بدون پیوست کارشناسی، مطالعات ترافیکی جامع و ارزیابی‌های محیط‌زیستی آغاز شده و فاقد کارایی بلندمدت است.
آن ها می‌گویند مونوریل ظرفیت جابه‌جایی محدودی دارد و در بسیاری از کشور‌های جهان از اولویت حمل‌ونقل شهری خارج شده است. اجرای آن در شهر‌هایی با معابر باریک مانند قم، علاوه بر نازیباسازی منظر شهری، هزینه‌های نگهداری بالایی را تحمیل می‌کند.

عصر قم

از منظر اقتصادی نیز، هزینه فرصت‌های از دست‌رفته از جمله عدم توسعه زیرساخت‌های دیگر مانند مترو یا اتوبوس‌های برقی، یکی از نقد‌های اصلی منتقدان است. به‌عقیده آنها، منابعی که صرف پروژه شده، می‌توانست در پروژه‌های مؤثرتر با بازدهی بیشتر استفاده شود.
نگاه شهروندان؛ ناامیدی، سردرگمی و مطالبه پاسخگویی
در این میان، شهروندان قمی نیز با نگاهی متأثر از سال‌ها وعده و انتظار، خواستار شفاف‌سازی درباره آینده پروژه هستند. بسیاری از آنان، سازه‌های نیمه‌تمام را نه‌تنها بلااستفاده بلکه مزاحم و زشت می‌دانند.
حسن عباسی، یکی از ساکنان خیابان امام موسی صدر، می‌گوید: سال‌هاست این دکل‌ها مثل استخوانی در گلوی شهر مانده‌اند. نه کار می‌کنند، نه جمع می‌شوند. آیا واقعاً کسی پاسخگو هست که این هزینه‌ها برای چه بوده؟

عصر قم

محمدی، کارمند بانک گفت:واقعیت این است که وقتی این پروژه شروع شد، خیلی‌ها امید داشتند که مشکل ترافیک قم حل شود. اما الان سال‌ها گذشته و هنوز نتیجه مشخصی ندیده‌ایم. اگر تکمیل شود، می‌تواند خیلی مفید باشد، اما فعلاً فقط یک سازه نیمه‌کاره در شهر باقی مانده است. سمیرا، 28 ساله، دانشجوی کارشناسی ارشد می گوید:اگر به مرحله بهره‌برداری برسد، برای دانشجو‌ها عالی خواهد بود. مسیر‌هایی که در طرح مونوریل در نظر گرفته شده‌اند، بسیاری از مکان‌های مهم شهر را پوشش می‌دهند. اما نگرانی اصلی این است که آیا هزینه آن برای مردم مقرون‌به‌صرفه خواهد بود یا خیر. حسنی، راننده تاکسی گفت:از یک طرف، اگر مردم بتوانند سریع‌تر جابه‌جا شوند، خوب است. اما از طرف دیگر، این نوع حمل‌ونقل ممکن است روی کسب‌وکار ما تأثیر بگذارد. البته اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، شاید ترافیک شهر کم‌تر شود و این خودش یک مزیت است.

عصر قم

طرح مونوریل قم اکنون به نقطه‌ای رسیده که ادامه یا توقف آن، هر دو نیازمند تصمیم‌گیری شفاف و جسورانه است. در شرایط فعلی، نه صرفاً احیای آن ممکن است، نه رهاسازی بیشتر قابل توجیه است.
آنچه بیش از هر چیز نیاز است، ارائه یک ارزیابی نهایی بر مبنای مطالعات دقیق فنی، مالی و اجتماعی و سپس اعلام رسمی و صریح سرنوشت این پروژه است؛ در غیر این صورت، مونوریل قم همچنان به‌عنوان نمادی از بلاتکلیفی در مدیریت شهری باقی خواهد ماند؛ پروژه‌ای که نه به مقصد می‌رسد، نه از مسیر خارج می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/734819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلمی از برگزاری مراسم آیت الله رئیسی در آران و بیدگل

روایت «آذربایجان آتاسی» از شهید خدمت آیت‌الله آل‌هاشم

روایتی از شهید رئیسی در زمانی که امام جماعت مسجد جعفریه بود + فیلم

احیای سرای ملاحسین، محور گردشگری و سوغات استان قم

برخورد کامیون با تیر چراغ برق در جاده اراک به قم 2 فوتی بر جای گذاشت

قطع جریان گاز 100 مشترک در جاده قم-کهک تا ساعت 18 امروز

پیشرفت 60 درصدی پروژه ساخت زمین‌های چمن مصنوعی در پردیسان قم

چاقوکشی خونین دانشجو ها در محیط دانشگاه؛ 3 نفر مجروح شدند

ثبت تصویر 3 قلاده یوزپلنگ آسیایی

آتش گرفتن عجیب یک خودرو پس از برخورد با موانع

کاهش 18 درصدی سرقت در کشور

سونامی سالمندی در کشور تا سال 1430

دستگیری سارقانی که با کت و شلوار از خانه‌های مردم دزدی می‌کردند

مدیر گل‌گهر: 2 دروازه‌بان مثل شیر داریم، چرا باید با بازیکن ملوان تماس بگیریم؟

حضور 4 بازیکن از فوتبال ایران در تیم منتخب لیگ قهرمانان آسیا 2

شرط رئالی‌ها برای جذب نیکو؛ جدایی وینی یا رودریگو!

درگیری شدید هواداران تاتنهام و منچستریونایتد در بیلبائو

پیام نیولز برای مسی: می‌خواهیم زودتر برگردی!

مقایسه عملکرد یامال و امباپه در 17 سالگی

رونالدو 29 ساله است!

کلیپی که نشان می‌دهد چرا غول‌های اروپا به دنبال فلورین ویرتز هستند

حواشی حضور هواداران منچستریونایتد در اسپانیا برای فینال لیگ اروپا

اندونگ در اختیار کمیته انضباطی استقلال

پرسپولیس رکورددار درآمدزایی از لباس

عمل‌های زیبایی، از پایین بودن عزت‌نفس تا غارتگری جیب مردم

واقعا آمپول‌های لاغری در دنیا وجود دارند؟

نسبت دور کمر به اندازه قد چقدر باید باشد؟

تأکید وزرای بهداشت ایران و عراق بر همکاری در مراسم اربعین

هشدار مجلس به آمریکا؛ هرگز از حقوق هسته‌ای کوتاه نخواهیم آمد

عراقچی: حضور یا عدم حضور ایران در دور بعدی مذاکره با آمریکا در حال بررسی است

طنین شعار مرگ‌بر آمریکا در مجلس

جزئیات معاهده مشارکت جامع راهبردی ایران و روسیه به تصویب رسید

ناگفته‌های شنیدنیِ منوچهر متکی درباره شهید امیرعبدالهیان

سیدحسن نصرالله با چه عبارتی شهید رئیسی را بدرقه کرد؟

توضیحات سخنگوی مجمع درباره تصویب پالرمو؛ دهنوی پاسخ کوچک‌زاده را داد

عارف: خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران غنی سازی در خاک ایران است

مراسم اولین سالگرد شهید آیت‌الله رئیسی و یاران شهیدش در شهر ماهدشت + عکس

دختر شهید سید حسن نصرالله به قم سفر کرد

کارت سوخت این افراد امروز باطل می‌شود

اختصاص 60 درصد از آلودگی هوا به موتورسیکلت‌های فرسوده

برخورد کامیون با تیر چراغ برق 2 فوتی برجا گذاشت

عروس کینه جو تصاویر خانواده همسرش را در اینستاگرام پخش کرد

کاهش 33 درصدی زورگیری‌ها در پایتخت

سقوط بالگرد امدادی حین ماموریت در هند

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری مجددا در مجلس‌ تصویب شد

ویدئویی از لحظه ربوده شدن یک روحانی در ایرانشهر

دختر شهید سیدحسن نصرالله به قم سفر کرد

تداوم جلسات هماهنگی کنگره 4000 شهید استان گلستان با برگزاری دومین نشست تخصصی

اتفاق تاریخی برای ژیمناستیک زنان ایران

سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا کم شد