عصر قم

آخرين مطالب

خانه‌های تاریخی قم؛ گذرگاه بازخوانی سنت‌های معاصر اجتماعی

خانه‌های تاریخی قم؛ گذرگاه بازخوانی سنت‌های معاصر
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا/قم یک راهنمای گردشگری گفت: قطعا خالی از لطف نیست که سری به خانه‌های تاریخی بزنیم و با زمان اندکی به دوران گذشته بازگردیم و تاریخ را مرور کنیم.
اکرم صادقی راهنمای گردشگری تاریخی فرهنگی و طبیعت گردی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، خانه‌های تاریخی قم را از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان معرفی کرد و گفت: خانه تاریخی زند در محله چهارمردان کوچه شماره 17 واقع شده است و کوچه دسترسی به آن، گذر قلعه است که با توجه به فرم و مصالح به کار رفته در ساختمان، متعلق به دوره قاجار است یعنی خانه قدمتی حدودا 130 ساله دارد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

عصر قم

خانه تاریخی زند
وی با بیان اینکه خانه تاریخی زند در سال 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در اختیار میراث فرهنگی استان قم قرار گرفت، اضافه کرد: با توجه به فرم و مصالح به کار رفته ساختمان متعلق به اواخر قاجار یعنی حدود 130 سال پیش است و ورودی بنا شامل سر در کوتاه با نمای روکار آجری و بندکشی است که در قسمت پیشانی، اشکال هندسی و تزیینات نازک کاری دارد و از طریق دالانی در جبهه جنوبی به حیاط مرکزی (میانسرا) ارتباط می‌یابد.
صادقی ادامه داد: عمارت حاج علی‌خان زند شامل سه بخش است، شاه نشین تابستانی با بادگیر منفرد که به زیرزمین راه دارد و در جبهه شرقی واقع است و قسمت دوم شاه نشین زمستانی که فضای بیشتری را در بر می‌گیرد و در جبهه شمال واقع شده و بخش سوم، مخصوص خدمه است که در جبهه غربی جای دارد.
وی با اشاره به اینکه کل مساحت بنا 400 متر مربع است که 320 آن زیربنای مفید است، افزود: این بنا دارای ستون‌های سنگی با سرستون تزیینی در ایوان شمالی و شرقی و آجر کاری در درهای چوبی است. نقوش درهای چوبی، بادگیر منفرد، سرستون‌ها، پایه ستون‌ها و نیز لب چینی بام و بادگیر از جمله عناصر تزیینی خانه حاج علی‌خان زند محسوب می‌شود.
صادقی اظهار کرد: خانه حاج قلی خان در قسمت غربی خانه حاج علی‌خان زند واقع شده است. این خانه تاریخی قبلا بخشی از اداره میراث فرهنگی قم بوده ولی در حال حاضر محل احداث موزه قم شده است.
وی تصریح کرد: بنای این عمارت از اواخر دوره قاجار به جای مانده اما اتاق‌ها و فضاهای جنوبی که قدیمی ترین بخش بنا است، قدمتی بیش از 120 سال دارند. دو بادگیر و ستون‌های سنگی ایوان‌های شمالی و شرقی و پنج درهای چوب گردو از خصوصیات بارز بنا به شمار می رود.
صادقی با بیان اینکه براساس تصمیم سازمان میراث فرهنگی استان قم این دو خانه زیبا و تاریخی در حال تغییر کاربری جهت استفاده به عنوان موزه تاریخی شهر قم است، گفت: قطعا خالی از لطف نیست که سری به این خانه تاریخی بزنیم و با زمان اندکی به دوران گذشته بازگردیم و تاریخ را مرور کنیم، چراکه مرور تاریخ زیبای ایران در هر خطه‌ای که باشد دلنشین است و جانی تازه به آدمی می‌بخشد؛ در این ایام در خانه تاریخی زند نمایشگاه صنایع دستی به صورت فروش و ورکشاپی برگزار می‌شود.

عصر قم

خانه یزدان پناه
وی بیان کرد: خانه‌ی یزدان پناه از بناهای قدیمی و تاریخی شهر قم است که قدمت آن حدود 120 سال پیش، یعنی به اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل دوره‌ی پهلوی می‌رسد و در محله‌های باغ پنبه‌ قم واقع شده است. این بنا دارای 10 اتاق بوده که 3 اتاق آن، در گذشته به همسایه‌ مجاور واگذار گردیده است. برای ورود به بخش اندرونی خانه باید از راهروهای پر پیچ و خم به نام دالان عبور کرد.
صادقی عنوان کرد: اتاق‌های خانه نیز با ارتفاع‌های مختلف و میزان نورگیری متفاوت برای استفاده در فصل‌های مختلف ساخته شده است. این خانه‌ی قدیمی که تا سال‌های اخیر نیز کاربری مسکونی داشته، مدتی به موزه‌ی صنایع دستی شهر قم تبدیل گردید و در حال حاضر نیز به بخش خصوصی واگذار و تبدیل به یک رستوران سنتی شده است. تجربه‌ صرف غذا در این رستوران با بنای حقیقتاً تاریخی، تجربه‌ جالبی خواهد بود که قطعاً ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

عصر قم

خانه شاکری
خانه شاکری مربوط به دوره قاجار است و در خیابان آذر، ابتدای کوچه آقا سید حسن، نبش کوچه حاج عسگرخان واقع شده و این اثر در سال1380 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ البته متاسفانه درب آن به روی گردشگران باز نیست.
خانه شاکری کاربرد مسکونی داشته که از خصوصیات بارز آن زیبایی فرم ها و تزیینات معماری آن است. در این بنا آجر به عنوان مصالح اصلی ساخت استفاده شده است. خانه شاکری دارای تزیینات آجری، گچی و گچ بری‌های هندسی، گیاهی و اسلامی و...، تزیینات کاشی کاری و سنگی در سر ستون‌ها و پا ستون‌ها است.

عصر قم

خانه تاریخی علامه
این راهنمای گردشگری ادامه داد: خانه علامه از خانه‌های تاریخی قم به‌شمار می‌رود که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. خانه تاریخی علامه که اخیرا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، به سفره‌خانه سنتی تبدیل شده است.
صادقی افزود: خانه علامه نزدیک محله قدیمی میدان میر با حرم مطهر حضرت معصومه(س) فاصله چندانی ندارد و در موقعیت بسیار عالی واقع شده و با تبدیل آن به سفره‌خانه سنتی، به عنوان یکی از جاذبه‌های جدید گردشگری قم مطرح شده است.

عصر قم

خانه تاریخی طباطبایی
وی با بیان اینکه خانه طباطبایی در کنار خانه و رستوران یزدان پناه قرار دارد، عنوان کرد: خانه طباطبایی بسیار کوچک‌تر از خانه یزدان پناه است و پس از گذر از درب چوبی زیبایی با یک راه پله‌ای روبه‌رو می شویم که به دو اتاق شاه نشین چپ و راست ضلع شرقی خانه راه دارد. بین دو اتاق نیز پاگرد است و با یک پنجره با شیشه های رنگی تزیین شده که از داخل حیاط سه پنجره رنگی را می بینیم که پنجره وسطی برآمده است.
صادقی یادآور شد: زیرزمین هشتی خانه نیز آب انبار است، بخش اصلی خانه در ضلع جنوبی قرار دارد که شامل زیرزمین و در طبقه بالا نیز اتاق های اصلی است. ایوان کوچک خانه با دو ستون و سرستون‌های زیبا بسیار دیدنی است.
وی بیان کرد: این خانه تاریخی نیز متعلق به اواخر دوره قاجار است و احتمالا مساحت بیشتری داشته که اکنون فقط بخش کوچکی از آن باقی مانده است. خانه در ابتدا متعلق به ارباب حاج فلاح از ملاکان قم بوده و بعدها توسط حاج سیدحسین طباطبایی اردستانی که از عالمان شهر قم بوده خریداری و تبدیل به محل سکونت وی می‌شود. خانه تاریخی طباطبایی اکنون تبدیل به رستوران و کافه سنتی شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/457541/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه 27 فروردین قم

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

حمایت منتخبان مردم شریف قم از عملیات «وعده صادق»

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

23هزار و 500 سند اراضی کشاورزی در قم صادر شد

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 28 فروردین ماه 1403

چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد

سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در قم تشکیل شد

زمینه تکمیل و بهره‌برداری از مونوریل قم فراهم شده است

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

تقویم روز و اوقات شرعی سه‌شنبه 28 فروردین 1403 افق قم

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

توزیع گوشت گرم به شکرانه پیروزی علیه اسرائیل در بین نیازمندان قم

اجرای طرح فرهنگی آرایشگران قرآنی در 71 آرایشگاه زنانه قم

اجرای طرح ناظران افتخاری در قم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

حمایت دانشگاهیان قم از عملیات پیروزمندانه «وعده صادق»

لزوم فرهنگ‌سازی تفکیک زباله‌های خطرناک در قم

واگذاری 80 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد در قم

80 مددجوی کمیته امداد قم صاحبخانه شدند

میزبانی قم از لیگ بسکتبال جوانان کشور

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

طرح فرهنگی آرایشگران قرآنی در 71 آرایشگاه زنانه قم اجرا شد

معرفی چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی قم در سال 1402

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

بلاتکلیفی همچنان گریبان گیر نماینده قم در فوتسال

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

اردوی تیم ملی والیبال نشسته با حضور 2 نماینده از قم برگزار می شود

طرح ملی «ناظران افتخاری» در قم اجرا می‌شود

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

پله فرار تونل غدیر قم سال 1403 احداث می‌شود

تولد نوزادان در قم افزایش یافت

سرانه 31 مترمربعی فضای سبز در منطقه چهار شهر قم

اجرای طرح ثبت نام «کاسبان امین» برای توزیع کالا‌های اساسی در استان قم

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

بودجه 1000 میلیارد تومانی سیما و منظر شهرداری قم در سال 1403

به‌روزرسانی سامانه جامع درآمد شهرداری قم