عصر قم

آخرين مطالب

چهره مادران دوست‌ داشتنی در سینمای ایران + تصاویر فرهنگی

چهره مادران دوست‌ داشتنی در سینمای ایران + تصاویر
  بزرگنمايي:

عصر قم - شاید یکی از اصیل ترین چهره‌هایی که سینمای ایران می‌تواند پسوند ملی و بومی به آن بزند که قواره‌ای حرفه‌ای دارد؛ شمایل مادر در سینمای ایران است. بازیگرانی چون حمیده خیرآبادی، ثریا قاسمی، رقیه چهره آزاد، ژاله علو و... مادر را در سینمای ما جاودانه کردند.

از حمیده خیرآبادی تا گلاب آدینه: مادران سینمای ایران
سینمای ایران هر چند در تصویر کردن بسیاری از مدل هایش نا موفق بوده، اما شمایل مادران سرزمین‌اش را در قاب‌های مختلف آن چنان زیبا و باورپذیر و عینی کرده است که می‌شود با سرک کشیدن در حافظه تاریخی آن از مادرانی صحبت کرد که وجه واقعی شان راز ماندگاری‌شان است.
بسیاری تصور می کنند بازی کردن نقش «مادر» در سینما و تلویزیون ساده ترین کاری است که هر بازیگر زنی از عهده آن برمی آید. مرور بازی های درخشان هشت مادر در سینما و تلویزیون خود گویای همه چیز است. مادر یکی از کلیدی ترین نقش هایی است که در سینمای ایران دارای تاثیرگذاری فراوانی است.
معمولا اینگونه نقش ها بر عهده بازیگران توانایی سپرده می شود که علاوه بر قابلیت های بازیگری، دردها و رنج های مادرانه در چهره شان نمایان باشد. سینمای ایران و تلویزیون در دهه 60 بیشترین تمرکزش را بر به تصویر کشیدن کانون خانواده گذاشت.
اگرچه در آن سال ها کارگردان ها آزمون و خطای بسیاری در انتخاب مضامین داشتند اما به خاطر نوع روایت ژانرهای مختلف سینمایی قبل از انقلاب، تا مدت ها خانواده و مادر، مهم ترین نقش را در سینما و تلویزیون داشت.

عصر قم


رقیه چهره آزاد در فیلم مادر
رقیه چهره آزاد: مادر مُرد ... از بس جان نداشت ...
بی تردید علی حاتمی به یادماندنی ترین تصویر از زن ایرانی را با فیلم «مادر» در سینمای ایران به یادگار گذاشت. رقیه چهره آزاد در این فیلم هر آنچه از مادر در دهه 60 در ذهن داشتیم، پاک کرد و با بازی قدرتمند خود به خیلی ها یادآوری کرد، مادر علاوه بر همه آنچه تا به اینجا بوده است، می تواند ستون خانواده هم باشد. در این فیلم حاتمی را می توان به خاطر پایبندی و حفظ اصالت های ایرانی اش تحسین کرد. فیلمی که بارها روی آنتن رفت.علی حاتمی در «مادر» تصویری ایرانی و ملی از نقش زن و مادر در خانواده ارائه می دهد. این تصویر دوست داشتنی و خاطره انگیز را دیگر در سینمای ایران نمی بینیم. نگاهی که سالم، شریف و در عین حال انسانی و عاطفی است و در بازی ماه طلعت و ماه منیر نیز، دیده می شود.

عصر قم


حمیده خیرآبادی
حمیده خیرآبادی: شبیه همه مادران سرزمین من ....
مادر سینمای ایران مناسب ترین عبارتی است که می توان برای حمیده خیرآبادی به کار برد. او در طول 50 سال عمر حرفه ای خود در بیش از 60 فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی نقش آفرینی کرد که در بیش از 90 درصد این فیلم ها خیرآبادی نقش مادری مهربان و دوست داشتنی را بازی می کرد. بر خلاف بازیگرانی چون جمیله شیخی و رقیه چهره آزاد، خیرآبادی زنی سر به راه و در عین حال واسط خوبی برای حفظ و برقراری ارتباط میان فرزندان و پدر خانواده بود. به یادماندنی ترین بازی خیرآبادی که تا امروز در ذهن بسیاری از مخاطبان جا خوش کرده است، مجموعه «پدرسالار» است. خیرآبادی در این مجموعه با درک درستی از کج فهمی های جامعه از روابط عروس و مادر شوهر و مشکلات آنها، تصویر پیشین را بر هم زد و تصویر دیگری ساخت. بازی او در کنار محمدعلی کشاورز و صبوری او در رفع مشکلات در این مجموعه بیش از دیگر آثارش بود.

عصر قم


ژاله علو
ژاله علو: سنگ صبور و قامت استوار مادرانه
مرور کارنامه کاری ژاله علو گویای این است که او در ارائه تصویری معصوم و نجیب از زن ایرانی مهارت فراوان داشته است. اگرچه علو علاوه بر بازیگری هنر دوبله را هم پیگیری کرده اما تطبیق صدا و تصویر او برای مخاطب تا امروز ماندنی تر بوده است.در بسیاری از روایات آمده که مادر مختار در تصمیم او برای قیام و عملی شدن آن نقش کلیدی داشته است. حالا در مجموعه «مختارنامه» این مهم بر ژاله علو سپرده شده است و او در مجموعه ای تاریخی علاوه بر کنترل احساسات مادر باید فرزندش را برای خونخواهی حسین بن علی تشویق کند. علو تا به اینجا توانسته است در میان بازیگران مختلف مجموعه «مختارنامه» بدرخشد و انتخاب میرباقری برای ثبت چهره ای از مادری مقاوم درست از کار درآمده است.

عصر قم


ثریا قاسمی
ثریا قاسمی: شیطنت های مادرانه
ثریا قاسمی هم تقریبا دنباله رو مادر بود. او که بی شباهت به حمیده خیرآبادی نیست، در تمام آثار سینمایی و تلویزیونی مادر بوده است. البته تصویر قاسمی از مادر در مجموعه های تلویزیونی به مراتب ماندگارتر از فیلم های سینمایی اوست. یکی از مجموعه هایی که وی در آن حضور داشت، «درپناه تو» بود. قاسمی در این فیلم مادر حسن جوهرچی (محمد) بود.
نحوه ارتباط او با محمد و ادای اسم محمد به شیوه ای خاص باعث شده بود تا مدت ها این نوع بیان سر زبان ها بیفتد. اما دو مجموعه «شب دهم» و «او یک فرشته بود» از دیگر مجموعه هایی بود که قاسمی در آنها متفاوت و واقعی ظاهر شد. «شب دهم» با اقبال عمومی مواجه شد و یکی از دلایل این موفقیت بازی متقابل ثریا قاسمی و حسین یاری بود. ثریا قاسمی در مقام مادر بیشتر مواقع با زبان حیدر خوش مرام با فرزندش صحبت می کرد و درک متقابلی از حیدر و فرهنگی که در آن رشد کرده بود، داشت. قاسمی در «او یک فرشته بود» نیز اوج صبوری و ایثار یک مادر را نشان داد.

عصر قم


مهرانه مهین ترابی
مهرانه مهین ترابی: لرزش صدای یک مادر نگران ...
مهرانه مهین ترابی با مجموعه «خانه سبز» نشان داد مادر بودن احساس زنانه ای است که نیاز چندانی به تجربه کردن ندارد. او در این مجموعه تلویزیونی در کنار مادر سینمای ایران، حمیده خیرآبادی و اکرم محمدی بیشترین بار این مجموعه را بر عهده داشتند.
مهین ترابی «خانه سبز» تعادلی میان فرزند و همسر خود رعایت می کرد و تصویر درستی از ارتباط زن با همسر و فرزند نشان می داد. نشان دادن تصویر مادر در مجموعه «خانه سبز» و اهمیت این نقش برای عوامل مجموعه حساب شده و قابل لمس بود. چراکه سه نسل از مادران ایرانی با دغدغه های مشترک، در این مجموعه روایت می شدند.

عصر قم


گلاب آدینه
گلاب آدینه: این فیلما رو به کی نشون می دین؟!
«زیر پوست شهر» با وجود کنار زدن لایه های جامعه و نمایاندن کاستی ها زیر لنز دوربین، پرده از چهره مادرانی برداشت که به معنای واقعی کلمه صورت خود را با سیلی سرخ می کنند. گلاب آدینه، در این میان به خوبی توانست این نقش را ایفا کند و چنین وظیفه ای را بر عهده بگیرد. آدینه در این فیلم تمام تلاشش را کرد تا دردهای یک مادر را برای خود نگه دارد و هضم کند. خط های صورت آدینه و چهره معصوم او در این فیلم گویای همه چیز بود.
«میهمان مامان» تقریبا از جنس سینمای «زیر پوست شهر» است اما اینجا قرار است دردها را دید و خندید. آدینه در متفاوت ترین اثر مهرجویی باز هم نقش محوری را بازی می کرد. البته حسن پورشیرازی بازیگر مقابل او و مجموع بازیگران این فیلم هم آدینه را کامل می کردند اما او در این فیلم نشان داد در بحرانی ترین موقعیت ها تنها مادر می تواند تصمیم گیرنده و چاره ساز باشد.

عصر قم


پروین دخت یزدانیان
پروین دخت یزدانیان : بی بی .... بی بی همیشه مهربان
کیومرث پوراحمد به جز خلق شخصیتی به نام مجید، د ر «قصه های مجید» خدمت دیگری به سینمای ایران کرد و آن هم این بود که مادری مهربان را به سینمای ایران معرفی کرد. پروین دخت یزدانیان اگرچه به واسطه پسر به سینما و تلویزیون آمد اما نشان داد، بازیگری در خونش است. او در «قصه های مجید» مادربزرگی با دغدغه های یک مادر بود و این میزان حساسیت او به سرنوشت مجید، توجه مخاطب را جلب می کرد.
www.seemorgh.com/cultture
منبع: cinemapress.ir

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/374830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات برگزاری امتحانات نهایی در قم

پزشکیان: در مذاکرات از اصول خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم و تنش‌ هم نمی‌خواهیم

نظر رشیدپور درباره پزشکیان، روحانی، هاشمی و احمدی‌نژاد

عیادت آیت‌الله اعرافی از آیت‌الله نوری‌ همدانی

پورمحمدی: نتیجه نهایی مذاکرات مشخص نیست اما امید داریم که به توافقی مطلوب منجر شود

تصویری زیرخاکی از پدر برادران لاریجانی

کواکبیان: مذاکره، خواست نظام است

انتقاد ابطحی از عملکرد دولت؛ آقای پزشکیان! یک تکانی به کابینه‌تان بدهید

بازدید نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و فرمانده سپاه عاشورا از زائرسرای شهید آیت الله آل‌هاشم

نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره کسی که سالها قرائت نماز را اشتباه می‌خوانده!

نشست «دیدار با م. مؤیّد» شاعر پیشکسوت

یک مجموعه داستان و رمان جدید در نمایشگاه کتاب

مأمور یگان تکاوری قم پس از حادثه در حین انجام مأموریت به شهادت رسید

اختصاص 3 بوستان قم برای کودکان دارای اختلال اوتیسم

اجرای 41 پروژه عمرانی در آرامستان‌های قم طی سال گذشته

نخستین اکران مردمی فیلم سینمایی «اسفند» در قم

بازدید از موزه‌های قم در روز جهانی موزه رایگان شد

برگزاری اولین سالگرد «شهدای خدمت» در گلزار شهدای قم

تکاور پلیس قم به شهادت رسید/ عکس

آیت‌الله مروی: پیام امام خامنه‌ای به همایش سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم، منشور جدیدی برای آینده حوزه‌های علمیه و روحانیت است

مدیر رسانه و روابط عمومی دادگستری کل استان قم منصوب شد

اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر قم برگزار می‌شود

ضرورت بسیج تمام ظرفیت‌های قانونی برای رفع موانع تولید در قم

سهم ناچیز و 1.5 درصدی قم از کل نقدینگی کشور

وزارت آموزش و پرورش: روند ارزیابی دانش‌آموزان باید بازنگری شود

اژه‌ای: باید هزینه را برای جنایتکاران بالا ببریم

عملیات قاطعانه پلیس علیه قاچاق سوخت در بندر کلاهی

ادعایی درباره دستور رئیس قوه قضائیه در خصوص پرونده تتلو

فرجــــام شــــوم در کمپ ترک اعتیاد

انهدام یک شرکت هرمی

حرکت عجیب فدریکو والورده روی دنی اولمو در ال کلاسیکو

جوکوویچ، اندی ماری را اخراج کرد

استارت سپاهان در بازار نقل‌وانتقالات؛ رونمایی از 3 خرید احتمالی طلایی‌پوشان

پیش‌بینی اشجاری از بازی مقابل صنعت نفت

دلیل حرکت عجیب جنجالی‌ترین مالک فوتبال دنیا

فوتبال، خود زندگیست!

تایید کت ابر و بادی جناب خان توسط پیمان یوسفی!

سوتی های ارادی در گزارشگری!

هدیه ادبی جناب خان به آقای گزارشگر

آهنگ جالب جناب خان برای پیمان یوسفی!

دارویی که افسار میگرن را می‌کشد

پایان اردیبهشت، آخرین فرصت ثبت‌نام در طرح سنجش نوآموزان

سخنگوی دولت: دمای اتاق رئیس‌‌جمهور بعضاً روی 29 درجه است

معاون روحانی: وقتی ترامپ این همه تعرفه وضع می‌کند، پس WTO کجاست؟

واکنش ایران به بیانیه اعلام انحلال پ.ک.ک

دیدار مقتدی صدر و آیت الله جوادی آملی در نجف

واکنش سپهوند به ادعای میرسلیم: کافر همه را به کیش خود پندارد؛ ایشان مشاعرش را از دست داده است

پیام پزشکیان درپی درگذشت والده یک مقام دولت

خراسان نوشت: ایده جدید روی میز مذاکره

معاون پزشکیان: در این چهل‌وشش سال گام‌های بلندی برداشته شده اما با آنچه می‌خواستیم فاصله‌ زیادی داریم