عصر قم
بارگذاری 1400 محتوای آموزشی برای دانش آموزان ناشنوا در شبکه شاد
جمعه 9 مهر 1400 - 07:39:30
آخرین خبر اجتماعی
عصر قم - مهر / معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش دانش آموزان ناشنوا امسال به علت ادامه شیوع کرونا با تهیه و بارگذاری هزار و 400 محتوا در شبکه شاد انجام می‌شود.
مجید هداوند، درباره اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوران شیوع ویروس کرونا برای دانش آموزان استثنایی، اظهار داشت: مدرسه تلویزیونی ایران جزو نخستین اقدامات این سازمان بود که به این واسطه مترجمان محتوا را به دانش آموزان ارائه کردند.
وی خاطرنشان کرد: چهار مترجم به مدت 9 ماه هر هفته 24 ساعت در مدرسه تلویزیونی حدود هزار و 50 ساعت خدمات در سال تحصیلی 1399-1400 ارائه کردند. همچنین سه مدرس جهت تدریس دروس ریاضی و فارسی پایه اول ابتدایی حدود 94 ساعت برنامه داشتند.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه پیگیری بسیاری با وزارت خانه و سایر نهادها برای تأمین نیروهای مترجم متخصص در ارتباط با دانش آموزان ناشنوا صورت گرفته است، افزود: همچنین پیگیری برای دانش آموزان در شاخه کاردانش شده که مانند دانش آموزان عادی بحث برون سپاری رشته‌ها را در استان‌ها داشته باشند.
هداوند یادآور شد: برگزاری نشست‌های تخصصی و میزگرد تصویری (وبینار) با کارشناس مسؤولان استان‌ها در ارتباط با رشته‌های مهارتی نیز صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین برای مناسب سازی محتوا در شبکه شاد برای دانش آموزان ناشنوا از زمان تأسیس این شبکه از هشت هزار محتوا حدود هزار و 400 محتوا در دوره‌های مختلف برای دانش آموزان ناشنوا بارگذاری شده است.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: همچنین در سامانه شادنما هم بیش از 20 محتوا در بحث آموزش الفبای باغچه بان، آموزش اعداد، معرفی مشاهیر و مفاخر کشور به زبان اشاره بارگذاری شده است.
هداوند همچنین گفت: چهار فیلم آموزشی هم با توجه به مسائل کرونا تهیه شده که در این فیلم‌ها درباره عبارت و واژه‌های پرکاربردی فرد در مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توضیحاتی ارائه شده است.
وی با تأکید بر اینکه تهیه و تولید آموزش مجازی سال گذشته و امسال هم در دستورکار قرار دارد، افزود: دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفبای گویای باغچه بان به ادارات کل ابلاغ شده است.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: بیش از 67 مدرس زبان اشاره در سطح استان‌ها تربیت شدند و همچنین سال گذشته از آموزش زبان اشاره نتایج خوبی حاصل شد.
هداوند ادامه داد: پارسال بیش از 5 هزار نفر به خصوص معلمان و افراد و نهادهای مختلف مانند نیروهای امدادی دور آموزش زبان اشاره گذراندند، همچنین مدرسان آموزش زبان اشاره در پایگاه‌های تابستانی آماده شدند.
چهار هزار و 897 دانش آموز ناشنوا و کم شنوا را در مدارس خاص تحصیل می‌کنند
وی همچنین در مورد آموزش ناشنوایان در کشور اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دلیل ارائه اقدامات آموزشی، پرورش و توانبخشی این دانش آموزان، یکی از گروه‌های هدفی است که نزدیک به چهار هزار و 897 دانش آموز ناشنوا و کم شنوا را در مدارس خاص از دوره پیش دبستانی تا دوره متوسطه عمومی تحت پوشش دارد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: همچنین نزدیک به 10 هزار دانش آموز در آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی و با کمک رابط تحصیلی مشخص تحصیل می‌کنند.
هداوند گفت: 753 نفر از دانش آموزان در شاخه کاردانش در 30 رشته مهارتی، 59 نفر در شاخه فنی و حرفه‌ای در بیش از 100 مدرسه در کشور با همکاری هزار و پانصد نفر از معلمان مشغول تحصیل هستند.
وی با تاکید بر تجهیز شدن مدارس استثنایی اظهار داشت: بیش از سه میلیارد تومان جهت تأمین اعتبار کمک سرانه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای هنرستان‌های نابینا و ناشنوا، تأمین اعتبار مواد مصرفی هنرستان و خرید 30 دستگاه سیستم هوشمند به اعتبار 900 میلیون تومان در سال گذشته و 30 دستگاه هوشمند جهت هوشمند سازی مدارس پرداخت و تأمین شد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تألیف کتاب‌های درسی دانش آموزان ناشنوا توضیح داد: هرسال تألیف و مناسب سازی کتب درسی دانش آموزان با آسیب شنوایی صورت می‌گیرد.
هداوند ادامه داد: در این راستا بیش از 14 تألیف و 50 جلد مناسب سازی شده که شامل هفت جلد کتاب زبان آموزی و جمله سازی دوره ابتدایی ناشنوایان، هفت جلد راهنمای معلم و جمله سازی، تألیف بیش از 20 واحد کار در دوره پیش دبستانی، پنج جلد مناسب سازی تصویری فارسی و یک جلد هدیه آسمانی در دوره ابتدایی بوده است.
وی یادآور شد: همچنین 13 جلد کتاب برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم تألیف شده است، تولید بسته و رسانه‌های آموزشی، تولید و تهیه سه درس افزار زبان انگلیسی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم نیز در دستور کار قرار گرفت.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: تهیه و توزیع درس افزار واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره، آموزش الفبای گویای باغچه بان، طراحی و تولید نرم افزار وب اپلیکیشن فرهنگ هزار و دویست واژه دوره ابتدایی به زبان اشاره نیز صورت گرفته است.
هداوند، تدوین و بازنگری محتوای دوره‌های پیش دبستانی و تدوین دفترچه‌های آموزشی را از دیگر اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای کودکان ناشنوا عنوان کرد.
وی همچنین از برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان خبر داد و گفت: کارگاه‌های آموزش معلمان چند مهارتی پارسال 10 درصد معلمان کم توان را پوشش داد، براین اساس به هزار و 400 معلم در 128 کارگاه آموزش داده شد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برگزاری دوره ضمن خدمت تعمیم مدرس زبان آموزی معلمان پایه ششم به تعداد 63 نفر، برگزاری دوره ضمن خدمت ویژه مدیران و معاونان 60 نفر و پیش بینی، برگزاری دوره ضمن خدمت آموزش زبان اشاره به تعداد 70 نفر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

http://www.Qom-Online.ir/Fa/News/330874/بارگذاری-1400-محتوای-آموزشی-برای-دانش-آموزان-ناشنوا-در-شبکه-شاد
بستن   چاپ