عصر قم
اهداف حضور مسی در جام جهانی؛ لئو کارخانه پول!
يکشنبه 25 خرداد 1404 - 00:16:30
عصر قم - ورزش 3 /حضور لیونل مسی در جام جهانی باشگاه‌ها، علاوه‌بر جذابیت‌های فوتبالی، اهداف تجاری‌ای هم دارد.
یکی از بزرگ‌ترین جنجال‌هایی که پیرامون جام جهانی باشگاه‌ها وجود دارد، حضور لیونل مسی و تیم اینتر میامی است؛ تیمی که به‌قول خیلی‌ها «با انتخاب مستقیم» فیفا به‌عنوان میزبان برگزیده شد، درحالی‌که نه قهرمان کونکاکاف شده و نه حتی لیگ MLS را فتح کرده بود تا مجوز حضور داشته باشد. فیفا ادعا کرده که قهرمانی در چلنج کاپ و عملکرد در مرحله‌ عادی لیگ آمریکا کافی بوده تا اینتر میامی را به‌عنوان میزبان معرفی کند.
بازار
در واقع، پشت این تصمیم یک منفعت تجاری بسیار قوی و جریانی میلیاردی پنهان است که از زمان ورود مسی به آمریکا همراه او بوده است. اگرچه آمار رسمی منتشر نشده، اما تخمین زده می‌شود در سال 2024 درآمد لیگ MLS از محل اسپانسرینگ حدود 10 درصد افزایش یافته که این رشد مستقیماً به حضور لیونل مسی نسبت داده می‌شود. جالب‌تر اینکه از میان 36 شرکتی که اکنون از لیگ حمایت مالی می‌کنند، 80 درصد آنها پس از اعلام حضور مسی در آمریکا وارد این همکاری شدند. مجموعاً لیگ و باشگاه‌هایش سالانه نزدیک به 800 میلیون دلار از اسپانسرینگ درآمد دارند؛ درآمدی که بدون مسی به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نبود.
آدیداس و اپل دو مهره‌ اصلی این روند هستند. برند آلمانی آدیداس از دهه‌های قبل حامی ام‌ال‌اس بوده و لباس تمام 30 تیم لیگ را تولید می‌کند. این شرکت از بزرگ‌ترین عوامل برای انتقال مسی به آمریکا بود تا بزرگ‌ترین ستاره جهانی‌اش را به لیگ آمریکا ببرد. تازه‌ترین قرارداد بین آدیداس و ام‌ال‌اس که بعد از ورود مسی بسته شد، با مبلغ 778 میلیون دلار تا سال 2030 معتبر است؛ عددی بسیار قابل توجه.
یک آمار خیره‌کننده هم وجود دارد: در سال گذشته، پیراهن مسی در اینترمیامی پرفروش‌ترین پیراهن جهان در بین تمامی محصولات آدیداس بود. فقط در 48 ساعت پس از اعلام انتقال مسی، 700 هزار پیراهن فروخته شد و 500 هزار سفارش دیگر ثبت شد. همین اتفاق باعث شد فروش کلی پیراهن در ام‌ال‌اس حدود 17 درصد رشد کند.
ماجرای اپل از این هم فراتر می‌رود. ام‌ال‌اس برای آوردن مسی به میامی، اپل را وارد معامله کرد؛ شرکتی که حقوق پخش مسابقات ام‌ال‌اس را برای 10 سال (2023 تا 2033) با مبلغ تقریبی 245 میلیون یورو خریداری کرده است. در این قرارداد، مسی درصدی از درآمد اشتراک‌های «ام‌ال‌اس سیزن پس»، پخش زنده لیگ امریکا را دریافت می‌کند؛ سرویسی که به‌ واسطه حضور او، رکورد مخاطبان را در اپل‌تی‌وی‌پلاس شکسته است. گام بعدی هم ایجاد برنامه‌ای شبیه «ساندی نایت فوتبال» است که قرار است هر هفته بازی‌ها و عملکرد مسی را تحلیل کند.
همه این‌ها باعث شده فوتبال آمریکا رشد محسوسی داشته باشد. در سال 2024 ارزش کل تیم‌های ام‌ال‌اس حدود 6 درصد افزایش یافته است. فیفا هم به‌ خوبی از این واقعیت و نقش محوری مسی آگاه است. به همین دلیل، مسی در این تورنمنت نه فقط یک ستاره فوتبالی بلکه یک نماد اقتصادی بزرگ خواهد بود و شنبه همین هفته به‌ عنوان بزرگ‌ترین چهره، میزبان جام جهانی باشگاه‌ها خواهد بود.

http://www.Qom-Online.ir/Fa/News/743990/اهداف-حضور-مسی-در-جام-جهانی؛-لئو-کارخانه-پول!
بستن   چاپ