حوزه علمیه قم در صدسال اخیر سرعت علم و تحول را درک کرده است
سه شنبه 16 ارديبهشت 1404 - 14:43:57
|
|
عصر قم - حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور در گفتوگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تشکر از اهتمام این رسانه حوزوی در پوشش و تولید اخبار مرتبط با صدسالگی حوزه علمیه قم، تصریح کرد: شرایط محیطی نقش بسیار مهمی در توسعه و ضیق حوزه های مسئولیت دارد، از این رو گرچه حوزه علمیه قم در سایه حوزه علمیه نجف شکل گرفت، اما وقتی مسئله ایران، مردم ایران و درگیری های این کشور در اموری مانند جریان های روشنفکری مطرح شد، زمینه ای ایجا شد که شخصیتهایی در حوزه علمیه به ابعاد مختلف مسائل دینی بپردازند. وی ادامه داد: پس از تشکیل حوزه علمیه قم به مرور مباحث قرآنی و مباحث مرتبط به فلسفه و عرفان وارد حوزه علمیه شد و از آنجاکه جامعه ایران جامعه ویژه ای بود، مطالباتی از حوزه داشت و حوزه نیز در آن ها ورود کرد. با تحقق انقلاب اسلامی حرکت حوزه شتاب گرفت و حوزه علمیه خود را در شرایطی یافت که باید به موضوعات مهم توجه کند. اولین قدم ساخت نظام و تدوین دستورالعمل های نظام از دین بود که به دستورالعمل های متراکم احتیاج داشت و گسترش حوزه علمیه به دلیل همین مطالبه بود. این استاد تفسیر حوزه علمیه قم با اشاره به انقلاب فرهنگی و اصلاح علوم تصریح کرد: حوزه علمیه چاره ای جز مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری نداشت تا به تنظیم رابطه علم و دین برای اسلام و برای ایران بپردازد ازاینرو که انواع رشته های تخصصی و انواع مطالعات بینارشته ای بین مطالعات اسلامی و علوم انسانی شکل گرفت. حوزه علمیه خود را در معرض دید و تلاش کرد که شیعه را با نگاه قابل قبول در نگاه جامعه بین الملل معرفی کند و بخش ویژه ای برای تحصیل طلاب از کشورهای مختلف فراهم کرد. وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم در صدسال اخیر سرعت علم و تحول را درک کرده است، تصریح کرد: حوزه علمیه به سرعت انواع ابزارهای پیشرفت دانش را در خود اضافه کرد و عرصههای نرم افزاری، آموزش سخت افزار و ورود به عرصه های مجازی تبدیل به یک فرهنگ شد. اساسی ترین ویژگی حوزه علمیه صدسال اخیر درک مأموریت ها و توسعه خودش متناسب با این نیازها بود. حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با تأکید بر اینکه حوزه باید وارد عرصه های ویژه ای مانند قانون گذاری، مباحث حقوقی و حل معضلات نظام بشود، تصریح کرد: درک این معنا که حوزه باید بخش خاموش جمعیت یعنی زنان را مورد توجه قرار دهد، سبب شد حوزه علمیه خواهران شکل گیرد تا این بخش را به وسیله خواهران عمیق تر و گسترده تر تحت پوشش تعلیمات دینی قرار دهد. مدارس بسیار زیادی تأسیس شد و رشته های مختلف در سطح عالی در حوزه های علمیه خواهران شکل گرفت. وی با اشاره به ضرورت تولید علوم انسانی این ضرورت را سبب تشکیل دانشگاه هایی با رویکرد اسلامی دانست و افزود: مراکز علمی مثل دانشگاه امام صادق، مدرسه عالی شهید مطهری، دانشگاه قم، دانشگاه مفید و مؤسسه امام خمینی(ره) تلاش کردند طلاب را به عرصه های تخصصی آگاه کنند و با تلفیق دانش های تخصصی اسلامی زمینه گسترش را فراهم کند. مدیر سابق حوزه علمیه خواهران با اشاره به تشکیل مدارس سفیران هدایت و تربیت مبلغ در حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: درک مناسبی از ضرورت حضور طلاب تبلیغی و ترویجی شکل گرفت با این نگاه که لازم نیست همه طلاب به عرصه پژوهش های حرفه ای و تخصصی ورود کنند؛ طلابی برای دوره 5 ساله تربیت شدند. وی در پایان با بیان اینکه توسعه های گوناگون حوزه علمیه مرهون 100 اخیر است، تصریح کرد: توسعه حوزه علمیه قم فقط توسعه از درون نبود بلکه پاسخی به مطالبات بیرونی بود که این پاسخگویی ناشی از فرهنگ اسلامی است، زیرا جامعه فرهیخته مطالباتی داشت و حوزه نیز با تمام توان وارد شده است.
http://www.Qom-Online.ir/Fa/News/729167/حوزه-علمیه-قم-در-صدسال-اخیر-سرعت-علم-و-تحول-را-درک-کرده-است
|