عصر قم - مشاور استاندار و مدیر پروژه فرودگاه بینالمللی قم با اعلام آغاز دوباره عملیات پس از یک دهه توقف گفت: با تأمین اعتبارات 8 تا 10 همتی، پروژه وارد فاز سرعت شده و در صورت تداوم حمایتها، فرودگاه حتی زودتر از سال 1407 آماده بهرهبرداری خواهد بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری قم، در جریان تور رسانهای بازدید از پروژه احداث فرودگاه بینالمللی قم، خبرنگاران و اصحاب رسانه استان از آخرین وضعیت عملیات اجرایی این طرح ملی مطلع شدند؛ پروژهای که پس از یک دهه توقف، با پیگیریهای استاندار قم و حمایت دولت دوباره جان گرفته و وارد مرحله فعال عملیات عمرانی شده است.
علیرضا ماندی، مشاور استاندار و مدیر پروژه فرودگاه قم، در این بازدید با اشاره به سابقه اجرای این طرح گفت: ایده احداث فرودگاه قم نخستین بار در سال 1386 مطرح شد و پس از تهیه طرح امکانسنجی و تصویب در شورای برنامهریزی استان، عملیات اجرایی آن در سال 1389 آغاز گردید. وی افزود: این پروژه با مشارکت سرمایهگذار بخش خصوصی پیشرفت داشت، اما از سال 1393 تا 1403 به دلیل مسائل حقوقی متوقف شد و همین موضوع خسارات قابل توجهی به زیرساختها وارد کرد.
ماندی با بیان اینکه پروژه از ابتدای امسال مجدداً فعال شده است، تصریح کرد: در دولت چهاردهم، فرودگاه قم با رقمی بین 8 تا 10 هزار میلیارد تومان وارد فاز نخست اجرا شده و منابع مالی آن از محل اعتبارات دولتی و مولدسازی استان تأمین خواهد شد. طبق برنامهریزی انجام شده، بخش فرودگاهی توسط دولت و بنیاد مسکن و بخش گردشگری شهر فرودگاهی با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد.
وی در تشریح ابعاد فنی پروژه گفت: عرصه کلی فرودگاه 2650 هکتار است که 850 هکتار آن برای بخش پروازی (Airside) و 1650 هکتار برای بخش خدماتی و جانبی (Landside) در نظر گرفته شده است. طول باند اصلی فرودگاه چهار هزار و 100 متر و تاکسیویها نیز با همین اندازه طراحی شدهاند. عملیات زیرسازی شامل ده لایه خاکریزی، دو لایه روسازی و چهار لایه آسفالت مطابق استانداردهای بینالمللی در حال اجراست و تاکنون عملیات خاکبرداری و خاکریزی در 210 هکتار بهطور گسترده در جریان است.
مدیر پروژه فرودگاه قم با اشاره به ویژگیهای ممتاز این موقعیت مکانی گفت: ارتفاع مناسب منطقه، نزدیکی به راهآهن سراسری، محور شمال–جنوب و مجاورت با منطقه اقتصادی سلفچگان، این فرودگاه را از نظر ترانزیت، باربری و جابهجایی مسافر در موقعیتی کاملاً راهبردی قرار میدهد. وی همچنین اعلام کرد که ترمینال 30 هزار مترمربعی فرودگاه با معماری ایرانی–اسلامی و الهام از حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران طراحی خواهد شد.
ماندی با تأکید بر اینکه قم تنها استان فاقد فرودگاه در کشور است، گفت: با اهتمام ملی و پیگیری رئیسجمهوری و استاندار قم، این پروژه باید در کوتاهترین زمان ممکن تکمیل شود. وی افزود: هدفگذاری برای بهرهبرداری فرودگاه در سال 1407 انجام شده و در صورت تأمین بهموقع اعتبارات، حتی امکان افتتاح زودتر از موعد نیز وجود دارد.
وی در پایان از رسانهها خواست با انعکاس دقیق روند اجرای پروژه و مطالبهگری از مسئولان ملی، به تسریع روند احداث این فرودگاه کمک کنند و افزود: امید داریم مردم شریف قم بهزودی شاهد نشستن نخستین هواپیما بر باند فرودگاه بینالمللی استان باشند.