سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴

اجتماعی

مشاور استاندار و مدیر پروژه فرودگاه قم:

فرودگاه قم با شتاب در حال ساخت است؛ نخستین پرواز پیش از ۱۴۰۷ محتمل است

فرودگاه قم با شتاب در حال ساخت است؛ نخستین پرواز پیش از ۱۴۰۷ محتمل است
عصر قم - مشاور استاندار و مدیر پروژه فرودگاه بین‌المللی قم با اعلام آغاز دوباره عملیات پس از یک دهه توقف گفت: با تأمین اعتبارات ۸ تا ۱۰ همتی، پروژه وارد فاز سرعت شده و در صورت تداوم حمایت‌ها، فرودگاه حتی زودتر از سال ۱۴۰۷ آماده بهره‌برداری خواهد بود.
  بزرگنمايي:

عصر قم - مشاور استاندار و مدیر پروژه فرودگاه بین‌المللی قم با اعلام آغاز دوباره عملیات پس از یک دهه توقف گفت: با تأمین اعتبارات 8 تا 10 همتی، پروژه وارد فاز سرعت شده و در صورت تداوم حمایت‌ها، فرودگاه حتی زودتر از سال 1407 آماده بهره‌برداری خواهد بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم، در جریان تور رسانه‌ای بازدید از پروژه احداث فرودگاه بین‌المللی قم، خبرنگاران و اصحاب رسانه استان از آخرین وضعیت عملیات اجرایی این طرح ملی مطلع شدند؛ پروژه‌ای که پس از یک دهه توقف، با پیگیری‌های استاندار قم و حمایت دولت دوباره جان گرفته و وارد مرحله فعال عملیات عمرانی شده است.
علیرضا ماندی، مشاور استاندار و مدیر پروژه فرودگاه قم، در این بازدید با اشاره به سابقه اجرای این طرح گفت: ایده احداث فرودگاه قم نخستین بار در سال 1386 مطرح شد و پس از تهیه طرح امکان‌سنجی و تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان، عملیات اجرایی آن در سال 1389 آغاز گردید. وی افزود: این پروژه با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی پیشرفت داشت، اما از سال 1393 تا 1403 به دلیل مسائل حقوقی متوقف شد و همین موضوع خسارات قابل توجهی به زیرساخت‌ها وارد کرد.
ماندی با بیان اینکه پروژه از ابتدای امسال مجدداً فعال شده است، تصریح کرد: در دولت چهاردهم، فرودگاه قم با رقمی بین 8 تا 10 هزار میلیارد تومان وارد فاز نخست اجرا شده و منابع مالی آن از محل اعتبارات دولتی و مولدسازی استان تأمین خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، بخش فرودگاهی توسط دولت و بنیاد مسکن و بخش گردشگری شهر فرودگاهی با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد.
وی در تشریح ابعاد فنی پروژه گفت: عرصه کلی فرودگاه 2650 هکتار است که 850 هکتار آن برای بخش پروازی (Airside) و 1650 هکتار برای بخش خدماتی و جانبی (Landside) در نظر گرفته شده است. طول باند اصلی فرودگاه چهار هزار و 100 متر و تاکسی‌وی‌ها نیز با همین اندازه طراحی شده‌اند. عملیات زیرسازی شامل ده لایه خاکریزی، دو لایه روسازی و چهار لایه آسفالت مطابق استانداردهای بین‌المللی در حال اجراست و تاکنون عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی در 210 هکتار به‌طور گسترده در جریان است.
مدیر پروژه فرودگاه قم با اشاره به ویژگی‌های ممتاز این موقعیت مکانی گفت: ارتفاع مناسب منطقه، نزدیکی به راه‌آهن سراسری، محور شمال–جنوب و مجاورت با منطقه اقتصادی سلفچگان، این فرودگاه را از نظر ترانزیت، باربری و جابه‌جایی مسافر در موقعیتی کاملاً راهبردی قرار می‌دهد. وی همچنین اعلام کرد که ترمینال 30 هزار مترمربعی فرودگاه با معماری ایرانی–اسلامی و الهام از حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران طراحی خواهد شد.
ماندی با تأکید بر اینکه قم تنها استان فاقد فرودگاه در کشور است، گفت: با اهتمام ملی و پیگیری رئیس‌جمهوری و استاندار قم، این پروژه باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل شود. وی افزود: هدف‌گذاری برای بهره‌برداری فرودگاه در سال 1407 انجام شده و در صورت تأمین به‌موقع اعتبارات، حتی امکان افتتاح زودتر از موعد نیز وجود دارد.
وی در پایان از رسانه‌ها خواست با انعکاس دقیق روند اجرای پروژه و مطالبه‌گری از مسئولان ملی، به تسریع روند احداث این فرودگاه کمک کنند و افزود: امید داریم مردم شریف قم به‌زودی شاهد نشستن نخستین هواپیما بر باند فرودگاه بین‌المللی استان باشند.


نظرات شما