عصر قم

آخرين مطالب

حوزه علمیه قم مرجع علمی و دینی مسلمانان در کشورهای مختلف است گفتگو

حوزه علمیه قم مرجع علمی و دینی مسلمانان در کشورهای مختلف است
  بزرگنمايي:

عصر قم - حجت الاسلام هادی تیمورزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران نقش بسیار مهمی ایفا کردند، گفت: این نهادها به‌عنوان مراکز علمی و دینی، توانستند با ترویج اندیشه‌های اسلامی و انتقادات اجتماعی، مردم را به سمت تغییر و تحول سوق دهند.
وی رهبری فکری، آموزش و آگاهی‌بخشی، حمایت از مردم و تشکیل شبکه‌های اجتماعی را توسط حوزه‌های علمیه را به عنوان اصل مهم در فعالیت‌های حوزه‌های علمیه عنوان کرد و افزود: علمای دین، به‌ویژه امام خمینی (ره)، با ارائه تفسیرهای جدید از اسلام و تأکید بر عدالت اجتماعی و حقوق مردم، توانستند به‌عنوان رهبران فکری انقلاب عمل کنند.
تیمورزاده ادامه داد: حوزه‌های علمیه با برگزاری کلاس‌ها و سخنرانی‌ها، مردم را نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی آگاه کردند و به آن‌ها فهماندند که می‌توانند در برابر ظلم و فساد ایستادگی کنند.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده گفت: علمای دین با ایجاد ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی، توانستند مردم را به هم پیوند دهند و یک جبهه متحد علیه رژیم شاهنشاهی تشکیل دهند.
حوزه علمیه همواره در کنار مردم بوده است
حجت الاسلام تیمورزاده افزود: حوزه‌های علمیه به‌عنوان نهادهای دینداری، همواره در کنار مردم بودند و از خواسته‌های آن‌ها حمایت کردند، که این امر باعث تقویت روحیه انقلابی در جامعه شد. به‌طور کلی، حوزه‌های علمیه با ترکیب علم و دین، توانستند به‌عنوان نهاد مرکزی دینداری، تحولات اجتماعی را هدایت کنند و نقش کلیدی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کنند.
وی با بیان اینکه شخصیت‌هایی مانند امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری با تکیه بر فقه سیاسی و آموزه‌های اسلامی، توانستند گفتمان انقلاب اسلامی را در جامعه ترویج دهند، ادامه داد: این شخصیت‌ها به چندین روش مؤثر همانند تفسیر نوین از فقه سیاسی، آموزش و تربیت نسل جدید، تأکید بر عدالت اجتماعی، گفت‌وگو و تعامل با مردم و مبارزه با استبداد و استعمار عمل کردند.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده با بیان اینکه این شخصیت‌ها با ارائه تفسیرهای جدید از فقه سیاسی، مفهوم حکومت اسلامی و نقش مردم در آن را به‌طور واضح تبیین کردند، گفت: امام خمینی (ره) به‌ویژه با نظریه ولایت فقیه، پایه‌های فکری جدیدی را برای حکومت اسلامی بنا نهاد.
تیمورزاده با بیان اینکه آموزش و تربیت نسل جدید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بود که شخصیت‌های همانند امام خمینی (ره) به آن پرداختند، افزود: این شخصیت‌ها در حوزه‌های علمیه به تربیت طلاب و دانشجویان پرداختند و با آموزش مبانی فقهی و سیاسی، نسل جدیدی از رهبران و فعالان اجتماعی را پرورش دادند که توانستند در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی نقش‌آفرینی کنند.
تاکید بر عدالت اجتماعی شاخصه حوزه علمیه
وی تأکید بر عدالت اجتماعی را شاخصه مهم دیگری عنوان کرد که شخصیت‌هایی مانند امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری به آن پرداختند به گونه‌ای که شهید بهشتی و شهید مطهری با تأکید بر عدالت اجتماعی و حقوق بشر در اسلام، توانستند گفتمان انقلاب را به‌عنوان حرکتی برای تحقق عدالت و آزادی در جامعه معرفی کنند.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده گفت‌وگو و تعامل با مردم را مورد تاکید قرار داد و گفت: این شخصیت‌ها با برگزاری جلسات عمومی، سخنرانی‌ها و نوشتن مقالات، به ترویج اندیشه‌های خود پرداختند و ارتباط نزدیکی با مردم برقرار کردند. این ارتباط باعث شد تا مردم به‌طور فعال در فرآیند انقلاب شرکت کنند.
تیمورزاده افزود: مبارزه با استبداد و استعمار مورد تاکید و توجه جدی شخصیت‌هایی مانند امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری، افزود: آن‌ها با نقد رژیم شاهنشاهی و سیاست‌های غربی، توانستند احساسات ضد استعماری و ضد استبدادی را در جامعه تقویت کنند و مردم را به مبارزه علیه ظلم و فساد ترغیب کنند. به‌طور کلی، این شخصیت‌ها با ترکیب فقه سیاسی و آموزه‌های اسلامی، توانستند گفتمان انقلاب اسلامی را به‌طور مؤثری در جامعه ترویج دهند و نقش کلیدی در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب ایفا کنند.
وی در ادامه با اشاره به یکصدمین سالگشت باز تأسیس حوزه علمیه قم، گفت: حوزه علمیه قم به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و دینی در ایران و جهان اسلام شناخته می‌شود. این حوزه نه تنها در تربیت علمای دینی و فقهی نقش دارد، بلکه به عنوان یک مرکز پژوهشی و آموزشی در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی، فلسفه، کلام و علوم اجتماعی نیز فعالیت می‌کند.
نقش حوزه علمیه قم در شکل‌دهی تفکر دینی و اجتماعی
مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده با بیان اینکه نقش حوزه علمیه قم در کشور ایران به ویژه در شکل‌دهی به تفکر دینی و اجتماعی بسیار مهم است. علمای قم در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار بوده و نظرات آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مؤثر است، گفت: در سطح جهانی، حوزه علمیه قم به عنوان یک مرجع علمی و دینی برای مسلمانان در کشورهای مختلف شناخته می‌شود. این حوزه با برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی، به تبادل نظر و گفتمان در مورد مسائل اسلامی و جهانی کمک می‌کند.
تیمورزاده در ادامه به ارتباط و وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان عامل مهم در تربیت نسل انقلابی و مؤمن اشاره کرد و افزود: ارتباط بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌تواند به تربیت نسلی انقلابی و مؤمن از دانشجویان و اساتید منجر شود.
وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌توانند با تبادل دانش و تجربیات، به یکدیگر کمک کنند. این تبادل می‌تواند به ایجاد تفکر انتقادی و عمیق‌تر در دانشجویان منجر شود، ادامه داد: همکاری بین این دو نهاد می‌تواند به ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی در بین دانشجویان و اساتید کمک کند. این ارزش‌ها می‌توانند به عنوان مبنای اخلاقی و اجتماعی در تربیت نسل جدید عمل کنند.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های مشترک مانند کارگاه‌ها و سمینارها می‌تواند به ایجاد فضایی برای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز جامعه و چالش‌های آن کمک کند، گفت: این ارتباط می‌تواند به تقویت هویت فرهنگی و دینی دانشجویان کمک کند و آن‌ها را به سمت فعالیت‌های اجتماعی و انقلابی سوق دهد.
تیمورزاده با بیان اینکه با همکاری در زمینه‌های مختلف، دانشجویان می‌توانند مهارت‌های زندگی و رهبری را یاد بگیرند که در آینده به آن‌ها در ایفای نقش‌های اجتماعی کمک خواهد کرد، افزود: این عوامل می‌توانند به شکل‌گیری نسلی مؤمن و انقلابی کمک کنند که در راستای پیشرفت جامعه و تحقق اهداف اسلامی و انسانی تلاش کنند.
وی با بیان اینکه ارتباط بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌تواند به تربیت نسلی انقلابی و مؤمن از دانشجویان و اساتید منجر شود، افزود: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌توانند با تبادل دانش و تجربیات، به یکدیگر کمک کنند. این تبادل می‌تواند به ایجاد تفکر انتقادی و عمیق‌تر در دانشجویان منجر شود.
همکاری حوزه و دانشگاه سبب ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی
مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده با بیان اینکه همکاری بین این دو نهاد می‌تواند به ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی در بین دانشجویان و اساتید کمک کند، گفت: این ارزش‌ها می‌توانند به عنوان مبنای اخلاقی و اجتماعی در تربیت نسل جدید عمل کنند.
تیمورزاده با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های مشترک مانند کارگاه‌ها و سمینارها می‌تواند به ایجاد فضایی برای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز جامعه و چالش‌های آن کمک کند، افزود: این ارتباط می‌تواند به تقویت هویت فرهنگی و دینی دانشجویان کمک کند و آن‌ها را به سمت فعالیت‌های اجتماعی و انقلابی سوق دهد.
وی افزود: با همکاری در زمینه‌های مختلف، دانشجویان می‌توانند مهارت‌های زندگی و رهبری را یاد بگیرند که در آینده به آن‌ها در ایفای نقش‌های اجتماعی کمک خواهد کرد. این عوامل می‌توانند به شکل‌گیری نسلی مؤمن و انقلابی کمک کنند که در راستای پیشرفت جامعه و تحقق اهداف اسلامی و انسانی تلاش کنند.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده با بیان اینکه حوزه‌های علمیه برای حفظ نقش محوری خود در تحولات اجتماعی و فرهنگی می‌توانند اقداماتی را در نظر بگیرند، گفت: به‌روز کردن محتوای درسی و روش‌های آموزشی با توجه به نیازهای روز جامعه و چالش‌های نوظهور ضروری و مهم است.
تیمورزاده با اشاره به برقراری ارتباط و گفت‌وگو با دیگر فرهنگ‌ها و مذاهب برای تبادل نظر و فهم بهتر از یکدیگر، ادامه داد: تشویق به پژوهش‌های علمی و اجتماعی به حل مسائل جامعه کمک کند و به تولید دانش جدید بپردازد.
وی مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، مانند برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها برای ارتقای آگاهی عمومی را مهم عنوان کرد و ادامه داد: توسعه مهارت‌های نرم و آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی به طلاب تا بتوانند بهتر با جامعه ارتباط برقرار کنند.
نقش حوزه‌های علمیه در تحقق تمدن نوین اسلامی
مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه می‌توانند با اتخاذ رویکردهای مختلف در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی گام‌های مؤثری بردارند، گفت: آموزش و پژوهش، ترویج تفکر انتقادی، همکاری با نهادهای اجتماعی، تولید محتوا، توجه به جوانان و گفت‌وگو و تعامل از جمله این رویکردها است.
تیمورزاده با بیان اینکه تقویت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، اجتماعی و اسلامی که به نیازهای جامعه پاسخ دهد مهم و ضروری است، افزود: تشویق طلاب به تفکر انتقادی و تحلیل مسائل روز، به‌ویژه در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی و ایجاد ارتباط و همکاری با نهادهای اجتماعی و فرهنگی برای حل مشکلات جامعه و ارتقای سطح آگاهی عمومی می‌تواند نقش مهم و اساسی در تقویت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، اجتماعی و اسلامی داشته باشد.
وی با اشاره به تولید محتوای علمی و فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه و ترویج آن از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای جذب و آموزش جوانان به‌منظور ایجاد نسل جدیدی از اندیشمندان و فعالان اجتماعی و برقراری گفت‌وگو با دیگر مذاهب و فرهنگ‌ها به‌منظور ایجاد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و تبادل تجربیات در این زمینه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
کد خبر 6459650

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/729778/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله بهجت(ره) الگویی ماندگار برای نسل جدید است

نشست «منظومه هویت ملی حضرت آیت الله خامنه ای» برگزار شد

جزئیات پذیرش مرکز تربیت مبلغ شهید مطهری قم

تأکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بر توسعه پزشکی خانواده

مردی همسرش را به خاطر خرید تلفن همراه خفه کرد

کلاهبرداری 210 میلیاردی با وعده خرید و فروش املاک

اختلاف قدیمی با برادر منجر به قتل شد

هواشناسی هشدار داد؛ گرد و خاک در تهران و 15 استان دیگر

سارقان برای دزدیدن طلای بدلی، سر زن جوان را بردیدند!

مراجعه 400 مصدوم انفجار بندر شهید رجایی به پزشکی قانونی

دختر 18 ساله قربانی جنایت سیاه شد

نیوکاسل، چلسی را در خطر از دست دادن سهمیه قرار داد

ویرتز به این دلیل بایرن را ترجیح داد

مدافع سپاهان بازی با استقلال را از دست داد

محل جشن قهرمانی تراکتور اعلام شد

عصبانیت هواداران چلسی؛ جکسون را اخراج کنید!

فلیک: این آخرین فرصت رئال برای قهرمانی است

حنیف: از استقلال بهتر بودیم

بیفوما- پرسپولیس؛ هم‌تیمی‌ها منتظر پول!

جلسه کارتال با مدیرعامل پیش از تمرین

حکم میلیاردی مدافع محبوب کی‌روش از آبادان

افزایش خطر زایمان زودرس با بیماری کبد چرب

هاآرتص: اسرائیل قربانی معامله ایران و آمریکا خواهد بود

نبویان: بر اساس کدام قانون بین‌المللی آمریکا می‌گوید ایران حق ندارد صنعت هسته‌ای داشته باشد؟

بقائی: ایران آماده است به تعامل دیپلماتیک خود ادامه دهد

خشم نتانیاهو از اظهارات ترامپ درباره غنی‌سازی ایران

کاخ سفید: مذاکرات با ایران وارد جزئیات بیشتری شده است

پایان دور چهارم گفتگوهای ایران و آمریکا؛ وزارت خارجه: مذاکرات سخت اما مفید بود

عراقچی: اروپا بیش از پیش خود را در آینده دیپلماتیک غرب آسیا غایب می‌بیند

سرلشکر باقری: نیروهای مسلح در اوج آمادگی کامل قرار دارند

رویترز: توافق شد مذاکرات با ایران ادامه پیدا کند

پیام سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پایان چهارمین دور مذاکرات ایران و آمریکا

جزئیات دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا؛ گفت‌وگوها به پایان رسید

ادعای میرسلیم درخصوص وزرایی که برای استیضاح به مجلس می‌روند؛ با کیف پر از هدیه می‌روند و با کیف خالی برمی‌گردند

«اتاق فرار هوش سیاه»؛ تجربه‌ای متفاوت از آموزش در بیمه دی

آیت‌الله بهجت، گوهر کم‌نظیر زمانه خود

دستگیری زنی که در بهشت زهرا از داغ‌دیدگان سرقت می‌کرد

معاون وزارت کشور: ادارات، دمای کولر را روی 27 درجه تنظیم کنند

تولید 1505 قلم ماده مؤثره دارویی در داخل کشور

برنامه پرواز حجاج تهرانی به مدینه؛ 22 اردیبهشت

اعزام کارشناسان سازمان هواپیمایی به محل سانحه بوئینگ وارش

میزان ابتلا به ویروس کرونا هفته‌های اخیر افزایش یافته است/ جانبازان، والدین سالمند شهدا و ایثارگران موارد بهداشتی را رعایت کنند

دغدغه بزرگ قلعه‌نویی رفع شد

ماموریت بزرگ آسنسیو؛ رهبر رئال در ال‌کلاسیکو!

محرومیت 12 بازیکن از هفته حساس لیگ یک

تاریخ علیه بارسا؛ رئال برنده ال‌کلاسیکو!

گل مدافع استقلالی به دروازه خودی رفت!

رونالدو به فوتبال ایتالیا بر می‌گردد

داستان سیدورف به دست‌انداز افتاد

رکورد آسیایی ایران تحت تاثیر احتیاط