در گفتگوی یکی از معلما ن منتخب استان با اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش قم؛
حرفهی معلمی؛ تقویت احساس مسئولیتپذیری و تعهد است
فرهنگی
بزرگنمايي:
عصر قم - سید احمد چاووشی یکی از معلمان منتخب استان گفت: معلمان با آموزش مهارتهای اجتماعی و اخلاقی؛ نسلهای آینده را تربیت میکنند و این کار از طریق انتقال ارزشها صورت میگیرد. معلمان وضعیت جامعه را بهبود میبخشند و به عنوان یک الگوی مثبت، حس مسئولیتپذیری را در دانشآموزان ایجاد میکنند.
به گزارش اداره اطلاع رسانی روابط عمومی آموزش و پرورش قم، سید احمد چاووشی یکی از معلمان منتخب استان متولد سال 1345 در گفتوگو با اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی به تعریف معلم برتر پرداخت و گفت: برای تعریف معلم برتر میتوان دو بخش اخلاقی و آموزشی را مدنظر قرار داد اما به طور کلی احساساتی مانند مسئولیتپذیری، تلاش و پشتکار، صبوری، ارتباط موثر با دانشآموزان، تسلط کامل بر حیطه کاری، ظاهر و پوشش مناسب، پایبندی به ارزشها و باورها، عشق به تدریس و روحیه انتقادپذیری از جمله ویژگیهایی است که نه تنها در شغل معلمی بلکه در تمامی شغلهای دیگر باید رعایت شود .
وی تصریح کرد: آن باورهایی که باعث هدایت و ادامه دادن در مسیر معلمی شد، کار کردن برای رضای خدا بود زیرا به غیر از این باور نمیتوان دانشآموز را به سمت کمال و پیشرفت سوق داد، یک معلم باید به تنوع فرهنگی، تربیتی و اجتماعی دانشآموزان احترام بگذارد .
چاووشی عنوان کرد: اشتیاق و انگیزه برای تاثیرگذاری، احساس مسئولیت در قبال دانشآموز و خانوادهاش، تشویق دانشآموز برای داشتن تفکر انتقادی، پرورش توانایی کار گروهی در دانشآموزان و باور به یادگیری همیشگی از دیگر ارزشهای موجود در شغل معلمی است .
وی راهکاری برای جذابیت و خلاقیت در تدریس ارائه داد و افزود: با فراهم کردن فضای تعامل و کار گروهی در قالب پرسش و پاسخ و بیان نظرات، طراحی سوالات چالش برانگیز، ایجاد فرصت تجربه برای دانش آموزان به بروز نوآوری و خلاقیت برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب میتواند آموزش را به یک فرآیند جذاب تبدیل کند .
چاووشی اضافه کرد: شغل معلمی احساس مسئولیتپذیری و تعهد را در افراد تقویت میکند، ارتباطات اجتماعی افراد را گسترش میدهد، معلمان در فرآیند یاددهی خود میآموزند و رشد میکنند اما فشارهای کاری گاها بر روی زندگی شخصی اثر میگذارد .
چاووشی اضافه کرد: شغل معلمی احساس مسئولیتپذیری و تعهد را در افراد تقویت میکند، ارتباطات اجتماعی افراد را گسترش میدهد، معلمان در فرآیند یاددهی خود میآموزند و رشد میکنند اما فشارهای کاری گاها بر روی زندگی شخصی اثر میگذارد .
چاووشی تدریس مبتنی بر پروژه را راهکاری برای افزایش کیفیت یادگیری در دانشآموزان دانست و گفت: یادگیری عملی و حل مسئله باعث کیفیت فرآیند یادگیری در دانشآموزان میشود، توجه به نیاز و علاقه دانشآموزان، استفاده از ابزار و فناوریهای جدید دیجیتال، آموزش مهارتهای اجتماعی، تقویت حس همیاری و همکاری، ارزیابی و سنجش مستمر کار افراد و ارائه بازخوردهای سازنده تاثیرات مثبتی بر کیفیت آموزش خواهد داشت .
وی اظهار کرد: معلمان با آموزش مهارتهای اجتماعی و اخلاقی نسلهای آینده را تربیت میکنند و این کار از طریق انتقال ارزشها صورت میگیرد، معلمان وضعیت جامعه را بهبود میبخشند و به عنوان یک الگوی مثبت، حس مسئولیتپذیری را در دانشآموزان ایجاد میکنند، همچنین احترام متقابل از دیگر مهارتهایی است که یک معلم به دانشآموزان یاد میدهد .
چاووشی ادامه داد: در طول خدمتی که به عنوان معلمی گذراندم، برپایی برنامههای آموزشی یا پرورشی درباره انواع فرهنگها و ارزشها برای آشنایی و تقویت روابط بین دانشآموزان موثر بوده، فراهم کردن یک فضای امن برای گفتگو و تنظیم یک محتوای آموزشی مناسب، ترویج کارهای گروهی و مشترک، حمایت و کمکهای اجتماعی و اقتصادی به دانشآموزان نیازمند و اتصال آنها به منابع لازم از جمله راهکارها برای مواجهه با چالشها در مدرسه و با دانشآموزان است .
وی با بیان اینکه میتوان از طریق ارزیابی عملکرد معلمان توسط بازخورد دانشآموزان و خانوادهایشان، یک معلم برتر را شناسایی کرد، افزود: تشویق، هدیه و تقدیرنامه به معلمان، انگیزه آنان را برای تدریس بهتر تقویت میکند، همچنین دورهها و کارگاههای آموزشی، گردهمایی با حضور افراد مجرب برای انتقال تجربهها، فراهم کردن امکانات و منابع لازم آموزشی و پرورشی باعث شناسایی معلمان باانگیزه میشود .
چاووشی بیان کرد: پیشرفت و موفقیت دانشآموزان در برنامههای فرهنگی، هنری، گروهی و تاثیر آن در اخلاق و زندگی آنها باعث ایجاد احساس رضایت در یک معلم میشود، همچنین رابطه دوستانه و نزدیک با دانشآموزان به من احساس رضایت میدهد همیشه سعی میکنم در راستای تقویت احساس رضایت شغلی با همکاران مشورت و همفکری کنم .
وی به یکی از بهترین خاطرات و تجربههای کاری خود اشاره کرد و گفت: در یک مدرسهای به عنوان مربی پرورشی و معلم دینی مشغول به کار بودم که یک دانشآموزی برای ثبتنام به مدرسه مراجعه کرد و به دلیل سابقه نه چندان خوبی که داشت به واسطه تعهد پدر و خودش، وی را ثبتنام کردیم، به مرور با گفتگوهایی که در طول کلاس دینی بیان میشد سعی کردم رابطهام را با آن دانشآموز تقویت کنم .
چاووشی ادامه داد: این ارتباط به جایی رسید که زمان برگشت از مدرسه با یکدیگر هم مسیر بودیم و به من انس پیدا کرد، بعد از یکسال به او توصیه کردم نماز بخواند و گفتم تا زمانی که نمازخوان نشدی پیش من نیا که بعد از تقریبا یکسال آمد و گفت که نمازخوان شده، از وی استقبال کردم و او را بوسیدم .
وی عنوان کرد: مدتی بعد برای خدمت سربازی به پایگاه شکاری دزفول رفت و از آنجا قصهاش شروع شد، گفت کارهای فرهنگی زیادی انجام داده حتی پیشنماز پایگاه خدمت خود شده، زمانی که فرمانده کل نیروی هوایی از پایگاه بازدید داشته، متوجه تغییرات مثبت در این پایگاه میشود و با خواسته وی که مرخصی یکماهه بود موافقت کرد و فرمانده پایگاه نیز یکماه دیگر به مرخصی او اضافه کرد. حالا حسین آن دانشآموزی که همه به او لقب شر را میدادند؛ خانواده تشکیل داده و زندگی موفقی دارد و به عنوان یک معلم به داشتن اینچنین دانشآموزی افتخار میکنم .
-
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۱:۴۷
-
۳ بازديد
-

-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/728630/