عصر قم

آخرين مطالب

واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان فرهنگی

واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا / واکاوی ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» عنوان طرح پسادکتری سمانه اسدی است که با راهنمایی کاووس حسن‌لی استاد دانشگاه شیراز و مدیر کرسی پژوهشی حافظ و با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسیده است
اسدی با مدرک دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی -ادبیات غنایی از دانشگاه شیراز درباره‌ علت شکل‌گیری این طرح، گفت: در چند دهه‌ اخیر، ظرفیت‌های ادبیات کهن، به‌ویژه آثار بزرگان ادب فارسی، برای ارائه به نوجوانان در کانون توجه قرار گرفته است؛ اما با اینکه دیوان حافظ یکی از گران‌بهاترین گنجینه‌های ادبی و فرهنگی ایرانیان به شمار می‌رود، تا پیش‌از این، نه اثری خلاقانه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن برای این گروه سنی نگارش یافته و نه پژوهشی در پیوند با آن انجام شده بود.
وی ادامه داد: ازآنجاکه مخاطب اصلی دیوان حافظ بزرگسالان هستند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا نوجوانان هم می‌توانند با بخشی از اشعار او ارتباط بگیرند و درکی از آن داشته باشند یا خیر؟ یافتن پاسخ این پرسش به شکل‌گیری نخستین پژوهش در این زمینه انجامید.
این پژوهشگر درباره‌ روش پژوهش، گفت: این پژوهش از دو طریق پی گرفته شد؛ یکی مطالعه‌ منابع معتبر و مرتبط با موضوع و بررسی توصیفی‌تحلیلی آن و دیگری تدوین و توزیع پرسشنامه‌ای علمی برای آگاهی از میزان آشنایی و درک نوجوانان از دیوان حافظ و شناخت دیدگاهشان درباره‌ شخصیت و اشعار او.
اسدی در ادامه بیان کرد: مطالعه‌ منابع معتبر در دو حوزه‌ روانشناسی و حافظ‌شناسی و تحلیل یافته‌ها نشان داد اشتراکاتی میان ویژگی‌های دوره‌ نوجوانی و بسیاری از ابیات حافظ وجود دارد که مناسب‌بودن آنها را برای نوجوانان تأیید می‌کند. برخی از ظرفیت‌های دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان عبارتند از: پرداختن به موضوعات و مفاهیمی مانند تلاش برای شناخت خود و یافتن معنای زندگی، آرمان‌گرایی، مسائل اخلاقی و اجتماعی، عشق و دوستی (که از ویژگی‌های دوره‌ نوجوانی هم هستند)، تعدد و تنوع شخصیت‌ها (انسانی و غیرانسانی) و شیوه‌ پردازش آنها در کنار فضای روایت‌گونه و نمایشی برخی از سروده‌ها.
وی افزود: با توجه به این ظرفیت‌ها می‌توان به بخشی از نیازهای معنوی نوجوانان پاسخ مناسب داد؛ نیازهایی همچون داشتن فضایی امن برای گفت‌وگوی درونی، ‌اندیشیدن به واقعیت‌ها و احتمالات و خیال‌پردازی؛ داشتن دوستی امن و صمیمی، با احساسات و دغدغه‌های مشترک؛ دستیابی به استقلال عمل در کنار بهره‌مندی از راهنمایی افراد مطمئن و آگاه؛ نیاز به هویت‌یابی و خداشناسی و دستیابی به معنای زندگی.
به‌ گفته‌ اسدی، 401 نفر از نوجوانان مناطق گوناگون ایران به پرسشنامه‌ای که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شده بود، پاسخ داده‌اند.
وی درباره‌ یافته‌های حاصل از بررسی این نظرسنجی گفت: نتایج پژوهش نشان می‌دهد نوجوانان شرکت‌کننده در نظرسنجی، بیت‌هایی با موضوع دوستی را بهتر از دیگر شعرهای انتخابی دیوان حافظ درک می‌کنند و محبوب‌ترین اشعار حافظ ازنظر آنها شعرهایی‌ است که با موضوع عشق و دوستی سروده شده است. آنها به شخصیت حافظ و دیوانش علاقه‌مندند و دوست دارند بیشتر با او و افکار و اشعارش آشنا شوند. 95درصد شرکت‌کنندگان، اشعار انتخابی حافظ را در شمار آثار مناسب برای هم‌سن‌وسالان خود دانسته و 81/72 درصدشان میزان سودمندی این سروده‌ها را برای نوجوانان، زیاد و بسیار زیاد برشمرده بودند.
اسدی مهم‌ترین دلایلی را که نوجوانان برای علاقه‌مندی خود به شعرهای حافظ بیان کرده‌اند، برشمرد و افزود: تنوع موضوعات، زبان شیرین، دلنشینی و آرامش‌بخش‌بودن شعرها، دریافتنی‌بودن معنی بسیاری از بیت‌ها، منطبق‌بودن اشعار با واقعیت جهان و زندگی، پرمفهوم‌بودن آنها، ارزشمندی پندها و نشان‌دادن راه‌ورسم درست زندگی به خواننده.
وی خاطر نشان کرد: بدیهی‌ است منظور از امکانِ بهره‌مندی نوجوانان از دیوان حافظ، درک تمام‌وکمال ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های لفظی و معنوی این اثر از سوی آنان نیست؛ مقصود آن است که مشترکاتِ مفهومی بخشی از سروده‌های حافظ با ویژگی‌هایی از دوره‌ نوجوانی، می‌تواند این اثر را در شمار آن دسته از آثار کهن ادب فارسی قرار دهد که قابلیت ارائه به نوجوانان را دارند. درک لایه‌ نخست بسیاری از بیت‌های حافظ برای نوجوانان امکان‌پذیر است و هرچه دانش زبانی و ادبی نوجوان و توانایی درک مطلب او در طول دوران تحصیل و پشت‌سرگذاشتن سال‌های آغازین دوره‌ نوجوانی بیشتر شود، میزان درک و دریافت و بهره‌مندی او از شعر حافظ نیز می‌تواند افزایش یابد.
به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، اسدی اضافه کرد: افزون بر این، همان‌گونه که در دهه‌های اخیر، شکل‌گیری آثار ادبی (بازنویسی، بازآفرینی و ...) و هنری (پویانمایی و ...) بر اساس آثاری همچون شاهنامه، کلیله‌ودمنه، بوستان، گلستان، خمسه‌ نظامی، منطق‌الطیر، مثنوی و ... ، موجب بیشترشدن آشنایی و پیوند نوجوانان با این متون و درک و بهره‌مندی آنان از ادبیات کهن فارسی شده، شکل‌گیری آثاری با محوریت اشعار حافظ نیز می‌تواند چنین نتایجی در بر داشته باشد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد این قابلیت در دیوان حافظ وجود دارد؛ اما تاکنون آن‌گونه که بایسته است، به آن پرداخته نشده است.
این پژوهشگر درباره‌ کاربرد پژوهش خود گفت: نتایج این پژوهش می‌تواند برای همه‌ افراد و نهادهایی که در پیوند با نوجوانان‌ هستند، سودمند باشد. آنها می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیوان حافظ، شیوه‌هایی تازه و متفاوت را در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تربیتی و خلق آثار ادبی و هنری برای نوجوانان تجربه کنند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: نوجوانان، اثری مناسب زمان خود می‌خواهند؛ آنها خواهان آشنایی با حافظ و اثرش در قالب‌هایی نوتر و خلاقانه‌تر و مخصوص‌ به‌ خود هستند؛ ازاین‌رو، زمانی می‌توانیم میان نوجوان و میراث نیاکانش پیوند برقرار کنیم که این گنجینه‌های ارزشمند را در بسته‌بندی زیبا و جذاب و متناسب با سلیقه‌اش به او هدیه دهیم و آن را به عنصری جاری و پویا در فضای تنفس و حیات نسل جوان تبدیل کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/654905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیو / پرچم حزب‌الله لبنان در قم بالا رفت

بزرگداشت سید حسن نصرالله ازسوی آیت الله نوری همدانی برگزار می‌شود

تقویم و اوقات شرعی جمعه 13 مهر 1403 به افق قم

حمایت مگوایر از تن‌هاخ؛ او ما را نجات می‌دهد!

درخواست تن‌هاخ از هواداران؛ صبر کنید تا پیشرفت کنیم!

خلاصه بازی چلسی 4 - خنت 2

عجیب ترین واکنش های بازیکنان در تونل استادیوم

مراقبت ویژه بایرن از موسیالا؛ باید برای بارسا آماده باشی!

ضربات دروازه چگونه فوتبال را دگرگون کردند؟

روانخواه: از دهان شیر امتیازها را در می آوریم

خلاصه بازی الفسبورگ 1 - آاس رم 0

زندگینامه فرماندهان شهید استان قم منتشر می شود

تساوی دقیقه نودی منچستریونایتد و شکست رُم در لیگ اروپا

تک گل الفسبورگ برابر رم از روی نقطه پنالتی

اگه آرنه اسلوت همون یورگن کلوپ باشه چی؟

میزبانی ورزشگاه تختی از لیگ برتر بعد از 6 سال

اهتزاز پرچم حزب الله لبنان بر بلندترین برج قم

(تصاویر) تجمع دانشجویی لبیک یا خامنه‌ای در قم

گرامیداشت یاد و خاطره شهید امنیت، مهدی زاهدلویی در قم

همراهی شهرداری قم در اعزام شهروندان به نماز جمعه تهران

گل کریستوفر انکونکو به خنت؛ چلسی 3_1 خنت

پیروزی 2-1 الاتحاد برابر الاخدود در روز گلزنی کریم بنزما

گل کیرنان دوزبری هال به خنت؛ چلسی 4_1 خنت

توماس مولر: هدف بزرگ‌مان فینال سی‌ال در خانه است

سیوهای برتر هفته 6 سری آ

الاتحاد با درخشش بنزما همچنان در تعقیب الهلال!

برونو فرناندز اخراج شد؛ پورتو 3-2 منچستریونایتد

دربی 65؛ استقلال 1 –1 پرسپولیس

گل سوم منچستر یونایتد به پورتو توسط هری مگوایر در دقیقه 90+1

گل دوم خنت توسط گاندلمن؛ چلسی 4-2خنت

آیت الله وحید خراسانی: استفاده از بخشی وجوهات برای کمک به مردم لبنان مجاز است

شهید آیت الله آل هاشم الگویی برای تمام مسئولان است

آیت الله حسینی بوشهری: شهید سید حسن نصرالله انسانی بصیر بود

آیت الله جوادی آملی اطلاعیه صادر کرد

نخستین رویداد اجلاسیه ملی آیت الله تهامی در خراسان جنوبی آغاز شد

صحبت های جالب دکتر قمشه ای

شاعرانه/ ای بی‌تو دلِ تنگم بازیچه‌ی توفان‌ها

دو خط کتاب/ پس قضاوت نکن

صحبت های دلنشین اردشیر رستمی

یاد و خاطره شهید امنیت، مهدی زاهدلویی در قم گرامی داشته شد

پیام فرمانده سپاه قم به مناسبت آغاز هفته نیروی انتظامی

پیگیری روند لایروبی و روند احیای قنوات در استان سمنان

دستگاه‌های اجرایی قم شرایط اسکان و رفاه مجرومان لبنانی را مهیا کنند

اهتزاز پرچم حزب‌الله لبنان بر بلندترین برج قم

فیلم| اهتزاز پرچم حزب‌الله در قم

اجتماع دانشجویی حمایت از جبهه مقاومت در حرم حضرت معصومه(س)

آیین ادای احترام به شهدای مقاوت و اهدا هزاران شاخه گل توسط مردم

قاتل زن سالخورده برای دومین بار از اعدام نجات یافت

کاظمی: ایران در مسیر تحقق عدالت آموزشی و تربیتی گام برمی دارد

صعود فوتسالیست‌های امید قم به مرحله پایانی لیگ برتر