عصر قم

آخرين مطالب

آیت الله رئیسی چگونه «سید محرومان» شد؟ روحانیت

آیت الله رئیسی چگونه «سید محرومان» شد؟
  بزرگنمايي:

عصر قم - شهید «سیدابراهیم رئیسی» که در وعده‌های خود پیش از ریاست‌جمهوری تاکیدی ویژه بر «محرومیت‌زدایی» داشت، کوشید یکی از بهترین عملکردهایش را در این حوزه به انجام برساند.
به گزارش ایسنا، ایرنا نوشت: در هزار روز همراهی شهید جمهور کشورمان با مردم، آن وعده‌ای که انحرافی از مسیر نداشت، حمایت دولت از قشر کم درآمد جامعه بود.
این موضوع تا جایی اهمیت داشت که به رئیس جمهور لقب «سید محرومان» را دادند. نه فقط حکایت‌ها و روایت‌ها بلکه آمار و ارقام نشان می‌دهد که شعار «دولت مردمی، ایران قوی» که در خرداد ماه سال 1400 از سوی آیت‌الله رئیسی مطرح شد، در ادامه مسیر هزار روزه به اجرا رسید و به ثمر نشست.
از اولین اقدامات شهید رئیسی قطع رانت دلار ارزان به طیفی از واردکنندگان بود که با این رانت ویژه هر چه با نام کالای اساسی برای مردم به ویژه دهک‌های کم درآمد به کشور می‌آمد، به کام مافیای واردات می‌شد
در دولتی که زمان آن به انقضا نرسید، محرومیت‌زدایی و توجه به مناطق کم‌برخوردار در اولویت دستور کارها قرار گرفت تا وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور که مهم‌ترین‌ آنها حمایت از خانواده و اقشار محروم، تامین حداقل معاش مردم با اقداماتی مانند ارایه کارت خرید، کاهش فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی‌ در توزیع سرانه‌ها و کاهش فقر، همسان سازی حقوق و دستمزدها و از همه مهمتر کنترل تورم که از مهمترین عوامل رشد فقر در کشور بود، بر زمین نماند.
در این کمتر از سه سال دیدیم علاوه بر اینکه بخشی از این وعده‌ها بر روی ریل قرار گرفت و حرکت قطار توسعه آغاز شد، گروهی از این وعده‌ها از جمله افزایش یارانه نقدی و ساماندهی گروه‌های دریافت کننده یارانه و اجرای کالابرگ الکترونیکی به سرانجام رسید.
آنچه که در این مدت از کلام شهید رئیسی جدا نمی‌شد این بود که «وجود فقر در جامعه اسلامی به هیچ وجه زیبنده این نظام نیست و جامعه اسلامی باید مبتنی بر عدالت اجتماعی اداره شود.» از این رو از اولین اقدامات شهید جمهورمان قطع رانت دلار ارزان به طیفی از واردکنندگان بود که با این رانت ویژه هر چه با نام کالای اساسی برای مردم به ویژه دهک‌های کم درآمد به کشور می‌آمد، به کام مافیای واردات می‌شد.
رئیس جمهور فقید در کنار حذف این ویژه‌خواری، فرصتی برای افزایش یارانه نقدی و به روز کردن رقم آن هم بعد از چند سال آفرید. در حالی که پیش از آن به مردم سال‌ها یارانه 45 هزارو 500 تومان پرداخت می‌شد که تاثیری هم در قدرت خرید آنها نداشت، با دستور شهید رئیسی این عدد اصلاح و به سه گروه اول درآمدی کشور مبلغ 400 هزار تومان و دهک‌های بعدی مبلغ 300 هزار تومان پرداخت شد.
نکته مهم اینکه در این مدت یارانه نقدی بدون تاخیر به دست 9 دهک درآمدی یعنی 80 میلیون نفر رسید و دولت شهید رئیسی در این مدت سالانه 320 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت و به طور کلی 750 هزار میلیارد تومان از محل بودجه در تبصره 8 هدفمندی یارانه‌ها به صورت مستقیم پرداخت می‌شود.
از دیگر اقدامات رئیس جمهور در حوزه رفاه به ویژه توانمندسازی دهک‌های ضعیف که با هدف جبران کاهش قدرت خرید انجام شد، اجرای کالابرگ الکترونیکی از خرداد ماه سال گذشته بود که براساس آن، 220 هزار فروشگاه بزرگ و خرد در سطح شهر و روستا آماده به کار شدند و 11 قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر، پنیر، ماست‌،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند که از جمله مهم‌ترین مواد غذایی سفره مردم محسوب می‌شوند مشمول اجرای کالا برگ الکترونیکی شدند.
طبق گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، ماهانه 5 هزار میلیارد تومان کمک هزینه معیشتی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص پیدا کرده که این عدد امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش پیدا کرد
در نهایت هفت دهک درآمدی در صورتی که 200 هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان 11 قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی 120 هزار تومانی می‌شدند.
طبق آمارهای رسمی تنها در سه ماه از اجرای این طرح 139 میلیون بسته غذایی به ارزش بیش از 109 هزار میلیارد تومان بین مردم به طور عادلانه توزیع شد و همین نتیجه موفق اجرای کالابرگ الکترونیکی و استقبال مردم از آن، باعث شد فاز فجرانه آن تمدید شود.
تقریبا در این هزار روز همراهی دولت و مردم، طبق گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه ماهانه 5 هزار میلیارد تومان کمک هزینه معیشتی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص پیدا کرده که این عدد امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش پیدا کرد.
شهید جمهور در ادامه برای تحقق وعده‌های انتخاباتی داده شده به مردم، طرح رفع سوء تغذیه مادران کودکان را در مناطق محروم به اجرا رساند که در این طرح، مادران باردار، شیرده و دارای کودک کمتر از 5 سال نیازمند حمایت شناسایی و مشمول دریافت سبد تغدیه و بهداشتی رایگان شدند که حدود یک میلیون مادر زیر چتر حمایتی این طرح قرار گرفتند.
از آنجایی که اساسا تورم مالیات بر فقرا محسوب می‌شود، دولت شهید رئیسی علاوه بر بهبود معیشت مردم از طریق سیاست‌های یارانه‌ای، در کلان اقتصاد سیاست کنترل تورم را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داد. در این زمینه و بر اساس گزارش مرکز آمار در اردیبهشت امسال متوسط افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به اردیبهشت سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) به 22.7 درصد رسید که تقریبا در 4 سال اخیر کمترین رقم است.
همچنین بنا بر اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، تورم ماهانه اردیبهشت ماه 1403 به 2.8 درصد، تورم نقطه‌به نقطه به 31 درصد، تورم سالانه 37 درصد، تورم خوراکی‌ها به 33.7 درصد و تورم غیر خوراکی‌ها به 38.8 درصد رسیده است.
در سال 1402 نرخ بیکاری کشور به 8.1 درصد رسید که کمترین رقم در دهه‌های اخیر است
بنا بر اعلان رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای امسال، تورم نقطه به نقطه در سال 1402 نسبت به انتهای سال 1401 کاهش 23.7 درصدی پیدا کرده است.
علاوه بر آنچه بیان شد، یکی از اقدامات مهم شهید جمهور در افزایش رفاه و بهبود معیشت مردم، افزایش حقوق کارگران یعنی مخاطب هدف این قشر و گروه بود و در سال 1401 شاهد افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران بودیم و با این تصمیم دولت سیزدهم سفره کارگر در برابر تورم تا حدی در امان ماند. این اقدام در حالی بود که همزمان سمت و سوی نرخ تورم کاهشی نشان می‌داد. همچنین در راستای همین سیاست میزان دستمزد کارگران امسال هم تا سقف 35 درصد ارتقا پیدا کرد.
بهبود شاخص‌های رفاهی را می‌توان در کاهش نرخ بیکاری در دولت شهید رئیسی دید به طوری که نرخ بیکاری از 9.6 درصد در دولت گذشته حتی به 7.6 درصد در سال گذشته رسید اما نرخ متوسط بیکاری در این مدت کمتر از سه سال 8.8 درصد بوده که باز هم روند بهبود درآمد مردم و افزایش سطح معیشت و رفاه را نشان می‌دهد.
بنا به گزارش مرکز آمار، در سال 1402 نرخ بیکاری کشور به 8.1 درصد رسید که کمترین رقم در دهه‌های اخیر است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/606850/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یاد آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور شهید در ابتدای نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

خواندن چندبیتی زیبا در وصف حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

لحظات دستگیری قاتل فراری یک نزاع خیابانی در قم +فیلم

قم ساعتی پیش لرزید

تهرانی‌ها منتظر رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید باشند

تب کریمه کنگو در ایران دیده شد ؛ علائم آن چیست؟

ازدواج بر اساس مزاج عروس و داماد

بیانات رهبری حین عیادت از آیت الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی در بیمارستان | بیماری آیت‌الله مکارم چیست؟

مجموعه قصه های جالب از پیامبران(ع)

برپایی دومین نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی در قم

برپایی نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی در قم با تخفیف 30 تا 50 درصدی

اخذ مجوز 3 گروه آموزشی جدید در دانشگاه علوم پزشکی قم

زلزله 2.4 ریشتری قم خساراتی نداشته است

کشف بیش از 2 هزار باکس انواع سیگار قاچاق در قم

رشد سریع آمار ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش

زنگ خطر سلامت قلب به صدا در آمد

آدم اصیل به کسی میگن که...

زلزله قم را لرزاند

سرقت گروهی از جواهرفروشی در کالیفرنیا

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

آیا «تغییر رنگ» نشانه فساد گوشت یا مرغ است؟

معرفی کتاب «نمایش هولناک»

معیار‌های مردم قم برای انتخاب رئیس جمهور

حادثه مرگبار در برخورد قطار باری و مسافربری در هند

مدیرکل بهزیستی: نگهداری از کودک تبعه بی‌سرپرست برای ایرانیان و اتباع میسر شد

زلزله استان قم را لرزاند

تاثیر آب سرد و ترشی در کاهش قوای جنسی

رهاسازی یک قطعه لاک پشت در منطقه وسف قم

بزودی بخشی از مطالبات و معوقات کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قم پرداخت می‌شود

«دانش ورزی حاصلخیز»در کتابفروشی‌ها/روایت حضور زنان در عرصه فناوری

اقامه نماز عید سعید قربان در سراسر استان قم

ساخت اولین خوابگاه دانشجویی دانشگاه صنعتی قم

بررسی آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

پایان بی‌خانمانی در جهان با ساخت روزانه 96 هزار خانه

گیاهان دارویی موثر در باروری و چندقلوزایی

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

رئیس سازمان هواشناسی کشور: بارش کشور به محدوده نرمال رسید

معجزه پنیرمایه در درمان ناباروری

دیدار 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با آیت‌الله موحدی کرمانی

ماجرای دیدار 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با آیت الله موحدی کرمانی چه بود؟ +عکس

فیلم| رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی عیادت کردند

تصاویری جدید از عیادت رهبری از آیت الله مکارم شیرازی

انتشار رمان منتشر نشده احمد دهقان در ایتالیا

با خواندن چند بیت نمی‌توان مظلومیت مردم فلسطین را نشان داد

خواندن شعری در وصف مردم مظلوم فلسطین

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

اهمیت خواب کافی در ناباروری