عصر قم

آخرين مطالب

آگاهی‌بخشی جامعه برای شناسایی علایم اولیه اُتیسم ضروری است علمی

آگاهی‌بخشی جامعه برای شناسایی علایم اولیه اُتیسم ضروری است
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا /یک متخصص روانشناسی کودکان استثنایی گفت: اتیسم یک اختلال چند وجهی است که آگاهی بخشی به همه سطوح جامعه در مورد شناسایی زودهنگام علائم اولیه و شرایط مبتلایان آن ضروری است.
محمدحسن صدفی، امروز(یکشنبه، 6 خرداد) در کارگاه آموزشی تشخیص و شناخت اختلال طیف اتیسم، اظهار کرد: شناسایی زودهنگام اختلال اتیسم ممکن است آثار عصب شناختی این اختلال را به حداقل برساند و درمان و توانبخشی به موقع، به بهبود وضعیت کودک بسیار کمک می‌کند.
وی افزود: سن مؤثر برای آموزش کودکان طیف اتیسم، زیر هشت سال است که روند درمان بعد از گذشت این زمان بسیار سخت خواهد شد. تشخیص اختلال معمولاً با تاخیر همراه است و ممکن است باعث از دست دادن فرصت‌های طلایی جهت مداخله اثربخش شود.
به گزارش ایسنا، این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی تصریح کرد: زمان ایده‌آل برای تشخیص اتیسم قبل از سه‌ سالگی است که بر مبنای 15 رفتار خاص و قابل مشاهده انجام می‌شود و تفاوت کودک اتیستیک و عادی را نشان می‌دهد. نشانه‌های اولیه، نقص‌های هسته‌ای این اختلال هستند که در بیشتر مبتلایان به اختلالات اتیسم ظاهر می‌شود.
صدفی گفت: اگر کودکی در نشان دادن این 15 رفتار متناسب با دوره سنی 12 ماهگی تا 3 سالگی ناتوان باشد حتماً باید این کودک برای تشخیص اولیه اتیسم مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.
وی افزود: بی‌تفاوتی به اطرافیان مثل مادر یا پرستار کودک، واکنش نداشتن به نام خود، ناراحتی شدید از به هم ریختن نظم اشیا، نداشتن تماس چشمی با دیگران، نداشتن بازی عملکردی، ناتوانی در نشان دادن واکنش به تظاهرات چهره دیگران از جمله نشانه‌های تشخیص اولیه اتیسم است.
این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی، اظهار کرد: بازی وانمود سازی را نشان نمی‌دهند، به صداهای محیط واکنش نشان نمی‌دهد، فعالیت هدفمند ندارند، ناتوانی از تقلید کردن، به دستورات کلامی واکنشی نشان نمی‌دهند، از کلمات استفاده نمی‌کند، برای در آغوش گرفته شدن دست‌هایش را دراز نمی‌کند، از اشارات بدنی استفاده نمی‌کند و تکرار چندباره یک بازی از دیگر نشانه‌هایی است که باید به طور تخصصی بررسی کرد.
صدفی تأکید کرد: اگر برخی از این نشانه‌ها را در فرزند خود و یا دانش‌آموزان مشاهده کردید، حتماً به متخصصان روانشناسی و روانپزشکی مراجعه نمایید تا کودک مورد بررسی جدی و رسمی قرار گیرد.
مبتلایان طیف اتیسم نیازمند خدمات جامع درمانی و آموزشی هستند
یک کارشناس ارشد روانشناسی نیز در این کارگاه گفت: کودکان با اختلال طیف اتیسم نیازمند خدمات جامع درمانی و آموزشی هستند که باید توسط متخصصان، والدین و مربیان فراهم شود تا علاوه بر کاهش مشکلات آنها به افزایش تعامل اجتماعی و ارتباط و رفتار کودک در خانه و اجتماع کمک شود.
علیمه حق پناه، اظهار کرد: بنابه پژوهش‌ها، بروز اختلال طیف اتیسم علت‌های مختلفی دارد که شناخت این علت‌ها برای شناسایی اختلال و درمان به موقع مبتلایان آن بسیار مهم است.
وی افزود: تشخیص افتراقی اوتیسم با اختلال‌های پردازش بینایی، شخصیت ضداجتماعی، اسکیزوفرنی، همبود، اختلال وسواس فکری-عملی، بیش فعالی، اختلال یادگیری، اضطراب، افسردگی نیازمند بررسی تخصصی و ارزیابی کودک است.
صدفی تصریح کرد: کودکان اتیسم، به نام خود و صداهای محیط واکنشی نشان نمی‌دهد، به گونه‌ای که تصور می‌کنید ناشنواست یا هنگام تماس چشمی با دیگران، به سرعت تماس چشمی برقرار کرده و نگاه خود را بر می‌گرداند که ممکن است با اختلال پردازش بینایی اشتباه شود.
این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی گفت: مربیان مهد کودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی و معلمان دوره ابتدایی نقش مؤثری در شناسایی کودکان مبتلا به اتیسم دارند که این تشخیص به موقع می تواند از پیشرفت اختلال جلوگیری کند.
کمبود مربی متخصص برای آموزش کودکان طیف اتیسم
مدیرعامل یک مؤسسه خیریه اتیسم در کاشان گفت: سومین دوره کارگاه‌های آموزشی تشخیص و شناخت اختلال طیف اُتیسم با همکاری مرکز توانمندسازی اجتماعی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان و آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
مریم خیامی‌پور افزود: این کارگاه یک روزه با حضور 80 نفر از فرهنگیان شهرهای مختلف استان اصفهان و استان‌های هم‌جوار اجرا شد و گواهینامه آموزش از دانشگاه کاشان برای شرکت‌کنندگان صادر شد.
وی اظهار کرد: کارگاه‌های آموزشی دوره‌های اول و ودوم برای آشنایی و آموزش کارکنان پایگاه‌های پایش رشد و سلامت منطقه کاشان با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در دو سال گذشته اجرا شد.
وین تأکید کرد: کمبود مربی متخصص برای آموزش کودکان طیف اتیسم، یکی از چالش‌هایی است که با توجه به افزایش شیوع اتیسم درگیر آن هستیم بنابراین تلاش می‌کنیم از همه گروه‌های جامعه برای شناسایی مبتلایان به این اختلال کمک بگیریم.
خیامی‌پور گفت: برنامه‌های غربالگری در مناسبت‌های ملی و مذهبی، برپایی نمایشگاه آثار مبتلایان به انیسم در خانه بروجردی در تعطیلات عید نوروز و برخی هتل‌های کاشان ازجمله فعالیت‌هایی است که جهت آشنایی مردم با این اختلال اجرا می‌کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/606610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

رئیس سازمان هواشناسی کشور: بارش کشور به محدوده نرمال رسید

معجزه پنیرمایه در درمان ناباروری

دیدار 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با آیت‌الله موحدی کرمانی

ماجرای دیدار 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با آیت الله موحدی کرمانی چه بود؟ +عکس

فیلم| رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی عیادت کردند

تصاویری جدید از عیادت رهبری از آیت الله مکارم شیرازی

انتشار رمان منتشر نشده احمد دهقان در ایتالیا

با خواندن چند بیت نمی‌توان مظلومیت مردم فلسطین را نشان داد

خواندن شعری در وصف مردم مظلوم فلسطین

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

اهمیت خواب کافی در ناباروری

ببینید | اولین تصاویر از عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت الله مکارم شیرازی

(ویدئو) لحظاتی از گفتگوی رهبر انقلاب با آیت‌الله مکارم شیرازی در بیمارستان

فیلم/ عیادت مقام معظم رهبری از آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی | تصاویر

عیادت رهبر انقلاب از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

عکسی کمتر دیده شده از عیادت رهبر انقلاب از آیت الله مکارم شیرازی در بیمارستان

عیادت رهبر انقلاب از آیت الله مکارم شیرازی

آخرین خبرها از امدادرسانی به محبوس شدگان معدن شازند

هشدارهای پلیس درباره پلاک‌های گذر موقت

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران

دفاتر خدمات گردشگری، سفیران معرفی کیش در سراسر کشور هستند

آخرین وضعیت سلامتی آیت‌الله مکارم شیرازی در بیمارستان

از حال آیت‌الله مکارم چه خبر؟

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی | ویدئو

عیادت رهبر معظم انقلاب از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت امام خامنه‌ای از آیت الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در بیمارستان + عکس و فیلم

عیادت آیت الله خامنه ای از آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی+ فیلم

عیادت رهبر معظم انقلاب اسلامی از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی از بیمارستان مرخص شد

عیادت رهبر انقلاب اسلامی از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

عکس/ عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر معظم انقلاب اسلامی از آیت‌الله مکارم شیرازی (فیلم)

عیادت رهبر معظم انقلاب اسلامی از آیت‌الله مکارم شیرازی

لحظاتی از گفتگوی رهبر معظم انقلاب با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در جریان عیادت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ایشان در بیمارستان

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی+ عکس و فیلم

رهبر انقلاب اسلامی از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عیادت کردند

کتاب «تجارت در روایات» روانه بازار نشر شد

لحظه ریزش مجدد دیوار معدن در شازند

هشدار «نارنجی» هواشناسی برای این استان‌ها

برگزاری عید قربان در کشورهای مختلف

آیا ماءالشعیر سنگ کلیه را از بین میبرد؟