عصر قم

آخرين مطالب

دولت آیت الله رئیسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی گام‌های مثبتی برداشت روحانیت

دولت آیت الله رئیسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی گام‌های مثبتی برداشت
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی گفت: دولت آیت الله رئیسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی گام‌های مثبتی برداشت.
حسین محمدیان در گفت وگو با ایسنا ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد طی سخنانی به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: قبل از دولت سیزدهم ایران با کشورهای اطراف از جمله کشورهای CIS شامل ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان و کشورهایی همچون ترکمنستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان روابط اقتصادی مناسبی نداشت اما تلاش‌های دولت سیزدهم منجر به این شد در زمینه دیپلماسی اقتصادی گشایش‌های جدیدی صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه ظرف یکی دو سال گذشته شاهد افزایش حجم صادرات به کشورهایی که رئیس دولت سیزدهم به آن‌ها سفر داشتند بودیم، اظهار کرد: پیوستن ایران به سازمان‌های منطقه‌ای بر یک و شانگهای هرچند اجرایی نشد اما پذیرفته شدن ایران در این سازمان‌ها و قرار گرفتن در جمع کشورهای عضو این سازمان‌های منطقه‌ای برای انجام مراودات در آینده مؤثر است که مهمترین دستاورد دولت شهید رئیسی به شمار می‌رود و ما قدردان تلاش‌های ایشان همواره هستیم.
محمدیان با اشاره به اینکه دستاوردهای دولت سیزدهم در زمینه توسعه صادرات ارزشمند بوده است، افزود: مهمترین دستاورد و قدم مثبت دولت آیت ا... رئیسی در حوزه صادرات، در حوزه دیپلماسی اقتصادی است.
وی ابراز کرد: صادرات استان خراسان رضوی به کشورهای CIS در دو سال اخیر رشد خوبی داشته است به طوری که با برخی کشورها در گذشته هیچ مراوداتی نداشته‌ایم و در حال حاضر انجام مراودات را آغاز کرده‌ایم.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی با اشاره به رشد قابل توجه صادرات خراسان رضوی به کشورهایی مثل افغانستان که در یکی دو سال اخیر با وجود حضور طالبان و شرایط خاص حاکم شده براین کشور و تنش‌های موجود، مراودات ما افزایش یافته است، تصریح کرد: در یک سال گذشته با توجه به انتصاب خوب نماینده ایران در افغانستان، اتفاقات خوبی در زمینه توسعه صادرات به این کشور رقم خورد و الان شرایط صادراتی ما به افغانستان نسبت به قبل رشد قابل توجهی داشت.
رشد 20 درصدی صادرات خراسان رضوی
محمدیان یادآور شد: با وجود منفی شدن 12 میلیارد دلاری تراز تجاری کشور در سال 1402، اما میزان صادرات در استان خراسان رضوی در سال 1402 بالغ‌بر 20 درصد رشد داشت.
وی با بیان اینکه مهمترین چالش امروز صادرکنندگان که مربوط به دولت سیزدهم نیست و در دولت‌های قبلی هم صادرکنندگان با آن دست به گریبان بوده‌اند، رفع تعهد ارزی است که همواره مورد تقاضا بوده است، گفت: پیمان‌سپاری ارزی همواره به عنوان یک ترمز برای صادرات عمل کرده و ما نتوانسته‌ایم ارز صادرکننده را به نرخ بازار بخریم لذا با این وجود قاعدتاً صادرات توجیه اقتصادی خود را ازدست داده است.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی پیشنهاد داد؛ صادرات واحدهای کوچک و متوسط را از صادرات واحدهای پتروشیمی و فلزات رنگی جدا کنیم زیرا واقعیت این است که واحدهای پتروشیمی و فلزات رنگی از رانت‌های دولتی استفاده می‌کنند و از خوراک و انرژیِ ارزان برخوردارند ولی واحدهای کوچک و متوسط از هیچ‌کدام از این موارد بهره‌مند نیستند و نمی‌توان با همان نگاهی که به آنها داریم که ارز خود را به نیما می‌آورند از واحدهای کوچک و متوسط بخواهیم ارزشان را به نیما بیاورند.
وی با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های اخیر در موضوع تعهدات ارزی، همه واحدها با یک نگاه دیده شده‌اند که این اشکال جدی وجود دارد، گفت: پارسال حجم صادرات واحدهای کوچک و متوسط نهایتاً 9 میلیارد دلار بوده و در برابر صادرات 52 میلیارد دلاری واحدهای پتروشیمی و فلزات رنگی خیلی ناچیز است اما بالغ‌بر 70 درصد اشتغال را همین واحدهای کوچک انجام داده‌اند به طوری که حجم صادرات آنها کمتر اما اشتغالشان بیشتر بوده است.
محمدیان گفت: با این تفاسیر اگر بتوانیم این واحدهای کوچک و متوسط را از دیگر واحدها جدا کنیم و این‌ها اجازه داشته باشند با توجه به اینکه مواد اولیه‌شان را از بازار و با قیمت عرضه بازار می‌خرند ارز صادراتی‌شان را به همان قیمت روز بفروشند قاعدتاً می‌توانیم در توسعه صادرات، توسعه واحدهای کوچک و مخصوصاً در عملیاتی کردن شعار سال توفیق یابیم.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب شعار سال را «جهش تولید، با مشارکت مردم» انتخاب کردند لذا برای تحقق این شعار توجه ویژه به واحدهای متوسط و کوچک تولیدی که با سرمایه بخش خصوصی فعالیت دارند ضروری است، خاطرنشان کرد: حمایت از تولید کنندگان بخش خصوصی در افزایش مشارکت مردم برای جهش تولید نقش بسزایی دارد که البته بانک مرکزی هم قول این را داده که از واحدهای کوچک و متوسط رفع تعهد ارزی کند.
به دنبال راهکار برای افزایش صادرات به افغانستان
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی به موضوع صادرات به افغانستان اشاره و بر ضرورت یافتن راهکاری برای افزایش صادرات به افغانستان تأکید کرد.
وی گفت: با توجه به میزبانی ما از 8 میلیون افغانستانی در ایران شاهدیم آن‌هایی که در ایران کار می‌کنند، قرار است وجهی برای خانواده‌های خود منتقل کنند لذا وقتی صادرات ریالی را انجام می‌دهیم یعنی وجوه ریالی این خانواده‌ها را در ایران می‌گیریم و به خانواده‌های آن‌ها در افغانستان ارز پرداخت می‌کنیم و قاعدتاً ما از خروج ارز جلوگیری می‌کنیم به طوری که این خانواده یک بار ریال را به دلار تبدیل می‌کند و بعد دلار را در افغانستان تبدیل به افغانی می‌کند تا آنجا به خانواده‌اش بدهد که ما جلوی این کار را گرفته‌ایم و اینجا ریال به آنها پرداخت می‌کنیم و آنجا همکاران ما به آن‌ها و خانواده‌هایشان دلار پرداخت می‌کنند و عملاً با صادرات ریالی به افغانستان از خروج ارز جلوگیری می‌کنیم که این موضوع را در جلسات اخیر با بانک مرکزی مطرح کردیم.
محمدیان با اشاره به اینکه بانک مرکزی بحث «ریال آب شو» را مطرح کرد، گفت: با توجه به اینکه برای این موضوع زیرساخت‌های لازم فراهم نیست مجدداً از بانک مرکزی درخواست کردیم برای موضوع افغانستان یک راهکار جدیدی در نظر بگیرد که ما بتوانیم صادراتمان به افغانستان را افزایش دهیم.
وی افزود: ما در 6 ، 7 سال گذشته بالغ‌بر 3 میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشته‌ایم اما آخرین آمار برای سال گذشته نشان از صادرات یک میلیارد و 680 میلیون دلاری به افغانستان دارد و ما کاهش صادرات به افغانستان را می‌بینیم که علت آن همین موضوع رفع تعهد ارزی و پیمان‌سپاری در موضوع صادرات به افغانستان است.
محمدیان ضمن قدردانی از زحمات دولت شهید آیت الله رئیسی، توصیه کرد: تا زمانی که دولت جدید شکل نگرفته و در دولت جدید در زمینه صادرات و توسعه صادراتی حتماً بخش خصوص مورد مشورت قرار گیرد و اگر قرار است تصمیمی گرفته و بخشنامه‌ای صادر شود با تشکل‌های صادراتی بخش خصوصی ارتباط داشته و از آن‌ها مشورت بگیرند تا از دوباره‌کاری و صدور بخش‌نامه‌های روزمره جلوگیری شود و به جهش تولید برسیم. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/606598/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

رئیس سازمان هواشناسی کشور: بارش کشور به محدوده نرمال رسید

معجزه پنیرمایه در درمان ناباروری

دیدار 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با آیت‌الله موحدی کرمانی

ماجرای دیدار 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با آیت الله موحدی کرمانی چه بود؟ +عکس

فیلم| رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی عیادت کردند

تصاویری جدید از عیادت رهبری از آیت الله مکارم شیرازی

انتشار رمان منتشر نشده احمد دهقان در ایتالیا

با خواندن چند بیت نمی‌توان مظلومیت مردم فلسطین را نشان داد

خواندن شعری در وصف مردم مظلوم فلسطین

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

اهمیت خواب کافی در ناباروری

ببینید | اولین تصاویر از عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت الله مکارم شیرازی

(ویدئو) لحظاتی از گفتگوی رهبر انقلاب با آیت‌الله مکارم شیرازی در بیمارستان

فیلم/ عیادت مقام معظم رهبری از آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی | تصاویر

عیادت رهبر انقلاب از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

عکسی کمتر دیده شده از عیادت رهبر انقلاب از آیت الله مکارم شیرازی در بیمارستان

عیادت رهبر انقلاب از آیت الله مکارم شیرازی

آخرین خبرها از امدادرسانی به محبوس شدگان معدن شازند

هشدارهای پلیس درباره پلاک‌های گذر موقت

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران

دفاتر خدمات گردشگری، سفیران معرفی کیش در سراسر کشور هستند

آخرین وضعیت سلامتی آیت‌الله مکارم شیرازی در بیمارستان

از حال آیت‌الله مکارم چه خبر؟

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی | ویدئو

عیادت رهبر معظم انقلاب از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت امام خامنه‌ای از آیت الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در بیمارستان + عکس و فیلم

عیادت آیت الله خامنه ای از آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی+ فیلم

عیادت رهبر معظم انقلاب اسلامی از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی از بیمارستان مرخص شد

عیادت رهبر انقلاب اسلامی از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

عکس/ عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

عیادت رهبر معظم انقلاب اسلامی از آیت‌الله مکارم شیرازی (فیلم)

عیادت رهبر معظم انقلاب اسلامی از آیت‌الله مکارم شیرازی

لحظاتی از گفتگوی رهبر معظم انقلاب با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در جریان عیادت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ایشان در بیمارستان

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی+ عکس و فیلم

رهبر انقلاب اسلامی از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عیادت کردند

کتاب «تجارت در روایات» روانه بازار نشر شد

لحظه ریزش مجدد دیوار معدن در شازند

هشدار «نارنجی» هواشناسی برای این استان‌ها

برگزاری عید قربان در کشورهای مختلف

آیا ماءالشعیر سنگ کلیه را از بین میبرد؟