عصر قم

آخرين مطالب

شهید آیت الله رئیسی، ولایت‌مدار به معنای واقعی کلمه بود روحانیت

شهید آیت الله رئیسی، ولایت‌مدار به معنای واقعی کلمه بود
  بزرگنمايي:

عصر قم - تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با بیان اینکه الگوی رفتاری و شخصیتی رئیس جمهور شهید، با همه وجود، ما را به سمت آینده ظهور و تمدن نوین اسلامی حرکت می‌دهد، گفت: شهید آیت الله رئیسی، ولایت‌مدار به معنای واقعی کلمه بود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری در جلسه جهاد تبیین ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید، امیرعبداللهیان وزیر معزز امور خارجه؛ آیت الله آل هاشم، امام جمعه انقلابی تبریز و نماینده مقام معظم رهبری در آذربایجان شرقی، و جمع همراهشان، به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر (عج) و مقام معظم رهبری سکان‌دار کشتی انقلاب و پدر بزرگوار امت در عصر حاضر، و نیز به امت اسلام و همه عزیزانی که این مصیبت بزرگ بر دل‌هایشان سنگینی می‌کند، گفت: از خداوند متعال، برای همه دلسوختگانی که در این مصیبت، درد و رنج زیادی متحمل شده‌اند، خصوصا خانواده‌های معظم شهدا، صبر مسئلت دارم.
وی ضمن اشاره به مراسم باشکوه تشییع رئیس جمهور فقید کشورمان و هیأت همراه، اظهار کرد: همه شاهد بودید که ملت بزرگ ایران، بدرقه باشکوهی از شهدای خدمت داشتند که ثبت رکورد جدیدی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رقم خورد و امروز نیز همچنان، این قدرشناسی و سپاس مردم ایران نسبت به خادمان خودشان ادامه دارد. قطعا بخشی از آن، به ویژگی‌های شخصی و شخصیتی آیت الله رئیسی برمی‌گردد. مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و صفات حسنه در رئیس جمهور شهید، جمع بود، که اگر این صفات در انسان جمع شود، انسانی الهی شکل می‌گیرد.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی ضمن برشمردن فضایل و مناقب رئیس جمهور فقید، گفت: نخست اینکه آن وارستگی و تقوای الهی ایشان بود، که حتی افرادی که از نزدیک با ایشان ارتباط نداشتند، از تعاملات اجتماعی ایشان، متوجه این مسئله می‌شدند. 
وی، ویژگی دیگر شخصیتی شهید رئیسی را صداقت ایشان عنوان کرد و گفت: صداقت در باور‌ها و نسبت به آرمان‌ها، صداقت نسبت به انقلاب، صداقت با مردم، صداقت با رهبری از ویژگی‌هایی بود که هم کسانی که از نزدیک، به شهید آیت الله رئیسی شناخت داشتند، و هم آنان‌که از دور ایشان را می‌دیدند، به آن اذعان داشتند.
کلانتری، سومین فضیلت اخلاقی رئیس جمهور فقید را، خلوص ایشان، عنوان کرد و گفت: خلوص، یعنی هر آنچه داری را برای خداوند خرج کنی؛ یعنی معامله صادقانه و خالصانه با خداوند. سخت است که کسی در طول عمر خود، تلاش کند که هر آنچه دارد برای خدا باشد. قدرت را ناچیز شمرد و خداوند را در نظر داشته باشد. قدرت و اقبال‌های مردمی را به هیچ نیَنگارد و تنها خواست خدا را مد نظر داشته باشد. اینها، کار ساده‌ای نیست و در میانه راه، دام‌های زیادی قرار دارد. 
وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی، نمونه یک مدیر جهادی بود، گفت: اگر در فرمایشات مقام معظم رهبری به‌عنوان ولی امر مسلمین و سکان‌دار کشتی انقلاب در عصر حاضر بنگرید، متوجه خواهید شد که چقدر ایشان بر روی این امر تأکید دارند. فعالیت جهادی، تلاش جهادی و مدیریت جهادی، کلیدواژه‌هایی است که در فرمایشات حضرت آقا، به وفور دیده می‌شود. نمونه بارز آن، یک لحظه توقف نداشتن آیت الله رئیسی و کابینه ایشان است. به تعبیر مقام معظم رهبری، آیت الله رئیسی خستگی ناپذیر بودند. این یک توفیق الهی است که انسان شبانه‌روز کار کند و خستگی را احساس نکند. ایشان معروف بودند به این‌که در طول شبانه‌روز، بیست ساعت کار می‌کردند. بیست ساعت تلاش پیوسته برای یک انسان با مسئولیت سنگین و فشار‌های روحی و روانی بسیار، مسئله کوچکی نیست. برخی افراد با فعالیت عادی 5 تا 8 ساعت کار، چهره‌شان در هم رفته و آثار خستگی در آن هویدا است.
کلانتری اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های آیت الله رئیسی، طبق فرموده حضرت امیرالمؤمنین (ع)، در حکمت 333 نهج البلاغه ایشان همیشه چهره شادمانی داشت. حتی در جلسات خصوصی نیز، کسی متوجه حزن ایشان نمی‌شد. بشاشیت ایشان، تظاهر نبود. مؤمن بود، بدین معنی که در رویارویی با مردم و در غیاب آنان، یکسان بود. شادی چهره، هم در اجتماعات مردمی و هم در جلسات خصوصی دیده می‌شد.
وی با بیان اینکه داروی بسیاری از درد‌های جامعه و معضلات اجتماعی ما به مدیریت جهادی برمی‌گردد، گفت: کشور ما، هم دارای زیرساخت‌های مناسب است، هم نیروی انسانی مناسب و هم منابع خدادادی مناسب دارد. از جهات مختلف که نظر کنیم، ظرفیت‌های بالقوه این کشور، دچار کسری نیست و از سهم جهانی نیز، بالاتر است. پس چه چیزی باعث مشکلات می‌شود؟ کم‌کاری ما، که یا توان استفاده، یا اراده استفاده و یا ابتکار عمل از این منابع خدادادی را نداریم. البته بخشی از آن فشار‌های خارجی، تحریم‌های دشمن و جبهه‌بندی استکبار جهانی است اما اگر اراده ملی در میان باشد، همه آنها خنثی خواهد شد.
تولیت حرم مطهر، با تأکید بر این‌که امیدآفرینی یکی دیگر از ویژگی‌های بارز شخصیتی شهید آیت الله رئیسی بود، گفت: این جمعیت حاضر، هم دوره دو و نیم ساله ریاست جمهوری شهید رئیسی عزیز را دیده‌اند و هم دوره‌های ریاست جمهوری قبل را درک کرده‌اند. یکی از کلیدواژه‌های اصلی در بیانات رهبر معظم امیدآفرینی و امید دادن به جامعه است، که در مقابل یأس‌پراکنی استکبار قرار دارد. دشمن کاری جز این ندارد. او با این نقطه‌های سیاه پیش آمده، جلوی چشم بسیاری از ایرانیان را سیاه می‌کند تا نقطه روشنی نبینند.
وی ادامه داد: دشمنان نظام گاه از کاه، کوهی می‎سازد؛ اما آنجا که موفقیت‌ها در میان است، تلاش می‌کند که این موفقیت‌ها گفته نشود و یا بد بیان شده و دیده نشود. وظیفه ما این است که بر خلاف دشمن عمل کنیم. یک نقطه درگیری با دشمن همین است که ببینیم، دشمن دقیق چه می‌خواهد، و ما با تلاش و بیان و حرکت خود، دقیق بر خلاف او عمل کنیم. این امر را باید در رفتار مسئولان عالی کشور مشاهده کنیم. افقی که مدیر ارشد نظام، در مقابل چشم مردم باز می‌کند، آیا افق روشنی است یا تاریک است؟ یکی از ویژگی‌های بارز آیت الله رئیسی این بود که دائما به امیدآفرینی مشغول بود. البته او در عمل نیز، گره‌ها را باز می‌کرد.
وی با بیان اینکه ویژگی دیگری که در رئیس جمهور شهید و شهدای خدمت می‌بینیم، درگیر نشدن با حاشیه‌ها و حاشیه سازی‌های کاذب است، گفت: شهید آیت الله رئیسی پس از دستیابی به جایگاه ریاست جمهوری، هجمه‌ها را پاسخ نداد، بلکه فرمود: من یک طلبه هستم؛ استاد من، شهید بهشتی می‌فرمود که مردم و نیرو‌های انقلابی به من می‌گویند، شما که دست پر هستی، این هجمه‌هایی که سمت شماست را پاسخ بدهید. اما من می‌گویم که یک طلبه هستم، باید ببینم امام (ره) از من چه می‌خواهد؟ امام (ره) از ما خواسته است که چیزی نگوییم. شهید رئیسی فرمود: من نیز یک طلبه هستم و می‌دانم که اگر بخواهم وارد این حوزه‌ها شوم، بر خلاف رهنمود‌های مقام معظم رهبری است، لذا وارد آن نمی‌شوم و پاسخ نمی‌دهم. شهید رئیسی، به جای حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی و فهرست کردن بحران و به دروغ بحران ساختن، این انرژی را صرف خدمت به خلق خدا کرد لذا مردم لقب شهید خدمت را به ایشان دادند.
تولیت حرم مطهر ولایت‌مداری را از دیگر ویژگی‌های بارز رئیس جمهور فقید دانست وگفت: دیگر ویژگی ایشان که به وفور دیده شد، ولایت‌مداری به معنای واقعی کلمه است. یعنی تلاش می‌کرد که نه تنها فرمایشات صریح مقام معظم رهبری بلکه اگر احساس می‌کرد خواسته قلبی ایشان بر انجام کاری است، بدون بیان و درخواست، آن را انجام می‌داد. دوره مسئولیت ایشان طولانی نبود و متأسفانه فرصت کافی نبود که بتوان مسائل کلان کشور را حل و فصل کرد، اما در همین محدوده زمانی کم، به مردم نشان داد که می‌شود با تمام وجود تابع ولیّ فقیه بود، خدمت هم کرد و تحول نیز، ایجاد کرد و ریل‌ها را نیز، جابجا کرد.
وی اظهار کرد: در کنار همه این ویژگی‌های شهید آیت الله رئیسی که از دید قرآن در آیه 29 سوره مبارکه فتح است؛ همه ما باید بیاموزیم که ایشان در برابر آن همه فشار تخریبی، چگونه سکوت کرد. 
کلانتری تصریح کرد: انسان‌های بزرگ وقتی خطایی را ببینند یا بشنوند، اغماض کرده و به روی مخاطب خود نمی‌آورند. این همه هجمه، توهین و تخریب به ایشان کم‌نظیر بود. ممکن است برخی بگویند او متوجه نمی‌شود و سوادی ندارد. اما زمانی‌که در سازمان ملل، در مقابل استکبار جهانی قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای از این تریبون استفاده می‌کند، که همه جهان از او تقدیر می‌کنند. برخی گفتند، وقتی دیدیم که او قرآن را بالا برد، سرمان را در کشور‌های اسلامی بالا گرفتیم. کدام رئیس جمهور در دنیا سراغ دارید، که در جلسه سازمان ملل قرآن را بالا ببرد، و علیه آمریکا، اسرائیل و دشمنان بشریت، فریاد بکشد؟ در آمریکا، عکس شهید سلیمانی را بالا ببرد و جنایات آمریکا را گوشزد کند؟ چیزی که هم قرآن از ما خواسته است و هم بار‌ها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، این است که در داخل، ایجاد چالش نکنید، مچ یکدیگر را نگیرید، تخریب و آبروریزی نکنید و در مقابل دشمن فریاد بکشید. شدید و قاطع باشید. نگاه رهبر و قرآن چنین است. وقتی این اوصاف را مشاهده می‌کنیم، به رئیس جمهوری در تراز انقلاب اسلامی می‌رسیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در دومین بخش سخنانش، به انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری پرداخت و گفت: انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم، الگوی شهید آیت الله رئیسی، در مقابل چشمان ما است. این الگوی تمام عیار از رئیس جمهوری است، که قرار است ام القرای جهان اسلام را در آستانه ظهور حضرت حجت (عج) بر عهده داشته باشد. اجازه ندهیم الگو‌ها تغییر یابد. بحث منافع شخصی در میان نیست. بلکه برای آن خون‌های پاکی که شهدای ما در راه خدا داده‌اند، آن استوانه‌های بلندی که در طول 60 سال گذشته از آغاز انقلاب تاکنون، جان خود را فدای انقلاب کرده‌اند، هزینه سنگینی پرداخت شده است و نباید به کمتر از آن رضایت داد.
وی گفت: گرگ‌های درنده‌ای ایستاده‌اند تا با همه وجود فضا را برگردانند، تعبیر صریح مقام معظم رهبری است که با همه وجود تلاش می‌کنند که ما را به عصر طاغوت برگردانند. البته تحجر و ارتجاع را مطرح نمی‌کنند، بلکه تلاش می‌کنند تا در پوشش‌های زیبا، ما را به عقب برگردانند. یعنی فریبنده عمل می‌کنند، و نسل جوانی که انقلاب را ندیده‌اند، فریب و تحت تأثیر روحی و روانی قرار می‌دهند و با احساسات و نفسانیات بازی می‌کنند تا ما را به عصر طاغوت برگردانند؛ یعنی یک ارتجاع به معنی واقعی کلمه.
وی با بیان اینکه الگوی رفتاری و شخصیتی رئیس جمهور شهید، آیت الله رئیسی، با همه وجود ما را به سمت آینده ظهور و تمدن نوین اسلامی حرکت می‌دهد، ادامه داد: آینده‌ای که در آن فتح قله‎‎‌ها با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و اراده، درخشش و شجاعت ایرانی است. البته برای این‌که این الگو در تاریخ، گم نشود، تمام افرادی که ادعای انقلابی‌گری دارند؛ نیرو‌های ارزشی تحت هر عنوان و اسمی، باید بر اسم خود، سهم‌خواهی و رقابت‌های کاذب بین خودشان، پا بگذارند.
کلانتری خاطرنشان کرد: نه خداوند، و نه ارواح شهدا به این امر راضی نیستند که افرادی که ادعای انقلابی‌گری، تعهد و پایبندی به ارزش‌ها و ادعای ولایتمداری دارند، بخواهند درگیر این مسائل شوند. اینها خواست دشمن است، که افراد را مشغول کنند تا اصل قضیه را از دست آنان خارج کنند. زمانی‎که ریل‌ها به‌صورت اشتباه و بر خلاف مسیر انقلاب، قرار داده شود، برگرداندن آن سخت است و زحمت بسیار دارد. یک جریان، برخی زیرساخت‌های اقتصادی کشور را به نابودی کشانده، اما در همین مدت کوتاه ریاست جمهوری آیت الله رئیسی، چند هزار کارخانه و کارگاه، مجددا به تولید برگشته است. با تعطیلی کارخانه، هزاران خانواده با معضل روبرو شده و هزاران انسان از این انقلاب مأیوس می‌شوند. دولت چند سال تلاش کرد تا این تعطیلی‌ها، احیا شود. تلاش کرد تا هر کلنگی که با تشریفات، به نام طرحی بر زمین زده شده، و مدت‌ها از آن گذشته است و نیز، چندین طرح ناتمام را به سرانجام برساند. کوتاهی‌ها، حمل بر بی‌تدبیری و زیر سؤال رفتن نظام و باعث یاس مردم می‌شود، اما این دولت تلاش کرد تا خراب‌کاری‌های دیگران را سامان بخشد. اگر دعوا بر سر سهم‌های خاص شود، ممکن است ریل‌ها جابجا شود و گاه ممکن است نتوان آن را برگرداند.
وی اظهار کرد: به سرعت به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، گاهی ممکن است گرفتار اشتباهات فاحش شویم. ما در یک جبهه هستیم، در این جبهه، هر کس بر اساس شرایط و توانمندی باید مشغول خدمت شود. یک نفر آرپیجی، و دیگری بیسیم‌چی می‌شود، یکی در توپخانه مشغول شده و دیگری تیربارچی می‌شود؛ این‌گونه تقسیم کار انجام می‌گیرد و نباید با موضوعات پوچ به یکدیگر مشغول شویم. دشمن همین را می‌خواهد. کسی‌که سکان‌دار کشتی این انقلاب است و ولی امر همه ما است، راه را نشان داده و هشدار می‌دهد که دنبال این کار‌ها نباشیم. اگر شما با این کار، هشدار رهبر را زیر پا بگذارید، کسانی‌که هیچ توجهی ندارند چه خواهند کرد؟ 
استاد دانشگاه تهران، در بخش دیگری از سخنانش، ضمن تاکید بر هوشیار بودن در برابر شایعه‌ها، گفت: عادت کرده‌ایم که در خصوص همه مسائل اظهار نظر کنیم و قاطعانه هم نظر می‌دهیم. این یک ایراد بزرگ است. نظر دادن، بدون فکر کردن و مطالعه کردن، یک ایراد است. سانحه سقوط بالگرد، پیش‌آمده، بحثی پیچیده است که در هزاران پروازی که انجام می‌شود، یک سقوط اتفاق افتاده است. در این امر، کارشناسان فنی، متخصصان و مهندسان متعددی هستند که جنبه‌های مختلف را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنند که ممکن است مدت‌ها زمان ببرد. بسیاری از شایعاتی که ممکن است ما آن را دست به دست کنیم، کار دشمن است. 
وی خاطرنشان کرد: باید دقت کنیم، این مواقع، هم می‌تواند بحران باشد و هم فرصت. البته اراده خداوند و بصیرت مردم و هدایت‌های الهی مقام معظم رهبری از تمام اینها برای نظام، فرصت‌سازی کرده است. تشییع‌ها در ایران رکورد زد. تاکنون پرجمعیت‌ترین تشییع، مربوط به شهید سردار سلیمانی بود، اما دیروز رکورد جدیدی در تشییع شهید جمهور و شهدای خدمت ثبت شد. در قم و تبریز نیز، رکورد جدیدی ثبت شد. امروز در مشهد رکورد جدید ثبت خواهد شد. اینها، فرصت‌سازی از یک مصیبت سنگین، برای پیشرفت نظام است. 
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، گفت: سانحه سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور مردمی و همراهانشان، قطعا یکی از ابتلائات و امتحانات الهی است، همچون حادثه هفتم تیر ماه سال 1360 که منجر به شهادت شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از مسئولان نظام شد. مانند هشتم شهریور سال 1360و شهادت شهید رجائی و شهید باهنر که توأمان رخ داد و در آتش کینه منافقین سوختند. اینها همه، برکتی برای نظام شد. برخی، هم حیات و هم مماتشان برکت است. همچون آیت الله رئیسی، هم حضورشان و حیاتشان دارای برکت بود البته عده‌ای قدر ایشان را ندانستند - هم شهادت ایشان دارای برکت بود. انقلاب از مرز‌های ایران و منطقه فراتر رفته و کل دنیا را فرا گرفته است و نشانه آن این است که دانشگاه‌های معتبر آمریکایی، که در کتاب‌های خودشان نوشته‌اند که این دانشگاه‌ها را درست کردیم تا ارزش‌های لیبرال دموکراسی را به دانشجویان جهان یاد دهیم تا در دنیا ترویج دهند، اتفاقا در همین دانشگاه‌ها، شعار مرگ بر اسرائیل شنیده می‌شود و پرچم فلسطین بر بالای ساختمان دانشگاه افراشته شده و دانشجویان به تحصن برخاسته‌اند.
انتهای پیام/424/.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/605917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حکایتی از یک مثل جالب(حالا که خیال پلوعه بذار چرب باشه)

هر شخصی که به تو خدمت کرد را شکر کن

چه چیزی از نعمت بالاتر است و یک مبدل است که حال بد را به خوب تبدیل می‌کند؟

خواندن حکایتی از مولوی که شکرگزاری را به زیبایی توصیف کرده است

بارش شدید باران در شهر تبریز

حال‌ و هوای حرم مطهر رضوی در روز عرفه

وقوع طوفان و گرد و غبار در یزد

هر فرد باید چه دوزی از ویتامین D را مصرف کند؟

اقامه نماز عید قربان به امامت آیت‌الله دژکام در حرم شاهچراغ

دستگیری سارقان سابقه دار منزل در قم

تصاویری از فاجعه سیل در جاده چالوس

ضرب الاجل تعزیرات برای سازمان‌های هواپیمایی و حمایت در مورد بلیط‌ها

اکنون دل من شکسته و خسته هست

حضور پرشور مردم قم در مراسم دعای عرفه

تأثیر داروهای سنتی روی عطش کاذب

به یاد نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه، مرحوم احمد مهدوی دامغانی

موتورسیکلت‌های فرسوده در قم با موتورسیکلت برقی جایگزین شود

انتصاب مسئول بسیج دانشجویی بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی قم

واکنش سردار کمالی به خبری در مورد کاهش مدت سربازی: کذب است

اغفال دختر جوان با شگرد ازدواج و مهاجرت

تصاویر هوایی از حضور گسترده مردم در مراسم پر فیض دعای عرفه در حرم مطهر رضوی

وقوع 20 تصادف فوتی کودکان و نوجوانان در تهران طی سال گذشته

بارش شدید باران در قم

میز خدمت در راستای بررسی مشکلات حقوقی جامعه ایثارگر خوزستان برگزار شد

کامبوچا یکی از بهترین شربت های پاکسازی کبد

اقامه نماز عید قربان در حرم شاهچراغ به امام آیت‌الله دژکام

چه سرنوشت غم انگیزی !

پیکر یکی از مفقودین حادثه ریزش معدن شازند پیدا شد

برگزاری مراسم دعای پرفیض عرفه با حضور پرشور زائران در حرم مطهر رضوی

جاده چالوس بازگشایی شد

آتش سوزی در اسکله آبادان

جراحی عصب اولنار آرنج دست چگونه انجام می شود؟

همکاری آستان مقدس در حل مشکل ر اه آهن متروکه قم

در سینه دارم یاد او

تشدید نظارت بر چاههای غیر مجاز کهک

حامی حیوانات: ما به سگ ولگرد غذا می‌دهیم، شما واکسن هاری بزنید!

تصاویری از محل ریزش معدن در شازند

تعرفه درمانی پزشکی ورزشی افزایش یافت

اختتامیه نمایشگاه آثار صنایع‌دستی «داستان دَستان 2» برگزار شد

اطلاعیه دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی در خصوص اجرای قانون واردات خودرو جانبازان 50% به بالا مشمول

اهمیت بالای کبد در بدن و درجه بندی چربی کبد

دیدار سفیر ایران با آیت‌الله اسحاق فیاض در نجف اشرف

سخنان زیبای دکتر قمشه ای برای خدا

50 کشور دنیا مقصد صادراتی داروهای ایرانی

طرح 4 خطه شدن جاده قم - نیزار 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ماهیچه قلب بیماری که سکته قلبی کرده است را در زیر میکروسکوپ ببینید

سخنان جالب نویسنده کتاب اضطراب موقعیت

ضرورت ایجاد 5 پایگاه مدیریت بحران در شهر قم

رئیس ستاد مردمی محمدباقر قالیباف در استان قم انتخاب شد

اجرای طرح لکه گیری آسفالت محور‌های جاده‌ای قمرود- قنوات استان قم