عصر قم

آخرين مطالب

خلجی: مسیر آیت الله رئیسی باید امتداد پیدا کند روحانیت

  بزرگنمايي:

عصر قم -

عصر قم

به گزارش ، دکتر سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت چهارشنبه دوم خرداد ماه در برنامه شهید جمهور به شخصیت و خدمات آیت الله رئیسی پرداخت . 
سوال: در طول این چند روز با حضور شخصیت‌ها و مهمانان مختلف راجع به ابعاد مدیریتی و شخصیتی رئیس جمهور شهید صحبت کردیم. امشب هم مفتخر به میزبانی از آقای دکتر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت هستیم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
آقای دکتر هنوز هم به زبان ما عنوان شهید نمی‌چرخد.
خلجی: ما، چون به ایشان نزدیک بودیم و توفیق داشتیم که روزانه ایشان را ملاقات می‌کردیم و از نزدیک روحیات ایشان، منش ایشان، به یک معنا با ایشان زندگی می‌کردیم طبیعتاً خیلی سخت‌تر است امیدوارم خداوند کمک کند که بتوانیم این داغ سنگین را تحمل کنیم و ادامه دهنده مسیر ایشان باشیم.
سوال: سابقه آشنایی شما با آقای رئیسی به کجا برمی‌گشت؟
خلجی: زمانی که ایشان توفیق پیدا کردند و خادم حضرت رضا علیه السلام در آستان قدس شدند پیشنهاد دادند که بنده خدمتشان باشم در آستان قدس، منتها عملاً برای من مقدور نشد و شرایط فراهم نشد بعد که ایشان به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شدند دعوت کردند که آنجا در خدمتشان باشیم خیلی رفت و آمد شد و نهایتاً محل ماموریتی که ما داشتیم موافقت نشد که ما جابجا شویم و خدمت ایشان باشیم تا نهایتاً وقتی که دولت سیزدهم رای آورد و ایشان مستقر شد مجدد پیشنهاد دادند که در دولت خدمتشان باشیم برای عناوین مختلف باز هم حدود یک سال طول کشید، موافقت نشد و نهایتاً بعد از حدود یک سال و خرده‌ای موافقت شد که ما عملا از سال 1401 در خدمت ایشان بودیم هم به عنوان رئیس شورای اطلاع رسانی دولت و هم به عنوان عضوی از دفتر آقای رئیس جمهور که ماموریت‌ها، نکات و دستوراتی که ایشان داشتند را حسب مورد پیگیری می‌کردیم تقریباً در این قریب به دو سال اخیر که بیشترین ساعات اداری ما در همراهی با ایشان و همکاری با ایشان رقم خورد.
سوال: آقای دکتر برخی معتقد هستند که کار کردن با آقای رئیسی خیلی سخت بود یعنی پا به پا آمدن با ایشان خیلی سخت بود، خستگی ناپذیر بودند همان تعبیری که رهبر معظم انقلاب به کار بردند و یک عده معتقدند این اتفاق خیلی هم دلچسب بود به جهت آن روحیات و آن رابطه عاطفی و اخلاقی که با اطرافیان برقرار می‌کردند نظر شما چیست؟ کار کردن با آقای رئیسی سخت بود یا راحت؟
خلجی: من برای توضیح این موضوعی که فرمودید شاید نیاز باشد که در دو بخش عرایضم را بیان کنم یکی در مورد ویژگی‌های اخلاقی ایشان بود که توضیح که می‌دهم پاسخ سوال جناب عالی از آن احصا می‌شود. اولاً این که ایشان بسیار اخلاق مدار بودند احتمال می‌دهم جنابعالی هم با من هم عقیده باشید به دلیل بعضی از برنامه‌هایی که جناب عالی خدمتشان بودید و از نزدیک برخورد داشتید با سایر شخصیت‌ها هم احتمالاً جنابعالی برخورد داشتید در طول دوران خدمتتان قابل مقایسه است این را هر کس که با ایشان یک بار هم برخورد داشته باشد کاملاً برایش ملموس است. به لحاظ ویژگی‌های شخصی بسیار پرهیزگار، سلیم النفس و متشرع، خاکی و بی‌تکلف. واقعا قبل از رئیس جمهور شدنشان هم رئیس قوه قضاییه بودند قبل از آن هم مسئولیت‌های مختلف در سطوح بالای نظام داشتند ولیکن بسیار خاکی و بی‌تکلف بودند و این را کسانی که با ایشان زندگی کردند یا برخورد کردند کاملاً درک کردند.
گرم و صمیمی بودند بسیاری از خبرنگاران عزیز ما که در طول برنامه‌های مختلف ایشان را همراهی کردند می‌توانند شهادت بدهند و من دیدم چند شب پیش هم برادر عزیز آقای شایان مهر میهمان یکی از برنامه‌ها بودند که دیدم ایشان هم آنجا داشت بیان می‌کرد و گروه‌های جوان دانشجویی ، اساتید یعنی گروه‌های مختلفی که با ایشان ملاقات می‌کردند این صمیمیت را از ایشان کاملا دریافت می‌کردند.
آیت الله رئیسی ولایت باور بودند
خلجی : علاوه بر اینها ولایت باور بودند یک مرحله به نظر من بالاتر از ولایت پذیری، شما در ولایت پذیری ممکن است که یک نظری داشته باشید در مقابل یک امری قرار بگیرید ولی بپذیرید ولی ولایت باوری یک مرحله بالاتر است یعنی باور عمیق به آنچه که باید انجام بدهد و مامور است به آنچه که باید انجام بدهد. ایشان بسیار بردبار بودند بینندگان عزیز ما شاید در طول قریب به این 3 سال می‌دیدند که چقدر ایشان در معرض توهین، تخریب و انواع و اقسام کنایه‌ها آن چیزی که در پیام رهبر معظم انقلاب هم تقریباً به دل آزردگی اشاره شد ولی هیچ گاه زمینه‌ای نشد برای این که ایشان را متوقف کند یعنی صبوری می‌کردند و می‌دانستند که آرامش، رمز توسعه کشور است شما در دوره ایشان در مجلس دو دو دیگر نشنیدید، اختلاف بین قوا ندیدید اینها یک برشی از آن شخصیت آقای رئیسی است که کاملاً بردبار و پرتحمل عامل اصلی آن هم این بود که عرض کردم می‌دانستند که این آرامش زمینه پیشرفت کشور است و این یک روحیه بسیار بالایی می‌خواهد، یک ساخت درونی می‌خواهد که الحمدلله ایشان از آن برخوردار بودند.
سرباز به معنای واقعی کلمه، بار‌ها ایشان در فرمایش شان اشاره می‌کردند می‌فرمودند که من سرباز رهبری هستم بعضی‌ها هم خرده می‌گرفتند که ایشان چرا این را می‌گوید ولی باور عمیق داشتند و افتخار می‌کرد و واقعاً هم افتخار دارد، صادقانه به زبان هم می‌آوردند و مطرح می‌کردند. صادق بودند و با اخلاص، این صادق بودن را آن مدیرانی که با ایشان کار می‌کردند می‌دیدند و حتی در روابط خارجی هم ملاقات‌هایی که انجام می‌شد روسای کشور‌های دیگر کاملاً درک می‌کردند. ما بسیاری از گشایش‌هایی که در سیاست خارجی ما و در روابط بین‌الملل اتفاق افتاد ناشی از همین درکی بود که سایر کشور‌ها و روسای کشور‌ها نسبت به صداقت ایشان در تعاملات بین‌المللی داشتند.
سوال: حجم هیئت‌هایی که امروز برای ادای احترام آمدند این را نشان می‌داد.
خلجی: بله گشایش‌های زیاد در سیاست‌های خارجی داشتیم یک بخشی از آن ناشی از این احساسی بود که افرادی که با ایشان ملاقات می‌کردند از صداقت ایشان دریافت می‌کردند اینها یک بخشی از ویژگی‌های اخلاقی حضرت آیت الله رئیسی بود که درس آموز بود. افرادی که با ایشان معاشرت داشتند یا در تماس قرار می‌گرفتند به اندازه‌ای که متوجه می‌شدند بهره می‌بردند از بعضی از این شاخص‌های اخلاقی که ایشان داشت که واقعاً شاید جمع زیادی از بسیاری شاخص‌های اخلاقی را اگر بخواهیم دسته‌بندی کنیم واقعاً در ایشان می‌دیدیم و احساس می‌کردیم.
سوال: یک ویژگی مهمی که ایشان داشتند به نظرم آن مظلومیت ایشان بود.
خلجی: مظلومیت ایشان ناشی از صبوری و بردباری ایشان بود که عرض کردم، ایشان در معرض فشار زیادی بودند، رسانه‌ها را همه می‌دیدند و حجم تخریبی که می‌کردند ولی ایشان صبوری می‌کردند حتی بعضاً از دل بعضی از این تخریب‌ها فرصت ایجاد می‌کردند انشالله در ادامه مثال‌هایش را عرض می‌کنم که به نظرم می‌رسد مردم عزیز ما باید اینها را بدانند و بدانند که چه شخصیتی را امروز ما از دست دادیم ولی امید داریم که انشاالله مسیری که ایشان آغاز کردند و این یادگاری که به جای گذاشت انشاالله بتواند کمک کند که ما این مسیر را ادامه دهیم.
سوال: مصاحبه‌ای پخش می‌شد خانمی داشت می‌گفت موقعی که ایشان در قید حیات بودند خود من به ایشان نقد‌هایی وارد می‌کردم و امیدوارم الان من را حلال کند، این حس را ممکن است خیلی‌ها الان داشته باشند یعنی کسانی که حالا نقد منصفانه که به قول خود آقای دکتر رئیسی نعمتی بود و کمک می‌کرد به تقویت دولت ولی آن جا که حد انصاف را از آن عبور می‌کرد و بی‌انصافی‌ها شکل می‌گرفت شاید خیلی‌ها الان این حس را داشته باشند.
خلجی: بله آن بحثی که من عرض کردم همان طور که فرمودید بحث نقد نیست، چون نقد بعضاً سازنده است اگر با نیت درست و نیت حل مسئله پرداخته شود این سازنده است.‌ای بسا بسیاری از موارد که نقد‌هایی که در بعضی از رسانه‌ها مطرح می‌شد ایشان به بنده برای پیگیری آن دستور می‌دادند یعنی این باور را داشتند این مسئله‌ای که امروز مثلاً در فلان رسانه مطرح شده خوب یک نقد درست است و باید پیگیری شود تا حل بشود و ما نسبت به این موضوع مامور بودیم خودشان هم ارتباط نزدیکی با رسانه داشتند یعنی این نبود که به ایشان گزارش داده شود، بولتن داده شود نه، ایشان رصد می‌کردند می‌دیدند و توجه می‌کردند و دستور می‌دادند روی نقد‌هایی که مطرح می‌شد ما هم حسب وظیفه البته پیگیری می‌کردیم و از دستگاه مسئول پاسخ می‌خواستیم نسبت به آن وقتی که مطرح شده که اگر نقد وارد است بروند اصلاح کنند اگر مسئله‌ای است، اگر هم نقد وارد نبود که پاسخ داده شود و تبیین شود روشن شود که موضوعی که مورد نقد قرار گرفته بالاخره یک پاسخی برای آن وجود دارد لذا بله، در این فضا تخریب هم بود و امیدوار هستیم که انشاالله این حقایقی که این روز‌ها به واسطه این شهادت دارد شخصیت آقای رئیسی و منش و مدیریت ایشان مطرح می‌شود انشاالله کمک کند به درک بهتری از شخصیت ایشان و نوع روند و مسیری که ایشان در کشور پایه گذاری کردند.
سوال: و اتفاقاً به نظرم سلوک مدیریتی آقای دکتر رئیسی سطح توقع مردم را از رئیس جمهور بالا برد یعنی الان ما نزدیک به یک ماه دیگر یا کمی بیشتر می‌خواهیم انتخابات ریاست جمهوری برگزار کنیم افرادی نامزد می‌شوند و در معرض رای مردم قرار می‌گیرند، مردم یک توقع دیگری الان به نظر می‌رسد از رئیس جمهور دارند یک سری شاخص‌های جدید تعریف کردند، مهم‌ترین این شاخص‌ها به نظر شما چه بود؟ یعنی چه کار کردند که الان رئیس جمهور بعدی باید حتماً آنها را داشته باشد تا بالاخره بتواند رای جمع کند؟
خلجی: بله درست فرمودید اگر من بخواهم بخش دوم عرایضم را در آن برش شخصیت مدیریتی ایشان بیان کنم واقعا یک دنیا حرف است و شاید فرصت خیلی زیادی هم بخواهد منتها عجالتا آن چیزی که به ذهنم می‌رسد و تجربه هم یاری می‌کند بعضی‌ها را عرض می‌کنم. یکی از ویژگی‌های آن چیزی که شما فرمودید بعضی‌ها می‌گفتند کار کردن با ایشان خیلی سخت بود شاید از این منظر می‌گویند که ایشان بسیار پیگیر بودند یعنی اگر دستوری می‌دادند و یا اگر قرار بود که ما پیشنهادی داشتیم ما که عرض می‌کنم یعنی اعضای دولت که باید کاری را انجام می‌دادند ایشان پیگیری می‌کردند و چون همه می‌دانستند که در معرض پیگیری قرار می‌گیرند، لذا این یک فشار مضاعفی را ایجاد می‌کند برای این که بالاخره شما تعهدی دارید و باید آن تعهد را عمل کنید و عموماً هم شما در بیانات ایشان ببینید، در مشی مدیریتی شان تاریخ می‌دادند مثلاً می‌گفتند فلان موضوع را تا 10 روز انجام بدهید گزارش‌هایش را بدهید، فلان مسئله را تا 5 روز یک هفته بعضی‌ها را هم نسبت به این انتقاد می‌کردند که شما چرا تاریخ می‌دهید، هم تاریخ می‌دادند و هم بعد پیگیری می‌کردند و به نتیجه هم می‌رسید. حالا ممکن است بعضی از موارد هم بنا به محدودیت‌ها یا مشکلاتی که ایجاد می‌شد به نتیجه نمی‌رسید ولی غالباً حل مسئله بود. در این پیگیری‌ها ایشان یک اصطلاح کسانی که با حاج آقا ارتباط نزدیک داشتند در دولت از نزدیک درک می‌کنند یک اصطلاحی داشتند می‌گفتند آقا این ساعت می‌زند، کار مردم نباید بماند و این کار لحظه لحظه‌اش یعنی زمان می‌گذرد و شما باید متوجه گذشت زمان باشید، گاهی هم به مزاح به دوستان می‌فرمودند که انشاالله خدا یک مقدار از آن صبری که شما دارید به من بدهد یک موقع بعضی از کار‌ها آنطور که ایشان انتظار داشت پیش نمی‌رفت ایشان به مزاح می‌فرمودند که صبر شما خیلی زیاد است دعا کنید خدا یک مقدار از صبر شما به من بدهد و معتقد بودند و درست هم است همیشه می‌فرمودند که 50 درصد کار پیگیری آن است شما بهترین برنامه هم داشته باشید اگر پیگیری نباشد به نتیجه نمی‌رسد، لذا این بحث پیگیری جزو اولویت‌ها و دستور کار‌های اصلی ایشان بود و پیگیری می‌کردند، پیگیری نه اینکه بنده یا بعضی از دوستان دولت را در جلسه ببینند نه، تماس می‌گرفتند ما تماس‌های 12 شب، 11 شب، 5 صبح، 6 صبح از ایشان داشتیم حالا بعضی از دوستان دیگر حتی 3 صبح، 2 صبح یعنی این گونه مسائل را پیگیری می‌گردند و واقعاً به معنای واقعی کلمه پیگیر بودند و این برای مسئله مدیریت یک اصل است. شما بهترین دستورات را هم صادر کنید اگر پیگیری نکنید ممکن است عملیاتی و اجرایی نشود.
آیت الله رئیسی یک مدیر کاملاً تحولگرا بودند
خلجی: نکته بعدی این که ایشان یک مدیر کاملاً تحولگرا بودند یعنی در بیاناتشان هم شما اگر مثلاً یک آماری از بعضی از واژه‌ها بگیرید بحث تحول خیلی پرتکرار بود، بحث تحول را ایشان از همان شروع دولتشان با سند تحولی که برای اولین بار یک دولتی بود که سند تحول ارائه کرد از همان ابتدا نگاهشان یک نگاه تحولی بود و در سایر حوزه‌ها هم ایشان همین نگاه تحولی را داشتند که بخشی از آن در همین سند تحول بود مثلاً در بحث تحول در سیاست همسایگی جمهوری اسلامی واقعاً یک تحولی ایجاد کرد، وقتی که آیت الله رئیسی دولت را تحویل گرفتند در شرایطی بود که ما حتی با بعضی از همسایگان هم مناسباتمان خیلی تنظیم نبود در مدت کوتاهی از عمر دولت ایشان خوب اوایل دولت هم درگیر کرونا بود ما روزانه 700- 800 نفر تلفات داشتیم در کشور و از همان هم با یک سیاست خارجی مناسب توانست یک فرصتی ایجاد کند برای حل همان مشکل که تقریباً در همان یک سال اول ما بحث کرونا را یعنی دولت توانست مهار کند و بعد هم آمار فوتی‌های کرونا به صفر رسید. یادتان می‌آید آن واکسن زدن‌های یک میلیونی در روز که کار بسیار سنگینی بود ایشان در سیاست همسایگی تحول ایجاد کرد در نگاه فناورانه یعنی تحول در حوزه دانش بنیان‌ها یک تحول بزرگی در کشور ایجاد شد وقتی که حضرت آیت الله رئیسی دولت را تحویل گرفتند 5000 شرکت دانش بنیان داشتیم امروز 10 هزار یعنی ظرف همین دو سال و خرده‌ای 2 برابر شد و رشد صادرات دانش بنیانی ما سه برابر شد یعنی ببینید چه تحولی در حوزه دانش بنیان‌ها اتفاق افتاد. این جزو مواردی بود که به کرات رهبر معظم انقلاب از دولت‌ها می‌خواستند که توجه به این حوزه‌های دانش بنیان داشته باشند.
سوال: شما از ایشان به عنوان یک مدیر تحول‌گرا یاد کردید و بحث دانش بنیان‌ها را پیش کشیدید.
خلجی: بله، رئیس جمهور شهید ما در حوزه تحول یک مسیر‌هایی را ایجاد کرد نگاه فناورانه ایشان که باعث توسعه فناوری در کشور شد، حتی شما می‌دیدید ایشان سفر‌های خارجی که می‌رفتند از محصولات فناوری ما هدیه می‌دادند و زمینه صادرات فناوری را ایجاد می‌کردند این به برکت این نگاه بود. تحول در گفتمان اداره دولت این واقعاً یک شاخص کامل مدیریتی مهمه است، یعنی دولت را از یک دولت نشسته و خسته تبدیل کردند به یک دولت پویا و دونده این یک تحول کاملاً در عرصه مدیریتی بود تحول در رشد صنایع مثلاً شما می‌بینید در حوزه صنعت فضایی تحول ایجاد کردند و واقعاً حمایت‌هایی که در این بخش کردند ما در سال 1402 به اندازه کل 12 سال قبل از آن پرتاب ماهواره‌ای داشتیم و موفق یک اتفاق عجیبی که حالا این ادامه هم دارد در سال 1403 کاملاً به برکت نگاه تحولی ایشان بود تحول در رویکرد‌های سیاسی خارجی وابسته نکردن کشور به اخم و لبخند دیگران و استفاده از همه ظرفیت‌ها از آفریقا و آمریکای جنوبی کشور‌های آسیای جنوب شرقی و سایر حوزه‌هایی که نگاهشان هم کاملاً نگاه حاکمیتی بود که منطق این بود که ما در دنیا پنج تا کشور 5 تا دنیا نیستند کل دنیا چیز دیگری است و بسیاری از اینها تمایل دارند با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند، ما باید زمینه‌هایش را ایجاد کنیم این کاملاً یک نگاه تحولی در حوزه سیاست خارجی بود و اگر بخواهم شاخص بگویم شاید ده‌ها شاخص دیگر در حوزه تحول بشود از مشی مدیریتی ایشان در واقع احصا کرد، یک شاخص دیگر مدیریتی ایشان بحث جوانگرایی بود یعنی هم فرصت ایجاد کردن برای جوانان برای دیده شدن و خدمت رساندن و هم در واقع زمینه سازی و کادرسازی از یک نسل جوانی که می‌تواند اینها آینده مدیریتی کشور را تامین بکنند دهه‌های 60 و دهه‌های هفتادی عموماً حالا دهه‌های شصتی که بعضی‌هایشان هم الان در عضو کابینه هستند می‌بینید حضور دارند البته من جز آنان نیستم ما دیگر دهه پنجاهی هستیم آخر‌های خدمتمان است ولی واقعاً در کابین دوستانی که خیلی جوان هستند.
سوال: مثل آقای دکتر زارع پور؟
خلجی: بله آقای دکتر زارع پور آقای مهندس بذرپاش آقای مهندس منصوری آقای دکتر بهادری اینها جز جوانانی هستند که ترکیب کابینه را در واقع به لحاظ نمودار سنی خیلی بهبود بخشیدند و حالا اینها که در دولت بودند در لایه‌های بعدی معاونین وزرا که اصلاً خیلی زیاد این یک نگاه کاملاً تحولی بود واقعاً مشورت پذیر بودن این هم یک شاخص مدیریت بودن ایشان مشورت پذیر بودن و داشتن گوش شنوا بسیار مشورت پذیر بودند حالا ما، چون توفیق داشتیم در واقع حالا این عنوان را نداشتیم ولی خب عملاً توفیق مشورت دادن هم داشتیم بسیار مشورت پذیر بودند، البته من خاطرم می‌آید حالا شاید این تا حالا گفته نشده شاید اگر این اتفاق نمی‌افتاد گفتم نمی‌شد ولی حالا اینجا شاید گفتنش خوب باشد چند وقت پیش یک جمعی از اقتصاددان‌ها یک سری انتقاداتی از مسائل اقتصادی داشتند که عموماً هم در دسته‌بندی‌های ممکن جریانی منتقد دولت تلقی بشوند ایشان دستور داده بودند به آقای دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد که حتماً همه این آقایان را جمع کنید من خودم می‌خواهم با اینها جلسه بگذارم و آقای دکتر خاندوزی در همین ایام درگیر هماهنگی برای برگزاری یک نشست بین این آقایان اقتصاددان به یک معنا منتقد با شخص آقای رئیس جمهور بود که ایشان می‌خواستند حرف‌های اینها را از نزدیک بشنوند و استفاده بکنند .
آیت الله رئیسی خستگی ناپذیر بودند
خلجی: در بخش‌های مختلف که خودشان جلسه می‌گذاشتند و می‌شنیدند و آن بخشی از مطالبی که در قالب مشورت حالا چه در قالب نقد و چه در قالب پیشنهاد مطرح می‌شد و منطق استواری داشت و قابلیت اجرایی داشت ایشان پیگیری می‌کردند بسیار پرکار و وقتگذار بودند ما یک اصطلاحی داشتیم خودمان می‌گفتیم که حاج آقا خسته نشو است واقعا خستگی ناپذیر بودند این چیزی است که حالا حضرت آقا حداقل شهادت دادن به این قضیه . من که در جایگاهی نیستم که بخواهم یک همچین چیزی را شهادت بدهم دیگر حضرت آقا دارند می‌فرمایند که خستگی ناپذیر بودند واقعاً ببینید ما اولاً که ایشان از صبح زود کار را شروع می‌کردند ما بعضی موقع‌ها جلسات که تمام می‌شد ساعت 11 شب بود بعد فقط در همین ظرف دو هفته گذشته را شما نگاه کنید پنجشنبه و جمعه دو هفته پیش قم بوده پنجشنبه و جمعه هفته قبل مازندران بوده یکشنبه‌اش که این اتفاق واقعاً تلخ و دردناک برای ما اتفاق افتاد در واقع برای حل مسئله مردم و پایه‌گذاری یک ارتباطات در حوزه دیپلماسی آب در لب مرز بودند که این اتفاق افتاد یعنی تعطیلی نداشتند ، جمعه نداشتند ، ایشان و ما هم، چون به واسطه ارتباط کاری که داشتیم ما هم همینجوری بودیم البته لذت می‌بردیم افتخار هم می‌کردیم نه پنجشنبه داشتیم و نه جمعه داشتیم . خانواده‌مان را اصلاً نمی‌دیدیم تقریبا ، ولی خوب این را، چون می‌دانستیم که مسیر مسیر خدمت به مردم است و ما بسیار عقب ماندگی داریم در کشور ، باید وقت بگذاریم که اینها را بتوانیم جبران کنیم یعنی نگاه حاج آقا اینطور بود.
انگیزه ایشان برای خدمت به مردم بود
ما بعضی موقع‌ها که در سفر بودیم. مثلاً مثال برای شما عرض کنم سفر مازندران پنجشنبه ما 6 صبح راه افتادیم به سمت مازندران از همان ابتدا حضور ایشان در کارخانه احیا شده چوب و کاغذ مازندران بود بی‌وقفه و بدون استراحت تا 11:30 شب جلسه داشتند ایشان یعنی واقعا خسته نشو بودند ما‌ها که من تقریباً 10 تا 12 سال از ایشان سنم کمتر بود یک جا‌هایی کم می‌آوردم . باز ما حالا انرژی بیشتری داشتیم کم می‌آوردیم واقعاً خدا بهشون عنایت کرده بود ، چون انگیزه داشت انگیزه‌اش هم این بود که حالا یک بخش من به آن ارتباطات مردمی ایشان هم اشاره کنم که یک رکن مهمی در انگیزه ایشان برای خدمت به مردم بود ولی ایشان همیشه می‌فرمودند که فرصت کم داریم برای حل مسائل و جبران گرفتاری‌هایی که مردم دارند لذا واقعاً دوندگی داشتند یک شاخص مدیریتی ایشان احیاگری بود یعنی ایشان واقعاً بسیاری از چیز‌ها را احیا کرد من واقعاً الان خوشحالم که خدمت شما هستم، چون توفیق نبود در این مدت هم دوستان شما از من دعوت می‌کردند بیایم شاید در این دو سال گذشته من خودم ابا داشتم یعنی من می‌گفتم که باید زمینه سازی بکنم که سایر اعضای دولت بیایند صحبت کنند ولی خوب امروز یک تکلیف دیگری رو برای خودم احساس می‌کنم در نبود رئیس جمهور شهید احساس می‌کنم که باید بعضی از مسائل را که از نزدیک در جریان بودیم بگوییم
آیت الله رئیسی احیاگر تولید بودند
خلجی : شاخص‌های مهم را که مردم باید بدانند و بتوانند مسیری که برای ادامه کشور می‌خواهد ترسیم شود باید بر پایه این خط و سیری که ایجاد شده واقعاً بنا شود احیاگر بودند احیاگر تولید بودند قریب 9000 کارخانه و کارگاه و کسب و کار‌هایی که راکد شده بود در دوره ایشان احیا شد به خاطر همین هم آمار بیکاری یک و نیم واحد کاهش پیدا کرد یعنی ما آمار اشتغال‌مان بهبود پیدا کرد و آمار بیکاریمان کم شد، اینها آمار‌های مرکز آمار است که رسمی هم است احیا کردند حوزه اشتغال را کشور واقعاً یکی از مشکلات بزرگ البته در حوزه اشتغال هم ما باز هنوز مشکل داریم در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان ولی روند ما در بعضی از استان‌های کشور آمار بیکاری رسیده به 5 درصد بعضی از استان‌های ما امروز کار دارند کارگر ندارند یعنی این اتفاق افتاد احیا کردند ایشان امید و اعتماد مردم را یعنی مردم احساس کردند یک مدیری صادقانه دارد باهاشون حرف می‌زند بار‌ها هم به ما می‌فرمودند می‌فرمودند که شما یک وعده‌ای به مردم داده‌اید باید تلاش کنید که این وعده را محقق کنید ولی اگر می‌بینید نمی‌توانید به آن وعده‌ای که داده‌اید عمل کنید صادقانه به مردم بگویید که من آمدم تا اینجا را انجام دادم از اینجا به این دلایل نتوانستم یا شرایط مهیا نشد بگویید به مردم صادقانه صحبت کنید در واقع این جمعیتی که امروز می‌بینید از تبریز و هر استان دیگری که الان شرایطش فراهم شود همین اتفاق خواهد افتاد در قم در تهران فردا در بیرجند و بعد در مشهد مقدس این به نظرم می‌رسد که درک آن همدلانه مردم و شخصیت صادقانه و مخلصانه آیت الله رئیسی یعنی در حالت مصاحبه هم مردم دارند این را بیان می‌کنند.
سوال: همچنان باور نمی‌کنیم رفتن آیت الله رئیسی رئیس جمهور عزیز و شهید کشورمان را و به هر حال دست تقدیر چنین بوده است و این رفتن باعث شده که امروز بنشینیم و راجع به او صحبت کنیم و راجع به ویژگی‌های شخصیتی او که شاید این نمی‌افتاد این فرصت هم دست نمی‌داد که بنشینیم راجع به آقای رئیسی این چنین صحبت کنیم؟
خلجی: بله واقعاً من از خدا کمک می‌خواهم که واقعاً بتوانم در این فرصت کوتاه حق مطلب را ادا کنم اگرچه باز فرصت است اگر هم نشد در برنامه‌های آتی ما در ویژگی‌های مدیریتی و شاخص‌های مدیریتی آیت الله رئیسی داشتیم عرض می‌کردیم یکی از کار‌هایی که ایشان کردند زیرسازی و ریل گذاری برای آینده کشور بود اینها مهم است مردم عزیز ما بدانند یعنی واقعاً بالاخره کشور شاید قریب 20 تا 25 روز دیگر برود در فضای انتخابات باید متوجه باشند که چه مسیری طی شد و چه شاخص‌هایی ایجاد و واقعاً به کمتر از این نباید راضی شوند، این مسیر با سختی به دست آمد این زیرسازی‌ها مثلاً توسعه جاده‌ای و ریلی و ترانزیتی کشور 46 درصد ترانزیت کشور در سال 1402 رشد کرد آن هم در شرایط تحریمی که برای این کشور اعمال شده ببینید این کار بزرگی است جاده‌های روستایی شما آمار بگیرید ببینید اصلاً یک انقلابی ایجاد شد، خودکفایی تقریبا در حوزه گندم یعنی چیزی که همیشه همه دولت‌ها نسبت بهش نگرانی داشتند، چون گندم نان مردم است زندگی مردم است این کار بسیار بزرگی انجام شد ما گندم را وقتی دولت را تحویل گرفتیم قریب به 5 میلیون تن در واقع تولید گندم داشتیم در سال گذشته رسید به 13 و نیم میلیون تن تولید که 11 و نیم میلیونش را دولت خرید ببینید چند درصد بود واقعا زیرسازی‌هایی که در حوزه‌های دانش بنیان‌ها انجام شد و عرض کردم آمارش رو اتفاق بزرگی اتفاق افتاد شاخص عدالت که یک شاخص بسیار مهم اینکه حالا بالاخره القاب مختلفی را برای آیت الله رئیسی در واقع بیان می‌کردند خادم و رضایی که سید محرومان بودند نگاه حمایتی به نفع محرومان فقط هم در حوزه اقتصادی نبود بلکه در حوزه‌های آموزشی هم بود در حوزه‌های درمانی هم بود در حوزه آموزشی مثلاً ایشان تصمیمی را ابلاغ کردند و انجام شد که دانش آموزان محروم چهار دهک جامعه که امکان حضور در مدارس سمپاد را نداشتند با هزینه دولت توانستند بروند درس بخوانند لذا قریب 20 درصد رشد پیدا کرد، حضور دانش آموزان محروم بعد هم می‌دانید دانش آموزی که محروم است و می‌تواند برود در مدارس برتر درس بخواند کلاً سرنوشتش عوض می‌شود خودش و خانواده‌اش فردا تبدیل می‌شود به یک پزشک متخصص. تبدیل می‌شود به یک مهندس برجسته یعنی از ته یک روستا یک انقلابی در واقع در زندگی اتفاق می‌افتد . 
یکی از شاخص‌های مدیریتی‌ آیت الله رئیسی: ضد بروکراسی بودند
خلجی : در حوزه بهداشت و درمان رایگان کردن درمان ناباروری این جز مواردی بود که خیلی از زوج‌های جوان نمی‌توانستند درمان کنند به خاطر هزینه‌های بالا رایگان شد درمان رایگان کودکان زیر 7 سال اینها اتفاقات با نگاه عدالت بود که یعنی با تاکیدات خود آقای رئیس جمهور این کار‌ها انجام شد آب و برق و گاز مجانی برای سه دهک پایین جامعه این اتفاقات بزرگی بود که با نگاه عدالت برای مردم تصمیم گیری شد و اجرا شد یک ویژگی دیگر ایشان ایستادگی در موضع حق شما ببینید در بحث غزه دولت با محوریت آیت الله رئیسی و با میدان داری دیپلمات شهیدمان جناب آقای امیر عبداللهیان عزیز رحمت الله علیه . واقعاً اقدام انقلابی انجام دادند و در اثر ایستادگی جمهوری اسلامی و تبیین‌های مکرری که وزیر امور خارجه در دنیا داشت امروز می‌بینید که در کل دنیا این فراگیر شده و افکار عمومی دنیا به جریان افتاده به شدت آیت الله رئیسی باز یکی از شاخص‌های مدیریتی‌شان این بود که ضد بروکراسی بودند بروکراسی را عامل مهم تاخیر در رسیدگی به مردم و شکست دولت‌ها می‌دانستند به خاطر همین بود جمعه و پنجشنبه نداشتند یعنی خودشان می‌رفتند در استان و درست هم تشخیص شان بود می‌فرمودند که اگر من نروم کل دولت را با خودم نبرم مسئله‌شان حل نمی‌شود بسیاری از طرح‌های بزرگی که شما می‌بینید 20 سال تا 25 سال بعضاً 30 سال در استان‌ها مانده بود با همین سفر‌های استانی حل شد چه سد‌هایی افتتاح شد چه راه‌هایی کشیده شد چه کار‌های بزرگی انجام شد چقدر بیمارستان ساخته شد اینها همش با همین نگاه ضد بروکراسی ایشان بود.
آیت الله رئیسی همیشه در دسترس بودند
خلجی : ایشان به شدت در دسترس بودند رئیس جمهوری بود که شما بسیاری از گروه‌های مردمی می‌توانستند به رئیس جمهور دسترسی پیدا کنند. این اصلاً یک چیز عجیبی بود یک موقعی ما مثلاً سفر بودیم از آن ته جمعیت یک نفر صدا می‌زد آقای رئیسی می‌رفتند خودشان می‌رفتند به سمت آن کسی که صدا می‌کرد کاملاً یعنی رئیس جمهور در دسترس بودن این از موارد زیادی بود آنهایی که همراهشان بودند می‌توانند حتی اسناد و تصاویرش است کار جهادی بدون نمایش بعضی موقع‌ها ما یه کار‌هایی انجام می‌دهیم ایشان کار جهادی انجام می‌داد بدون نمایش یا اینکه در خیلی از سفر‌ها به ایشان پیشنهاد می‌شد که آقا هر دولتی یک کار‌هایی را به نام خودش کلنگ می‌زند شما بالاخره می‌خواهید دولت داشته باشید یک چیزی کلنگ بزنید برای دور بعد اصلاً تعطیل کردند گفتند، اصلاً این همه طرح نیمه تمام در این کشور است این همه هزینه خوابیده پای اینها این‌ها را تمام کنیم اشکال ندارد حالا یک دولت دیگر کلنگش را زده تا یک جایی آورده ما برویم تمامش کنیم اصلاً یک ویژگی‌های عجیبی است که من اینها را عرض می‌کنم که مردم عزیزمان در جریان باشند .
سوال: شما در واقع اینها را می‌فرمایید به عنوان شاخص‌هایی که مردم برای انتخاب بعدیشان باید در نظر بگیرند؟
خلجی: بله لذا من بخواهم یک جمع‌بندی بکنم عرض می‌کنم شخصیت تراز انقلاب اسلامی احیاگر پروژه امید برای قشر محروم جامعه اجماع ساز و وحدت بخش آیت الله رئیسی هم آمدنشان برای انتخابات وحدت آفرین بود در سال 1400 و هم امروز که رفتنشان وحدت ساز شده اجماع ساز شده.
سوال:به برکت خون شهید است؟
خلجی: در اقدام وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی نقش وحدت بخش و اجماع ساز ایشان بود که این امر محقق شد با تدابیر و فرماندهی فرمانده معظم کل قوا ترمیم کننده ریل انقلاب بودند ما در این چهل و چند سال به ویژه در این 30 سال گذشته یک جا‌هایی ریل انقلاب تقریباً ایشان این را اینها را اصلاح می‌کردند مثلاً توسعه دانش بنیان‌ها یا همین 20، 30 که در یک دولتی آمدند اجرا کردند ایشان متوقف کردند یعنی این مسیر‌های انقلاب را ایشان رصد می‌کردند و اصلاح می‌کردند معناگر واژه ما می‌توانیم بودند یعنی نشان دادند که ما می‌توانیم نفتمان را در شرایط تحریمی بفروشیم ما می‌توانیم که ارتباطات همسایگی را درست کنیم ما می‌توانیم تولید را رشد بدهیم ما می‌توانیم تورم را مهار کنیم ما می‌توانیم که اختلاف ایجاد نکنیم خیلی مهم بود، لذا من عرض آخرم خطاب به مردم عزیزمان است که شاید بالاخره ما از این ایام عزاداری عبور می‌کنیم می‌رویم وارد یک مرحله‌ای می‌شویم برای انتخابات من همه تلاشم را کردم که به مردم عزیزمان یک بخشی از شاخص‌های مدیریتی آیت الله رئیسی را بیان کنم بخواهم که در انتخابات آینده دقت کنند و به کمتر از ترازی که شهید رئیسی عزیز ایجاد کردند راضی نشوند و تلاش بکنند این مسیری که با این مختصاتی که عرض کردم امتداد پیدا کند که رمز موفقیت نظام تا پیروزی جبهه حق در پیگیری این مسیر است و روی سخنم در واقع با جمهور مردم است مردمی که این روز دارد دلشان برای آقای رئیسی می‌تپد و اشکی دور چشمشان حلقه می‌زند و یاد خاطرات و در واقع روحیات و اخلاق و منش مدیریتی ایشان می‌افتند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/605553/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو از نیامدن خسته نمی شوی

احداث خانه‌های ایثار و مراکز اقامتی مهمترین مطالبه جانبازان و ایثارگران ایلام است

سفر یک روزه معاون توسعه، منابع و برنامه ریزی بنیاد مازندران به شهرستانهای محمودآباد و فریدونکنار

مواد غذایی موثر در بیماری دیابت

تو که جان و دلی یکبار واپرس

کودکان چه دوره‌ای از زندگی‌اشان دچار یبوست می‌شوند؟

شعری دلنشین از حامد عسکری

کاهش مصرف برق در بوستان‌های قم

مراسم قرائت دعای روح بخش عرفه فردا در قم برگزار می شود

رئیس ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی در قم انتخاب شد

زن: شوهرم یک ماه بعد از عقد رهایم کرد

تریبون آزاد انتخاباتی این بار پای دردودل عشایر کوهرنگ

تا جان در بدن دارید همستر کامبت بازی نکنید!

آیت الله یثربی خطاب به پزشکیان: نباید بگذاریم مردم دل آزرده باشند /انشالله مشارکت از 6٠ درصد فراتر برود

آیت‌الله کریمی جهرمی در دیدار با پزشکیان: جامعه در امر معیشت و اقتصاد نیاز به آرامش دارد

مارا کبوترانه وفادار کرده است!

ادامه روند جستجوى مفقودین سیل در جاده چالوس

مصرف سوسیس از نگاه طب سنتی

شعری زیبا از مولانا

اسلحه کشیدن مرد همسایه به خاطر شارژ ساختمان

آیت الله العظمی جوادی آملی: مسائلی مانند حجاب با فشار حل نمی‌شود/ دین اجازه فریب مردم با وعده و تبلیغ دروغ را نمی‌دهد/ باید جلوی اختلاس و فساد گرفته شود

سن مناسب غربالگری بیماری پروستات در آقایان

پاسخ آیت‌الله نوری همدانی به یک سؤال انتخاباتی

آیت‌الله العظمی کریمی جهرمی در دیدار پزشکیان: بدون در نظر گرفتن سلایق، زندگی مردم را رو به سوی کمال و آسایش ببرید/ جامعه امروز ما نیاز به آرامش در روح و روان و آرامش در امر معیشت و اقتصاد دارد

زندگی آیت‌الله مصطفی خمینی مستند می‌شود

امشب تو را به خوبی نسبت به ماه کردم

قم میزبان مسعود پزشکیان

تصاویری از حضور حجاج در صحرای عرفات و اعمال مناسک حج ابراهیمی

آماده‌باش هلال‌احمر در پی رگبار باران و وزش شدید باد در 16 استان

با مصرف بیش از حد کافئین چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

آیت الله جوادی آملی: مسائلی مانند حجاب با فشار حل نمی‌شود

«کارتون کتاب» تمدید شد

تکذیب مفقودشدن سرنشینان یک وَن در سیل چالوس

آغاز فستیوال تابستانه" بزن بریم کیش"

یبوست چیست؟

احسان صالحی: پرونده حمید نوری از اساس برای ضربه زدن به آیت‌الله رئیسی بود که در این زمینه ناکام ماندند

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در کبودراهنگ

آیت الله جوادی آملی در دیدار پزشکیان: مسائلی مانند حجاب با فشار حل نمی‌شود / شأن مردم این نیست که کمیته امدادی اداره شوند

(تصویر) فاتحه‌خواندن پزشکیان بر مزار آیت‌الله منتظری

اشتباه از ما بود!

"هیأت ورزش‌های همگانی استان قم برتر شد"

هیأت ورزش‌های همگانی استان قم هیات برتر شد

شرایط بحرانی یوزپلنگ آسیایی در ایران

مناطق گردشگری فیروزکوه تعطیل شد

100درصد مردم قم از آب شرب سالم با کیفیت برخوردارند

روش نجات فردی که دچار گاز گرفتگی یک حیوان هار شده است

وصل تو شب و روز تمنای همه

96.2 درصد جمعیت روستایی قم از آب سالم و بهداشتی برخودار هستند

طنین دعای روح بخش عرفه فردا در قم

نتایج اولیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد