عصر قم

آخرين مطالب

شرایط عفو زندانیان از زبان رییس قوه قضائیه اجتماعی

شرایط عفو زندانیان از زبان رییس قوه قضائیه
  بزرگنمايي:

عصر قم - مهر /رییس قوه قضاییه عواملی که در اعطای ارفاقات قانونی به محکومان واجد شرایط مؤثر است، را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، همزمان با ایام جشن پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن سرکشی از زندان مرکزی اصفهان، در مراسم آزادی زندانیان و محکومان واجد شرایط در این ندامتگاه، شرکت کرد.
در مراسم فوق‌الذکر، به مناسبت اعیاد رجبیه و شعبانیه و همچنین یوم‌الله 22 بهمن، مقدمات آزادی هزار و 255 نفر از زندانیان و محکومان واجد شرایط در زندان‌های استان اصفهان، فراهم شد. عمده این زندانیان از محکومان مالی و جرایم غیر عمد بودند.
شایان ذکر است که در دوره تحول و تعالی، مقوله‌ی اعطای تسهیلات ارفاقی به زندانیان و محکومان واجد شرایط با قوت بیشتری در دستور کار عدلیه است؛ البته همانطور که رئیس قوه قضائیه به کرّات تاکید کرده است، این ارفاقات شامل حال محکومین جرایم خشن و سارقین سابقه‌دار و تهدیدکنندگان امنیت فیزیکی و روانی مردم نمی‌شود.
بازار
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در مراسم آزادسازی زندانیان واجد شرایط از زندان‌های استان اصفهان، ضمن تبریک فرارسیدن ماه پرفضیلت شعبان و یوم‌الله 22 بهمن، اظهار کرد: آرزو دارم روزی فرا برسد که ما اصلاً زندانی نداشته باشیم؛ همه افراد دچار لغزش می‌شوند، مهم آن است که این لغزش‌ها تکرار نشوند و فرد خطاکار درصدد جبران برآید.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به عواملی که در اعطای ارفاقات قانونی به محکومان واجد شرایط مؤثر است، گفت: زندانیان و محکومانی که واجدِ شرایطِ بهره‌مندی از ارفاقات قانونی هستند، برای اینکه در شمول این قبیل ارفاقات قرار بگیرند باید چند نکته را مدنظر داشته باشند؛ نخست آنکه در ظواهر امر به اثبات برسانند که از کرده خود پشیمان و نادم هستند و قصد جبران دارند؛ دوم آنکه، ضوابط زندان را رعایت کنند و در داخل زندان منضبط باشند و با سایر زندانیان و زندانبانان و مراجعان به زندان، رفتار صحیحی داشته باشند؛ سوم آنکه، در هنگام عزیمت به مرخصی، از مبادرت به هرگونه تخلف و جرم پرهیز کنند و در موعد مقرر از مرخصی به زندان بازگردند و در در طول دوران مرخصی، در اجتماع و خانواده رفتار خوب و پسندیده‌ای داشته باشند.
رئیس دستگاه قضا گفت: زندانیان از اتلاف وقت خود بپرهیزند و در داخل زندان از اوقاتی که دارند برای حرفه‌آموزی و ارتقا شغلی و یا ادامه تحصیل و افزایش معلومات، استفاده کنند و در کلاس‌های آموزشی زندان شرکت کنند؛ حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان، قطعاً برای خود و خانواده‌شان، کمک حال است. از سویی دیگر، من متوجه شدم که در زندان مرکزی اصفهان، قُراء خوبی حضور دارند و زندانیان این ندامتگاه با قرآن اُنس پیدا کرده‌اند؛ این امر بسیار اثربخش و پربرکت است و باید تقویت شود.
رئیس عدلیه بیان داشت: زندانیان در ندامتگاه‌ها از فرصت و بستر موجود برای اصلاح رفتار و بازاجتماعی شدن خود بهره بگیرند و از همنشینی با افراد شیطان‌صفت و بدکردار که قصد اصلاح ندارند، اجتناب کنند و پیوسته به فکر خانواده و نزدیکان خود در بیرون از زندان باشند.
قاضی‌القضات تصریح کرد: ما در طول سال به مناسبت‌های مختلف، چند نوبت عفو زندانیان واجد شرایط را داریم؛ از سویی دیگر سایر ارفاقات قانونی نظیر آزادی مشروط و تعلیق مجازات را نیز داریم؛ بنابراین شما زندانیانِ واجد شرایط از این فرصت‌ها استفاده کنید و این امر همانطور که تاکید کردم، به نوع رفتار شما در داخل زندان بستگی دارد.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: البته مجدداً تاکید می‌کنم که محکومان جرایم خشن و سارقین سابقه‌دار و تهدیدکنندگان امنیت فیزیکی و روانی مردم از ارفاقات قانونی بهره‌مند نمی‌شوند.
حجت الاسلام والمسلمین «جعفری» رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: تمام همّ و غم و جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما در راستای تحقق منویات رئیس قوه قضائیه در اجرای سند تحول قضائی به ویژه در حوزه کاهش جمعیت کیفری است و از همین رو، از ابتدای سال جاری تاکنون در استان اصفهان بالغ بر 5 هزار نفر کاهش جمعیت کیفری داشته‌ایم.
وی همچنین از افزایش 70 درصدی دادرسی الکترونیک در استان اصفهان طی سال جاری، نسبت به سال 1401 خبر داد.
رئیس قوه قضائیه در جریان سرکشی از زندان مرکزی اصفهان، از نمایشگاه کشفیات این زندان در حوزه مواد مخدر، اشیا ممنوعه و مسروقه، بازدید به عمل آورد و توصیه‌هایی تخصصی را خطاب به مسئولان این زندان برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و اشیای ممنوعه به داخل زندان مطرح کرد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/590123/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه 6 مرداد 1403 به افق قم

آیت الله کعبی اقدام دولت آلمان در تعطیلی مراکز اسلامی رامحکوم کرد

بروز اختلال در جریان آب برخی مناطق قم در روز شنبه

آیت الله کعبی اقدام دولت آلمان در تعطیلی مراکز اسلامی را محکوم کرد

ساعت کار ادارات استان قم دوباره تغییر کرد

کاهش ساعت کاری ادارات در کیش

شب هایی که من به یاد تو بیدار بودم

یک راهکار درمانی برای لطیف کردن کیسه صفرا

ولادت در پاریس، شهادت در مرصاد،آرمیده در قم

حادثه‌ای تلخ بر اثر واژگونی قایق بادی

همه چیز درباره تمدید اعتبار گذرنامه

فرو نشست زمین در خیابان ولیعصر

آب زیاد می خورم اما عطشم رفع نمیشه!

حال من حالِ مریضی است...

ساعت کار ادارات قم دوباره تغییر کرد؛ ساعت 6 تا 10

ساعت فعالیت تمامی واحدهای قوه قضاییه اعلام شد

دمای این استان 48 درجه می‌شود!

اموزش تصویری ماساژ کتف و گردن

آب درمانی در منزل

کاش اینجا بودی...

قم میزبان مسابقات ووشوی قهرمانی کشور

علت فرونشست زمین در میدان ونک چه بود؟

ماجرای بعضی از جاده‌های عجیب و غریب کشور!

تداوم آتش‌سوزی در سایت صفیره اهواز

ساعت کار ادارات و بانک‌های استان قم دوباره تغییر کرد

شایع ترین عوارض گره های تیروئیدی

تسلیت آیت الله رمضانی در پی درگذشت امام جمعه سابق فومن و ماسال

آزمون تکمیل ظرفیت جامعه الزهرا در قم برگزار شد

مرد 56 ساله‌ در رودخانه غرق شد

هشدار تداخل داروهای گیاهی و شیمیایی

پاسخ به شبهات عاشورا در کتاب «72 پرسش پیرامون حماسه کربلا»

ادارات قم روز شنبه از 12 تعطیل می‌شوند

تعطیلی ادارات قم از ساعت 12 روز شنبه

واژگونی مرگبار یک دستگاه خودروی سواری پژو

دمای هوای قم از اواسط هفته کاهش می‌یابد

غذاها و چاشنی های مناسب در فصل تابستان

راهنمایی برای مادر بودن با کتاب «کاش مادران بخوانند»

آغاز رقابت برترین ووشوکاران کشور از فردا در قم

امام جمعه قم: همه کارگران به اذن، ولی فقیه مشروعیت پیدا می‌کنند

رونمایی از مستند تفنگ جمعه در قم

نفرات برتر مسابقات کونگ فوی قهرمانی قم معرفی شدند

ساعت کاری مراکز دولتی در سراسر کشور کاهش یافت

یک بانوی کوهنورد بر اثر سقوط در ارتفاعات سبلان جان باخت

میان وعده‌های ویژه تابستان

شیر بز بهترین شیر برای سالمندان

تشریح علل رخداد پدیده فرونشست زمین در میدان ونک

برخورد تریلر با گاردریل، حادثه آفرید

ادارات استان تهران فردا از ساعت 12 تعطیل خواهد شد

بهترین روش پخت تخم مرغ عسلی

من این افسانه‌ها را دوست دارم