عصر قم

آخرين مطالب

نوشیدنی‌هایی که عوارض جبران‌ناپذیری برای نوجوانان دارد مقالات

نوشیدنی‌هایی که عوارض جبران‌ناپذیری برای نوجوانان دارد
  بزرگنمايي:

عصرقم- نوشابه‌های انرژی‌زا یکی از پر مصرف‌ترین محصولات نوشیدنی در بازار جهانی است که حاوی شکر، کافئین، مواد افزودنی و همچنین محرک‌های قانونی مانند ال کارنیتین، تورین و گورانا بوده و در بهبود توجه، هوشیاری و انرژی مؤثر هستند. همین مسئله منجر به این شده که نوجوانان تمایل زیادی به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا داشته باشند؛ در واقع نوید تقویت انرژی ذهنی و جسمی همراه با افزایش کارایی، این نوشیدنی‌ها را به عنوان محصولی جذاب در بین نوجوانان مبدل کرده است. آن‌ها معمولاً قبل از هر جلسه امتحانی یا رویدادی برای بیدار ماندن در شب یا داشتن احساس انرژی، از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنند.

اگر چه بهبود توجه، هوشیاری و انرژی از جمله تاثیرات نوشابه‌های انرژی‌زا است، اما قطعا مصرف این نوشیدنی‌های انرژی‌زا تاثیرات منفی دارد که شاید بتوان گفت بر فواید مثبت این نوشیدنی‌ها غلبه دارد؛ بنابراین با هدف بررسی چرایی تمایل نوجوانان به مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و اینکه مصرف این نوشیدنی‌ها چقدر برای آن‌ها درست یا بی‌خطر است؟ به گفت‌وگو با یک کارشناس تغذیه پرداختیم.

سیده فاطمه حسینی کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تمایل نوجوانان به مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و اثرات مفید و مضر آن بر بدن، یادآور شد: مهم‌ترین عامل تمایل نوجوانان‌ به مصرف زیاد نوشابه‌های انرژی‌زا تأثیر هم‌سن‌وسالان و پلتفرم‌های اجتماعی همچون اینستاگرام است؛ با توجه به افزایش روحیه تأثیرپذیری در سنین نوجوانی، فرد با مشاهده نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا توسط دیگران به تقلید این رفتار ترغیب می‌شود.

این کارشناس‌ارشد تغذیه بالینی، ادامه داد: گاهاً نوشابه‌های انرژی‌زا با نوشیدنی‌های ورزشی اشتباه گرفته می‌شود در حالی‌ که کاملاً با هم متفاوت هستند؛ نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های طعم دار حاوی کربوهیدرات و الکترولیت، ویتامین‌ها و مواد مغذی است، و نوشیدنی‌های انرژی‌زا معمولا نوشیدنی‌هایی هستند که سرشار از کافئین، شکر، محرک‌ها مثل ال کارنیتین است.

وی در خصوص عملکرد نوشابه‌های انرژی زا در بدن، اظهار کرد: این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث افزایش انرژی، تمرکز و هشیاری ‌شود اما هم‌زمان می‌تواند یکسری عوارض منفی جبران ناپذیر به ویژه در سن نوجوانی به همراه داشته باشد.

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم، افزود: در سال 2011 در آمریکا گزارشی ارائه شده است که مطابق با این گزارش 1500 نوجوان به دلیل عوارض نوشابه‌های انرژی‌زا همچون دهیدراسیون(کم آبی بدن)، عوارض قلبی (تپش قلب، اضطراب) بی‌خوابی به اورژانس مراجعه کردند.

حسینی تصریح کرد: انجمن تغذیه کودکان آمریکا توصیه می‌کند که در سن نوجوانی و کودکی به‌هیچ‌عنوان کافئین مصرف نشود چون بدن نیازی ندارد؛ همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرده که حد مطلوب مصرف کافئین در روز 71 میلی‌گرم در هر دوازده اونس است در حالی که در نوشابه‌های انرژی‌زا میزان کافئین 120 میلی‌گرم در هر دوازده اونس بوده که تقریباً دو برابر میزان نرمال است.

وی در ادامه به پیشینه تولید نوشابه‌های انرژی‌زا اشاره و اظهار کرد: نوشابه‌های انرژی‌زا در سال 1950 برای اولین‌بار در آمریکا تولید شد و بعد از آن در سال 1997 با در سراسر جهان عرضه شد.

حسینی با بیان اینکه متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد که دو سوم مصرف‌کنندگان نوشابه‌های انرژی‌زا نوجوانان هستند، عنوان کرد: معمولاً در یک قوطی نوشابه‌ انرژی‌زا 80 تا 150 میلی‌گرم کافئین وجود دارد که معادل دو قوطی نوشابه یا دو فنجان قهوه دم کرده می‌شود و معمولاً شیرین کننده‌های این نوع نوشیدنی‌ها گلوکز یا شیرینی‌های مصنوعی است و دارای ترکیبات دیگری همچون جینسینگ، تورین به عنوان محرک‌های طبیعی هستند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: با توجه به تاثیر نوشابه‌های انرژی‌زا در عدم احساس خستگی و به تبع بی‌خوابی و کاهش مدت استراحت فرد آسیب‌زا خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که رفتار خشونت‌آمیز و  توهم در نوجوانانی که نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنند، بیشتر است.

حسینی تصریح کرد: مشکلات عصبی همچون رفتارهای خشونت آمیز و توهم در مصرف بالای سیصد میلی‌گرم نوشابه انرژی‌زا بیشتر دیده شده؛ زیرا سطح کورتیزول به عنوان هورمون استرس در بدن فرد خیلی بالا می‌رود و همین مسئله منجر به بروز مشکلات عصبی می‌شود.

وی با بیان اینکه قند بالای نوشابه‌های انرژی‌زا سیستم وارشی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: شیرین کننده‌های این نوشیدنی‌ها معمولاً ساکارز، گلوکز یا شربت ذرت است که فروکتوز بالایی دارد؛ این قند بالا می‌تواند باعث چاقی، دیابت تیپ دو شود، همچنین به دلیل کاهش تولید باکتری‌های مفید روده منجر به سندرم متابولیک می‌شود.

حسینی اظهار کرد: تحقیقات نشان دادند که این نوشیدنی با توجه به کاهش حساسیت به انسولین احتمال ابتلاء به دیابت را در فرد افزایش می‌دهد؛ همچنین به دلیل ایجاد دهیدراسیون(کم آبی بدن) عوارض منفی را برای کلیه‌ها خواهد داشت.

این کارشناس‌ ارشد تغذیه بالینی، اضافه کرد: توصیه‌ می‌کنیم که حداقل در روزهای گرم یا زمانی‌که افراد فعالیت بدنی شدید دارند از این نوشیدنی‌ها استفاده نکنند؛ زیرا در هنگام فعالیت بدنی از طریق تعریق آب بدن کم شده و نوشیدن نوشابه‌های انرژی کم آبی بدن را تشدید و منجر به دهیدراسیون می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف زیاد کافئین باعث خروج سدیم از ادرار شده و همین مسئله منجر به کاهش عملکرد قلبی عروقی می‌شود، افزود: پوسیدگی دندان‌ و حساسیت بیش‌ازحد عاج‌ دندان‌ها در افرادی که نوشابه‌های انرژی‌زا زیاد استفاده می‌کنند را شاهد هستیم.

حسینی تاکید کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی نوشیدنی‌های انرژی‌زا، دیده شده مصرف کنندگان نوشابه‌های انرژی‌زا نسبت‌به افرادی که از این نوشیدنی‌ها استفاده نمی‌کنند؛ بی‌خوابی، عصبانیت، سردردهای مکرر، تپش قلب و دردهای عضلانی بیشتری را تجربه می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه نوشیدنی‌های انرژی‌زا به‌هیچ‌عنوان با الکل مخلوط نمی‌شوند، زیرا در این صورت ترکیب کشنده‌ای را ایجاد می‌کنند، گفت: اگر چه نوشیدنی‌های انرژی‌زا اثرات مفیدی همچون بهبود حافظه، افزایش هوشیاری و افزایش استقامت فیزیکی در ورزشکاران را دارد؛ اما به دلیل عوارض منفی بیشتر به ویژه در سنین نوجوانی مصرف آن توصیه نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/577232/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ عجب آن دلبر زیبا کجا شد

ارز واردات خودرو در جیب مونتاژکاران

تشخیص بهتر سرطان سینه با استفاده از یک داروی پر مصرف

پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی

پدر شهیدان والامقام «بابایی ملکشاه» از مازندران آسمانی شد

قم در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 حضور یافت

معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

کشف محموله 86 کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم

نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان 19 دی قم

رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود

تقویم و اوقات شرعی یک شنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است

حمایت آیت‌الله مکارم شیرازی از اقدام پلیس در اجرای طرح نور

پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی

آیت الله مکارم شیرازی: در اجرای طرح نور سست نشوید و محکم ادامه بدهید

تسلیت حسین علایی در پی درگذشت همسر شهید آیت الله مصطفی خمینی

حمایت آیت‌الله مکارم از اقدام پلیس در اجرای طرح نور

آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود

آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است

نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد

آیت الله مکارم خطاب به سردار رادان : درمورد « طرح نور » سست نشوید و محکم ادامه دهید

(ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن

آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان: درمورد «طرح نور» سست نشوید و محکم ادامه دهید

آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم

تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

(تصاویر) تشییع پیکر مرحومه معصومه حائری همسر آیت الله مصطفی خمینی

پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...

ماجرای حضور آیت‌الله خامنه‌ای در خانه شهید شیرودی

آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم

عکسی از عیادت رئیس دفتر رهبر انقلاب از آیت‌الله گرامی

آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران

انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است

خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان

آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود

شاعرانه/نکن مرا به غریبی رها که می‌میرم

بستگان سینه را آزاد کن

واقعی ترین سهم ما از جهان چیست؟

تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

بلوغ از دید دکتر شکوری

آن چُنان مِهر توام در دل و جان جای گرفت

شاعرانه/در اتاقی که به اندازهٔ یک تنهاییست

هرکجا هست خدایا به سلامت دارش

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

شما باید عاشق درون یک فرد بشید!