عصر قم

آخرين مطالب

متروی قم چه زمانی به ایستگاه بهره‌برداری می‌رسد؟ مقالات

متروی قم چه زمانی به ایستگاه بهره‌برداری می‌رسد؟
  بزرگنمايي:

عصر قم - طرح متروی قم که بیش از دو دهه از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد، این روزها درگیر بعضی حواشی شده است و مدیران استان می‌گویند اگر واگن تامین شود، راه‌اندازی فاز نخست آن در دهه فجر دور از ذهن نیست.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، انتهای دهه 80 و به دنبال آغاز همزمان دو خط قطار شهری در قم، داستان طولانی مترو و منوریل آغاز شد.
دو پروژه‌ای که حواشی مربوط به آن‌ها تا امروز نیز در جریان بوده است و اختلاف نظرها بر سر مسائل فنی، اقتصادی و مدیریتی آن‌ها گویا تمامی ندارد.
خردادماه سال 90 بود که قرارداد خط A متروی قم به صورت EPC با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران بسته شد، قراردادی که سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم می‌گوید از همان ابتدا با قیمت پایین نسبت به دیگر کلان‌شهرها بسته شد. یک سال بیشتر از قرارداد نگذشته بود که سال 91 جهش سه برابری در نرخ ارز اتفاق افتاد و این جهش‌ها چندین بار در طول پروژه اتفاق افتاده است.
نگاهی به روند پروژه متروی قم نشان می‌دهد که این طرح هیچ‌گاه روال عادی یک ابرپروژه را طی نکرده است. دو سال ابتدایی به دلیل نبود دستگاه مکانیزه حفاری به حفر 800 متر تونل دستی از سمت میدان بقیه‌الله گذشت و نتیجه چندانی در برنداشت. مراسم ورود دستگاه مکانیزه حفاری به پروژه متروی قم سال 1392 و با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی وقت برگزار شد. همان زمان بسیاری امیدوار بودند که این پروژه در مدت زمان مناسبی تکمیل شود. با این‌ وجود مشکلات زیادی از تورم گرفته تا تحریم‌ها و مشکلات قراردادی متروی قم را تا امروز نیز به عنوان طرحی نیمه‌تمام به نقل محافل تبدیل کرده است.
دردسرهای تعدیل قیمت در قرارداد قطعی نخستین درخواست تعدیل قرارداد از سوی شهرداری قم به شورای عالی فنی کشور، آبان 1395 ارسال و سال 96 تصویب شد. در مصوبه سال 96 پروژه خط متروی قم فازبندی شد. فاز نخست محدوده فعلی یعنی از قلعه کامکار تا میدان مطهری دو ایستگاه اصلی و سه ایستگاه گذری را در برمی‌گرفت و تعهد این بود که مسیر و دو ایستگاه اصلی به صورت صددرصد و دپو و ایستگاه‌های گذری به صورت 65 درصد تکمیل شود.
شرایط اقتصادی کشور، اما چندان هموار نماند و نوسانات ناگهانی و غیرطبیعی نرخ ارز دوباره پدید آمد. سال 97 درخواست دوم تجدید نظر برای نرخ پیمان به شورای فنی کشور ارسال شد. آنطور که شهردار قم می‌گوید این تعدیل دوم نیز مطابق با درخواست شهرداری قم مصوب نشد. شهرداری می‌خواست این تعدیل قرارداد بر مبنای فهرست بها اتفاق بیفتد تا دیگر نوسانات نرخ ارز برای اجرای پروژه اختصاص پیدا نکند، در نهایت سال 1401 شورای عالی فنی درخصوص موضوعات قم قانع و مصوبه‌ای صادر شد که مورد تأیید همه ارکان پروژه بود.
جهش اجرایی در پروژه متروی قم محمدرضا انگشت‌باف، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تأثیر این مصوبه را به حدی می‌داند که موجب یک جهش در امور متروی قم طی سال‌های 1401 و 1402 شد.
«تکمیل 97 درصدی ایستگاه مطهری، تکمیل 94 درصدی ایستگاه کشاورز، نصب هشت دستگاه پله برقی، تکمیل تأسیسات، نصب تجهیزات، تهیه پله برقی برای ایستگاه کشاورز، نصب تجهیزات مخابرات، نصب تجهیزات اعلام حریق، نصب تجهیزات تهویه ایستگاه مطهری و عقد قرارداد برای مسئله سینگنالینگ از اقداماتی است که به دنبال آخرین تعدیل قرارداد متروی قم صورت گرفته و نشان دهنده اهمیت مسائل قراردادی و مالی در پروژه است.»
هشتم آبان سال جاری بود که طرح تحقیق و تفحص از سازمان قطار شهری که توسط کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم به صحن علنی آمده بود، با شش رأی موافق، یک رأی مخالف و شش رأی ممتنع تصویب نشد، با این حال اعتراض اعضای موافق تحقیق و تفحص و بگومگوهای پیش آمده در روز جنجالی شورا موجب شد و مسئله متروی قم در صدر اخبار مدیریت شهری قرار گرفت.
یکی از سوالات مطرح شده در طرح تحقیق و تفحص از سازمان قطار شهری علت تعلل در تأمین واگن متروی قم بود. این مهم براساس نوع قرارداد برعهده پیمانکار پروژه بود، اما به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تلاش‌های پیمانکار در این زمینه با وجود مذاکرات متعدد و برگزاری مناقصه در دو برهه زمانی، به نتیجه نرسید.
پس از این جریان شهرداری قم نیز وارد مدار مذاکرات تأمین واگن مترو شد تا در کنار پیمانکار در این زمینه نقش ایفا کند.
مذاکرات ناموفق با شرکت روسی «یکی از اقدامات مذاکره با شرکت روسی بود. سال 96 دولت یک خط اعتباری میان ایران و روسیه برقرار کرد و اعلام شد که پروژه‌های مترو می‌تواند از این فرصت استفاده کند. قطار شهری قم از این ظرفیت استفاده کرد و با شرکت روسی وارد مذاکره شد. پس از حدود هشت ماه پیگیری، برگزاری جلسات متعدد و بازدید از توانمندی‌های شرکت، این مسئله از نظر فنی تأیید شد، اما خط اعتباری پایدار نماند.
به گران‌فروشی شرکت روسی اشاره کرد و ادامه داد: این شرکت هر واگن مترو را یک میلیون و 370 هزار یورو قیمت داده بود که بدون قطعات یدکی بود، همان زمان وزارت کشور با شرکت پوژن چین قیمت هر واگن را 900 هزار یورو اعلام کرده بود که این اختلاف قابل توجه بود.
وی با اشاره به وارد شدن متروی قم به مذاکرات وزارت کشور با شرکت چینی پوژن، اظهار کرد: سال 1397 شهرداری قم دو مصوبه هیئت وزیران را در این خصوص اخذ کرد تا از ظرفیت 25 درصدی قرارداد وزارت کشور و پوژن چین به قم اختصاص پیدا کند. مصوبه اول وزارت کشور را گرفتیم و قرار شد 80 دستگاه واگن به قطار شهری قم اختصاص یابد که ایراد قانونی به این مسئله وارد شد و مصوبه دوم را سال 98 برای 55 دستگاه گرفتیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اضافه کرد: تغییرات مدیریتی در وزارت کشور قدری این مسئله را دچار وقفه کرد و در نهایت موارد فنی، مالی و قراردادی در خصوص تأمین ناوگان متروی قم رفع و سال 1401 قرارداد تأمین ناوگان متروی قم با شرکت پوژن منعقد شد.
انگشت‌باف با اشاره به ارزش 130 میلیون یورویی این قرارداد، افزود: تمام هزینه‌های این قرارداد توسط دولت پرداخت می‌شود. اسناد مطالعات تفصیلی این قرارداد تهیه شده است و پس از تعیین تکلیف چند مورد از جزئیات و پرداخت نخستین قسط توسط وزارت کشور، پوژن آمادگی دارد که در مدت پنج ماه این واگن را به قم تحویل دهد.
وی در پاسخ به ابهام دیگری در مورد صرف نشدن مبالغ اوراق مشارکت به میزان 300 میلیارد تومان، تصریح کرد: در حساب سازمان قطار شهری چه یک میلیارد تومان باشد و چه 300 میلیارد تومان برای هزینه کردن آن نیاز به صورت وضعیت است. صورت وضعیت در قراردادهای EPC به این شکل تولید می‌شود که پیمانکار مناقصه یا مزایده‌ای را برگزار می‌کند، کار را پیش می‌برد و آن را تبدیل به صورت وضعیت می‌کند که از سوی شهرداری پرداخت می‌شود. مسئله تأمین ناوگان در آن برهه زمانی تبدیل به صورت وضعیت و مطالبه از سوی نشد تا شهرداری پرداخت را از محل اعتبارات موجود انجام دهد.
تأمین دستگاه حفار مترو برعهده پیمانکار است مسئله مالکیت دستگاه مکانیزه حفار مترو از دیگر مسائلی بود که این روزها در رسانه‌ها مطرح شده است. دستگاهی که گفته می‌شود در پروژه متروی اصفهان در حال بهره‌برداری است و ادعا شده که این دستگاه که در مالکیت شهرداری قم بوده است بدون مصوبه شورا سر از اصفهان درآورده است.
این ادعا که شهرداری قم مالک دستگاه حفار مترو بوده است را رد کرد و گفت: طبق قرارداد ما برای مالکیت دستگاه باید 6.4 میلیون یورو به پیمانکار پرداخت می‌کردیم که شهرداری قم این مبلغ را به دلیل فرسوده بودن دستگاه و نظر نماینده تخصصی شرکت هرن کنشت پرداخت نکرد.
موضوعی که در این زمینه مطرح می‌شود، پرداخت مبلغ 10 میلیون یورو در ازای دستگاه حفار مترو است که انگشت‌باف، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم آن را پرداختی در راستای پیشرفت عمرانی کار می‌داند. صراحت قرارداد مبنی بر لزوم پرداخت 6.4 میلیون یورو برای احراز مالکیت شهرداری قم در این پروژه نیز شاهدی بر این مدعا است.
وی تاکید کرد: طبق قانون دستگاه حفار در مالکیت شهرداری نیست و گر بنا شود پس از امکان‌سنجی مجدد، خط B متروی قم با مختصات جدید آغاز شود، از نظر فنی و قراردادی بهتر است که پیمانکار دستگاه حفار را تأمین کند. ضمن اینکه نگهداری این دستگاه در طول این سال‌ها هزینه‌های پنهانی داشته است که تملک نکردن آن را توجیه می‌کند.
نیز با اشاره به اینکه این مسئله جدید نیست و در شورای پنجم به تفصیل راجع آن گفت‌وگو شده است، تصریح کرد: دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور در آن زمان برای آغاز فرایند ساخت خط B متروی قم اعلام آمادگی نکرد و همین موضوع موجب شد نگه داشتن دستگاه حفار در شهر قم مورد توافق مدیریت شهری قرار نگیرد.
متروی قم آماده تست گرم متروی قم، این روزها منتظر تأمین واگن برای تست گرم و راه‌اندازی در آینده نزدیک است. موضوعی که این بار هم با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. ابتدای آبان بود که شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در قالب هیئتی فنی به همراه مسئولان وزارت کشور و معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به قم آمدند تا مسئله استقراض واگن از شهر مشهد برای متروی قم مطرح شود.
آنطور که مدیرعامل سازمان قطار شهری مشهد می‌گوید، بهترین دستاورد این سفر اثبات آمادگی متروی قم برای تست گرم بود. انگشت‌باف با اشاره به اینکه پیش از انجام این سفر عده‌ای تلاش داشتند القا کنند که متروی قم برای تست گرم آماده نیست گفت: در جریان این بازدید مدیرعامل سازمان قطار شهری مشهد که از متخصصان این حوزه است، بر آمادگی متروی قم برای تست گرم صحه گذاشت که می‌توان دستاورد این سفر دانست.
هرچند با وجود حرف و حدیث‌های روزهای گذشته، امیدها برای موفقیت در تأمین واگن مترو برای تست گرم کاهش یافته بود، اما روز گذشته خبرگزاری خانه ملت خبری از قول احمد امیرآبادی فراهانی منتشر کرد که در آن خبر از برگزاری قریب‌الوقوع جلسه با مسئولان مدیریت شهری مشهد در وزارت کشور داده بود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفته است که اگر این تلاش‌ها منجر به تأمین واگن برای متروی قم شود، راه‌اندازی فاز نخست مترو در دهه فجر امسال دور از ذهن نیست. پروژه‌ای که می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین اقدامات عمرانی سال‌های اخیر شهر قم محسوب می‌شود و در آستانه انتخابات یازدهم اسفند، امید تازه‌ای در رگ‌های شهر به جریان بیندازد.
 

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/575634/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

کشف محموله 86 کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم

نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان 19 دی قم

رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود

تقویم و اوقات شرعی یک شنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است

حمایت آیت‌الله مکارم شیرازی از اقدام پلیس در اجرای طرح نور

پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی

آیت الله مکارم شیرازی: در اجرای طرح نور سست نشوید و محکم ادامه بدهید

تسلیت حسین علایی در پی درگذشت همسر شهید آیت الله مصطفی خمینی

حمایت آیت‌الله مکارم از اقدام پلیس در اجرای طرح نور

آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود

آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است

نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد

آیت الله مکارم خطاب به سردار رادان : درمورد « طرح نور » سست نشوید و محکم ادامه دهید

(ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن

آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان: درمورد «طرح نور» سست نشوید و محکم ادامه دهید

آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم

تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

(تصاویر) تشییع پیکر مرحومه معصومه حائری همسر آیت الله مصطفی خمینی

پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...

ماجرای حضور آیت‌الله خامنه‌ای در خانه شهید شیرودی

آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم

عکسی از عیادت رئیس دفتر رهبر انقلاب از آیت‌الله گرامی

آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران

انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است

خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان

آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود

شاعرانه/نکن مرا به غریبی رها که می‌میرم

بستگان سینه را آزاد کن

واقعی ترین سهم ما از جهان چیست؟

تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

بلوغ از دید دکتر شکوری

آن چُنان مِهر توام در دل و جان جای گرفت

شاعرانه/در اتاقی که به اندازهٔ یک تنهاییست

هرکجا هست خدایا به سلامت دارش

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

شما باید عاشق درون یک فرد بشید!

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌ خوانند؟

داستانک/ پیرمرد فقیر

انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم

آغاز عملیات پروژه بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی قم و انسداد مسیر

آغاز ماراتن کنکور داوطلبان رشته علوم تجربی در قم

ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم

ببینید | گریه شدید سردار رادان در اجتماع مردم قم