عصر قم

آخرين مطالب

جهان در سال 2100 چگونه خواهد بود؟ مقالات

جهان در سال 2100 چگونه خواهد بود؟
  بزرگنمايي:

عصرقم- قرن بیست و یکم ممکن است خوشایندترین قرن در تاریخ بشر باشد. شاید کمی دراماتیک به نظر برسد اما احتمالا اغراق‌آمیز نیست. میان تهدیدات تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های همه‌گیر و چالش‌های ناشی از شتاب گرفتن فناوری، سرنوشت بشریت مشخص خواهد شد.

در اصل کاری که ما اکنون و تا پایان این قرن انجام می‌دهیم، احتمالا سرنوشت حیات روی زمین را تعیین خواهد کرد. به همین دلیل، پیش‌بینی آینده هرگز تا این اندازه مهم نبوده است.

ما به پیش‌بینی جمعیت و داده‌های آب و هوایی نیاز داریم که سناریوها و تغییرات مختلف در طول زمان را در نظر گرفته‌اند. به این ترتیب، می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم که وقتی سیستم‌هایی که برای تهیه خوراک، پوشاک، مسکن و کار به آنها وابسته‌ایم مختل می‌شوند، چگونه میلیاردها نفر را تامین کنیم.

در عین حال، می‌توانیم استراتژی‌هایی را برای حفاظت و احیای محیط طبیعی برای کاهش فشاری که بر آن وارد می‌کنیم، تدوین کنیم.

به همین دلیل است که پیش‌بینی تغییر به بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد، تحلیل سیاست، برنامه‌ریزی برای بلایا و آمادگی نظامی تبدیل شده است. متاسفانه پیشرفت سریع فناوری و تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این امر ما را به سمت آینده‌ای سوق می‌دهد که پیش‌بینی آن بسیار دشوار است.

در حالی که دانستن آنچه در آیند رخ می‌دهد هرگز آسان نبوده است، این نگرانی وجود دارد که ظهور فناوری‌های مختلف از جمله محاسبات کوانتومی، هوش مصنوعی، زیست‌فناوری پیشرفته و غیره در واقع پیش‌بینی دقیق تحولات آینده را غیر ممکن می‌کند.

اما مهم این است که ما تلاش خود را می‌کنیم. ما نمی‌توانیم با چشمان بسته به سوی آینده‌ای نامعلوم قدم برداریم. بنابراین اکنون این سوال مطرح می‌شود که به طور واقع‌بینانه انتظار چه چیزی را در سال 2100 باید داشته باشیم؟

رشد جمعیت ثابت خواهد شد

قابل توجه‌ترین تغییر ممکن است در تعداد افرادی باشد که روی زمین زندگی می‌کنند و تعداد افرادی که در آینده متولد خواهند شد. براساس گزارش سال 2022 سازمان ملل متحد، جمعیت جهان تا سال 2100 به 10.4 میلیارد نفر خواهد رسید.

تا سال 2100، آسیا و آفریقا به ترتیب 4.78 و 3.92 میلیارد نفر جمعیت خواهند داشت که تقریبا 83.5 درصد از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد.

در عین حال پیش‌بینی می‌شود که کاهش قابل توجهی در نرخ رشد جمعیت وجود داشته باشد. به عبارک دیگر اگر چه تا سال 2100 افراد بیشتری روی زمین حضور خواهند داشت اما افراد با سرعت کمتری متولد می‌شوند.

براساس پیش‌بینی‌های جمعیت سازمان ملل، تخمین زده می‌شود که در حالی که تا سال 2100 جمعیت افزایش خواهد داشت، متوسط نرخ رشد در سطح جهان به 0.1 درصد کاهش می‌یابد و سپس برای اولین بار شروع به کاهش خواهد کرد.
سال 2100 نقطه‌ی تحولی در رشد جمعیت خواهد بود.

توازن تعادل در اقتصاد

رشد جمعیت با تغییر در سطح فقر همزمان خواهد شد. براساس گزارش بانک جهانی، تعداد افرادی که در فقر شدید در دهه‌های اخیر زندگی می‌کنند به شدت کاهش یافته است و از 44 درصد در سال 1981 به 37 درصد در سال 1990 و در نهایت کمتر از 10 درصد در سال 2022 رسیده است. امروزه اکثر افرادی که در فقر شدید زندگی می‌کنند یعنی 696 میلیون نفر ساکن جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا هستند.

با این حال پیش‌بینی‌های اقتصادی نشان می‌دهد که این مناطق نیز شاهد چشمگیرترین رشد اقتصادی در قرن حاضر خواهند بود.

تحلیلگران انتظار دارند که بین رشد اقتصادی و جمعیت، هر قاره‌ی پر جمعیتی روی زمین تا پایان قرن بیست و یکم به برابری اقتصادی نسبی دست یابد.

از قضا، کاهش نابرابری میان کشورها و قاره‌ها ممکن است با نابرابری فزاینده در داخل کشورها همراه باشد. در حالی که فقر شدید به نزدیک صفر می‌رسد و میانگین استانداردهای زندگی در سرتاسر جهان افزایش می‌یابد، انتظار می‌رود تریلیونر بودن تا نیمه قرن بیست و یکم به امر رایج‌تری تبدیل می‌شود که این ممکن است به معنای افزایش فقر نسبی باشد.

در حال حاضر برخی از تحلیلگران و آینده‌پژوهان پیش‌بینی می‌کنند که حفاری سیارک‌ها و گردشگری فضایی ممکن است کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به شرایط افزایش میلیاردرها باشد. شاید به همین دلیل است که دو نفر از ثروتمندترین افراد جهان امروز یعنی ایلان ماسک و جف بزوس تا این حد به سرمایه‌گذاری‌های فضایی علاقه دارند. با این وجود یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ که به ثروتمندان جهان مرتبط می‌شود، داده‌های بزرگ هستند. داده‌های بزرگ شامل محاسبات، نرم‌افزار، موتورهای جستجوگر، تجزیه و تحلیل، رسانه‌های اجتماعی، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی می‌شود. صنایعی که بیل گیتس، لری پیج، سرگی برین، مارک زاکربرگ و لری الیسون را بسیار ثروتمند کرده‌اند.

این تعداد انسان کجا زندگی خواهند کرد؟

جهان در سال 2100 چگونه خواهد بود؟

البته که این تعداد اضافی از انسان‌ها باید جایی برای زندگی کردن داشته باشند. یک روند بسیار مشهور امروزی مهاجرت جمعیت از محیط‌های روستایی به شهرها است. طبق گزارش سال 2020 موسسه بین‌المللی محیط زیست و توسعه، جمعیت شهری در حال حاضر 56.2 درصد از جمعیت جهان را شکل می‌دهند.

در همین حال گزارشی که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) در سال 2020 منتشر شده تخمین می‌زند که 9 میلیارد نفر یا تقریبا 85 درصد از جمعیت جهان تا سال 2100 در شهرهای بزرگ ساکن خواهند شد. مجمع جهانی اقتصاد نیز پیش‌بینی می‌کند که از 20 شهر پر جمعیت جهان هیچ یک در چین، آمریکای شمالی یا اروپا نخواهند بود و در واقع تمامی 10 شهر پر جمعیت جهان در آفریقا و جنوب آسیا متمرکز می‌شوند.

چالش‌های تامین مایحتاج زندگی 10 تا 11 میلیارد نفر در شرایطی که منابع تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند، ما را به سمت نوآوری و توسعه‌ی جایگزین‌های پاک‌تر و پایدارتر هدایت می‌کند. این فرآیند تا اواسط قرن در جریان خواهد بود.

نیاز به زندگی پایدارتر توسعه‌ی معماری بوم شناختی را سرعت می‌بخشد. ساختمان‌هایی به اندازه‌ی شهر ساخته می‌شوند که در آنها فضای سبز و خانه‌های شهری وجود دارد. توسعه در فضایی بسته، تجهیزات بدون زباله با سیستم‌های پشتیبان حیات در این خانه‌ها کاربرد دارند.

معماری بوم‌شناختی یا آرکولوژی مجموعه‌ای از «معماری» و «بوم‌شناسی» است که زمینه‌ای برای ایجاد اصول طراحی معماری برای زیستگاه‌های انسانی بسیار انبوه و دارای پیامد زیست‌محیطی کم ایجاد می‌کند.

معماری بوم‌شناختی برای کاهش تاثیرات انسان بر منابع طبیعی پیشنهاد شد.

این تلاش‌ها با توسعه‌ی فناوری نانو و استفاده‌ی گسترده از آن در نیمه‌ی دوم قرن تسهیل خواهد شد. علاوه بر این خانه‌های هوشمند و شهرهای هوشمند با هم ادغام می‌شوند و حتی یک سیاره هوشمند ایجاد کنند.

سازگاری و تاب‌آوری

همه‌ی این پیش‌بینی‌ها باید در کنار تصویر در حال تحول تغییرات اقلیمی و اینکه آیا می‌توانیم آن‌ها را به حداقل برسانیم در نظر گرفته شود.

بسته به افزایش کلی میانگین دمای جهان و اثرات زیست‌ محیطی مرتبط با آن، احتمالا بین سال‌های 2050 تا 2100 شاهد تغییرات قابل توجهی خواهیم بود.

افزایش دما فشار بیشتری بر کشاورزی، منابع آب و مراکز شهری وارد می‌کند. همچنین افزایش تلفات و خسارات مالی ناشی از امواج شدید گرما، خشکسالی و سیل وجود خواهد داشت. انتظار می‌رود این امر با بحران‌های پناهندگی همراه باشد که طی آن صدها میلیون نفر از مناطق ساحلی و شهرهای بزرگ اطراف خط استوا فاصله می‌گیرند.

با در نظر گرفتن سناریوهای وحشتناک‌تر، بسیاری از مناطق پر جمعیت ممکن است تا سال 2100 زیر آب باشند که شامل جاکارتا، دالا، لاگوس، بانکوک، نیویورک، میامی و ونکوور می‌شود.

در سال 2017 حدود 365 هزار مرگ و میر در سراسر جهان به امواج گرما نسبت داده شد که بیشتر آنها در مراکز شهری اتفاق افتاد. با این حال دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2100 مرگ و میر ناشی از گرما 50 برابر افزایش یابد. این بدان معناست که تا پایان قرن 17.8 میلیون نفر ممکن است سالانه به دلیل امواج گرما جان خود را از دست بدهند.

فشاری که این امر بر خدمات بهداشتی، کارکنان اورژانس و تاسیسات وارد می‌کند باعث تشدید شرایط شده و یک بحران تمام عیار به وجود می‌آورد. این موضوع تلاش‌ها برای حرکت به سوی سازگاری و انعطاف‌پذیری را تقویت می‌کند.

انرژی پاک

جهان در سال 2100 چگونه خواهد بود؟

با نزدیک‌تر شدن به اواسط قرن، بهبود بیشتری در بهره‌وری، کاهش هزینه و جایگزین کردن انرژی‌های پاک رخ می‌دهد. سازمان ملل تخمین می‌زند که تا سال 2030، میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به 60 درصد و در سال 2050 به 90 درصد می‌رسد. تا سال 2060 تولید نفت و گاز می‌تواند به طور کامل پایان یابد. اما برای نیرو و سوخت از چه چیزی استفاده خواهیم کرد؟

پیش از میانه قرن، انرژی خورشیدی تا حد زیادی به لطف ماهواره‌های خورشیدی به فضا منتقل می‌شوند و در نیمه دوم قرن بیست و یک، تلاش‌های مداوم برای توسعه‌ی یک آسانسور فضایی نیز ممکن است محقق شده باشد.

کاهش شدید هزینه‌ی ارسال محموله به فضا به این معناست که صور فلکی ماهواره‌ای انرژی را در تمام روزهای سال جمع‌آوری می‌کنند و مستقیما به ایستگاه‌های روی زمین می‌فرستند.

تا سال 2100 بشریت ممکن است از اوج انرژی خورشیدی فاصله گرفته باشد و روش‌های امیدوارکننده‌تری مانند انرژی هسته‌ای را به کار گرفته باشد.
پیشرفت‌هایی که در اوایل قرن 21 انجام شد نشان داد که عصر انرژی هسته‌ای می‌تواند نزدیک باشد. این پیشرفت‌ها شامل توسعه‌ی راکتوهای محصور مغناطیسی، واکنش‌های همجوشی هسته‌ای با انرژی لیزر و گلوله‌های دوترویم و تریتیوم می‌شود. با سرعت پیشرفت فعلی هر کشور توسعه یافته‌ای در جهان احتمالا تا دهه‌ی 2060 کاملا به انتشار صفر خالص کربن دست می‌یابد.

تا سال 2100 ترکیبی از رآکتورهای محصور مغناطیسی در مقیاس بزرگ و راکتورهای همجوشی لیزری احتمالا نیاز بسیاری از کشورها را برآورده خواهند کرد. رآکتورهای کوچک نیز برای تامین انرژی مراکز پر جمعیت و حتی ساختمان‌های بزرگ مانند سازه‌های بوم شناحتی استفاده می‌شوند.

مشاغل ما به چه سمتی می‌رود؟

تسریع تغییرات فناورانه به طور قابل توجهی بر نحوه‌ی کار افراد تاثیر می‌گذارد. اگرچه که پیش‌بینی چگونگی تاثیر تغییر ماهیت تولید، ارتباطات و امور مالی بر افراد از نظر حرفه‌ای دشوار است، چند تحول، بسیار محتمل در نظر گرفته می‌شوند.

فناوری‌های جدید منجر به ظهور مشاغل جدید می‌شود در حالی که سایر مشاغل منسوخ می‌شوند. با توجه به تاثیر بالقوه‌ی تغییرات آب و هوایی، نیاز به خانه و تغذیه افراد بیشتر با منابع کمتر، رشد هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی و سایر فناوری‌های نوظهور، انتظار فرآیندهای جالبی را داریم که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • اکثر افراد کار آزاد خواهند داشت
  • اقتصادها غیرمتمرکز و توزیع خواهند شد
  • تمامی تراکنش‌ها دیجیتالی خواهد بود
  • ممکن است پول اصلا وجود نداشته باشد
  • تمام کارها و خدمات به صورت خودکار انجام می‌شود
  • هوش مصنوعی در تمامی سطوح تولید ادغام می‌شود
  • بهره‌وری 100 درصدی امکان پذیر می‌شود

در مورد انواع جدیدی از مشاغلی که در دسترس خواهند بود می‌توان به حوزه‌هایی همچون مهندسی زیست محیطی، فضای تجاری، هوش مصنوعی، زیست‌فناوری، واقعیت شبیه‌سازی شده و رباتیک اشاره کرد.

براساس این روندهای در حال ظهور، محبوب‌ترین مشاغل تا سال 2100 می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مهندس محیط زیست: با آشکارتر شدن اثرات تغییر آب و هوایی، نیاز به متخصصانی وجود دارد که بتوانند استراتژی‌های نوآورانه‌ای را برای احیای زیست‌کرده و کاهش تاثیر انسان بر محیط طبیعی ایجاد و اجرا کنند.

متخصص آب و هوا: از آنجایی که آب و هوای جهانی همچنان در حال تغییر است، نیاز به افرادی وجود خواهد داشت که بتوانند این تغییرات را رصد کرده و جوامع و مناطق را در مورد اقدامات لازم راهنمایی کنند.

متخصص واقعیت افزوده: با ترویج روزافزون و مقرون به صرفه فناوری‌های واقعیت افزوده، متخصصانی که می‌توانند به مصرف‌کنندگان مشاوره داده و به آنها در یافتن افزوده‌های مناسب کمک کنند، مورد نیاز خواهند بود.

متخصص مغز و اعصاب: توسعه ایمپلنت‌های مغزی که می‌توانند همه چیز را از آسیب‌های مغزی گرفته تا آسیب‌های فیزیولوژیکی برطرف کنند، منجر به ایجاد نوع جدیدی از پزشکان به نام «عصب‌پزشک» می‌شود. این متخصصان وظیفه نصب ایمپلنت، تنظیم پروتزهای عصبی بیماران را بر عهده خواهند داشت.

پزشکان، وکلا و راهنماهای فضایی: تا سال 2100، گردشگری فضایی همه‌گیر خواهد شد و نه فقط برای میلیونرها و میلیاردرهای جامعه بلکه برای همه در دسترس خواهد بود. به لطف هواپیماهای فضایی، وسایل نقلیه هوافضای مافوق صوت و ایجاد یک آسانسور فضایی، دسترسی به فضا به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

نیاز به افرادی که با سفرهای فضایی آشنا هستند و فشار فیزیکی و روانی را درک می‌کنند نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. به همین ترتیب، کارشناسان آموزش دیده و دارای مدرک برای برخورد با مشکلات پزشکی و امور حقوقی در فضا نیز مورد نیاز خواهند بود.

کنترل کننده‌ی ترافیک فضایی: پروازهای فضایی منظم به مدار و از مدار به زمین در حال حاضر باعث ایجاد مشکلات جدی برای مقامات کنترل ترافیک هوایی(AFC) می‌شود. در حالی که بسیاری از این کارها توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود، تحلیلگران انسانی برای اطمینان از نظارت و جلوگیری از هرگونه اشکال در سیستم مورد نیاز خواهند بود.

علاوه بر این، انتظار می‌رود که ترافیک در مدار پایین زمین(LEO) به دلیل تجاری‌سازی به طور تصاعدی رشد کند و حفظ خطوط و مراقبت از زباله‌های فضایی، به کمک کنترل‌کننده‌های ترافیک فضایی(SFCs) نیاز خواهد داشت.

شخصی‌ساز ربات و هوش مصنوعی: در حالی که هوش مصنوعی و ربات‌های خانگی تا پایان قرن همه جا حضور خواهند داشت، نیاز به افرادی وجود دارد که بتوانند برنامه‌های آن‌ها را به خوبی تنظیم کرده و آنها را کاربر پسندتر کنند.

مدیر هوش مصنوعی: حتی زمانی که هوش مصنوعی «انسانی‌تر» می‌شود، همیشه باید افرادی باشند که وظیفه نظارت بر توسعه، پیاده‌سازی و استفاده از هوش مصنوعی را بر عهده‌ داشته باشند تا از انطباق آن با استانداردهای اخلاقی و دستورالعمل‌های قانونی اطمینان حاصل کنند.

طراح فضای مجازی: پیشرفت در هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و محیط‌های مجازی تا سال 2100 شغل طراح فضای مجازی را به وجود خواهد آورد. این متخصصان وظیفه‌ی توسعه واقعیت‌های شبیه‌سازی شده را خواهند داشت که از زندگی واقعی قابل تشخیص نیستند. این محیط‌ها نه تنها برای سرگرمی، بلکه برای آموزش، سفر و حتی زندگی در فضا ضروری خواهند بود.

برنامه نویس ژن: به لطف پیشرفت‌های زیست‌فناوری و زیست پزشکی، بیماری‌های ژنتیکی در سراسر جهان ریشه‌کن خواهند شد. اما این روش پیشرفته ممکن است از روش‌های اصلاحی و پیشگیرانه فراتر برود.

احتمالا تا سال 2100، متخصصان پزشکی برای انجام رویه‌های ژنتیکی مورد نیاز خواهند بود که امکان افزایش طول عمر، بهبود ویژگی‌های فیزیکی را فراهم کنند و توانایی‌های جدیدی مانند دید در شب، تقویت حواس و پوست فتوسنتزی را به انسان‌ها اضافه کنند.

سخن پایانی

پیش بینی آینده همیشه سخت است. این امر به ویژه هنگامی که به آینده‌ای دور نگاه می‌کنیم بیشتر صادق است. با هر تصمیمی که امروز می‌گیریم، آینده‌ی ما شکل می‌گیرد آینده‌ای که با پیش‌بینی‌های قبلی متفاوت است.

با این حال، با توجه به جایی که اکنون ایستاده‌ایم، می‌توان برخی پیش بینی‌های منطقی را انجام داد. این پیش‌بینی‌ها به ما می‌گویند که ما با تغییرات آب و هوایی و تغییرات فناورانه مبارزه خواهیم کرد.

در حالی که افزایش بحران‌های زیست‌محیطی و بشردوستانه آسیب‌های خود را خواهد داشت اما شدت گرفتن این وضعیت، توسعه‌ی راه‌حل‌های نوآورانه را تقویت می‌کند که خود ناشی از تسریع پیشرفت فناوری است. در دهه‌ی 2050، این احتمال وجود دارد که آینده‌ی بشریت و سیاره زمین در تعادل باشد.

با این حال، اگر به سال 2100 برسیم، ممکن است اوضاع در نهایت تغییر کرده باشد و بهبود آغاز شده باشد. اما این که جهان دقیقا چه شکلی به خود خواهد گرفت هنوز مشخص نیست.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/559686/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو