عصر قم

آخرين مطالب

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم: چرا دوباره گشت ارشاد شروع به برخوردهای غیرقانونی و غیرشرعی با برخی بانوان می‌کند؟ آیا باز در پی تکرار آن سیاست شکست خورده هستید که هم برای اسلام و هم برای نظام هزینه در بر داشت؟ مقالات

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم: چرا دوباره گشت ارشاد شروع به برخوردهای غیرقانونی و غیرشرعی با برخی بانوان می‌کند؟ آیا باز در پی تکرار آن سیاست شکست خورده هستید که هم برای اسلام و هم برای نظام هزینه در بر داشت؟
  بزرگنمايي:

عصر قم -  شرق نوشت: در بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: چرا دوباره گشت ارشاد شروع به برخوردهای غیرقانونی و غیرشرعی با برخی بانوان می‌کند؟ آیا باز در پی تکرار آن سیاست شکست خورده هستید که هم برای اسلام و هم برای نظام هزینه در بر داشت؟
«مَا أَکْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ؛ عبرت‌ها زیاد است و عبرت بگیران اندک.
» امام علی (ع)
در این روزها، مجددا شاهد برخوردهایی از سوی نیروی انتظامی با پدیده بی‌حجابی یا بدحجابی هستیم. مقابله با مسئله بدحجابی اگرچه وجه قانونی هم داشته باشد، این نوع کیفیت برخوردِ نامعقول و غیرانسانی نه تنها هیچ وجه قانونی و شرعی ندارد؛ بلکه وهن به اسلام و انسانیت نیز تلقی می‌شود. اتفاقاتی که در پی مرگ مهسا امینی و عده‌ای دیگر از هم‌وطنان در سال گذشته رخ داد و هزینه‌ها و بدنامی‌های زیادی که به بار آورد، ما را بس نبود؟ پس چرا دوباره گشت ارشاد شروع به برخوردهای غیرقانونی و غیرشرعی با برخی بانوان می‌کند؟ آیا باز در پی تکرار آن سیاست شکست خورده هستید که هم برای اسلام و هم برای نظام هزینه در بر داشت؟
درست است که حجاب از واجبات مسلم شرعی و بی‌حجابی برخلاف شونات اسلامی است؛ اما آیا حکومت می‌تواند با چنین روش‌هایی مردم را اجبار بر حجاب کند؟ حاکمیت تا کجا می‌تواند و یا حق دارد، خانمی را به خاطر بی‌حجابی محکوم به احکام خلاف کرامت انسانی نماید؟ مجازات‌هایی مانند کار در غسالخانه، فرستادن به مراکز روان درمانی، پلمپ مغازه، محروم کردن از شغل و امثال آن با کدام موازین قانونی و شرعی سازگار است؟ کدام حکم شرعی و اخلاقی با تحمیل و تهدید مورد قبول قرار گرفته که حجاب از آن زمره باشد؟ این در حالی است که حتی در زمان پیامبر اسلام (ص) هیچ حکم شرعی و اخلاقی بر مردم تحمیل نشد. همچنین با بررسی فتاوای فقهای گرامی می‌توان به این نتیجه رسید که اگر اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر نتیجه عکس دهد و موجب آبروریزی اسلام شود، اجرای آن از محرمات خواهد بود.
ناروایی و زشتی دستگیرکردن یک زن توسط پلیس مرد یا زن و انداختن او در ماشین ون با آن کیفیت و در جلوی چشم مادر، منکری بس قبیح‌تر از بی‌حجابی است. احکام اسلام برای شکل‌گیری جامعه انسانی و تعالی بشر است و اگر بنا باشد به هر دلیلی حکمی موجب دین‌گریزی گردد، قطعا اجرای آن حکم منکر خواهد بود. اگر اجرای حکمی موجب وهن به اسلام شود، هیچ فقیه به اجرای آن فتوا نمی‌دهد؛ چنانچه اجرای حکم رجم که از احکام اسلامی بود، توسط امام خمینی تعطیل گشت. به آقایان باید گفت اجرای مقولات دینی از جمله حجاب یک امر تبلیغی است نه تحمیلی. چرا آقایان در برابر منکرات بزرگی از قبیل اختلاس، تضییع اموال عمومی، ربا، حیف و میل اوقاف، انتصاب‌های فامیلی و سایر مفاسد اقتصادی حساسیت نشان نمی‌دهند؟ این‌ها نظام را از پای در می‌آورد یا بی‌حجابی؟
در دولت سیزدهم که فشارهای اقتصادی کمر مردم را خم کرده، انتظار نمی‌رفت فشارهای اجتماعی این چنینی نیز بر مردم اضافه گردد؛ بلکه انتظار این بود تا در حاکمیت یکدست، تمام هم و غم حاکمان، بازکردن گره روابط بین‌الملل و تاکید بر مناسبات دوجانبه با غرب و شرق و حل مشکلات اقتصادی باشد. انتظار این بود که دولت و مجلس برای تحقق وعده‌های فراوان خود تلاش کرده، به آنان جامه عمل بپوشانند. اکنون کدام وعده تحقق یافته است؟ نه تنها آن وعده‌ها عملی نشد، بلکه تاکنون عکس آن رخ داده است که به‌عنوان نمونه می‌توان از مسئله مسکن نام برد. شایسته است آقایانی که حجاب را هویت حکومت کرده و به قول معاون نیروی انتظامی حاضرند به پای آن هر هزینه‌ای بدهند، عدالت اجتماعی، حل مشکلات معیشتی مردم و از بین بردن شکاف طبقاتی را هویت حکومت خود قرار دهند و برای آن هر هزینه‌ای بدهند.
از امام علی (ع) بیاموزیم که در برابر اسلام خلافت و سلطنت، شعارش عدالت و نجات گرسنگان و ایستادگی در برابر شکم بارگان بود. مگر نه این است که آن حضرت خلافت را برگزید؛ زیرا «کِظَّه ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ؛ سیری ستمگر و گرسنگی ستمدیده» را خلاف عدل اسلامی می‌دانست. امام علی (ع) این مسئولیت را پیمان الهی می‌دانست که خداوند از همه عالمان گرفته است. می‌دانیم هیچ حکومت و جامعه‌ای به دلیل بی‌حجابی به ورطه سقوط نرفته؛ اما به‌تعبیر قرآن، جوامع با ظلم و عمل مترفین درهم فرو ریخته می‌شود.
مجمع مدرسین و محققین حوره علمیه قم، برخوردهای غیرشرعی، غیرقانونی و دور از کرامت انسانی را نه تنها با منکر بی‌حجابی، که با هر منکری مردود می‌داند و معتقد است احکام الهی برای تعالی بشر و مصالح انسانی است و اجرای هر حکمی که منجر به دوری از اسلام گردد، مردود است. بر این باوریم مشکل اصلی و اساسی ما رویکردی است که به نابرابری‌های فاحش اجتماعی و اقتصادی، نبود روابط خارجی متوازن با شرق و غرب، تداوم تحریم‌ها، تورم و امثال آن منجر شده است. از آن مهمتر تلاش بسیار برای شکل‌گیری حاکمیت یکدستی است که موارد فوق را تشدید کرده و خواهد کرد.
امروز نظامی که با آمال و آرزوهای زیادی تاسیس شد در آزمونی تعیین‌کننده قرار گرفته است و مسؤل این فرایند کسانی هستند که برصحت حکمرانی خود تأکید داشتند و پند و نقد ناصحان را به هیچ گرفتند.
«تِلْکَ أُمَّه قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَلَکُمْ مَا کَسَبْتُمْ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا کَانُوا یعْمَلُونَ؛ آنها گروهی بودند که درگذشتند، هر کار نیک و بد کردند برای خود کردند و شما هم هرچه کنید برای خویش خواهید کرد و شما مسئول کار آنها نخواهید بود.» (بقره: 141)
مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/552922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده

پیکر مطهر پدر شهیدان بابایی ملکشاه در بابل تشییع شد

42 درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است

کیش با کسب بالاترین امتیاز در4 شاخصه سرمایه گذاری، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و ارزش تولیدات برتر شد

آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت

به جای تراپی و فوبیا چه بگوییم؟

معنی ضرب المثل جنجالی " از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"!

خواندن داستان جالب مولوی به نام کودکان مکتبی

ریشه حکایت "اگه برای من آب نداره‌، برای تو که نون داره"!

خواندن شعر انگیزشی و زیبا از اقبال لاهوری

رایگان‌شدن درمان کودکان زیر 7 سال از امروز

حمایت نمایندگان از فراجا برای اجرای طرح حجاب

تصویری از یک تصادف عجیب که دست به دست شد

زاکانی: 2500 اتوبوس برقی داخلی به چرخه ناوگان عمومی وارد می‌شود

لحظه دستگیری اراذل و اوباشی که در بیمارستان قمه کشی کرده بودند

یک پیشنهاد خوب برای اقامت در دبی

آیین تجلیل از مقام معلم با حضور مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان تهران با جانباز هنرمند و خالق عکس‌های ماندگار دوران معاصر دیدار کرد

تجاوز 4 مرد افغان به پسر 16ساله در حاشیه تهران

مراقبت‌های بعد از حجامت چه چیزهایی است؟

یادی از ذبیح‌الله صفا

معرفی کتاب گورهای بی سنگ

شکستگی دست تنها پلنگ باغ وحش مشهد

خنده‌دارترین پرونده سرقت از زبان یک کارآگاه

تصاویری هولناک از وقوع گردباد در آمریکا

آموزش و پرورش: 5 مدرسه کپری در سیستان و بلوچستان وجود دارد

بازداشت مرد شروری که مردم را در اتوبوس با زنجیر کتک زد

ادعایی درباره دستگیری یکی از معاونان سابق منطقه آزاد اروند

آسمان صاف و وزش باد ملایم در قم

سم از هرجایی وارد بدن شود از همانجا با حجامت خارج می‌شود

مدت زمان و قیمت یک جلسه روانشناسی برای هر مراجعه کننده چقدر است؟

چه کسانی نباید حجامت انجام دهند؟

روش روانشناسان برای درمان یک مراجعه کننده

کسانی که ممکن است به بیماری ترانه علیدوستی مبتلا شوند‌!

این مناطق منتظر بارش رگباری باران باشند

شاعرانه/ سحر بلبل حکایت با صبا کرد

چاره‌اندیشی کوتاه مدت ترافیکی برای میدان سپاه قم

توضیحات چمران در رابطه با ورود واگن‌های برقی به پایتخت

دوستدار محیط زیست که پرندگان را از بند قفس می‌رهاند

جامعه فرهنگی استان ایلام 57 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند

زیارت شهدای مدفون در حرم حضرت معصومه(س) با حضور استاندار قم

برگزاری دومین کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری‌های عصبی در صرع و پارکینسون»

دختر فراری از ناچاری با سارق سابقه‌ دار همدست شد

راهکارهای ساده و سنتی پیشگیری از بیماری سرطان

کشف جدید دانشمندان؛ باکتری خون‌آشام

تو را با غیر می‌بینم صدایم در نمی‌آید

معرفی کتاب هنرمند پیشکسوت یزدی در نمایشگاه امسال کتاب تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403

17 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد

خسارات شدید طوفان و گردباد در آمریکا