عصر قم

آخرين مطالب

پس‌لرزه‌های یک مصوبه کنکوری پس از گذشت یکسال مقالات

پس‌لرزه‌های یک مصوبه کنکوری پس از گذشت یکسال
  بزرگنمايي:

عصر قم -  اوایل سال گذشته بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن تاثیر معدل در گزینش داوطلبان کنکور از سال 1401 به طور قطعی اعمال شود؛ مصوبه‌ای که همچنان پس از گذشت بیش از یکسال شاهد پس لرزه‌ها و تبعات آن برای داوطلبان و امتحانات نهایی دانش آموزان هستیم.
پس از شکست طرح‌های سال 86 و 92 مجلس شورای اسلامی که اولی حذف کنکور را و دومی نیز نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها را نشانه رفته بود؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 98 به شکلی جدی‌تر آسیب‌شناسی موضوع کنکور را در دستور کار قرار داد و پس از برگزاری جلسات کارشناسی این روند به تصویب مصوبه‌ این شورا در جلسه 843 منتهی شد که شاید مهم‌ترین بند آن تاثیر قطعی و 40 درصدی معدل سه پایه متوسطه دوم در آزمون سراسری(کنکور) بود.
این مصوبه پس از طرح و اصلاح مجدد در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت در جلسه 863 این شورا در تاریخ 17 خرداد 1401 به تصویب رسید و به این ترتیب قرعه تغییر در بزرگترین آزمون کشور این بار به نام شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی افتاد تا با تصویب طرح هشت ماده‌ای یک بار برای همیشه در خصوص سرنوشت بیش از یک میلیون داوطلب کنکور تصمیم بگیرد و شکل و شمایل کنکور را پس از 52 سال از دو جنبه محتوایی و شکلی تغییر دهد.
همزمان با رسانه‌ای شدن تغییرات کنکور، این موضوع از همان ابتدا موافقان و مخالفات زیادی در بین افکار عمومی جامعه پیدا کرد و مسئولان و کارشناسان زیادی در تایید یا رد آن اظهار نظر کردند؛ اما در نهایت 25 تیر سال 1401ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)" که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود، توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
این مصوبه کنکوری 5 بندی شکل و شمایل پذیرش در دانشگاه‌ها را از سال 1402 به شکل بی‌سابقه‌ای تغییرمی‌داد؛ اما یکی از مهم ترین و جنجالی ترین بندهای این مصوبه مربوط به بند 3 ماده 3 بود که در آن تاکید شده بود "سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی 1402- 1403 در پایه دوازدهم به میزان 40 درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1403-1404 فقط پایه دوازدهم به میزان 50 درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1404 - 1405 فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان60 درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی 1405 - 1406 و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود".
بر این اساس، سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمایشی علوم‌انسانی، علوم‌تجربی و ریاضی‌-فیزیک به میزان 40 درصد قطعی در آزمون سراسری 1402 است. میزان تاثیر معدل دیپلم نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی سال 1402، 30 درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی نیز 10 درصد قطعی است. 
حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی برای رشته‌های علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی، 26 درصد عمومی 14 درصد تخصصی در سال 1402؛ 28 درصد عمومی و 22 درصد تخصصی در سال 1403 و 30 درصد عمومی و 30 درصد تخصصی برای سال 1404 و پس از آن درنظر گرفته شده است. 
سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام 3-3-6 یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌خارجه به میزان 26 درصد با تاثیر قطعی است که شامل دروس عمومی می‌شود. مابقی به سهم کل نمره آزمون اضافه می‌شود.
ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش‌آموزش کشور است.
ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور اگر چه خیال کنکوری ها و خانواده هایشان را در خصوص نحوه برگزاری این آزمون راحت کرد اما همچنان پس از گذشت حدود یکسال محل اختلاف است و برخی اظهارنظرها از مخالفت تعداد زیادی از مسئولان، نمایندگان مجلس، خانواده داوطلبان و حتی برخی داوطلبان با این مصوبات حکایت دارد.
در اصل، برخی نمایندگان مجلس نسبت به ورود شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی به کنکور معترض هستند و می‌گویند که این مصوبه در تقابل با قانون مجلس است و نباید اجرا شود، دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز نگران این هستند که تاثیر قطعی معدل در نتیجه نهایی کنکور موجب رواج تقلب در امتحانات نهایی دانش آموزان شده است و وزارت آموزش پرورش روش مطمئنی برای سنجش نهایی دانش آموزان در اختیار ندارد؛ در نتیجه‌ی این وضعیت، "عدالت آموزشی" که هدف اصلی تصمیم مسئولان در ایجاد تغییرات کنکور است محقق نمی‌شود.
در واقع این گروه معتقد هستند نحوه برگزاری امتحان نهایی دانش آموزان عادلانه نیست، زیرا در مناطق کم‌برخوردار معلم متخصص و کلاس جبرانی نداریم و لذا دانش‌آموزان ما دسترسی به امکانات و فرصت‌های برابر یادگیری ندارند. منتها چون سؤالات یکسان است و در یک ساعت مشخص در سطح کشور برگزار شده و بر اجرا و تصحیح سؤالات نظارت می‌شود، آن را می‌پذیریم و روشی بهتر از آن نداریم.
به طور کلی موافقانی که تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور را در راستای اجرای عدالت آموزشی می‌دانند و معتقدند بُت کنکور شکسته خواهد شد و مخالفانی که می‌گویند کنکور جدید استرس و اضطراب دانش‌آموزان را از یک سال به سه سال افزایش می‌دهد و موجب رونق بازار کلاس‌های کنکور در سال‌های پایین‌تر می‌شود. ضمن اینکه غربال‌گری امتحانات نهایی بسیار ضعیف است و با توجه به تعداد بسیار بالای معدل‌های بالای 19 و حتی معدل 20، امتحانات نهایی قابلیت غربال‌گری صحیح برای سنجش داوطلبین را نخواهند داشت.
اثرات مثبت تاثیر قطعی سوابق در کنکور
دکتر عباس احمدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگویی با ایسنا با تاکید بر اینکه افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نتایج خوبی خواهد داشت، اظهار کرد: من این تغییرات را مثبت ارزیابی می‌کنم. اگر ارزیابی کنکور به سمت و سویی رود که داوطلبان فقط طی چند ساعت ارزیابی نشوند و تاثیر سوابق تحصیلی افزایش یابد، در کل حرکت مثبتی است. در واقع طی این چند ده سال اخیر، روال کار اینگونه بوده که ارزیابی داوطلبانی که می‌خواستند از دبیرستان وارد دانشگاه شوند، با پاسخ به سؤالات دروس عمومی و اختصاصی در یک جلسه چند ساعته به نام ‌"کنکور" انجام شده است و با توجه به تراز کسب شده در جلسه آزمون، دانشگاه و رشته داوطلب تعیین شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این شیوه ارزیابی به داوطلب فشار وارد می‌کند، افزود: ممکن است داوطلبی که حتی در دوران تحصیل خود عملکرد خوبی داشته، در جلسه آزمون، شرایط مساعدی نداشته باشد و آینده او تحت‌الشعاع قرار بگیرد. البته وجود استرس در برخی داوطلبان نیز سبب می‌شود که نتیجه مطلوبی کسب نکنند.
وی با اشاره به تغییراتی که قرار است در کنکور اعمال شود، گفت: اینکه بخشی از نتیجه آزمون بر اساس سوابق عملکردی داوطلب در دوران تحصیل او ( مثلا یازدهم و دوازدهم) باشد، خیلی خوب است. چراکه داوطلب تنها در عرض یک روز، استرس بالایی متحمل نمی‌شود و میتواند اطمینان خاطر پیدا کند که اگر طی دوران تحصیل در دبیرستان، درست درس بخواند، نتیجه آن را در پذیرش دانشگاه تجربه خواهد کرد و این امر در داوطلب یک اطمینان خاطر ایجاد می‌کند.
دکتر احمدی با اشاره به اینکه بنا به مصوبه شورا تنها دروس تخصصی در روز کنکور ارزیابی می‌شود، خاطر نشان کرد: شاید از دور اینگونه به نظر برسد که برگزاری کنکور تنها با پاسخگویی به سوالات تخصصی، عادلانه نیست و موجب استرس داوطلب می‌شود،اما وقتی خودمان را جای دانش‌آموزان قرار دهیم، میبینیم که به جای اینکه در جلسه آزمون چندین درس اعم از عمومی و تخصصی را پاسخ دهد، برای جلسه کنکور فقط روی دروس تخصصی تمرکز و تلاش می‌کند و در دوران دبیرستان دروس عمومی خود را به خوبی خوانده تا بتواند 40 درصد تاثیر سوابق تحصیلی را کسب کند. بدین ترتیب، عملا دانشجو برای کنکور روی دروس تخصصی مورد نظر خود تلاش می‌کند تا بتواند بر اساس آن رشته مورد علاقه خود را کسب کند. به عنوان مثال در یک دانشگاه صنعتی مانند دانشگاه امیرکبیر، دروس تخصصی اهمیت زیادی برای ما دارد و می‌خواهیم که ورودی دانشگاه در دروس تخصصی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی مهارت بالایی داشته باشد.
وی ادامه داد: این امر در هدایت داوطلبان به سمت رشته‌های مناسب آنها نیز کمک کننده است و کیفیت پذیرش را بهتر می‌کند. اینگونه عدالت در پذیرش دانشجویان رعایت می‌شود.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در نظام ارزیابی داوطلبین ورود به دانشگاه‌ها در دنیا، به طور کلی دو رویکرد متمرکز و غیر متمرکز وجود دارد، عنوان کرد: در رویکرد متمرکز کنکور برگزار می‌شود که در برخی از کشورهای دنیا هم وجود دارد. در مدل غیر متمرکز نیز هر دانشگاه خودش داوطلبین را برای پذیرش ارزیابی می‌کند. در کشور ما نیز در دهه 40 و اوایل دهه 50، روش غیر متمرکز وجود داشت و فردی که قصد تحصیل در دانشگاه را داشت، باید در امتحانات ورودی هر دانشگاه شرکت می‌کرد. برخی از کشورها مانند آمریکا و کانادا نیز این روش غیرمتمرکز را دنبال می‌کنند.
دکتر احمدی ادامه داد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده که با افزایش اختیارات دانشگاه‌ها در پذیرش، دانشگاه‌ها می‌توانند معدل را انتخاب کنند.یعنی هر دانشگاه می‌تواند برای پذیرش دانشجو یک حداقل معدل در نظر بگیرد. مثلا شاید یک دانشگاه معدل بالای 19 را برای پذیرش دانشجو تعیین کند. این امر ممکن است سبب پذیرش دانشجویانی شود که در جلسه آزمون نتیجه خوبی در دروس تخصصی کسب نکرده‌اند ولی معدل بالای 19 دارند. پس ممکن است این اشکال برای دانشگاه‌هایی که در پذیرش سختگیرتر هستند، به وجود بیاید. دانشگاهی که معدل بالایی را برای پذیرش در نظر میگیرد، وزن بیشتری را به سوابق تحصیلی می‌دهد و داوطلبانی که معدل بالای 17 هستند، شانس پذیرش بیشتری دارند به این طریق، پذیرش عادلانه‌تر خواهد بود و دانشجویانی پذیرش می‌شوند که در دوران تحصیل خود در دبیرستان به خوبی درس خوانده‌اند.
مخالفان تاثیر قطعی سوابق در کنکور چه می‌گویند؟
در ادامه دکتر محمد واحدی رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه علم و صنعت در گفت و گویی با ایسنا، با بیان اینکه در پذیرش کنکور، نمی‌توان شرایط را برای دانش‌آموزان تهران با شهرستان یکسان تلقی کرد، اظهار کرد: تغییراتی که قرار است در کنکور سراسری اعمال شود، به طور کلی مثبت است. چراکه در پذیرش دانشگاه میان سهم کنکور و عوامل مختلف عدالت برقرار می‌شود. اینکه استرس و فشار کنکور در یک تا دو سال توزیع شود نیز ایده خوبی است به شرط اینکه درست اجرا شود و باعث نشود متقاضیان این احساس را پیدا کنند که تلاش‌شان نادیده گرفته شده است.
وی با اشاره به مثبت بودند روند کاهش پذیرش دانشجو صرفا از طریق کنکور، افزود: اینکه در آینده تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به 60 درصد برسد، ایده مطلوبی نیست و تاثیر 40 درصدی در نظر گرفته شده برای سال آینده معقول‌تر است. چراکه هرچه‌ قدر هم بگوییم کنکور بد است، باز هم این روش عادلانه‌تر است و همه شرایط آن از جمله نحوه برگزاری،‌ نحوه تصحیح پاسخنامه‌ها و فرآیند برگزاری برای همه داوطلبان یکسان است.
دکتر واحدی عنوان کرد: اینکه سهم و تاثیر کنکور سراسری در پذیرش دانشجو به 50 درصد کاهش یابد، منطقی نیست ولی اینکه به سوابق تحصیلی هم سهمی بدهند، کار خوبی است. به شرطی که نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان، میان همه یکسان و کاملا عادلانه باشد.
 به گفته وی، نمی‌توان شرایط را برای دانش‌آموزان تهران با شهرستان یکسان تلقی کرد. حتی در تهران، نمی‌توان شرایط دانش‌آموزان مدارس غیر انتفاعی و غیردولتی گران قیمت را با مدارس دولتی یکسان دانست. همین مسئله در برگزاری امتحانات دانش آموزان یازدهم و دوازدهم نیز وجود دارد که سوابق تحصیلی دانش‌آموز را تشکیل می‌دهد.
دکتر واحدی تصریح کرد: مسئله‌ای که در این میان وجود دارد این است که اینکه ما می‌خواهیم به واسطه افزایش سوابق تحصیلی، استرس کنکور را کاهش دهیم، نباید باعث ایجاد چنین ناعدالتی‌هایی شود. در سال‌های اخیر بررسی قبولی‌های دانشگاه‌های برتر کشور نشان می‌دهد که پذیرفته شدگان این دانشگاه‌ها اغلب از قشر مرفه جامعه و از مناطق متمول شهر تهران هستند. چراکه دیگر باید برای پذیرش در این دانشگاه‌ها، کلاس کنکور رفت، خوب درس خواند تا بتوان رتبه خوبی در کنکور کسب کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه نباید به این سمت حرکت کرد که "کنکور"در پذیرش دانشجو بی‌تاثیر شود و فقط با سوابق تحصیلی دانشجو پذیرفت، گفت: این سال های اخیر عملا فضا به نحوی پیش رفته است که پول داشته باش، دانش هم داشته باش. در حالی‌که ما در مناطق محروم و در شهرستان‌ها استعدادهایی داریم که به دلیل این ناعدالتی‌ها دیده نمی‌شوند. این شرایط در صورتی تغییر می‌کند که آموزش و پرورش در برنامه‌های خود یک تغییر جدی داشته باشد و در برنامه‌های استعدادهای درخشان خود سیاست‌گذاری‌های جدی داشته باشد و گسترده‌تر عمل کند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/545386/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کیش با کسب بالاترین امتیاز در4 شاخصه سرمایه گذاری، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و ارزش تولیدات برتر شد

آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت

به جای تراپی و فوبیا چه بگوییم؟

معنی ضرب المثل جنجالی " از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"!

خواندن داستان جالب مولوی به نام کودکان مکتبی

ریشه حکایت "اگه برای من آب نداره‌، برای تو که نون داره"!

خواندن شعر انگیزشی و زیبا از اقبال لاهوری

رایگان‌شدن درمان کودکان زیر 7 سال از امروز

حمایت نمایندگان از فراجا برای اجرای طرح حجاب

تصویری از یک تصادف عجیب که دست به دست شد

زاکانی: 2500 اتوبوس برقی داخلی به چرخه ناوگان عمومی وارد می‌شود

لحظه دستگیری اراذل و اوباشی که در بیمارستان قمه کشی کرده بودند

یک پیشنهاد خوب برای اقامت در دبی

آیین تجلیل از مقام معلم با حضور مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان تهران با جانباز هنرمند و خالق عکس‌های ماندگار دوران معاصر دیدار کرد

تجاوز 4 مرد افغان به پسر 16ساله در حاشیه تهران

مراقبت‌های بعد از حجامت چه چیزهایی است؟

یادی از ذبیح‌الله صفا

معرفی کتاب گورهای بی سنگ

شکستگی دست تنها پلنگ باغ وحش مشهد

خنده‌دارترین پرونده سرقت از زبان یک کارآگاه

تصاویری هولناک از وقوع گردباد در آمریکا

آموزش و پرورش: 5 مدرسه کپری در سیستان و بلوچستان وجود دارد

بازداشت مرد شروری که مردم را در اتوبوس با زنجیر کتک زد

ادعایی درباره دستگیری یکی از معاونان سابق منطقه آزاد اروند

آسمان صاف و وزش باد ملایم در قم

سم از هرجایی وارد بدن شود از همانجا با حجامت خارج می‌شود

مدت زمان و قیمت یک جلسه روانشناسی برای هر مراجعه کننده چقدر است؟

چه کسانی نباید حجامت انجام دهند؟

روش روانشناسان برای درمان یک مراجعه کننده

کسانی که ممکن است به بیماری ترانه علیدوستی مبتلا شوند‌!

این مناطق منتظر بارش رگباری باران باشند

شاعرانه/ سحر بلبل حکایت با صبا کرد

چاره‌اندیشی کوتاه مدت ترافیکی برای میدان سپاه قم

توضیحات چمران در رابطه با ورود واگن‌های برقی به پایتخت

دوستدار محیط زیست که پرندگان را از بند قفس می‌رهاند

جامعه فرهنگی استان ایلام 57 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند

زیارت شهدای مدفون در حرم حضرت معصومه(س) با حضور استاندار قم

برگزاری دومین کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری‌های عصبی در صرع و پارکینسون»

دختر فراری از ناچاری با سارق سابقه‌ دار همدست شد

راهکارهای ساده و سنتی پیشگیری از بیماری سرطان

کشف جدید دانشمندان؛ باکتری خون‌آشام

تو را با غیر می‌بینم صدایم در نمی‌آید

معرفی کتاب هنرمند پیشکسوت یزدی در نمایشگاه امسال کتاب تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403

17 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد

خسارات شدید طوفان و گردباد در آمریکا

ادعایی درباره مسمومیت 29 پزشک بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی؛ یک خانم متخصص فوت کرد

برنامه امتحانات دانش‌آموزان پایه ششم و نهم اعلام شد

رخ نمایی مرال قرمز ایرانی پیش لنز دوربین حافظان طبیعت گیلانی