عصر قم

آخرين مطالب

در نشست روایتگری «از سوباشی تا کیوبک» مطرح شد؛

روایتی از مقابله خلبان ایرانی با حمله هوایی 4 جنگنده بعثی به قم مقالات

روایتی از مقابله خلبان ایرانی با حمله هوایی 4 جنگنده بعثی به قم
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- در نشست روایتگری «از سوباشی تا کیوبک» روایتی تازه از مقابله خلبان ایرانی با حمله هوایی 4 جنگنده بعثی به شهر قم بیان شد که نشان از شجاعت و از خودگذشتگی این خلبان دارنده نشان فتح دارد.
 نشست روایتگری «از سوباشی تا کیوبک » شامگاه شنبه با حضور امیر سرتیپ خلبان سید اسماعیل پیروان، معاون هماهنگ کننده سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر سرتیپ دوم خلبان باقر پناهی و جمعی از رزمندگان عملیات بیت المقدس به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با همکاری کنگره ملی شهدای استان، سپاه 17 علی بن ابی طالب ( ع) استان، کانون فرهنگی تبلیغی حدیث فتح و خانه مطبوعات استان قم برگزار شد.
امیر سرتیپ خلبان سید اسماعیل پیروان در این نشست با بیان خاطره عملیات حفظ و حراست از شهر مقدس قم به منظور جلوگیری از حمله هوایی رژیم بعثی اظهار داشت: بعد از عملیات کربلای 5 که دشمن ضربه سنگینی از رزمندگان اسلام خورد به دنبال انتقام بود و این کار را با زدن مردم بی دفاع شهرها آغاز کرد که همدان و اراک و قم از جمله این شهرها بوده است.
معاون هماهنگ کننده سابق نیروی هوایی ارتش ابراز داشت: خلبان‌ها درخواست داشتند که مقابله به مثل انجام شود اما اجازه این کار داده نمی‌شد چرا که بنا نبوده است نیروی هوایی در شهرها به کار گرفته شود و تلاش می‌شد حضور نیروی هوایی در مناطق عملیاتی معطوف و متمرکز باشد.
وی افزود: در آن زمان شاهرگ حیاتی کشور، خارک بود چرا که 95 درصد صادرات نفت ایران از این جزیره بوده است و صدام هدف‌گذاری کرده بود تا با ناوچه، موشک و هواپیما این جزیره را نابود کند و هواپیمای نیروی هوایی به خصوص هواپیماهای اف 14 تلاش خود را برای دفاع از این جزیره معطوف کرده بودند.
دارنده نشان فتح عنوان داشت: رژیم بعثی عراق بر روی شهر قم تمرکز کرده بود و این حساسیت وجود داشت که شهر قم و حرم حضرت معصومه (س) بمباران نشود و به همین دلیل تصمیم گرفته شد بخشی از توان رزمی نیروی هوایی ارتش برای دفاع هوایی از قم در نظر گرفته شود و این مأموریت به اصفهان واگذار و مقرر شد دو هواپیما در دو نقطه شهر قم حضور داشته باشند تا در صورت حمله بعثی‌ها دفاع لازم صورت گیرد.
معاون هماهنگ کننده سابق نیروی هوایی ارتش در ادامه عنوان داشت: سوباشی یکی از رادارهای کشور است که غرب ایران را تحت پوشش دارد و در ارتفاعات همدان تعدادی از افسران کنترل شکاری رصدهای لازم را از آسمان کشور انجام می‌دهند و این افراد در ارتباط با خلبان‌ها آنان را در انجام مأموریت‌ها راهنمایی می‌کنند هر چند که ایران دارای ارتفاعات زیادی است و ممکن است پروازها دیده نشوند و به همین دلیل دشمن از این موضوع برای حمله هوایی استفاده می‌کرد.
وی با اشاره به چگونگی دفاع هوایی از شهر قم بیان داشت: هر خلبان بین 3 تا 5 ساعت در آسمان این شهر گشت می‌زد و بعد برای استراحت و سوختگیری جایگزین می‌شد.
امیر سرتیپ خلبان پیروان افزود: برای شهر بزرگی مثل قم یک هواپیما کم بود و اگر دو هواپیمای دشمن حمله می‌کردند مواجهه با آنان با یک هواپیما سخت بود که این امر موجب نگرانی ما شده بود که نکند خدایی نکرده حمله‌ای صورت گیرد و نتوانیم اقدام لازم را انجام دهیم و تلفات انسانی زیادی در پی داشته باشد.

عصر قم


خلبان محمد اسماعیل پیروان در ادامه با اشاره به اعزام خود برای عملیات گشت زنی در شهر قم اشاره کرد و ابراز داشت: در یکی از پروازها وقتی خواستیم سوار هواپیما شویم اشکال فنی در موتور هواپیما رخ داد که این موضوع گزارش شد و قرار بر این شد تا از هواپیمای رزرو استفاده شود که وقتی از این هواپیما بازدید کردیم دیدیم فقط دو موشک حرارتی کوچک و کم برد دارد و فرصت لازم برای نصب سایر موشک‌ها نیز وجود نداشت که با همین وضعیت پرواز کردیم.
معاون هماهنگ کننده سابق نیروی هوایی ارتش گفت: 13 بهمن سال 65 به سمت قم حرکت کردیم و در نزدیکی قم گنبد و بارگاه حرم حضرت معصومه (س) را دیدیم و از خدا خواستیم که به ما توفیق دهد با این امکانات اندک از شهر کریمه اهل بیت (س) دفاع کنیم و مأموریت خود را به درستی انجام دهیم.
وی بیان داشت: بعد از یک ساعت پرواز بنزین هواپیما در حال اتمام بود و باید به سمت سوختگیری می‌رفتیم که در این حین رادار سوباشی ما را صدا زد و گفت 4 فروند هواپیمای دشمن نزدیک اراک در ارتفاع پایین در حال حرکت به سمت شهر قم هستند.
دارنده نشان فتح ادامه داد: بعد از این اخطار به دنبال هواپیماها گشتیم و بعد از پیدا کردن برای درگیری وارد عمل شدیم و موشک‌ها را مسلح و ارتفاع را کم کردیم و این در شرایطی بود که آفتاب بعد از ظهر زمستان آن روز چشم ما را می‌زد.
امیر سرتیپ خلبان پیروان بیان داشت: صد کیلومتر با هواپیماهای بعثی فاصله داشتیم که به سمت قم می‌آمدند؛ ارتفاع را کم کردیم و به 5 مایلی آنان رسیدیم و بعد از دقایقی هواپیماها را دیدیم و تلاش کردم خودم را پشت سر هواپیماها برسانم اما در این روش ممکن بود که هواپیماهای بعثی به سمت شهر قم فرار کنند و عملیات خود را انجام دهند و به همین دلیل تصمیم گرفتم که مستقیم به سمت آنان حرکت کنم و به صف آنان شیرزه بزدم که در این وضعیت سه هواپیما با تغییر جهت به سمت چپ و یکی به سمت راست و عقب حرکت کرد.
معاون هماهنگ کننده سابق نیروی هوایی ارتش افزود: خلبانان دشمن متوجه شدند که ممکن است موشک را دریافت کنند به همین دلیل شروع به تغییر جهت کردند و مدام مسیر خود را تغییر می‌دادند و من هم تلاش کردم حداقل یکی از هواپیماها را مورد اصابت موشک قرار دهم که در این حین هواپیماهای بعثی برای اینکه سبک تر شوند تا بتوانند با سرعت بیشتری فرار کنند ناگهان با حرکت به سمت چپ، بمب‌ها خود را به زمین ریختند که با دیدن این صحنه خیالم از موشک باران هواپیماها راحت شد و خدا را شکر کردم و وقتی سمت غرب رسیدند باید بر می‌گشتند چرا که بنزین آنان تمام می‌شود.
وی اضافه کرد: پشت سر هواپیمای وسطی قرار گرفتم، هواپیمای میراژ عراقی که پیشرفته بود این احتمال را می‌دادم که فلر داشته باشد و فلر در واقع براده‌های آهن و منیزیم با دمای بسیار بالا است که عموماً از انتهای هواپیما پرتاب می‌شود تا موشک پرتاب شده به اشتباه آنها را مورد هدف قرار دهد که خوشبختانه ظاهراً فلر نداشتند.

عصر قم


دارنده نشان فتح با بیان اینکه هواپیمایی که می‌خواهد موشک حرارتی شلیک کند باید پایین‌تر از هواپیمایی هدف باشد افزود: ارتفاع هواپیماهای عراقی کم بود و به همین دلیل باید زیر صد پایی می‌آمدم و به همین خاطر لحظه‌ای زیر گاز هواپیمای جلویی قرار گرفتم و نزدیک بود زمین بخوریم اما توانستم هواپیما را کنترل کنم و بعد پارامترهای پرتاب موشک را تنظیم کردم و تکبیر گفتم و با شلیک موشک و اصابت به هواپیمای بعثی موجب سقوط آن شد و حتی خلبان مجال فرار کردن هم پیدا نکرد.
معاون هماهنگ کننده سابق نیروی هوایی ارتش گفت: موشک هواپیما از سه کیلومتری هم می‌توانست شلیک شود اما فاصله را نزدیک کردم و از فاصله یک کیلومتری شلیک صورت گرفت تا اصابت به جنگنده بعثی قطعی باشد.
وی عنوان داشت: بعد از اصابت موشک به هواپیمای عراقی، هواپیما را به سمت بالا حرکت دادم تا قطعات منهدم شدن هواپیما به ما نخورد و دو هواپیمای دیگر خیلی دور شده بودند و تصمیم گرفتم آنان را رها کنم چرا که احتمال حمله دسته پروازی دیگر به شهر قم می‌رفت و از سویی دیگر بنزین هم نداشتم.
امیر سرتیپ خلبان پیروان بیان داشت: هواپیماهایی هم از همدان به سمت سه جنگنده دیگر بعثی رفته بودند و بنزین جنگنده‌های بعثی در حال اتمام بود که ظاهراً یک فروند در لب مرز منهدم شد و خلبان به بیرون پرید.
وی گفت: بعد از عملیات به کازرونی که کمک خلبانم بود گفتم دلم می‌خواهد حرم را زیارت کنم و بعد نزدیک شهر قم شدم و گرد بارگاه منور حضرت معصومه ( س) دور زدیم و این به یادماندنی ترین زیارت بود و از آن زمان به بعد یک رابطه عمیق احساسی با حضرت معصومه ( س) پیدا کردم که همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/542538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده

پیکر مطهر پدر شهیدان بابایی ملکشاه در بابل تشییع شد

42 درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است

کیش با کسب بالاترین امتیاز در4 شاخصه سرمایه گذاری، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و ارزش تولیدات برتر شد

آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت

به جای تراپی و فوبیا چه بگوییم؟

معنی ضرب المثل جنجالی " از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"!

خواندن داستان جالب مولوی به نام کودکان مکتبی

ریشه حکایت "اگه برای من آب نداره‌، برای تو که نون داره"!

خواندن شعر انگیزشی و زیبا از اقبال لاهوری

رایگان‌شدن درمان کودکان زیر 7 سال از امروز

حمایت نمایندگان از فراجا برای اجرای طرح حجاب

تصویری از یک تصادف عجیب که دست به دست شد

زاکانی: 2500 اتوبوس برقی داخلی به چرخه ناوگان عمومی وارد می‌شود

لحظه دستگیری اراذل و اوباشی که در بیمارستان قمه کشی کرده بودند

یک پیشنهاد خوب برای اقامت در دبی

آیین تجلیل از مقام معلم با حضور مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان تهران با جانباز هنرمند و خالق عکس‌های ماندگار دوران معاصر دیدار کرد

تجاوز 4 مرد افغان به پسر 16ساله در حاشیه تهران

مراقبت‌های بعد از حجامت چه چیزهایی است؟

یادی از ذبیح‌الله صفا

معرفی کتاب گورهای بی سنگ

شکستگی دست تنها پلنگ باغ وحش مشهد

خنده‌دارترین پرونده سرقت از زبان یک کارآگاه

تصاویری هولناک از وقوع گردباد در آمریکا

آموزش و پرورش: 5 مدرسه کپری در سیستان و بلوچستان وجود دارد

بازداشت مرد شروری که مردم را در اتوبوس با زنجیر کتک زد

ادعایی درباره دستگیری یکی از معاونان سابق منطقه آزاد اروند

آسمان صاف و وزش باد ملایم در قم

سم از هرجایی وارد بدن شود از همانجا با حجامت خارج می‌شود

مدت زمان و قیمت یک جلسه روانشناسی برای هر مراجعه کننده چقدر است؟

چه کسانی نباید حجامت انجام دهند؟

روش روانشناسان برای درمان یک مراجعه کننده

کسانی که ممکن است به بیماری ترانه علیدوستی مبتلا شوند‌!

این مناطق منتظر بارش رگباری باران باشند

شاعرانه/ سحر بلبل حکایت با صبا کرد

چاره‌اندیشی کوتاه مدت ترافیکی برای میدان سپاه قم

توضیحات چمران در رابطه با ورود واگن‌های برقی به پایتخت

دوستدار محیط زیست که پرندگان را از بند قفس می‌رهاند

جامعه فرهنگی استان ایلام 57 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند

زیارت شهدای مدفون در حرم حضرت معصومه(س) با حضور استاندار قم

برگزاری دومین کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری‌های عصبی در صرع و پارکینسون»

دختر فراری از ناچاری با سارق سابقه‌ دار همدست شد

راهکارهای ساده و سنتی پیشگیری از بیماری سرطان

کشف جدید دانشمندان؛ باکتری خون‌آشام

تو را با غیر می‌بینم صدایم در نمی‌آید

معرفی کتاب هنرمند پیشکسوت یزدی در نمایشگاه امسال کتاب تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403

17 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد

خسارات شدید طوفان و گردباد در آمریکا