عصر قم

آخرين مطالب

حکمت سی‌وسوم؛ افراط و تفریط ممنوع! مقالات

حکمت سی‌وسوم؛ افراط و تفریط ممنوع!
  بزرگنمايي:

عصرقم- امام علی (ع) در حکمت 33 نهج‌البلاغه می‌فرماید:«کُنْ سَمْحاً وَ لَا تَکُنْ مُبَذِّراً، وَ کُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَکُنْ مُقَتِّراً؛ سخاوتمند باش و در این راه اسراف مکن و در زندگی حساب گر باش و سخت‌گیر مباش»

حجت‌الاسلام شکیبایی به تشریح حکمت 33 نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع) پرداخته که شرح آن زیر آمده است:

امیرالمومنین (ع) در این سخن کوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش‌های مالی می‌کند.

می‌دانیم بسیاری از علمای اخلاق اسلامی، تمام فضایل اخلاقی را حد وسط در میان افراط و تفریط می‌دانند. این مسئله هرچند عمومیت ندارد؛ ولی در مورد بسیاری از صفات از جمله فضیلت سخاوت صادق است که در میان دو صفت رذیله قرار گرفته: اسراف و تبذیر و بخل و تقتیر.

مُبذّر از ماده «تبذیر» از ریشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معنای پاشیدن دانه است؛ ولی چون این واژه در مورد اموال به کار رود به کار کسانی اطلاق می‌شود که اموال خود را به صورت نادرست مصرف کرده و آن را حیف و میل می‌کنند.

معادل آن در فارسی امروز ریخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف این است که اسراف مصرف بی‌رویه و تبذیر اتلاف بی‌رویه است. البته این در صورتی است که این دو واژه در مقابل هم قرار گیرند؛ ولی هرگاه جداگانه استعمال شوند ممکن است مفهوم عامی داشته باشند.

«مُقتِّر» از ماده «تقتیر» در اصل به معنای تنگ گرفتن است و هنگامی که در مورد اموال به کار رود به معنای بخیل و خسیس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدیر به معنای مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان تبذیر و تقتیر است.

قرآن مجید درباره مبذّرین می‌فرماید: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذیراً * إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین؛ حق خویشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا کن و تبذیر مکن، چرا که تبذیر کنندگان برادران شیطانند».

در جای دیگر درباره صفات والای بندگان برگزیده و عباد الرحمان می‌فرماید: «(َالَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً؛ آن‌ها کسانی هستند که هنگامی که انفاق می‌کنند نه اسراف می‌کنند و نه بخل و سخت‌گیری دارند و در میان این دو، حد اعتدال را رعایت می‌کنند».

در روایتی از امام صادق (ع) با ذکر مثال روشن و جالبی این حد اعتدال بیان شده است. راوی می گوید: «فَأَخَذَ قَبْضَةً مِنْ حَصیً وَقَبَضَهَا بِیَدِهِ فَقَالَ هَذَا الاْقْتَارُ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً أُخْرَی فَأَرْخَی کَفَّهُ کُلَّهَا ثُمَّ قَالَ هَذَا الاْسْرَافُ ثُمَّ أَخَذَ قَبْضَةً أُخْرَی فَأَرْخَی بَعْضَهَا وَأَمْسَکَ بَعْضَهَا وَقَالَ هَذَا الْقَوَامُ؛ امام مشتی از سنگریزه برداشت و محکم در دست خود گرفت سپس فرمود: بخل و اقتار که خداوند فرموده همین است. آن گاه مشت دیگری برداشت و چنان دست خود را گشود که همه آن روی زمین ریخت و فرمود این اسراف است آن گاه مشت دیگری برداشت و آن را به طوری گشود که مقداری در کف دست باقی ماند و مقداری از لابه لای انگشتان فرو ریخت و فرمود این همان قوام است (که در قرآن مجید آمده است)».

در شأن نزول آیه 29 سوره «اسراء» نیز آمده است که شخص سائلی از پیغمبر اکرم (ص) تقاضای پیراهن کرد. پیامبر پیراهن خود را به او بخشید و همین امر سبب شد که آن روز نتواند برای نماز به مسجد برود. این جریان سبب شد که زبان منافقان بازگردد و بگویند محمد خواب مانده یا مشغول لهو و سرگرمی شده و نمازش را به فراموشی سپرده است. (ولی هنگامی که از جریان کار باخبر شدند شرمنده گشتند) آیه فوق نازل شد و به پیامبر چنین دستور داد: «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلی عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً؛ دست خود را بر گردن خویش زنجیر مکن (و انفاق و بخشش را ترک منما) و بیش از حد (نیز) دست خود را مگشای که خانه نشین شوی و مورد سرزنش قرارگیری و از کار خود فرو مانی.»

در اینجا این سوال پیش می‌آید که تاکید در میانه روی در انفاق چگونه با ایثار (مقدم داشتن دیگران بر خویشتن) که در حالات بسیاری از پیشوایان آمده سازگار است مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و داستان مسکین و یتیم و اسیر آمده و به دنبال آن آیه شریفه (وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً) نازل شد.

پاسخ این سوال روشن است، مسئله اعتدال حکمی عام است و ایثار حکمی خاص که مربوط به موارد معینی است؛ به عبارت دیگر: اصل بر اعتدال در مسئله انفاق و ایثار یک استثناست. به علاوه، دستور به ایثار مربوط به جایی است که بخشش فراوان، نابسامانی فوق العاده‌ای در زندگی انسان ایجاد نکند و «ملوم» و «محسور» نگردد، در غیر این صورت باید از دستور اعتدال پیروی کرد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/524622/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است

حمایت آیت‌الله مکارم شیرازی از اقدام پلیس در اجرای طرح نور

پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی

آیت الله مکارم شیرازی: در اجرای طرح نور سست نشوید و محکم ادامه بدهید

تسلیت حسین علایی در پی درگذشت همسر شهید آیت الله مصطفی خمینی

حمایت آیت‌الله مکارم از اقدام پلیس در اجرای طرح نور

آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود

آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است

نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد

آیت الله مکارم خطاب به سردار رادان : درمورد « طرح نور » سست نشوید و محکم ادامه دهید

(ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن

آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان: درمورد «طرح نور» سست نشوید و محکم ادامه دهید

آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم

تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد

آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

(تصاویر) تشییع پیکر مرحومه معصومه حائری همسر آیت الله مصطفی خمینی

پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور» | سست نشوید و...

ماجرای حضور آیت‌الله خامنه‌ای در خانه شهید شیرودی

آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم

عکسی از عیادت رئیس دفتر رهبر انقلاب از آیت‌الله گرامی

آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران

انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است

خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان

آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود

شاعرانه/نکن مرا به غریبی رها که می‌میرم

بستگان سینه را آزاد کن

واقعی ترین سهم ما از جهان چیست؟

تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

بلوغ از دید دکتر شکوری

آن چُنان مِهر توام در دل و جان جای گرفت

شاعرانه/در اتاقی که به اندازهٔ یک تنهاییست

هرکجا هست خدایا به سلامت دارش

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

شما باید عاشق درون یک فرد بشید!

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌ خوانند؟

داستانک/ پیرمرد فقیر

انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم

آغاز عملیات پروژه بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی قم و انسداد مسیر

آغاز ماراتن کنکور داوطلبان رشته علوم تجربی در قم

ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم

ببینید | گریه شدید سردار رادان در اجتماع مردم قم

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط اپراتور هلال احمر قم

تصاویر | تجمع حامیان گشت ارشاد در قم

سهم 12 درصدی نایلون‌ها در پسماندهای شهر قم

مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد

(ویدئو) اشک‌های سردار رادان در قم