عصر قم

آخرين مطالب

کویرگردی در دل مادر کاروانسراهای ایران در قم اجتماعی

کویرگردی در دل مادر کاروانسراهای ایران در قم
  بزرگنمايي:

عصر قم - دیرگچین، مادر کاروانسراهای ایران یادگاری از دوران ساسانی در دل کویر قم در ایام نوروز، گردشگران را مجذوب عظمت و شکوه بنای عظیمش کرده است.
این کاروانسرای پرشکوه که در حاشیه کویر مسیله و حوض‌سلطان و در حاشیه جاده قم- گرمسار قرار گرفته فاصله آن تا استان قم حدود 65 کیلومتر است.
این اثر تاریخی زیبا واقع در شهر قم بخش مرکزی بعد از روستای کورگل است که در اواخر سال 1382 با شماره 10408 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این بنای پرشکوه به سبب وسعت بسیار و با دارا بودن تمام امکانات اقامتی، خدماتی، رفاهی و پذیرایی از جمله مسجد، آسیاب، حیات خلوت، حمام و توالت عمومی به عنوان مادر کاروانسراهای ایران نامگذاری شده است.
کاروانسرای دیرگچین از یادگارهای با ارزش معماری ایران، از روزگاران کهن است که به دلایل گوناگون ارتباطی، اقتصادی، نظامی، جغرافیایی و مذهبی احداث شده است که حد فاصل بین شهر قم با دیگر شهرهای کشور قرار گرفته است و در دوران‌های مختلف به تدریج توسعه یافته است.
این کاروانسرا در متون تاریخی به نام‌های «دژ کردشیر»، «دیرالجص»، «قصرالجص»، «قصرگچ» و «قلعه دیر» نیز خوانده شده و به عنوان منزلگاهی بسیار مهم در مسیر یکی از راههای باستانی منزلگاه‌های ایران بوده است.
کاروانسرا در فرهنگ دهخدا به عمارتی که در آن کاروان منزل کند تعبیر شده است و طبق مستندات تاریخی پر رونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها مربوط به دوره صفویه است، در این دوران بود که شاه عباس یکم با توجه به تدبر خود، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم کرد و یکی از الزام‌های این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست، هر چند که ممکن است این کاروانسراها مربوط به دوران‌های قبل باشند ولی در زمان صفویه احیا شده‌اند.
در کتاب تاریخ قم از این بنا به عنوان دیرالجص اسم برده شده می‌شود.
ابن حوقل در کتاب صوره الارض (367 هجری) می‌نویسد «دیرجص» رباطی است از گچ و آجر که بدرقه سلطان (گارد سلطنتی) در آن نشیند، در این میان توصیف ابودلف از همه روشن‌تر است، این دژ را دارای برج‌های بسیار بزرگ و بلند، حصار ضخیم و مرتفع که با آجرهای بزرگ ساخته شده و در داخل دژ ساختمان‌های مستطیل و سقف‌های ضربی دیده می‌شود می‌نویسد، مساحت محوطه را شامل دو جریب و بیشتر ذکر می‌کند.
به گفته بعضی از محققین بنای این کاروانسرا از دوره اردشیر بابکان وجود داشته و قدمت آن به حدود 1750 سال پیش می‌رسیده که تعریف و توصیف آن در کتب جغرافی‌دانان و سیاحان غرب و مستشرقین خارجی آمده است.
ابودلف مورخ قرن چهارم هجری در کتاب خود به نام سفر نامه ابودلف از این بنا به نام دیرکرد اردشیر و مربوط به زمان عاد (اقوام زمان جاهلیت عرب ها) اسم برده است.
در کتاب تاریخ قم از این بنا به عنوان دیرالجص اسم برده شده می‌شود.
ابن‌حوقل در کتاب صوره الارض (367 هجری) می‌نویسد «دیرجص» رباطی است از گچ و آجر که بدرقه سلطان (گارد سلطنتی) در آن نشیند، در این میان توصیف ابودلف از همه روشن‌تر است، این دژ را دارای برج‌های بسیار بزرگ و بلند، حصار ضخیم و مرتفع که با آجرهای بزرگ ساخته شده و در داخل دژ ساختمان‌های مستطیل وسقف‌های ضربی دیده می‌شود می‌نویسد، مساحت محوطه را شامل دو جریب و بیشتر ذکر می‌کند.
این کاروانسرای از نوع کاروانسراهای چهار ایوانه است که به دلیل وزش بادهای کویری در ضلع شمال شرقی، جنوب غربی احداث شده است. وسعت محوطه کاروانسرای دیر گچین به 12 هزار متر مربع می‌رسدکه بنای کاروانسرا با وسعتی حدود هشت هزار متر مربع در میان آن احداث شده است.
این بنای ارزشمند دارای 43 حجره، ایوان شاه نشین، حیاط خلوت و هشت شترخانه، دارای منظر شاهی و دو مغازه برای نگهداری کالا، حمام و مسجد است.
ساختمان کاروانسرا روی پایه‌های اولیه بنا دوباره ساخته شده و قسمت‌های تغییریافته بنا از روی آجرهای دوره سلجوقی، عهد صفویه و قاجاریه به خوبی مشهود است.
بنای فعلی عبارت است از تلفیق بنای ساسانی تغییر شکل یافته در دوره سلجوقی، با بنایی که در دوره صفویه به شکل کاروانسرای چهار ایوانه بازسازی شده است، در ورودی بنا رو به جنوب و پلان بنا مربع است.
کاروانسرا دارای شش برج می‌باشد که چهار برج به قطر شش متر در گوشه هاو دو برج نیمه مدور در طرفین ورودی قرار دارد مجموع مساحت این دژ و ملحقات آن در خارج از کاروانسرا شامل بنایمخروبه خشتی کنار کاروانسرا، کوره آجر پزی، آب انبار و قبرستان حدود 19 هکتاراست.
اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم برای احیا و بازسازی این کاروانسرا اقداماتی از جمله انجام پژوهش و پیگیری‌های باستان‌شناسی، پاکسازی، مستندسازی، بازسازی پوشش خارجی سقف‌ها، پاکسازی ایوان‌ها و سکوهای اطاق‌های مشرف بر حیاط و حجره ها، بازسازی ایوان‌ها و سکوهای اطاق‌های مشرف بر حیاط و قابل استفاده کردن فضا برای بازدید گردشگران پرداخته است.
نکته قبل توجه اینکه قرارگیری نام کاروانسرای دیرگچین در مجموعه ثبت جهانی کاروانسراهای جاده ابریشم از سوی وزارت میراث‌فرهنگی فرصت ارزشمندی برای احیای جاده ابریشم و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی استان قم در سطح بین‌المللی خواهد بود.
این کاروانسرا به خاطر قرار گرفتن در حاشیه جاده قم- گرمسار طرح حرم تا حرم که از سه استان قم-تهران-سمنان عبور می‌کند می‌تواند باعث جذب گردشگران شود ضمن اینکه اجرای برنامه‌هایی از جمله کویرنوردی، پرنده نگاری، شترسواری و رصد ستارگان نقش مهمی بر حضور گردشگران در این منطقه کویری دارد.
این کاروانسرا از نوع چهار ایوانه است در دوره‌های اسلامی از طرح چهار ایوانی برای بنیادهای مذهبی و غیر مذهبی مانند مدرسه‌ها، مقبره ها، مسجدها، و کاروانسراها استفاده می‌شد و تقریبا این طرح نقشه ثابتی برای احداث این گونه بناها شد، به خصوص از دوره سلجوقی به بعد کاروانسراهای بسیاری با طرح چهار ایوانی احداث گردید که آثار آن در تمامی ایران پراکنده است.
این نوع معماری در کاروانسرا به دلیل وزش بادهای کویری در ضلع شمال شرقی، جنوب غربی احداث شده است. وسعت محوطه کاروانسرای دیر گچین به 12 هزار متر مربع می‌رسد که بنای کاروانسرا با وسعتی حدود هشت هزار متر مربع در میان آن احداث شده است. این بنای قدیمی دارای 43 حجره، ایوان شاه نشین، حیاط خلوت و هشت شترخانه، دارای منظر شاهی و دو مغازه برای نگهداری کالا، حمام و مسجد است.
ساختمان کاروانسرا روی پایه‌های اولیه بنا دوباره ساخته شده و قسمت‌های تغییر یافته بنا از روی آجرهای دوره سلجوقی، عهد صفویه و قاجاریه به خوبی مشهود است و بنای فعلی عبارت است از تلفیق بنای ساسانی تغییر شکل یافته در دوره سلجوقی، با بنایی که در دوره صفویه به شکل کاروانسرای چهار ایوانه بازسازی شده است، در ورودی بنا رو به جنوب و پلان بنا مربع است. کاروانسرا دارای شش برج می‌باشد که چهار برج به قطر شش متر در گوشه‌ها و دو برج نیمه مدور در طرفین ورودی قرار دارد.
مجموع مساحت این دژ و ملحقات آن در خارج از کاروانسرا شامل بنای مخروبه خشتی کنار کاروانسرا، کوره آجر پزی، آب انبار و قبرستان حدود 19 هکتار است.
ستون‌های مستحکم و با ابهت این کاروانسرای گویای ایستادگی‌اش در طول دوران تاریخی است که در برهه‌ای از زمان کاروان‌هایی در گذر از جاده‌های سفر به این کاروانسرای بین راهی رسیده‌ و ساعاتی اقامت کرده‌اند.
معماری شگفت‌انگیز کاروانسراهای تایخی یادگاری از ذوق هنر معماران، بنایان و استادکارانی است که در دوره‌های مختلف تاریخی هنرنمایی کرده‌اند و این چنین آثاری را از دل تاریخ برای نسل‌ها به یادگار گذشته‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/449301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

دستور استاندار قم برای رسیدگی به مشکلات تیم‌های ورزشی

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به 848 هزار و 381 نفر رسید

20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

زنگ هفته سلامت در قم نواخته شد

جمع آوری روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

◄ افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

روزانه 700 تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه های عمومی قم

رشد 70 درصدی ساخت کلاس درس در قم

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

تصاویری از خسارت سیل امارات

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد