عصر قم

آخرين مطالب

ویژه‌نامه نوروز 1402؛ مهدی چمران از عملکرد یکسال گذشته پارلمان شهری می گوید

شورا در کنار شهرداری است/بهترین عیدی مسئولان به مردم «کار زیاد» با خلوص نیت است/به تحول مثبت حمل و نقل عمومی برای سال آینده امیدوارم شهرداری تهران

شورا در کنار شهرداری است/بهترین عیدی مسئولان به مردم «کار زیاد» با خلوص نیت است/به تحول مثبت حمل و نقل عمومی برای سال آینده امیدوارم
  بزرگنمايي:

عصر قم - مهدی چمران استخوان‌خُردکرده مدیریت شهری است؛ دانش‌آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران که از دومین دوره شورای شهر همواره به عنوان نماینده مردم پایتخت در پارلمان شهری (به جز دور پنجم) حضور داشته است. ثمرات سال‌ها حضور وی اقدامات مهم تحولی در شهر ما تهران بوده است.

مهدی چمران استخوان‌خُردکرده مدیریت شهری است؛ دانش‌آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران که از دومین دوره شورای شهر همواره به عنوان نماینده مردم پایتخت در پارلمان شهری (به جز دور پنجم) حضور داشته است. ثمرات سال‌ها حضور وی اقدامات مهم تحولی در شهر ما تهران بوده است. از توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مترو گرفته تا تدوین و تصویب طرح تفصیلی شهر. اگرچه واپسین روزهای سال عموماً روزگار شلوغی برای اعضای محترم شورای شهر بود، اما آقای مهندس چمران بزرگوارانه پای گفتگوی ما نشست. تلاش کردیم چه از عملکرد یک‌سال گذشته شورای ششم، چه درباره حال‌وهوای عید با وی گفت‌وگو کنیم. آنچه در ادامه می‌آید، چکیده‌ای از این گفت‌وگو است:
- مهم ترین تبصره و یا طرحی که این شورا در 18 ماه اخیر به تصویب رسانده شد چیست ؟
یکی از مهمترین کار هایی که صورت گرفت تعیین بودجه و برنامه چهارم بود. برنامه چهارم که در آن هرساله یک برنامه یکنواخت و براساس روندی معاون محور، که در آن تعداد معاونان تعیین و بر اساس آن برنامه نوشته و تقسیم کار می شد، شکستیم و روندیمسئله محور در پیش گرفتیم. در واقع ببینیم که در تهران چه مشکلاتی وجود دارد و آن ها را حل کنیم، که آن هم براساس دیدگاه رهبر بود که در برنامه مجلس همین توصیه را کردند که «بیایید مسئله محور باشیم»، که ما در این مسئله پیشی گرفتیم و قبل از بودجه هم به آن پرداخته و به تصویب رساندیم که بتوانیم در خصوص بودجه هم این دیدگاه مسئله محوری را تاثیر بدهیم که همان هم شد. از بودجه 65 هزار میلیادی، توانستیم 10هزار میلیارد را برای مسئله حمل و نقل عمومی قرار دهیم که بر ترافیک و آلودگی هوا تاثیرگذار است. امیدواریم که به همراهی شهرداری بتوانیم این تحول را ایجاد کنیم؛ با آن که تمامی مشکلات ترافیکیو آلودگی هوا با آن حل نمی شود اما می تواند از ازدیاد آن جلوگیری کند و به کاسته شدن آن کمک می کند. 
یکی دیگر از کار های مهمی که صورت گرفت این است که در مسئله پرداخت عوارض تقسیط صورت بگیرد آن هم بدون بهره، برای کسانی که می خواهند قسطی عوارضشان را بپردازند. چرا که قبل آن که افراد چیزی بسازند مبالغ گوناگونی را از افراد می گیرند و چیزی برای آن افراد باقی نمی ماند تا بتواند چیزی بسازدند. شورا و شهرداری عوارض می گیرند، بیمه مبلغ بالایی و نظام مهندسی هم مبلغی می گیرند و این شکل مبالغ به گونه های مختلف از افراد گرفته می شود و چیزی برای آن فرد نمی ماند. با این طرح می تواند عوارض را تقسیم بندی کند آن هم بدون بهره و بدون لابی‌گری به مدت 24 ماه که البته بیشتر از این هم نمی توانندبرای پرداخت اقدام کند، مگر ایثارگرد و یا جانباز باشد که برای آن ها تا 36 ماه هم مدت دارد، آن هم باز بدون بهره. در این مسئله به شهرداری فشار می آید اما ببینید که چقدر از فشار مردم کاسته می شود. این روند نه فقط برای این موضوع بلکه در بحث بلیت هم باید به نقطه بهینه برسیم که طرفین ضرر نبینند. 
این که هدف را تحرک در همه چیز قرار دادیم و یک ریشه ملی داشته باشد و به رشد اقتصاد کشور هم کمک کند و در واقع آمدیم دوباره این امتیازات را احیا کردیم، البته با در نظر گرفتن طرح جامع که قاموس شهر تهران است و طرح تفضیلی که هیچ تخطی صورت نگیرد.
- برای حل مسائل و معضلات شهری چطور به شهرداری کمک کردید؟ چراکه می‌گویند شهرداری در بسیاری از امور دست‌تنهاست و نیاز به حمایت دارد؟
مهمترین رویکرد شورای ششم، تحرک در ساخت و ساز، مسائل فرهنگی مثبت و تمامی مسائل شهری بوده است. برای مثال در رابطه با بحث آلودگی هوا و ترافیک شهری می توانستیم کار را رها کنیم و فقط بودجه ای برای آن در اختیار شهرداری قرار دهیم.مانند سال های گذشته بگوییم که انجام شود؛ اگر این چنین بود با دوره قبل تفاوتی نداشت. اما تلاش و فشار روی خودمان و شهرداری را بیشتر کردیم و رقمی مانند 10 هزار میلیارد، به رقم بودجه ترافیک شهرداری که خودش 18 هزار میلیار بوده، اضافه کردیم که بشود 28 هزار میلیارد تومان و از مابقی، 45 درصد بودجه را به آن اختصاص دهیم، چرا که یک تحرک جدی در شهر به وجود بیاید که البته کار بسیار سختی برای شورا و شهرداری بود؛ آن هم با تمامی مشکلاتی که وجود داشت. بنابراین تصمیم بر این شد که کار مثبت صورت بگیرد و به آن بی توجهی نشود و به جز تصویب چند لایحه و طرح، تحرک و تحولی در شهر صورت بگیرد. 
- مهم‌ترین ویژگی و اقدامات شورای ششم در سالی که گذشت چه بود؟
برای آن که به شورای ششم بپردازیم، بایستی یک گام به قبل برگردیم و نگاه و مقایسه کوچکی به شورای پنجم داشته باشیم. شورای پنجم از افرادی تشکیل شده بود که افراد سیاسی بسیار قوی بودند و دیدگاه‌های خاصی در ارتباط با شورا و شهرداری داشتند. محور حرکتی آن ها براساس دیدگاه های سیاسی بود و شاید یکی از آن دیدگاه‌ها در خصوص شهر، ضرورت نداشتن امور عمرانی زیاد بود و براین باور بودند که هرچقدر جاده و پل‌سازی صورت بگیرد، به همان میزان هم به تعداد اتومبیل‌ها افزوده می‌شود؛ پس فایده‌ای ندارد. بلکه باید سختگیری در دستور کار باشد و مردم کمتر بتوانند از خودرو بهره ببرند و گرایشی به خرید خودرو نداشته باشند. به غلط بودن و یا درست نبودن این باور نمی‌پردازم و فقط به نوع دیدگاه اشاره می‌کنم. بنابراین، شاهد رکود پروژه‌های عمرانی بودیم و اصولا در برنامه‌ها، تاکیدی بر امور عمرانی نداشتند و معتقد بودند که در تهران به اندازه کافی ساخت و سازها انجام شده و بیشتر شدن این امر باعث افزایش جمعیت در تهران می‌شود. با آن که دیدگاهی برای خدمت به مردم داشتند اما چنین بود. شورای ششم دیدگاه متفاوت‌تری داشت. 
- اولویت کاری را چطور تعیین کردید ؟
الویت بر اساس به پایان رساندن پروژه‌های نیمه‌کاره بود، برای مثال پروژه‌های رمپ، لوپ و یا پل‌ها از این نمونه پروژه‌ها بودند که با به پایان رساندن آن‌ها رفت و آمد مردم آسان‌تر و پیمایش خودروها کمتر می‌شود. این را هم حساب کردند که این مسئله بر یارانه بنزین(سوبسید بنزین) چقدر تاثیرگذار است و دیدند که رقم بسیار زیاد می‌شود. شاید کسی فکر نکند که برای مثال توانستیم 20 الی 30 رمپ، راست و چپ‌گرد، پل و یا دور برگردان مانند پل U شکل(شرق به شرق) در شهر ری بزرگراه شهید آوینیکه دو هفته پیش افتتاح شد و چند کیلومتر راه را کوتاه کرد، چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد. این دیدگاه، یکی از اهداف و پروژه‌هایی بود که باید صورت می‌گرفت و اگر انجام نمی‌شد می‌توانست باعث آسیب‌رسی به ترافیک شهر شود. بر این باور بودیم که هنوز همه این بزرگراه ها نسبت به اتومبیل هایی که داریم کم است و تازه هرچه به این پروژه ها اضافه بشود، به محدوده صفر این نسبتهم نمیرسیم و کم است؛ بنابراین باید به این نوع پروژه ها ارزش داده شود و اضافه شود. پیشروی این پروژه ها نیز باید به گونه ای باشد که به بافت تاریخی شهر آسیب نرسد و اگر در این مسیر بافت قدیمی وجود دارد باید حتما جایگزین شود. کلان شهر تهران همچنان پتانسیل انجام چنین پروژه هایی را دارد و نوسازی صورت بگیرد.
- نقطه قوت شهرداری چیست؟
مدیریت شهری هم دقیقا با مدیریت شهری قبلی تقاوت است و اهل کار هستند و همه نیرو و انرژی و وقت خودشان را برای آن گذاشته اند. البته به عقیده بنده هنوز در همه شهرداری چنین روحیه ای رسوخ نکرده و موج کم کاری وجود دارد که این باید اصلاح شود. باید سعی در آسان سازی کار ها داشته باشیم و به کارها سرعت ببخشیم، به ویژه در زمینه صدور پروانه که الان به مدت 9 الی 12 ماه و یا حتی بیشتر شده است، بکاهیم که البته این موضوع در برنامه چهارم نوشته شده که باید به یک‌ماه برسد.به هرحال شورا برای حل مسائل و مشکلات شهر تهران، در کنار شهرداری قرار دارد؛ این رویکرد سبب می‌شود تا با گرفتن دست یکدیگر و با وجود مشکلات اقتصادی و البته شیطنت‌های دشمن خارجی و سوار شدن برخی روی موجی که آنها دست کرده‌اند، بهتر بتوانیم بر معضلات فائق آییم و به درخواست شهروندان محترم پاسخ دهیم.
- قضاوت‌تان در مورد عملکرد خود شخص شهردار چیست؟
اجازه بدهید درباره شهردار و شهرداری قضاوت نکنیم. این سوال را باید از مردم پرسید و آن ها باید در این زمینه قضائت کنند. بنده فکر می کنم که تمام نیرو و توان خودشان را در حیطه کاری خود گذاشته اند و می‌گذارند و با خلوص نیت کار می کنند.
- عید امسال برای شهروندان چه عیدی خواهیم داشت؟
به عنوان نوکر مردم، عیدی ای که در نظر گرفته ایم تلاش خودمان را برای مردم بیشتر بکنیم. بالاترین و بهترین عید ما برای مردم این است که کار درست، منطقی و به دور از شعار زدگی با خلوص نیت کار کنیم و مشکلات جدی و عموم را حل کنیم. 
و چه آرزویی یا دعایی برای مردم در سال آینده دارید؟
مهم ترین دعایی که میتوانیم برای مردم داشته باشم رقم حوردنخیر و خوبی، نور و از بین رفتن ظلم و ظلمت است. در واقعا میتوانیم این را به عنوان بزرگ ترین آرزو داشته باشیم. من از قولشهید دکتر چمران می گویم، وقتی این آرزو (رقم خوردن خیر و خوبی و زوده شدن ظلم) را می‌کنند، بقیه آرزو ها هم در درون آننهفته است و در درون خود دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/434766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

لزوم اجرای اقدامات حفاظتی برای حفظ قنوات دربارندگی‌ها

لزوم اجرای اقدامات حفاظتی برای حفظ قنوات در بارندگی‌ها

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

رشد دونیم برابری خروج اتباع غیر مجاز از استان قم

هوای قم در روز‌های آینده گرمتر می‌شود

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم

پنج المان بزرگ در دروازه‌های ورودی شهر قم در حال نصب است

برگزاری نشست معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی قم

بیانیه نماینده مردم قم در مجلس در پی عملیات شکوهمند «وعده صادق»

کشف بیش از 4 هزار و 300 کیلوگرم موادمخدر در استان قم در سال گذشته

بهره برداری از زمین چمن مصنوعی هنرستان شهید حیدریان قم

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم

حمایت فعالان رسانه‌ای استان قم از عملیات وعده صادق

شهرداری موافق تلفیق منوریل و خط 2 مترو قم است

اضافه شدن 6 دستگاه همودیالیز به بیمارستان کامکار قم

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

4 تن مواد مخدر در استان قم کشف شد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

چند راه روستایی قم به محور فرعی ارتقاء می‌یابد

ایمن سازی مسیر رودخانه‌های در پی هشدار بارندگی

حمایت منتخبان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از عملیات «وعده صادق»

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه 27 فروردین قم

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

حمایت منتخبان مردم شریف قم از عملیات «وعده صادق»

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

23هزار و 500 سند اراضی کشاورزی در قم صادر شد

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 28 فروردین ماه 1403

چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد

سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در قم تشکیل شد

زمینه تکمیل و بهره‌برداری از مونوریل قم فراهم شده است

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است