عصر قم

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

شهر کریمه اهل بیت(س) آماده میزبانی شایسته از زائران و مسافران سیاسی

شهر کریمه اهل بیت(س) آماده میزبانی شایسته از زائران و مسافران
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- مجموعه امکانات استان قم در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بسیج شده تا این بار نیز میزبان های شایسته ای برای زائران کریمه اهل بیت(س) و مسافران نوروزی باشند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- مهدی بخشی سورکی: قم به دلیل وجود بارگاه منور کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و حوزه‌های علمیه و همچنین از آنجا که محور مواصلاتی و ارتباطی بیش از 17 استان کشور به شمار می‌رود؛ از جایگاه ویژه و ممتازی در سطح ملی برخوردار است و سالانه بسیاری از ایرانی‌ها برای زیارت خود را به شهر کریمه اهل بیت (س) می‌رسانند و شب‌های چهارشنبه هر هفته نیز مسجد مقدس جمکران میزبان شمار بسیاری از عاشقان حضرت حجت (عج) در این میعادگاه ظهور است.
در همین نیمه شعبان امسال نیز بر اساس آمار رسمی اعلام شده بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر از مردم از اقصی نقاط کشور خود را برای حضور در جشن نیمه شعبان به مسجد مقدس جمکران رساندند و در سال‌های اخیر نیز نام قم همواره در فهرست استان‌های پرتردد نوروزی بوده است.
بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، استان قم در ایام نوروز 1402 جزو استان‌هایی است که بیش از 90 درصد مراکز اقامتی دارای مجوز آن از سوی مسافران و زائران رزرو شده است و این امر نشان از حضور قابل توجه زائران و مسافران در نوروز امسال در قم دارد.
یکی از موضوعات مهمی که همواره مورد دغدغه مسافران و زائران نوروزی در استان قم بوده است؛ مسئله اسکان و اقامت آنان است و در سال‌های اخیر ماندگاری مسافران در این شهر کمتر از هفت ساعت اعلام شده که در این راستا تأمین اقامت ارزان قیمت و مناسب با ایجاد زائرسراها و مجتمع‌های اقامتی و زیارتی درخواستی است که باید در سطح ملی دنبال شود.
فعالیت 320 واحد اقامتی دارای مجوز در قم
قم هم اکنون دارای 14 هزار تخت در قالب 43 هتل، 24 هتل آپارتمان، 83 مهمانپذیر و 170 خانه مسافر و در مجموع 320 واحد اقامتی تحت نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان است که در نوروز به زائران و مسافران خدمت می‌دهند.
برای امر اسکان زائران و مسافران نوروزی، نهادهای مختلف نیز امکانات خود را به میدان آوردند تا بتوانند گوشه‌ای از کار را بگیرند که در این راستا زائرسرای کوثر حرم مطهر حضرت معصومه (س) با ظرفیت پذیرش 400 نفر در هر شب در اختیار زائران نوروزی قرار می‌گیرد و شبستان نجمه خاتون (س) و بالکن غربی شبستان امام خمینی (ره) نیز با ظرفیت 2200 نفر برای بانوان در نظر گرفته شده است.
3 هزار کلاس برای اسکان مسافران نوروزی در قم آماده سازی وتجهیز شدند
طرح اسکان نوروزی در مدارس استان قم نیز همانند سال‌های گذشته برقرار شده و فعالیت‌ها در قالب این طرح تا 12 فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت که با برنامه ریزی های صورت گرفته تعداد 300 مدرسه در قالب 3 هزار کلاس درس برای مسافران نوروزی در قم آماده سازی و تجهیز شده است.
مسجد مقدس جمکران نیز اعلام کرده به منظور رفاه حال زائران فضای شبستان امام حسن عسکری (ع) مسجد مقدس جمکران به وسعت 7 هزار مترمربع به استراحت بانوان اختصاص یافته و شبستان‌های دیگر این نیز در ایام نوروز سال 1402 برای استراحت آقایان در نظر گرفته شده و پارکینگ شماره 4 مسجد مقدس جمکران نیز برای اسکان خانواده‌ها مهیا است و افراد در این پارکینگ می‌توانند چادر برپا کنند.
آماده سازی 3500 مکان برای نصب چادر در قم برای اسکان 28 هزار نفر
شهرداری قم نیز 3 هزار و 500 مکان برای نصب چادر در قم مهیا کرده که امکان اسکان 28 هزار نفر در این مکان‌ها وجود دارد که این ظرفیت شامل هفت بوستان شهری و دو سوله بحران شهرداری قم و سه سالن ورزشی مربوط سازمان فرهنگی هنری شهرداری است و از سویی دیگر پنج سالن ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان برای اسکان مسافران نوروزی در قم آماده‌سازی شده است.
طرح سلامت نوروزی مرکز بهداشت استان قم نیز آغاز و تا 15 فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد که در این طرح بازرسان بهداشتی ضمن بازدید از اماکن و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن و مراکز بین‌راهی، محل اسکان نوروزی فرهنگیان و مکان‌های اقامتی و زائرپذیر و ارائه آموزش‌ها و تذکرات لازم به متصدیان و مسئولان اماکن مذکور، در خصوص نواقص بحرانی و غیربحرانی، رعایت بهداشت محیط، بهداشت فردی و ابزار کار اقدام می‌کنند.
فعالیت 87 جایگاه عرضه سوخت با بیش هزار و 50 نازل در استان قم
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم نیز عنوان کرده؛ در حال حاضر 87 جایگاه عرضه سوخت با بیش هزار و 50 نازل در استان قم برای ارائه خدمات به زائران و مجاوران در ایام نوروز 1402 فعال است که این تعداد شامل 22 جایگاه تک منظوره سی ان جی، 20 جایگاه 2 منظوره فرآورده‌های نفتی و 45 جایگاه عرضه فرآورده بنزین و نفت گاز است.
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرده؛ تمام داروخانه‌های شبانه‌روزی و برخی داروخانه‌های روزانه استان قم در تعطیلات نوروز به همشهریان خدمات می‌دهند که داروخانه‌های وامق، کاویانی، رضوانی، اکسیر، حسینی، یزدیان، سعیدی، همت، زمرد کیا، اکرمی، جلیلی، فتحی، مریدی، شیخی، سید حسینی و درمانگاه بقیه‌الله الاعظم (عج)، امیرابراهیمی، امام رضا (ع)، کبیری، بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی، براتی، حضرت ابوالفضل (ع)، شیخ‌الرئیس، 19 دی، صبوحی، فراهانی، دارالشفا حضرت مهدی (عج) مسجد جمکران، طلوعی، رشیدی، بیمارستان علی بن ابیطالب (ع)، مفید، شریفی، سعدی و جواهری در این نوروز همه‌روزه به صورت شبانه‌روزی به همشهریان و مسافران و زائران خدمات ارائه خواهند کرد.
سازمان تاکسیرانی شهرداری قم نیز اعلام کرد: هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم در سازمان تاکسیرانی برای شب سال نو و ساعات تحویل سال انجام شده و در این راستا در تمامی محورهای ورودی شهر و پایانه‌ها ازجمله پایانه 72 تن، امیرکبیر و خرمشهر شاهد ناوگان تاکسی‌رانی مستقر خواهند بود.
توزیع 100 هزار نسخه محصولات فرهنگی بین زائران نوروز 1402
پایگاه‌های راهنمایی مسافران در راستای ارائه بهتر خدمات‌رسانی به مسافران در مبادی ورودی شهر قم و به صورت ویژه در محور تهران – قم استقرار یافتند که توزیع 100 هزار نسخه محصولات فرهنگی در بین زائران نوروز 1402 شامل نقشه، بروشور، کتابچه راهنمای گردشگری و لوح فشرده معرفی جاذبه‌ها و آثار تاریخی شهر قم از جمله خدمات این پایگاه‌های راهنمایی مسافران است.
طرح امداد و نجات نوروزی هلال احمر استان قم از 24 اسفند ماه آغاز شده و تا 15 فروردین ماه سال آینده به مدت 21 روز ادامه دارد که در قالب این طرح 12 پست ثابت و سیار در حوزه امداد و نجات و 17 پست ثابت و سیار در حوزه جوانان به مسافران نوروزی قم خدمات امدادی ارائه می‌دهند.
آماده باش اورژانس 115 و هلال احمر قم در طرح نوروزی
این پست‌های ثابت و موقت در مناطقی از جمله عوارضی قم - تهران، عوارضی قم - کاشان، شهرهای کهک، جعفرآباد و دستجرد، حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران راه اندازی شده اند و در این طرح به صورت روزانه 88 نفر از امدادگران، نجاتگران و کارکنان معاونت امداد و نجات هلال احمر قم با 24 دستگاه خودروی عملیاتی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، پنج دستگاه آمبولانس، 6 دستگاه خودروی کمک دار و یک دستگاه خودروی فرماندهی آماده خدمات رسانی به مسافران و زائران هستند.
اورژانس 115 قم نیز اعلام کرده، با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و اهمیت خدمات رسانی به زائران و مسافران، اورژانس پیش بیمارستانی قم در آماده باش کامل به سر می‌برد و به هموطنان خدمات رسانی خواهد کرد و هم اکنون 23 پایگاه شهری، 19 پایگاه جاده‌ای و پایگاه اورژانس هوایی به عنوان پایگاه‌های خدمات رسانی فعال بوده و در صورت وقوع حادثه به سرعت وارد عمل می‌شوند.
یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، چهار دستگاه موتورلانس و تمامی خودروهای اورژانس به همراه واحد دیسپج و واحد اداره هدایت عملیات و پایش مراقبت‌های درمانی در ارائه خدمات درمانی پیش بیمارستانی به مسافران و زائران در طول طرح سلامت نوروزی و تحویل سال، خدمات رسانی خواهند کرد.
ابوالقاسم مقیمی، معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم با تشریح برنامه‌های ستاد تسهیلات زائرین در قم اظهار داشت: امسال با نزدیک بودن زمان جشن نیمه شعبان و آغاز فرآیند سفرهای نوروزی، اقدامات در شکل‌گیری خدمات و فعالیت‌های ستاد تسهیلات زائرین نوروز از بهمن‌ماه آغاز شده است.
وی با اعلام آمادگی کمیته‌های ستاد تسهیلات زائران در میزبانی از مسافران نوروزی، راهنمایی مسافرین را پیش از ورود به استان از نکات مهم برشمرد و گفت: با تلاش اداره کل روابط عمومی استانداری، سامانه «qomzaer.ir» در ورودی‌های استان، راهنمای جامعی برای مسافران نوروزی خواهد بود.
راه‌اندازی المان‌های جدید شهری در ایام نوروز
معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم از راه‌اندازی المان‌های جدید شهری در ایام نوروز خبر داد و گفت: امسال فعالیت‌های چشمگیری از سوی مدیریت شهری برای پیراستگی شهری و نظم و انضباط در شهر صورت گرفته که ازجمله آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی المان‌های جدید شهری متناسب با نوروز، ایجاد المان‌های نوری و آمادگی خیابان‌های شهر قم برای زائران بارگاه کریمه اهل‌بیت (ع) اشاره کرد.
وی با تأکید بر ضرورت ایجاد اسکان ارزان‌قیمت برای زائران عنوان کرد: با توجه به تجربه خوب نیمه شعبان در حوزه اسکان، انسجام و آمادگی خوبی در کمیته اسکان استان با مدیریت اداره کل میراث فرهنگی و آموزش و پرورش آغاز شد که طی آن تمامی مدارس، مساجد، حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی برای اسکان زائرین در شهر قم آماده خدمت‌رسانی هستند.
مقیمی عنوان کرد: سه ستاد اسکان در حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و فرمانداری استان به‌عنوان محور فعالیت‌ها به خدمات‌رسانی خواهند پرداخت.
استمرار فعالیت مجموعه‌های نظارتی در ایام نوروز در قم
وی با بیان اینکه فعالیت مجموعه‌های نظارتی در ایام نوروز نیز ادامه‌دار است، گفت: مجموعه نظارتی خوبی شامل دانشگاه علوم پزشکی برای نظارت بر فعالیت‌های بهداشتی فروشگاه‌های بین‌راهی، تیم بازرسی اصناف، تعزیرات، اداره کل صمت و جهاد کشاورزی برای نظارت بر قیمت‌ها و تنظیم بازار و همچنین نظارت بر فروشندگان در ایام نوروز فعالیت خواهند کرد و با متخلفان و گران‌فروشان برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم اضافه کرد: همچنین پشتیبانی و خدمات امدادی و پزشکی شامل هلال‌احمر، دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس و مرکز بهداشت به‌صورت کامل برنامه‌ریزی‌شده و با مدیریت ستاد بحران استانداری قم، تقسیم‌کار بسیار مطلوبی برای پذیرایی و استقبال از زائرین شکل‌گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه اطلاع‌رسانی به زائران از طریق تابلوهای شهری، بنرهای راهنمای مسیر، ستادهای اطلاع‌رسانی مشترک شهرداری و اداره کل میراث و همچنین سامانه برخط قم زائر(qomzaer.ir) شکل‌گرفته است.
مقیمی از برگزاری جشن‌های ویژه مردمی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در بوستان‌های استان خبر داد و عنوان کرد: امسال، بوستان‌های قم پس از افطار میزبان خانواده‌ها خواهند بود که ازجمله برنامه‌ها برپایی جشن‌های مردمی، آئین‌های مذهبی در بوستان‌هاست.
وی ابراز امیدواری کرد: مردم با توجه به تلاقی بهار طبیعت با ماه مبارک رمضان، تمهیدات لازم را برای حضور متناسب با آداب تشرف به شهر مقدس قم، و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان داشته باشند و رعایت حجاب و عفاف متناسب با شأن و جایگاه بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) را رعایت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/430210/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

ادامه فعالیت سامانه بارشی در قم

واژگونی اتوبوس 11 مصدوم برجا گذاشت

قتل پدر با اجیر کردن 2 مرد؛ دختر جوان: پدرم نمیگذاشت در یک خانه مجردی زندگی کنیم

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

اختصاص 38 هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم

صفحه نخست روزنامه‌های قم چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403

بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد

آغاز به کار همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده در قم

برگزاری اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از فراجا

27 رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود

ماجرای مرگ مشکوک دانشجوی دندانپزشکی چه بود؟

وضعیت خیابان‌های زرند کرمان بعد از بارش شدید باران

دستگیری 18 مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران

معاون رئیس جمهور: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است

معاون وزیر کشور: "طرح نور" با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

بازدید مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده

صفحه نخست روزنامه‌های قم، پنجم اردیبهشت

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

دم‌کرده این گیاه تپش قلب و فشار خون را پایین می‌آورد

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

آیت الله رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور

پیش‌بینی جدید از بارش باران در ایران

وقوع سیلاب در جاده شهرضا به اصفهان

اختصاص 38 هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

با این راهکارهای طلایی قند خون تان را پایین بیاورید تا به دیابت مبتلا نشوید

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

آیت‌الله رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

داستانک/ پری خوشحال

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟