عصر قم

آخرين مطالب

سرای سعد السلطنه و زیبایی های قزوین فرهنگی

سرای سعد السلطنه و زیبایی های قزوین
  بزرگنمايي:

عصر قم - یکی از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری و دیدنی شهر قزوین، سرای سعدالسلطنه است. این سازه بسیار زیبا، در یازدهم مرداد ماه سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید. در این مقاله تصمیم داریم اطلاعات بیشتری در مورد آن، در اختیار شما قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید!

یکی از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری و دیدنی شهر قزوین، سرای سعدالسلطنه است. این سازه بسیار زیبا، در یازدهم مرداد ماه سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید.
کاروانسرای سعد بیش از 26 هزار متر مربع، مساحت داشته و در میان کاروان‌سرا‌های داخل شهری، بیشترین مساحت را دارد. به دلیل داشتن بازدیدکنندگان و گردشگران فراوان، اکثر هتل‌ های قزوین در نزدیکی آن واقع‌شده‌اند. با توجه به محبوبیت بسیار زیاد این مجموعه فوق‌العاده زیبا، در این مقاله تصمیم داریم اطلاعات بیشتری در مورد آن، در اختیار شما قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید!
آشنایی با کاروانسرای سعدالسلطنه
همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، کاروانسرای سعدالسلطنه، جزء مشهورترین و زیبا‌ترین مکان‌های تاریخی در شهر قزوین به شمار می‌رود. قدمت این کاروان‌سرا به دوره ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. بسیاری از مردم قزوین، این سرا را با نام سرای سعدیه یا بازارچه سعد السلطنه هم می‌شناسند؛ ضمن اینکه به دلیل قرار گرفتن این سازه در میدان سعادت یا همان میدان چوگان در دوره صفویه، آن را سرای سعادت هم می‌نامند.
 ساخت این سرا در دوره صفویه به دستور محمد باقرخان سعدالسلطنه اصفهانی در سال 1310 آغاز شد و دو سال بعد، یعنی در سال 1312 هجری قمری، کاروان‌سرا به بهره‌برداری رسید. تا قبل از جنگ جهانی اول، کاروانسرای سعد السلطنه، مرکز تجاری و بازرگانی قزوین به شمار می‌رفت؛ اما در پی تغییرات سیاسی کشور روسیه، این کاروانسرا موقعیتش را به عنوان یکی از مهم‌ترین پل‌های سیاسی و تجاری در آسیا و اروپا، از دست داد.
در نهایت تنها 10 دهنه از مغازه‌های موجود در این کاوران‌سرا فعال ماندند و در سال 1377 درصد قابل‌توجهی از این بنای تاریخی، روبه ویرانی رفت. در پی همین ویرانی‌ها، سازمان میراث فرهنگی کشور تصمیم گرفت، که بنا را مورد مرمت و بازسازی قرار دهد. در پی این اقدام، سرای سعدالسلطنه به یکی از مراکز تاریخی و تفریحی در شهر قزوین تبدیل گشت، که روزانه گردشگران زیادی را می‌پذیرد. با توجه به بالا بودن حجم گردشگران در این منطقه، امکانات رفاهی بسیاری، برای گردشگران در نزدیکی سرا فراهم‌شده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به هتل‌ های قزوین اشاره کرد.
قسمت ‌های مختلف کاروانسرای سعدالسطنه
کاروانسرای سعدالسطنه از معدود عمارت‌های ایران است، که چندین شترخان، حمام، تیمچه، راسته، چهارسوق، سرا، آب انبار و... دارد. از جمله مهم‌ترین بخش‌ها و قسمت‌های این کاروانسرا، می‌توان به راسته قیصریه، گرمابه رضوی، سرای سعدیه، مسجد حاج ملا آقا، سرای وزیر و شترخان اشاره کرد. تمامی این بخش‌ها به صورت به¬هم پیوسته قرار گرفته و در امتداد یکدیگرند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد بخش‌های مختلف کاروان‌سرا، در اختیار شما، قرار خواهیم داد.

عصر قم


ورودی کاروانسرا
ورودی اصلی عمارت در خیابان امام خمینی واقع شده و در دو طرف ورودی یک طاق نما، قرار دارد. اگر وارد سازه شوید، خواهید دید که، سقف ورودی بدون نورگیر بوده و به صورت مدور ساخته شده و شما با عبور از آن، به حیاط اصلی سرا وارد می‌شوید. هشتی سرا، درست بعد از ورودی قرارگرفته، که به کمک آجر و کاشی سقف آن را یزدی‌بندی کرده‌اند.
حیاط‌ های سرای سعد السلطنه
کاروانسرای سعد السلطنه دارای هفت حیاط است؛ این حیاط ‌ها شامل نگارالسلطنه، سعدیه، بهشتیان، سعدالسلطنه، قهرمانی، حیاط خدمات و شترخان می‌شود. هر کدام از این حیاط‌ها، دارای معماری‌های خاص خود بوده و زیبایی به خصوصی دارند، که چشم هر بیننده را به خود جلب می‌کنند.
چهارسوق
از مهمترین قسمت‌های بنای سعدالسلطنه، می‌توان به چهارسوق اشاره کرد. چهارسوق با گنبدی بزرگ و کاشی‌کاری شده، می‌تواند بی‌نظیر‌ترین سازه این عمارت به شمار آید. این بنا دارای سقفی مدور بوده و در چهار سمت آن چهار نیم گنبد وجود دارد.
در داخل این فضا سه کتیبه وجود دارد، که هر کدام حاوی پیغام خاصی هستند. برای مثال، کتیبه اول به تاریخ ساخت کاروانسرا اشاره دارد. کتیبه دوم منقش به نام سازندگان بنا، یعنی استاد حسن خنجری و مهدی چینی اشاره می‌کند و روی کتیبه سوم، عبارت سنه یونت ایل که به معنی سال اسب بوده، حکاکی شده‌است. کاشی‌هایی که در سقف، کار شده، رنگ‌های متنوعی دارند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به فیروزه‌ای و زرد اشاره کرد. شما می‌توانید برای بازدید از چهارسوق در یکی از هتل ‌های قزوین، که به عمارت و قسمت چهار سوق نزدیک است، ساکن شوید.
حجره‌های کاروانسرای سعد السلطنه
یکی از جاذبه ‌های گردشگری کاروانسرا، حجره‌های آن هستند. در حال حاضر، حجره‌ها به مغازه‌های فروش صنایع دستی و سوغاتی تبدیل شده و زیبایی عمارت را چندین برابر کرده‌اند.
گرمابه رضوی
ساخت گرمابه رضوی، به دوره قاجار برمی‌گردد. این گرمابه، حدود 1800 متر مربع، مساحت داشته و در کنار مسجدالنبی قرار داد.
گرمابه سعدیه
درون حیاط سعدیه، کاروان‌سرا و قسمت شمال شرقی آن، گرمابه سعدیه قرار داد. شما با عبور از ورودی حمام با یک چرخش 90 درجه‌ای، می‌توانید به راهروی سی متری وارد شوید، که زیر حجره‌ها قرار دارد.
راهرو نام برده یک طاق آهنگ داشته، که در نهایت شما را به سربینه می‌رساند. گرم‌خانه گرمابه، به صورت مربعی طراحی شده و گنبددار است. این گرم خانه در جنوب سربینه قرار داشته و فضایی در غرب و شرق آن به چشم می‌خورد.

عصر قم


رزرو هتل های قزوین با ارزانترین قیمت در فلای تودی
سرای سعد‌السلطنه، یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی در کشور به شمار می‌رود. مساحت بالای این کاروان‌سرا باعث شده، بخش‌های مختلف و زیبایی در آن وجود داشته باشد، که در مطالب فوق برخی از آن‌ها را به شما معرفی کردیم. اگر شما هم می‌خواهید از این مکان زیبا بازدید کنید، با مراجعه به وب سایت فلای تودی یکی از نزدیک‌ترین هتل‌ های قزوین به کاروانسرا را رزرو کنید.
متنوع ترین هتل های داخلی را می‌توانید در سایت فلای تودی رزرو کنید. فرقی نمی‌کند به دنبال هتل لوکس باشید یا هتل های اقتصادی و ارزانقیمت، پس از ورود به این سایت و مشخص کردن مقصد می‌توانید فهرستی از انواع هتل را مطابق با بودجه و سلیقه خود مشاهده کرده و رزروتان را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید. فلای تودی مرجع ارزانترین قیمت بلیط هواپیما و رزرو هتل با پشتیبانی 24 ساعته پاسخگوی تمام سوالات شما خواهد بود.
منبع:flytoday.ir

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/419277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو