عصر قم

آخرين مطالب

راهکار عبور از سختی مسیر طاعت الله در نگاه امام علی(ع) فرهنگی

راهکار عبور از سختی مسیر طاعت الله در نگاه امام علی(ع)
  بزرگنمايي:

عصرقم- حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه (س) که شامگاه 24 بهمن در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه 176 امیرالمؤمنین علی (ع) در بیان فضائل قرآن کریم، عنوان کرد: در بیان امام علی (ع) ویژگی‌های فراوانی برای قرآن کریم ذکر شده است؛ در نهج‌البلاغه بیش از 100 بار تعبیر قرآن و کتاب الله استفاده شده است.

وی با بیان این که حضرت در خطبه 176 نهج‌البلاغه بر اهمیت استفاده و نفع از بیان الهی قرآن کریم تأکید می‌کنند، اظهار کرد: حضرت در این خطبه بر پند و موعظه گیری از مواعظ الهی تصریح و می‌فرماید؛ نصیحت خداوند متعال در قرآن را بپذیرید.

وی ضمن اشاره به حدیث «إنَّ للّه ِعَلَی النّاسِ حُجَّتَینِ: حُجَّةً ظاهِرَةً و حُجَّةً باطِنَةً، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِیاءُ و الأئمَّةُ علیهم السلام و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ» از امام موسی کاظم (ع) افزود: خداوند متعال با اعطا دو حجت باطنی عقل و خرد و نیز حجت بیرونی پیامبران و کتاب‌های آسمانی حجت را بر انسان تمام نموده است.

وی به تاکید امیرالمؤمنین علی (ع) در رابطه با حرکت به سمت تجلی محبوب‌های الهی و پرهیز از کراهت‌ها اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلامی همیشه می‌فرمود؛ بهشت با سختی و مشقت و آتش جهنم با شهوات و هوس‌ها درهم آمیخته است و هر طاعت، عبادت و بندگی با سختی همراه است و از طرفی معصیت خدا نیز چیزی جز میل و شهوت نیست.

حسینی قمی در چرایی توامانی طاعت الهی با سختی، کسب فضایل و از بین بردن رذائل اخلاقی را از نخستین گام‌های تجلی بندگی الهی توصیف کرد و با بیان این که دور ساختن حسادت، بددلی، بد زبانی، تکبر، خودپسندی، بخل و… کار آسانی نیست، ادامه داد: این که انسان متواضع، سخاوتمند، خوش‌اخلاق و خوش‌گمان باشد به آسانی به دست نمی‌آید.

وی با تاکید بر این که اطاعت از خداوند متعال برای عامه مردم سخت و دشوار و عبادت برای اولیای الهی بسیار لذت بخش است، اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن کریم در رابطه با نماز می‌فرماید؛ «وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَی الْخَاشِعِینَ» نماز امری بسیار بزرگ و دشوار است، مگر بر خداپرستان فروتن.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: عده ای به طمع بهشت، برخی از ترس عذاب جهنم و عده‌ای نیز از سر معرفت و بدون توجه به بهشت و جهنم، ذات اقدس الهی را عبادت می‌کنند. رسول اللّه (ص) می‌فرماید؛ «أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ فَعانَقَها» برترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود و عبادت را عاشقانه در آغوش بگیرد.

وی بر اهمیت ورود و عینیت بخشی دینداری در متن زندگی و هماهنگ‌سازی تمام امورات زندگی با دین تصریح کرد و ضمن اشاره به حدیث «ما بَلا اللّه ُ العِبادَ بشَیءٍ أشَدَّ علَیهِم مِن إخْراجِ الدِّرْهَمِ» از امام صادق (ع) گفت: خداوند متعال بندگانش را به چیزی سخت تر از بذل مال نیازموده است؛ متأسفانه برخی از مسلمانان آن‌گونه که باید نسبت به پرداخت خمس و زکات که واجبی الهی است، اهتمام چندانی ندارند.

حسینی قمی در رابطه با نحو محاسبه و پرداخت خمس و زکات ارائه بیان کرد: وجوهات شرعی و سهم امام منحصر در حوزه علمیه و نشر کتاب‌های دینی نیست؛ تمام کارهای خیر و هزاران هزار آثاری که در کشور اعم از ساخت بیمارستان، تاسیس مرکز توان‌بخشی، خوابگاه دانشجویی و یا اذن هزینه برای سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان مشاهده می‌شود، تنها برخی از مصادیق هزینه کرد وجوهات شرعی است.

وی به فرازهای پایانی خطبه 176 نهج‌البلاغه و دعای امیرالمؤمنین علی (ع) اشاره کرد و یادآور شد: حضرت در این خطبه می‌فرماید؛ «فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَی نَفْسِهِ» رحمت خداوند بر کسی که شهوات خود را مغلوب و هوای نفس را سرکوب کند؛ چرا که باز داشتن هوای نفس از شهوت کار بسیار دشواری است.

وی نحوه طی مسیر سخت طاعت الله را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: حضرت در این خطبه سه راهکار اساسی را مطرح می‌کنند که بدگمانی به خود و انگشت اتهام‌ها را به سمت خویشتن گرفتن یکی از این موارد است؛ انسان‌هایی که همیشه خود را مقصر می‌دانند در مسیر اصلاح و کمال قدم بر می‌دارند.

حسینی قمی تقویت نقد درونی و گام نهادن در مسیر بررسی اشکالات خویشتن و استقامت در مسیر کمال را از دیگر راهکارهای طی مسیر سخت بندگی ذات اقدس الهی دانست.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/381592/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت