عصر قم

آخرين مطالب

باید ارتباط دانشگاه قم با جامعه و صنعت توسعه یابد علمی

باید ارتباط دانشگاه قم با جامعه و صنعت توسعه یابد
  بزرگنمايي:

عصر قم - رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: در یکسال اخیر قریب به 33 طرح پژوهشی با حوزه صنعت منعقد کردیم البته رضایت بخش نیست چرا که این دانشگاه ظرفیت‌های زیادی دارد و نیازهای صنعتی و اجتماعی قم نیز بسیار بیشتر از این میزان است لذا یکی از برنامه های جدی ما توسعه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی رئیس دانشگاه قم  در نشست خبری به مناسبت چهل و سومین سالگرد تأسیس دانشگاه قم که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه جامع قم به عنوان دانشگاه مادر استان مسئولیت نظارت بر همه مراکز آموزش عالی استان را برعهده دارد، عنوان کرد: اگر چه دانشگاه قم رسما در اسفند 1359 با عنوان مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب با محوریت شهید بهشتی و شهید باهنر مورد تایید قرار می گیرد اما در سال 1376 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگ به عنوان دانشگاه جامع به رسمیت شناخته می‌شود.
  وی ادامه داد: علی رغم عمر کوتاه دانشگاه، خدمات بسیار ارزنده ای داشته و جز 24 دانشگاه برتر کشور بوده است هر چند سال گذشته دانشگاه قم رتبه 33 را از نظر استانداردها در بین دانشگاه‌های کشور بدست آورده است لذا این مسئله نشان می‌دهد رقابت در ارتقا دانشگاه در بین دانشگاه های کشور جدی است
شریفی اظهار کرد: برای حفظ جایگاه دانشگاه قم در شأن شهر کریمه اهل بیت(ع) و ظرفیت های علمی بی نظیر قم باید اقدامات جدی‌تر و جهادی را در دستور کار داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه قم در حال حاضر شش دانشکده و یک پردیس دانشگاهی بین المللی و یک مرکز آموزش مجازی دارد، افزود: این دانشگاه 33 گروه آموزشی در رشته های مختلف، 146 گرایش تحصیلی، 38 رشته گرایش دکترای تخصص با مجموع 943 دانشجو دکتری، 76 گرایش در مقطع کارشناسی ارشد با مجموع 45 از درصد از کل دانشجویان را شامل می شود.
شریفی ادامه داد: دانشجویان مقطع کارشناسی در 32 رشته گرایش تحصیلی مشغول تحصیل هستند همچنین قریب به 3500 دانشجو از دیگر کشورها همچون عراق، سوریه، یمن، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داریم.
وی ابراز کرد: دانشگاه قم 283 عضو هیئت علمی دارد البته قریب به 15 نفر از اساتید نیز در مسیر جذب هستند لذا تا پایان امسال 300 عضو هیئت علمی خواهیم داشت.
شریفی ادامه داد: تعداد کارمندان و یاوران علمی دانشگاه 350 نفر است و قریب 250 نیروی شرکتی نیز در دانشگاه مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی به لحاظ مراکز آزمایشگاهی در دانشگاه وجود دارد، اضافه کرد: 90 آزمایشگاه در رشته های علوم پایه و فنی مهندسی وجود دارد که می تواند به دیگر مراکز استان خدمات ارائه کند همچنین تجهیز آزمایشگاه‌ها را به جدیدترین دستگاه‌ها و ابزارها در دستور کار داریم.
شریفی با اشاره به اینکه 51 شرکت در مجموعه دانشگاه قم وجود دارد که قریب هفت شرکت دانش بنیان رسمی هستند، ادامه داد: در یکسال اخیر قریب به 33 طرح پژوهشی با حوزه صنعت منعقد کردیم البته رضایت بخش نیست چرا که این دانشگاه ظرفیت‌های زیادی دارد و نیازهای صنعتی و اجتماعی قم نیز بسیار بیشتر از این میزان است لذا یکی از برنامه های جدی ما توسعه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت است.
وی افزود: شش مجله دارای رتبه علمی_پژوهشی از سوی وزارت علوم داریم و 13 نشریه نیز در مسیر کسب مجوز هستند لذا در مجموع 19 نشریه در دانشگاه داریم که یکی از آنها برای اولین بار در تاریخ ایران در مرکز استنادی بین‌المللی نمایه شده است.
شریفی اظهار کرد: وضعیت فعلی دانشگاه با توجه به نیازهای کشور و مزیت استان و همچنین ظرفیت دانشگاه قم رضایت بخش نیست لذا شورای تحول تشکیل دادیم که برخی برنامه‌های تحولی را اجرا خواهد کرد.
وی ادامه داد: در راستای تحول دانشگاه دست کم چهار دانشکده علوم انسانی و اسلامی، دانشکده علوم و فناوری های همگرا با محوریت علوم شناختی و هوش مصنوعی، فلسفه‌های کاربردی، دانشکده کارآفرینی تا سال آینده تاسیس خواهد شد.
شریفی با اشاره به اینکه باید بعد بین‌المللی دانشگاه قم تقویت شود، گفت: در همین راستا در حال جذب دانشجویان خارجی و همچنین بین‌المللی‌سازی نشریات و پژوهش‌های دانشگاه هستیم.
وی تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های وزارت علوم جذب 250 هزار دانشجوی خارجی است که این مأموریت به دانشگاه‌های کشور محول شده است تا فرهنگ ایران و اسلام نشر و گسترش یابد.
شریفی با اشاره به اینکه امروز مسئله نخبگان کشور یکی از دغدغه‌های مهم است، گفت: یکی از مأموریت‌های وزیر علوم که در این راستا بنیاد نخبگان را هم تأسیس کرد در خصوص نخبگان است. دانشگاه قم هم در این راستا به‌صورت جدی وارد شده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه قم می‌تواند به‌عنوان مجوز جذب نخبگان کشور به‌عنوان هیئت‌علمی وارد عمل شود و این آمادگی را دارد، یادآور شد: در نظر داریم برای سال آینده تسهیلات ویژه مالی، خوابگاهی در اختیار رتبه‌های برتر کنکور که دانشگاه قم را انتخاب کنند قرار دهیم.
رئیس دانشگاه قم در پایان عنوان کرد: در راستای خوابگاه‌های متأهلی هم کلنگ چهار خوابگاه متأهلی هم بر زمین زده شده است. امیدواریم در زمینه خوابگاه متأهلی دانشگاه قم الگویی برای تمام دانشگاه‌های کشور شود.
گفتنی است، خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی دانشگاه قم و شرکت های دانش بنیان بازدید کردند.
 

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/377881/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟