عصر قم

آخرين مطالب

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران:

حمل و نقل پاک، نیاز امروز پایتخت است/ تاثیر خروج خودروهای فرسوده از شهر بر کاهش آلودگی هوا شهرداری تهران

حمل و نقل پاک، نیاز امروز پایتخت است/ تاثیر خروج خودروهای فرسوده از شهر بر کاهش آلودگی هوا
  بزرگنمايي:

عصر قم - عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران بر این باور است که با خروج خودروهای فرسوده از تهران 40 درصد آلودگی هوای پایتخت کاهش می‌یابد.

محمد صادق حسنوند در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: داده هایی که بر اساس ایستگاه های پایش آلودگی هوای تهران و با فعالیت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اندازه گیری می شود، توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. بر همین اساس این داده های علمی حکایت از آن دارد که برای هر کدام از آلاینده های هوا روند برنامه ریزی متفاوت خواهد بود.
وی با بیان اینکه بر اساس این اطلاعات، ذرات معلق کمتر از 2‌5 میکرومتر یکی از مشکلات در بحث آلودگی هواست، افزود: این نوع آلاینده ها از سال 1390 که اندازه گیری آن شروع شده تا سال 1397 یک روند کاهشی داشته است، اما در سال 97 بر اساس پارامترهای خوبی مانند میزان بارش ها کمترین غلظت را در تمام این سال ها به خود اختصاص داده است.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: آلاینده ها در سال 97 حدود 5.5 برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت در تهران وجود داشته است.
وی یادآور شد: این در حالی است که اکنون به مدت 5 سال متوالی است که در شهر تهران روند افزایشی در میزان غلظت آلاینده ها را شاهد هستیم. به گونه ای که در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 13 برابر افزایش در میزان غلظت آلاینده ها را در هوای تهران شاهد هستیم که این داده ها وضعیت اسفباری را در آلودگی هوا نشان می دهد.
حسنوند با اشاره به اینکه مطالعات نشان می دهد در طول این سال ها نتوانسته ایم منابع آلاینده را کنترل کنیم و این انتظار وجود دارد که در آینده نیز این روند افزایش داشته باشد، تاکید کرد: تا سال 1399 گوگرد را در سوخت به حد زیادی کاهش دهیم اما از سال 99 در شهر تهران غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد افزایش چشمگیری داشته است.
وی در ادامه با بیان اینکه کنترل آلاینده های دیگر سخت تر است، گفت: به عنوان مثال در کشورهای توسعه یافته مشکل این کشورها ذرات معلق در هوا نیست، بلکه گازهای دیگری مانند اوزون و NO یا دی اکسید نیتروژن است؛ در تهران هر سال با افزایش این آلاینده ها روبه‌رو هستیم.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به اینکه چشمه های آلودگی هوا که خودروهای فرسوده است، افزایش پیدا کرده است آن هم در شرایطی که زمانی در تهران سالانه 300 هزار خودرو فرسوده از رده خارج می شد، اما اکنون این روند در تهران به صفر رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه به عبارتی تعداد خودروهای فرسوده ای که در طول سال های اخیر باید از رده خارج می شد، اکنون با هم تجمیع شده است؛ ادامه داد: به دلیل این میزان مواجهه با آلودگی هوا در تهران سالانه بین 6000 تا 6500 مرگ به علت آلودگی هوا ثبت می شود.
حسنوند بیان کرد: در موضوعاتی مانند مرده زایی، اثرات مستقیم بر جنین، کودکان و سالمندان نیز تاثیر آلودگی هوا را می توان دید. از سوی دیگر با توجه به اینکه هرم سنی جمعیتی در تهران بیشتر می شود، اثرات بیماری زای آلودگی هوا نیز بیشتر نمود خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا در ابتدا تصمیم گیران مشکل را متوجه می شوند و بعد اقدام می کنند، بیان کرد: این در حالی است که در ایران و به ویژه شهر تهران واقعا مطالعات معتبر و جدی برای شناسایی مشکلات وجود ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: هنوز مطالعات خوبی در رابطه با سهمیه بندی منابع انتشار آلاینده ها در کشور و شهر تهران وجود ندارد. در حالی که بر اساس این مطالعات باید سهم منابع را در شهر تهران مشخص کرده و در مرحله بعد اقداماتی که باعث کاهش آلاینده ها می شود، اولویت بندی شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به اینکه سرانه اقتصادی مشخصی در ایران وجود ندارد، تاکید کرد: مطالعات نشان می دهد سرانه تولیدات ناخالص داخلی از 8700 دلار به ازای هر نفر به 2500 دلار رسیده است. منابع مالی کافی نیز برای اجرای تمام برنامه ریزی ها نداریم.
حسنوند در ادامه گفت: بر اساس اولویت بندی هزینه فایده ها باید اقداماتی که در رابطه با کاهش آلودگی هوا انجام می دهیم را بررسی کنیم. به عنوان مثال باید مشخص کنیم که اگر بخواهیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم، به این میزان منابع مالی نیاز داریم و با انجام این کار باید عنوان شود که شاخص کمی آلایندگی هوا در مدت زمانی معین به چه میزانی کاهش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه تاکنون تمام اقداماتی که در حوزه کاهش آلودگی هوا انجام شده، گزارش نشده تا مشخص شود اقداماتی که انجام می دهیم، اثربخش بوده است یا خیر، افزود: بر اساس مطالعات دانشگاهی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و توسعه حمل و نقل عمومی مهمترین اقدامات است که می تواند اثربخشی 30 تا 40 درصدی داشته باشیم.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در بحث آلودگی هوا یک سازمان و مجموعه مسئول نیست، بلکه تک تک سازمان ها نقش دارند، ادامه داد: شهرداری در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی وظایفی را برعهده دارد؛ اتوبوس های نو که در 10 سال اخیر وارد ناوگان شده اند از استانداردهای لازم برخوردار نبوده اند. همچنین در زمینه توسعه فضای سبز و اینکه مردم به سوی حمل و نقل پاک تشویق شوند نیز مسئولیت هایی بر عهده شهرداری ها وجود دارد که این روند مستلزم آن است تا فضای شهری را به سمت ایجاد رغبت مردم به پیاده روی و حمل و نقل پاک ببریم.
وی با بیان اینکه تجربه جهانی نشان داده است که در کشور چین رکورد کاهش آلودگی هوا زده شده است اما با توجه به اقدامات منسجم و علمی با در نظر گرفتن شاخص های فنی توانستند به این موفقیت برسند، یادآور شد: در بحث آلودگی هوا باید به این مساله توجه کنیم که هر چقدر هزینه کنیم در بحث کنترل آلودگی هوا 8 تا 9 دلار سود برداشت می کنیم. تعطیلی مدارس و هزینه هایی که به مشاغل وارد می شود بسیار زیاد است. با توجه به تعداد مرگ و میر و ابتلای مردم به بیماری ها از جمله سرطان، توسعه حمل و نقل 8 برابر به نفع شهرها خواهد بود.
حسنوند تاکید کرد: در بحث کیفیت هوا هر میزانی که مردم را تشویق کنیم که از خودروی شخصی کمتر استفاده و به سوی حمل و نقل عمومی روی آورند، سود زیادی عاید تصمیم گیران و شهر و کشور می شود.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/377642/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

رشد دونیم برابری خروج اتباع غیر مجاز از استان قم

هوای قم در روز‌های آینده گرمتر می‌شود

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم

پنج المان بزرگ در دروازه‌های ورودی شهر قم در حال نصب است

برگزاری نشست معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی قم

بیانیه نماینده مردم قم در مجلس در پی عملیات شکوهمند «وعده صادق»

کشف بیش از 4 هزار و 300 کیلوگرم موادمخدر در استان قم در سال گذشته

بهره برداری از زمین چمن مصنوعی هنرستان شهید حیدریان قم

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم

حمایت فعالان رسانه‌ای استان قم از عملیات وعده صادق

شهرداری موافق تلفیق منوریل و خط 2 مترو قم است

اضافه شدن 6 دستگاه همودیالیز به بیمارستان کامکار قم

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

4 تن مواد مخدر در استان قم کشف شد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

چند راه روستایی قم به محور فرعی ارتقاء می‌یابد

ایمن سازی مسیر رودخانه‌های در پی هشدار بارندگی

حمایت منتخبان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از عملیات «وعده صادق»

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه 27 فروردین قم

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

حمایت منتخبان مردم شریف قم از عملیات «وعده صادق»

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

23هزار و 500 سند اراضی کشاورزی در قم صادر شد

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 28 فروردین ماه 1403

چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد

سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در قم تشکیل شد

زمینه تکمیل و بهره‌برداری از مونوریل قم فراهم شده است

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

تقویم روز و اوقات شرعی سه‌شنبه 28 فروردین 1403 افق قم

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد