عصر قم

آخرين مطالب

پیشروی به نقطه اعتدال و پیشرفت جامعه با حضور و فعالیت زنان علمی

پیشروی به نقطه اعتدال و پیشرفت جامعه با حضور و فعالیت زنان
  بزرگنمايي:

عصرقم- اساتید حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن، با اشاره به جایگاه ویژه زنان در جامعه، تقویت این جایگاه،‌ ایجاد فرصت‌های حضور برابر و به دور از رقابت کاذب و نگاه جنسیتی به زنان را مورد تاکید قرار دادند.

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه با اشاره به حضور زنان در صحنه اجتماع و فعالیتشان در زمینه‌های مختلف، گفت: از نظر اسلام و طبق آیات قرآن کریم از جمله آیه 40 سوره غافر، زن و مرد در مساله انسانیت بر دیگری برتری ندارند.

انسیه یوسفیان افزود: برغم تساوی و تعادل زن و مرد در مساله انسانیت، این دو در مساله خلقت از نظر جسم و روح با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت نشانه کمی و کاستی نیست، بلکه این تفاوت باعث اختلاف در وظایف می‌شود.

وی ادامه داد: اگر امروز تبلیغات بر این است که مردان برتر و اصل هستند و زنان باید خودشان را به مرحله مردانگی برسانند، این مساله برخلاف نظریه اسلام است؛ از نظر اسلام، حضور پررنگ زن ابتدا و در اولویت باید در محیط خانه باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف جامعه غربی، حفظ خانواده در اسلام یک اصل است و مدیریت مسائل اقتصادی به دست مردان می‌باشد؛ ولی مدیریت مسائل معنوی، عاطفی و احساسی به دست زنان است.

یوسفیان با بیان این‌که فعالیت زنان در اجتماع از جمله در تدریس و پزشکی لازم است، گفت: حضور زنان در صحنه اجتماع در مقایسه با گذشته افزایش یافته، ولی جای کار بیشتری لازم دارد؛ باید حضور در اجتماع همراه با تاثیر و موفقیت بالا و بدون نگاه جنسیتی به زن باشد.

وی تصریح کرد: زن باید با حضور مناسب و متعادل خود در جامعه آنچه شخصیت واقعی، برتر و والایی او هست را نشان دهد و در این راستا باید مساله حجاب و عفاف و حفظ مرز بین جامعه زنان و مردان رعایت شود.

وی با بیان این‌که حفظ مرز زنان و مردان به معنای دیوار کشیدن نیست، گفت: ‌در اسلام و قرآن در زمینه‌های مختلف حدود الهی داریم که حفظ حریم زنان یکی از آن‌هاست؛ برای حفظ موقعیت و شخصیت زن و انعکاس باطن درونی او، باید مساله مرز میان زن و مرد را در اجتماع حفظ کنیم و کسی بدون اجازه حق ورود به این حریم را ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این‌که در کشور ما و به‌ویژه استان قم نقش زن‌ها در جامعه نسبت به زمان قبل از انقلاب و گذشته پررنگ‌تر شده، افزود: باید مرد در جایگاه و نقش خود و همچنین زن در جایگاه و نقش خود دقیقا قوانین اسلام و قرآن را در همه کشورهای اسلامی و به‌ویژه در قم رعایت کنند.

وی با اشاره به تقویت حضور زنان در جامعه به ویژه استان قم، تصریح کرد: انتخاب مدیریت جامعه‌الزهرا(س) از میان خانم‌ها قدم رو به جلو می‌باشد و انتظار می‌رود این روند در سایر موسسه‌هایی که مراجعات در سطح کلان از سوی بانوان است نیز دنبال شود.

ظرفیت‌های بسیاری برای زنان در استان قم قابل بهره‌برداری و در دسترس است

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به مبانی اسلامی نسبت به جایگاه و نقش زن، گفت: زنان در منابع دینی، قرآن، روایات و فرمایش بزرگان، انسان‌ساز توصیف شده‌اند؛ تخریب جایگاه زن، پایین آوردن شخصیت زن و نگاه جنسی به زن حکایت از این موضوع دارد که جایگاه زن بسیار مهم است و اگر می‌خواهیم جامعه‌ای پیشرو باشد، به طور حتم نیروی پیشران در این جامعه، زنان آن جامعه هستند.

سیده زهرا حسینی افزود: اگر جایگاه اجتماعی زنان در جامعه به‌درستی تبیین شود، آن جامعه باصلابت و سلامت مشکلات را در هر حوزه‌ای که باشد به پیش می‌برد، اگر زنی خودساخته باشد افرادی را تربیت می‌کند که نقش‌آفرین هستند.

وی با بیان این‌که زن می‌تواند مردانی تربیت کند که منشا تحول جهانی شوند،‌ اضافه کرد: زنان بسیار تاثیرگذار و نقش‌آفرین هستند؛ انسان‌سازی موضوعی است که دغدغه‌مندان فرهنگی باید نسبت به آن آگاه باشند و ورود کنند.

وی با تاکید بر این‌که کریمه اهل‌بیت(س) الگوی زنان مسلمان و بانویی تمدن ساز است، بیان کرد: وجود موسسات علمی، حوزه‌ها، دانشگاه‌های مختلف و راحتی دسترسی به علم‌آموزی و تعلیم برای بانوان در شهر مقدس قم این انتظار را ایجاد می‌کند که زنان این استان باید علاوه بر نقش‌آفرینی در شهر خودشان، برای دیگر استان‌ها نیز تاثیرگذار باشند.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که ظرفیت‌های بسیاری در استان قم وجود دارد که قابل بهره‌برداری و در دسترس است، اضافه کرد: از نظر بنده نتوانستیم نقش‌آفرینی اصلی را برای استان و حتی کشور و جهان داشته باشیم، اما با توجه به ظرفیت‌های قم، دسترسی به این هدف ممکن است.

وی افزود: با اتاق های فکری که بانوان دغدغه‌مند با محوریت مساجد، محله‌ها و تشکل‌های مردمی مانند زمان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تشکیل می‌دادند، امروز نیز می‌توانند با چنین اقدام هایی در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرین باشند.

وی ادامه داد: همچنین با هم‌اندیشی و هم‌افزایی که بانوان فرهیخته می‌توانند با محوریت محله‌ها، مساجد و به میدان آوردن بانوان تحصیل‌کرده‌ای که ظرفیت آن‌ها شناخته نشده است،‌ داشته باشند، می‌توانیم موتور حرکت را مقداری تندتر و تمدن‌سازتر رو به جلو پیش ببریم.

بستر حضور زنان در جامعه به گونه ای فراهم شود که به اولویت مادری و همسری ضربه نزند

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز با بیان این‌که خداوند در نظام خلقت زن و مرد را از یک ذات واحد آفریده، گفت: واگذاری مسوولیت‌ها به زن و مرد بر اساس تفاوت‌هاست نه تشابهات؛ اگر مسوولیت اجتماعی زنان برای مسوولیت مادری و همسری تزاحم پیدا کرد، ‌اولویت مادری و همسری است.

معصومه ظهیری افزود: با توجه به این‌که زنان نیمی از پیکره جامعه هستند، در کنشگری، فعالیت اجتماعی و پذیرش مسوولیت‌ها باید مشارکت داشته باشند و محدودیت برای زنان معنا ندارد.

وی با بیان این‌که بازنشستگی از کنش اجتماعی برای زنان معنا ندارد، اضافه کرد: خانم‌ها حتی پس از بازنشستگی از کار اداری نیز می‌توانند در تشکل‌های اجتماعی، ‌هنری و ورزشی، فعال بوده و تاثیرات ارزشمندی در جامعه داشته باشند.

وی بیان کرد: بستر حضور زنان در جامعه که به اولویت مادری و همسری ضربه نزند باید توسط متولیان امر فراهم شود و این مساله یکی از مشکلاتی است که امروز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم؛ در واقع قوانین به نحوی تدوین نشده که اولویت‌های زنان محفوظ بماند و در عین حال بتوانند به سلامت از استعدادها،‌ قابلیت‌ها و توانمندی‌هایشان در جامعه بهره کافی و وافی را ببرند.

دبیر شورای امربه‌معروف و نهی از منکر استانداری قم با بیان این‌که جایگاه مدیریتی زنان از جمله این مباحث است، تصریح کرد: نمی‌توانیم نیمی از جمعیت جامعه را به دلیل زن بودن در رقابت مشابه، متوازن و متعادل حذف کنیم و آن‌ها برای رسیدن به جایگاه مدیریتی مبارزه کنند.

وی تاکید کرد: باید شرایط متوازن، متعادل و متناسب با استعدادها و توانمندی‌های زنان برای رسیدن به جایگاه‌های مدیریتی و فعالیت‌های اجتماعی بیش از گذشته فراهم شود و این روند بیش از گذشته شتاب داشته باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که وضعیت قم از لحاظ جایگاه زنان به نسبت شهرهای دیگر بهتر بوده و هست، گفت: قم حرم اهل‌بیت(ع)، مبدا انقلاب اسلامی، شهر قیام، اجتهاد و اقامه حق است؛ این شهر با شرایط ویژه‌ای که دارد باید قوانین ویژه نیز برایش تدارک دید.

ظهیری با اشاره به این‌که یکی از آن قوانین زیست عفیفانه و شرایط ویژه پوشش زنان و لباس مردان است، تصریح کرد: حضور مردان باید نشان‌دهنده کرامت و والایی قم و حضور زنان نیز نشان‌دهنده حیا، پاک‌دامنی و پوشش اسلامی باشد.

وی با تاکید بر این‌که باید از استعداد، توانمندی و قابلیت ایجاد تشکل زنان به نحو درست استفاده کرد، خاطرنشان کرد: زن همه‌جا مبدا خیرات است، زن در پرورش نسل صالح و ایجاد قابلیت‌های صلاحیت‌دار نقش مفیدی دارد.

وی افزود: در انقلاب اسلامی زنان پیشران و پیشگام بودند و پس از انقلاب نیز باید در قوانین، شرایط اجرایی قوانین و اسناد به نحوی برنامه را تدارک ببینیم و بنویسیم که از انرژی، استعداد، توانمندی و حضور زنان به نحو احسن در همه لایه‌ها استفاده کنیم.

20 جمادی‌الثانی سال 1444 قمری سالروز ولادت حضرت زهرا(س) مصادف با 23 دی‌ماه روز زن نام‌گذاری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/374812/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چند راه روستایی قم به محور فرعی ارتقاء می‌یابد

ایمن سازی مسیر رودخانه‌های در پی هشدار بارندگی

حمایت منتخبان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از عملیات «وعده صادق»

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه 27 فروردین قم

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

حمایت منتخبان مردم شریف قم از عملیات «وعده صادق»

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

23هزار و 500 سند اراضی کشاورزی در قم صادر شد

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 28 فروردین ماه 1403

چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد

سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در قم تشکیل شد

زمینه تکمیل و بهره‌برداری از مونوریل قم فراهم شده است

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

تقویم روز و اوقات شرعی سه‌شنبه 28 فروردین 1403 افق قم

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

توزیع گوشت گرم به شکرانه پیروزی علیه اسرائیل در بین نیازمندان قم

اجرای طرح فرهنگی آرایشگران قرآنی در 71 آرایشگاه زنانه قم

اجرای طرح ناظران افتخاری در قم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

حمایت دانشگاهیان قم از عملیات پیروزمندانه «وعده صادق»

لزوم فرهنگ‌سازی تفکیک زباله‌های خطرناک در قم

واگذاری 80 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد در قم

80 مددجوی کمیته امداد قم صاحبخانه شدند

میزبانی قم از لیگ بسکتبال جوانان کشور

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

طرح فرهنگی آرایشگران قرآنی در 71 آرایشگاه زنانه قم اجرا شد

معرفی چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی قم در سال 1402

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

بلاتکلیفی همچنان گریبان گیر نماینده قم در فوتسال

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

اردوی تیم ملی والیبال نشسته با حضور 2 نماینده از قم برگزار می شود

طرح ملی «ناظران افتخاری» در قم اجرا می‌شود

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

پله فرار تونل غدیر قم سال 1403 احداث می‌شود

تولد نوزادان در قم افزایش یافت

سرانه 31 مترمربعی فضای سبز در منطقه چهار شهر قم

اجرای طرح ثبت نام «کاسبان امین» برای توزیع کالا‌های اساسی در استان قم