عصر قم

آخرين مطالب

پل‌های عابر پیاده قم؛ سازه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران اما دشوار برای رهگذران اقتصادی

پل‌های عابر پیاده قم؛ سازه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران اما دشوار برای رهگذران
  بزرگنمايي:

عصرقم- قم یکی از کلان‌شهرهایی است که تعداد تصادف های شهری و فوتی‌های ناشی از آن بالاست که کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک از عرض زیاد معابر، چراغ‌دار نبودن برخی از تقاطع‌ها، عدم آرام‌سازی عبور خودروها و مکانیزه نبودن پل‌های عابر پیاده به عنوان عوامل مهم در بالابودن تصادف ها یاد می کنند.

ناگفته پیداست نقش اصلی پل عابر پیاده در حفظ جان عابرانی است که قصد عبور عرضی از خیابان را دارند، اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که پله‌های پرتعداد آن نفس بخشی از شهروندان بخصوص سالمندان، کودکان، معلولان و حتی افراد عادی را به شماره می‌اندازد، هرچند دراین‌بین برخی از افراد نیز با وجود توانایی در استفاده از این پل‌ها، عبور عرضی از معابر پرخطر را ترجیح می دهند.

فرهنگ‌سازی رفتارهای ترافیکی از دوران کودکی و مدرسه از مباحثی است که کارشناسان برای ترغیب مردم جهت استفاده از پل‌های عابر پیاده برای کاهش تصادف های شهری و فوتی‌های ناشی از آن تاکید دارند که بنظر می‌رسد به‌رغم همه اقدام های انجام‌شده، شهر قم هنوز در این حوزه با کاستی و مشکلات عدیده ای روبه‌روست که مشاهده پرشمار عبور عرضی عابران از معابر گواهی بر این مدعاست.

صاحب‌نظران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک همچنین بر این باورند که عواملی مانند مکان‌یابی نامناسب در نصب برخی پل‌ها و غلبه جنبه تجاری و تبلیغاتی بر استفاده ترافیکی، عدم فرهنگ‌سازی و آموزش‌های پایه‌ای و فقدان موانع بازدارنده جهت جلوگیری از عبور عرضی از معابر ارتباط مستقیمی با استفاده نکردن از پل های عابر پیاده وجود دارد که ضرورت دارد این مباحث در اصلاح یا نصب پل‌های جدید موردتوجه تصمیم گیران مدیریت شهری باشد.

مکانیزه سازی 6 پل تا پایان امسال

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار بیان کرد: در حال حاضر 52 پل عابر پیاده در سطح شهر قم نصب‌شده که 13 مورد از آن‌ها مکانیزه هستند.

حسین شعبانزاده افزود: مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در چند سال گذشته همیشه در برنامه‌های جاری مدیریت شهری بوده که به خاطر نوسانات بازار و عدم جذابیت برای سرمایه‌گذاران با بی میلی آن‌ها همراه شده است.

وی با اشاره به جمع‌آوری پل مکانیزه میدان شهید مطهری بیان کرد: این پل به خاطر ادامه عملیات عمرانی مترو قم و مجاورت مستقیم آن جمع آوری شد تا فضای کافی برای بهره‌برداری از ایستگاه مترو در این نقطه از شهر ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اظهار داشت: تا پایان سال 6 مورد از پل‌های عابر پیاده معمولی در نقاط پرتردد به‌خصوص در محدوده مراکز درمانی، مکانیزه خواهد شد.

شعبانزاده با تاکید بر اینکه شهروندان تمایل و علاقه چندانی برای استفاده از پل‌های غیرمکانیزه از خود نشان نداده‌اند، تصریح کرد: بخشی از این پل‌ها هم‌اکنون به محل تبلیغات مراکز مختلف تجاری و اقتصادی تبدیل‌شده و کارکرد اصلی خود را از دست داده اند.

آرام‌سازی، شاه‌کلید کاهش تصادف های شهری

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم، آرام‌سازی ترافیکی را راهکار مهم در مدیریت مطلوب ترافیک و عبور از عرض خیابان برای عابران پیاده و همچنین کاهش تصادف های شهری دانست و گفت: در نگاه کلان و کارشناسی نصب پل در هر نقطه‌ای که تقاضا برای آن وجود دارد امر معقولی به خاطر عوارض جانبی آن برای کسبه و بازاریان، معارضین محلی، اشراف به حریم زندگی برخی از شهروندان و هزینه‌های بالای اجرای آن، نیست.

شعبانزاده ادامه داد: آرام‌سازی ترافیکی شاه‌کلید اصلی در محورهای پرتردد شهری است که می‌تواند در قالب طرح‌های مختلفی مانند اجرای نقوش استاندارد، افزایش سرعتکاه‌ها و چراغ‌دار کردن تقاطع‌های شهری انجام بگیرد.

وی بابیان اینکه برای مکانیزه کردن هر پل عابر پیاده افزون بر 4 میلیارد تومان و نصب آسانسور نیز 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: طی ماه‌های اخیر 2 آسانسور در پل های عابر پیاده بلوار عمار یاسر نصب‌شده که با استقبال شهروندان مواجه شده است.

نظر شهروندان قمی در خصوص پل‌های عابر پیاده

فاطمه عباسی از شهروندان قمی باوجود اینکه خود را مقید به استفاده از پل عابر پیاده می‌داند، معتقد است: گاهی چنان عرصه و عرشه این پل‌ها را بنرهای تبلیغاتی فرامی‌گیرد و فضای داخلی آن محصور می‌شود که استفاده‌کنندگان به‌خصوص زنان احساس می‌کنند که وارد محدوده بی‌دفاع شهری شدند که این عامل به‌نوبه خود در کاهش استفاده از پل‌ها موثر است.

عارف مسلمی از دیگر شهروندان قمی نیز با انتقاد از وضعیت ظاهری تعدادی از پل‌های عابر پیاده بیان کرد: در کلانشهر مسافرپذیری مانند قم که همیشه در معرض قضاوت و توجه افراد مختلف می باشد لازم است تا رسیدگی به وضعیت نورپردازی، شست و شو، پاکسازی و رنگ‌آمیزی پل‌ها به‌صورت مستمر موردتوجه مدیران شهری باشد.

پل‌های عابر پیاده قم؛ سازه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران اما دشوار برای رهگذران

محمدامین رسولی شهروند دیگر نیز مکانیزه سازی پل‌های عابر را یکی از حقوق مسلم شهروندی برشمرد و بیان داشت: پل‌های عابر با این تعداد از پله برای افراد با شرایط سخت غیرقابل استفاده است و افراد سالم نیز رغبتی برای استفاده از آنها را ندارند.

وی ادامه داد: عبور سالمندان از این پل‌ها بسیار دشوار است و گاهی یک فرد سالمند یا بیمار اگر هم بخواهد از این پل ها استفاده کند مجبور است مسافتی طولانی برای رسیدن به آن را طی کند.

فاطمه ندیری از مادران قمی نیز با انتقاد از ضعف در نظارت بر رسیدگی به وضعیت پل‌های عابر پیاده، گفت: خاموش بودن پله‌ های برقی برای افرادی مانند من که مجبور است نوزاد خودش را در آغوش بگیرد و از این پله‌ها بالا رود بسیار سخت تر از عبور عرضی از معابر پرسرعت شهری است.

یکی از چالش‌هایی که شهروندان قمی در استفاده از پل‌های مکانیزه با آن مواجه هستند خاموشی غیرمعمول آن در برخی ساعات شبانه‌روز است که عملا وضعیت کاربری آن‌ها را غیرمکانیزه کرده و صرفا نام مکانیزه را یدک می‌کشند.

همچنین کارشناسان بر این باورند که حجم عرضه و تقاضای خودرو با ظرفیت معابر شهری نیز تناسب ندارد که این مساله سبب شده تا معابر شهری به تسخیر خودروها دربیاید و نقش انسان و شهروندان به‌عنوان صاحبان اصلی شهر به‌تدریج به حاشیه رانده شود.

باوجود تمام مباحث و مسائل پیرامون پل‌های عابر پیاده، عمده کارشناسان و شهروندان بر این باورند که شرط اصلی و شاه‌کلید استفاده از این پل‌ها مکانیزه شدن آن‌هاست به‌خصوص اینکه یکی از اهداف اصلی نصب این پل‌ها استفاده راحت سالمندان و کودکانی است که در شرایط کنونی امکان بسیار اندکی برای استفاده دارند.

گفتنی است استعلام خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم از شرکت پیمانکار تبلیغات پل‌های شهری نشان می‌دهد که هزینه اجاره ماهانه بیلبورد و عرشه پل‌ها بین 25 تا 55 میلیون تومان است و هزینه تبلیغات بسته به مناطق شهری نیز متفاوت می باشد، که نشان می دهد سرمایه‌گذاری در توسعه و احداث پل های مکانیزه ضمن اینکه بخش مهمی از نیازهای عمومی شهروندان در استفاده از معابر شهری را برطرف می کنند، می‌تواند در بازه زمانی مناسبی آورده اولیه را جبران کند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/373039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین شهرک صنعتی شکوهیه قم

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

نجات جان 23 نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان 6 طبقه در قم/مصدومیت آتش‌نشان قمی

نجات 23 نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان 6 طبقه در قم

کمبود 1000 نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

آیت‌الله رییسی به کراچی رفت

تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور 17514 نفر در قم

قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد

اختصاص 10 هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

داستانک/ دوستت دارم

(ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم

ادامه اجرای طرح «زیست شبانه» و نظارت بر فعالیت‌های اصناف در قم

آتش سوزی مهیب در یک واحد صنعتی شهرک شکوهیه قم

برداشت 22 میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم

پاکسازی محدوده شهر قم از زباله‌های پلاستیکی توسط دانش آموزان

آغاز ساخت 600 واحد مسکونی کارکنان دادگستری قم

انهدام بیش از 1680 باند توزیع موادمخدر در سال قبل

اظهارات «تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

آماده‌باش کامل راهداری استان قم به‌دنبال احتمال وقوع سیلاب‌های فصلی

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟