عصر قم

آخرين مطالب

طرح کشت قراردادی در 40 درصد از مزارع گندم قم اجرا شد اقتصادی

طرح کشت قراردادی در 40 درصد از مزارع گندم قم اجرا شد
  بزرگنمايي:

عصرقم- محمد علی سلامی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به این که با اجرای طرح کشت قراردادی گندم تکلیف کشاورزان از همان ابتدا مشخص می‌شود، افزود: با اجرای این طرح در استان، گندمکاران قمی با اطمینان خاطر بیشتری فرآیند کاری خود را دنبال می‌کنند که همین موضوع در نهایت موجب ارتقای کمی و کیفی سطح تولید این محصول راهبردی در مزارع استان می‌شود.

وی با اشاره به این که قم جزو استان‌های برتر کشور در زمینه اجرای طرح کشت قراردادی گندم است، افزود: حدود 2 هفته است که اجرای طرح کشت قراردادی گندم در استان قم توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی کلید خورده و در همین مدت کوتاه شاهد استقبال بسیار خوب کشاورزان در این خصوص بودیم؛ با توجه به نتایج خوبی که کشت قراردادی به همراه دارد و همراهی مناسب کشاورزان با آن، امیدواریم در آینده نزدیک زمینه اجرای این طرح در مورد سایر محصولات کشاورزی نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح کشت قراردادی به دلیل تاثیر مثبتی که در زمینه ارتقای سطح کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی ایفا می‌کند، عامل مهمی در پایداری امنیت غذایی نیز به شمار می‌آید و به همین دلیل مسئولان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان نسبت به اجرای آن اهتمام دارند.

سلامی در توضیح سطح زیر کشت گندم آبی در قم نیز گفت:‌ بیش‌از پنج‌هزار هکتار از مزارع استان قم زیر کشت گندم آبی است و به طور متوسط 20 هزار تُن گندم از این مزارع برداشت می‌شود و انتظار داریم تمامی گندمکاران استان در طرح کشت قراردادی شرکت و از مزایای آن استفاده کنند.

 طرح کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از کشاورزان در استان اجرا می‌شود و در آن مزایای خوبی دیده شده‌است که گندم‌کاران با استفاده از آن می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید کنند و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

در این طرح ابتدا نیاز است تا کشاورزان اطلاعات خود را در سامانه پهنه‌ بندی به روز کنند و بعد از آن به پایگاه اطلاع رسانی شرکت بازرگانی دولتی به نشانی https://gtc.ir مراجعه نمایند و نرم افزاری که به همین منظور طراحی شده‌است را دانلود کنند.

فرآیند ثبت نام در نرم افزار ساده است و با استفاده از کد ملی و شماره تماس کشاورز صورت می‌گیرد، بعد از عقد قرار داد در نرم‌افزار و تایید شدن آن، کشاورز می‌تواند برای استفاده از مزایای مورد نظر طرح همچون دریافت کود به کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مراجعه کند.

حتی کشاورزانی که کشت خود را انجام داده‌اند نیز می‌توانند قرارداد یاد شده را امضا و از مزایای درنظر گرفته شده در این طرح از جمله در بحث کود، بیمه و کرایه حمل محصول استفاده کنند و در پایان نیز محصول خود را در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

در این طرح کشاورزان پس از عقد قرارداد می‌توانند تنها با پرداخت 50 درصد مبلغ کل خرید کود، از برخی کودهای شیمیایی یارانه‌ای همچون فسفاته و پتاسه استفاده کنند، 50 درصد باقیمانده مبلغ این محصول در زمان تحویل گندم توسط کشاورزان به دولت از قیمت قابل پرداخت به آنان کسر می‌شود.

همچنین کشاورزان شرکت کننده در طرح کشت قراردادی گندم می‌توانند محصول خود را بیمه کنند، هزینه بیمه‌نامه نیز مانند نحوه خرید کود در زمان تحویل گندم کشاورزان به دولت از مبلغ قابل پرداخت به آنان کسر می‌شود؛ کسانی هم که از قبل بیمه دارند می‌توانند از تخفیف 20 درصدی که برای شرکت در این طرح درنظر گرفته شده، استفاده کنند.

دولت در این طرح برنامه‌ای نیز برای پرداخت کمک هزینه حمل محصول از مزرعه تا محل خرید گندم به کشاورزان دارد، در جریان این برنامه حمایتی بابت حمل هر تن گندم‌ مبلغ 100‌ هزار تومان به کشاورزان پرداخت می‌شود.

گفتنی است دولت سیزدهم در نخستین روزهای سال‌جاری قیمت خرید تضمینی گندم را به 11 هزار و 500 تومان افزایش داد که این موضوع کشاورزان را دل گرم کرد، به‌طوری که سال گذشته میزان خرید این محصول حدود 4.5 میلیون تن بود که امسال به 7.5 میلیون تن افزایش یافت. حتی شاهد افزایش بیش از 100 درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در 12 استان کشور بودیم که در این میان، خرید گندم در برخی از استان‌ها سه تا پنج برابر شده‌بود.

به طور میانگین 20‌ هزار تُن گندم از سطح پنج هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت این محصول راهبردی در قم برداشت می‌شود؛ کیفیت گندم تولیدشده در این استان مطلوب است،‌ همچنین کشت گندم بیشتر در جعفریه این استان صورت می‌گیرد و کشاورزان بومی منطقه در این زمینه مهارت خاصی دارند.

بیش از 2 هزار غله کار در مناطق مختلف قم مشغول فعالیت و کشت محصولات راهبردی همچون گندم هستند؛ به طور کلی بیش از 14 هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال 850 هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود 50 درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

گندم مورد نیاز استان قم در سیلوی بِتُنی 110هزار تُنی شهید آصف نخعی که در جنوب غربی شهر قم در محور قم ـ سلفچگان قرار دارد، ذخیره می‌شود؛ این سیلو با توان تخلیه و بارگیری 200 تُن در ساعت، در زمینی به مساحت 90 هزار مترمربع ساخته شده و از امکانات و تجهیزات کامل تخلیه و بارگیری گندم برخوردار است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/371493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف

روستای فردو از افتخارات استان قم است

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان