عصر قم

آخرين مطالب

نقش رسانه در ترویج فرهنگ تعاون و نوآوری‌های تعاون بررسی شد اقتصادی

نقش رسانه در ترویج فرهنگ تعاون و نوآوری‌های تعاون بررسی شد
  بزرگنمايي:

عصرقم- کرسی « نقش رسانه در ترویج فرهنگ تعاون و نوآوری‌های تعاون» با حضور عباس منصورنژاد، مدیر مرکز مشاوره بهینه؛ علی‌اصغر رکنی، معاون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛ یاسر شریفی، مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی جهاددانشگاهی قم؛ محسن صفری، سردبیر خبرگزاری ایسنای قم و مژگان فرهنگیان سردبیر خبرگزاری ایکنای قم، امروز 26 آذرماه در مرکز فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی قم برگزار شد.

نظام مسائل حوزه تعاون استخراج شود

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه اقدام پژوهشی در حوزه تعاون انجام شده است، بیان کرد: باید نظام مسائل از حوزه تعاون استان استخراج شود نه اینکه مشکلات از یک مدیر به مدیر دیگر منتقل شود و مشکلات احصاء و در قالب بسته به اداره کار ارجاع شود.

وی ادامه داد: جمعیت تعاونی‌های استان قم تنوع چندانی ندارد، باید در حوزه دانشگاهی نیز این مهم اتفاق بیفتد و سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه اطلاع‌رسانی باشد و جهاددانشگاهی قم اعلام آمادگی می‌کند که در این راستا با نهادهای متولی همکاری کند.

ادغام وزارت تعاون با کار، سبب کاهش رغبت مردم به امر تعاون شد

علی‌اصغر رکنی، معاون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ضمن تشکر از مجموعه جهاددانشگاهی قم بابت برگزاری این کرسی توجه به مباحث تعاون، اظهار کرد: آسیب‌شناسی مشکلاتی که تعاونی‌ها با آن دست و پنجه نرم کردند مورد توجه باشد؛ اینکه برخی در بدو تأسیس نمی‌توانند ادامه مسیر دهند، لذا باید این مشکلات شناسایی و برای رفع آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه 2هزار تعاونی در استان داریم که از این میان، هزار تعاونی در قم فعال هستند، بیان کرد: تعاونی‌ها به دو دسته تولیدی و توزیعی تقسیم می‌شوند، توزیعی در حوزه مسکن مصرف و خدمات هستند و تعاونی‌های صنعتی، کشاورزی و دامداری نیز توزیعی هستند؛ هرکدام دارای ساختار و سیاست‌های خاص هستند و قوانین تعاونی‌ها با یکدیگر فرق دارند، به عنوان مثال تعاونی مسکن نمی‌تواند در هیچ شرکت دیگری عضو باشند.

رکنی با اشاره به اینکه نوشته‌های کتاب با حوزه عملیاتی اختلاف زیادی دارند، تصریح کرد: تا سال 90 میان تعاون‌گر و حوزه تعاون ارتباط نسبی و رقابتی برقرار بود و هنگام مقایسه میان اداره تعاون با سایر حوزه‌ها برای مشارکت مردم، رغبت ایجاد می‌شد اما از زمان ادغام وزارت تعاون با کار به لحاظ ساختاری، رغبت مردم برای ورود به حوزه تعاون کاهش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: برای جذب مردم، نیازمند این هستیم که تعاون را به لحاظ ساختاری به وضعیت مطلوبی برسانیم که در شرایط کنونی به علت ادغام حوزه تعاون در وزارت کار مشکلاتی ایجاد شده است؛ همه بودجه‌هایی که به صورت اختصاصی در اختیار حوزه تعاون بود حذف شد و زبان ما الکن است که به مردم بگوییم در حوزه تعاون دخیل باشید.

رکنی اظهار کرد: تعاونی‌ها نه‌تنها حمایت نمی‌شوند بلکه باید شفاف باشند و به همه جا پاسخ‌گو باشند چون زیر ذره‌بین هستند؛ مردم باید برای خودشان کاری کنند، و  به صورت خودجوش افراد توانمند را بیابند که با سرمایه خرد خودشان، حرکت جمعی را با شبکه‌سازی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: دولت با توجه به شرایط کنونی کشور این امکان را ندارد تسهیلات ارزان‌قیمت، بخشودگی مالیات و سایر مزایا را به تعاونی‌ها بدهد، بنابراین مردم خودشان باید با سرمایه اندک خویش، گروه‌های جمعی را ایجاد کنند.

رکنی گفت: درون‌زا بودن تعاونی، آن‌ها را سرپا نگه داشته است و در همان نطفه گاهی اوقات خفه می‌شوند و توجیه نشدند که تعاونی به چه دلیلی تشکیل شده و عموم آن‌ها با هدف تسهیلات وارد میدان می‌شوند که در بدو ورود می‌بینند تسهیلاتی وجود ندارد و نمی‌توانند ادامه مسیر دهند.

وی با اشاره به نمونه‌های موفق تعاونی در استان قم، تصریح کرد: خود تعاونی‌ها هم بیان نمی‌کنند که ما تعاونی هستیم چون برخی تعاونی‌های دیگر با عملکرد ناموفق سبب سوءتفاهم شدند؛ اداره تعاون آماده معرفی نمونه‌های موفق در قم است.

قهرمان‌سازی الگوهای موفق در رسانه‌ها به ترویج فرهنگ تعاون کمک می‌کند

مجید ابوالحسنی گفت: برخی نهادهای متولی اشتغال که تعداد آن‌ها کم نیست، هنوز نتوانسته‌اند بودجه‌ها را در هدف درست بازده خرج کنند و تعاونی کمک می‌کند طرح‌های اشتغزال‌زایی ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه رسانه می‌تواند ذهنیت دولتمردان را هم تغییر کند، ادامه داد: امروزه نیازمند ایجاد شبکه داخلی در حوزه تعاون هستیم، یعنی مشاغل خانگی و خانوادگی ایجاد کرد  تا شعار مشاغل خانگی محقق شود؛ رسانه را در خدمت این جریان نگرفتیم و ژانرها و مستند سازی در حوزه شرکت تعاونی‌ها ایجاد نشده است و برای مردم تعریف نکردیم که با جمع شدن می‌توانید اتفاق بزرگ را رقم بزنید.

ابوالحسنی اضافه کرد: باید بدانیم رسانه چه وظیفه‌ای دارد و چگونه واقعیت‌های امروز را تبدیل به فیلم و رسانه کنیم چرا که مردم تحت تاثیر رسانه قرار می‌گیرند و حاضریم هزینه رسانه‌ها را متقبل شویم تا اتفاق مطلوب را رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه ما راه حل‌ها را بلد نیستیم و وظیفه امروز ماست که امینت اقتصادی ایجاد کنیم، گفت: امروز کار مقدس شده است چون سبد خانوار کم شده است و بسیاری به من مراجعه می‌کنند که در منزل کار به ما بدهید؛ فرهنگ کار نیاز ضروری شده است ؛ شبکه‌سازی در ایران و روستاها باید مورد توجه شود؛ ما دنبال آرمان هستیم و اگر قهرمان‌سازی کنیم می‌توان به نتایج مطلوب رسید.

تفکیک مخاطبین برای ترویج فرهنگ تعاون نیاز جدی امروز است

عباس منصورنژاد، مدیر مرکز مشاوره بهینه با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد یکی از دلایل غفلت از رسانه این است که کلمه بار معنای اصلی و تخصصی را از دست داده است و تکرار بی وجه زیادی دارد، گفت: ائمه(ع) در بیت‌المال حساس هستند و آن زمان رسانه، شعر بود و علت آن اهمیت حوزه رسانه است و شعر به عنوان یک رسانه در بحث تاریخ ائمه اهمیت والایی داشته است.

وی ادامه داد: منابع انسانی در قم یکی از چالش‌های بزرگی است که فرهنگ کار دچار چالش شده است؛ ماکس وبر در اخلاق سرمایه‌داری می‌گوید: روایت دینی از کار را متفاوت کردند و به جای اینکه بگویند کار چیست گفتند کار ریاضت مقدس است؛  تقدس زحمت کشیدن باید به فرهنگ کار برگرد و آرمان جمعی باید تعریف شود چون تقلیل پیدا کرده است و آرمان‌های ما فردی شده است.

منصورنژاد بیان کرد: فرهنگ تعاون نیاز به کار رسانه‌ای(نه به معنای مصطلح در ایران) دارد؛ تفکیک مخاطبین نخبگان اقتصادی و مخاطب عام در ترویج فرهنگ تعاون باید مورد توجه شود؛ متأسفانه امروزه با یک پیام به دنبال فرهنگ‌سازی هستیم در حالیکه در هر فرد و قشری باید به گونه‌ای فرهنگ ایجاد کنیم.

مدیر مرکز مشاوره بهینه با بیان اینکه سبد رسانه‌ای باید احصا شود و مطابق با آن مطلب ایجاد شود، گفت: مقدس چیزی است که انتخاب کنیم اما امروزه مردم برای زنده ماندن سه شیفت کار می‌کنند که این اختیار نیست؛ فرهنگ کار وقتی مقدس است که من انتخاب کنم.

جمع‌بندی نظرات کرسی‌های تعاون به متولیان امر تعاونی ارائه می‌شود

یاسر شریفی، مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی جهاددانشگاهی قم اظهار کرد: ترویج فرهنگ تعاون چالش‌ها و مشکلات تعاونی در حوزه صنایع دستی استان در جلسه قبل مورد بررسی قرار گرفت و سبب جریان‌سازی خبری شد و در همان جلسه مطرح شد که ترویج فرهنگ تعاون مغفول مانده است و به همین دلیل این کرسی به سمت نقش رسانه پیش رفت.

وی با اشاره به اینکه با جمع‌بندی نظرات در حوزه تعاون، این مطالب را به متولیان در کشور پیشنهاد و ارائه می‌کنیم، ادامه داد: سه ضلع دانشگاه، رسانه، بازار و دولت در این کرسی انتخاب شد تا به خروجی برسیم.

شریفی گفت: حوزه تعاون و نوآوری می‌تواند کمک کننده کسب و کار باشند و در مسیر رشد و توسعه نیاز به بازنگری داریم و باید سرمایه‌گذاران و مدل‌های موفق تعاون را در رسانه‌هابیان کنیم.

مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی جهاددانشگاهی قم ابراز کرد: ساختارها درست شکل نگرفته و در جذب هم مشکلاتی داریم که باید مشکلات جذب به تعاونی‌ها و احصا شود تا شاهد نتایج مطلوب باشیم.

عدم آشنایی مردم با تعاونی‌ها یکی از مشکلات جدی حوزه تعاون است

محسن صفری، سردبیر خبرگزاری ایسنای قم اظهار کرد: ارتباط بین تعاونی و رسانه باید جدی شود، یکی از اجزای مهم الگوی حکمرانی مطلوب، رسانه است و رسانه در هر شکلی باید شفافیت داشته باشد؛ عدم آشنایی مردم با تعاونی‌ها یکی از مشکلات جدی حوزه تعاون است.

وی ادامه داد: شفافیت در رسانه نباشد انتخابی هم وجود ندارد و انتخاب مردم هم دگرگون می‌شود، برای توسعه شفافیت باید اقدام شود و گاهی نگاه امنیتی به برخی مباحث و عدم شفافیت، سبب ضررهایی در جامعه می‌شود.

صفری با اشاره به اینکه نمونه‌های موفق در حوزه تعاون باید معرفی شود، ابراز کرد: تکرار در رسانه، ناخودآگاه ذائقه مردم را عوض می‌کند و اگر بتوانیم در این حوزه نقش ایفا کنیم شاهد اتفاقات مطلوبی هستیم. 

وی گفت: اگر دولت با با تاکید بر اقتصاد تعاونی فعالیت کند و تسهیلات ارائه دهد، مردم می‌توانند راه خودشان را برای اشتغالزایی پیدا کنند.

نهاد متولی تعاون باید نقشه و راهبرد جامع خود را مشخص کند

ابوافضل معرفی، مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی شهر قائم با اشاره به اینکه تعاونی شخصیت حقوقی دارد، بیان کرد: مزیت‌هایی برای تعاونی در نظر گرفته شده است اما در اجرا نهاد متولی وجود ندارد؛ وقتی راجع به استان صحبت می‌کنیم نیازهای متفاوتی وجود دارد و جمع کردن افراد یکی از نیازها است و نیاز دیگر این است که کدام نهاد متولی است.

وی ادامه داد: نهادی نمی‌بینیم که در مشکلات تعاونی‌های سیاست‌گذاری کند و یا کدام قسمت از قانون مؤظف کرده در خصوص تعاونی‌ها صحبت کند؟ تضاد منافع و تعارض سازمانی ایجاد شده و نهادی نیست که تعاونی‌ها را حمایت کند.

مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی شهر قائم با اشاره به اینکه راهکاریابی معمولا اجرا نمی‌شود و یا اگر تصمیمی گرفته شده اما تا به استان‌ها می‌رسد زمان زیادی می‌برد، اضافه کرد: عدم اطلاع‌رسانی به تعاونی‌ها نیز یکی از مشکلات است، به عنوان مثال یکی از بانک‌ها تسهیلات ارائه می‌داد اما تعاونی‌های قم در جریان نبودند.

معرفی با اشاره به اینکه قدرت دست رسانه‌هایی است که بیشترین مخاطب را دارند و برای ترویج فرهنگ  تعاون به مردم نباید از نقش این رسانه‌ها غافل شد، اظهرا کرد: نهاد متولی تعاون باید نقشه و راهبرد جامع خود را مشخص کند،  حتی گاهی تحصیلکرده‌های حوزه اقتصاد اطلاع ندارند که تعاونی چگونه است و چه مزیت‌هایی دارد.

رسانه‌ها مهم‌ترین نقش را در انتقال مفهوم واقعی تعاون به مردم دارند

مژگان فرهنگیان، سردبیر خبرگزاری ایکنای قم در پایان این کرسی با اشاره به اینکه مکتب اسلام دارای نظام اقتصادی خاصی است و مکرر در قرآن بر تعاون و همکاری تأکید شده است، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند به اصلاح ساختاری امر تعاون کمک کنند و با معرفی الگوهای موفق تعاونی‌ها گامی در راستای فرهنگ‌سازی این مهم بردارند.

وی ادامه داد: تعاون بهترین راهی است که می‌توان با آن نیازهای قشر محروم جامعه را برآورده و فاصله طبقاتی را کم و ثروت را به صورت عادلانه توزیع کرد.

فرهنگیان اضافه کرد: مشکل اصلی اقتصاد تعاونی، نبود فرهنگ‌سازی است و فرهنگ تعاون حتی در میان نخبگان نیز وجود ندارد چه برسد به عامه مردم؛ تعاون نیاز به همکاری جدی مردم دارد و رسانه‌ها مهم‌ترین نقش را در انتقال مفهوم واقعی تعاون به مردم دارند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/371044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی