عصر قم

آخرين مطالب

سرنوشت متفاوت قیمت روغن و مرغ در بازار اقتصادی

سرنوشت متفاوت قیمت روغن و مرغ در بازار
  بزرگنمايي:

عصر قم - روغن برخلاف رفقای خود، فروتنانه سر به‌زیر انداخته و در سراشیبی قدم برمی‌دارد. به‌شکلی که شاهد هستیم بطری 810 میلی‌لیتری ارزان‌تر از 63 هزار تومان دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ مرغ، ولی حکایتی متفاوت دارد.

پنج‌ماه بعد آزادسازی یارانه‌
قیمت مرغ، پنج‌ماه بعد از تصمیم دولت درباره تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها از 59 هزار و 800 تومان عبور کرده و خود را به وسط کانال 60 هزار تومان رسانده است. در واکنش به این اقدام، عرضه مرغ منجمد با نرخ 45 هزار تومان تحت عناوین تنظیم بازاری، آغاز شده و با شدت ادامه دارد.
جایگاه شیر، ماست، پنیر و روغن مایع هم در بازار نسبت به اواخر اردیبهشت‌ماه امسال تغییر کرده، اما روغن برخلاف رفقای خود، فروتنانه سر به‌زیر انداخته و در سراشیبی قدم برمی‌دارد. به‌شکلی که شاهد هستیم بطری 810 میلی‌لیتری عوض 63 هزار تومان، با قیمت 59 هزار و 400 تومان و حتی گاهی 50 هزار و 490 تومان دست مصرف‌کننده می‌رسد. شیوه پرداخت یارانه مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، شیر، ماست و پنیر به‌شکل رسمی از 20 اردیبهشت امسال تغییر کرد. در این گزارش بررسی می‌کنیم با گذشت پنج ماه از این تصمیم، بازار هرکدام از آن‌ها به کدام سمت حرکت کرده است.
قیمت لبنیات در نیمه مهر ماه 1401
قیمت شیر نایلونی کم‌چرب با وزن 900 گرم، در 20 اردیبهشت ماه به‌طور رسمی 15 هزار تومان اعلام شد. در بازار شیر نایلونی با حجم 800 میلی‌لیتر فروخته می‌شود. در حال حاضر پاک، پگاه و طراوت اقدام به تولید این نوع شیر می‌کنند و آن را 14 یا 15 هزار تومان می‌فروشند. اگرچه در بیشتر مواقع برای خریداران تخفیف‌هایی نیز درنظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال روی شیر کم‌چرب نایلونی طراوت با حجم 800 میلی‌لیتر قیمت 15 هزار تومان درج شده، اما می‌توان با تخفیف آن را 14 هزار و 250 تومان خریداری کرد. روی کیسه شیر پاک با همین حجم، عدد 14 هزار تومان به‌چشم می‌خورد، اما فروشگاه‌هایی مثل شهروند آن را جلوی صندوق 12 هزار و 460 تومان فاکتور می‌کنند. شرکت پگاه هم شیر کم‌چرب 800 میلی‌لیتری خود را 14 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده که در بعضی فروشگاه‌ها پس از اعمال تخفیف، 13 هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.
قیمت شیر پاستوریزه یک لیتری کم‌چرب نیز در حال حاضر بین 18 تا 28 هزار تومان تعیین شده، اما گاهی تخفیف‌هایی براش فروش آن اعمال می‌شود. مثلا روی بطری یک‌لیتری شیر کم‌چرب پاک عدد 18 هزار تومان خورده، اما بعضی فروشگاه‌ها 16 هزار تومان حساب می‌کنند. میهن بطری یک لیتری شیر کم‌چرب خود را 20 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده و با تخفیف ممکن است 18 هزار تومان فروشد.
بطری 955 میلی‌لیتری شیر کم‌چرب کاله 24 هزار تومان قیمت خورده و با تخفیف 22 هزار و 800 تومان به‌فروش می‌رسد. روزانه شیر پاکتی یک لیتری کم‌چرب را 28 هزار تومان و با تخفیف 25 هزار و 200 تومان می‌فروشد. در بازار انواع دیگری از شیر کم‌چرب با استفاده از اسامی کم‌لاکتوز یا بدون لاکتوز وجود دارد که برای خریدشان باید 26 تا 31 هزار تومان پول پرداخت کرد.
قیمت ماست کم‌چرب در 20 اردیبهشت‌ماه، برای دبه 2.5 کیلوگرمی، 49 هزار و 800 تومان تعیین شد. امروز در اواسط مهر 1401، برای ماست کم‌چرب دو کیلوگرمی پاک بدون قرو قمیش‌های مرسوم در نام‌گذاری باید 50 هزار تومان پول پرداخت کرد. این ماست گاهی با تخفیف 47 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. به این ترتیب قیمت دبه 2.5 کیلویی همین ماست تا 60 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. قیمت ماست کم‌چرب 1.9 کیلویی کاله هم 49 هزار و 900 تومان است. میهن ماست دو کیلویی کم‌چرب خود را 50 هزار تومان عرضه می‌کند که پس از اعمال تخفیف در بعضی فروشگاه‌ها به 44 هزار تومان می‌رسد. ماست کم‌چرب 2.2 کیلوگرمی طراوت نیز با تخفیف و بدون تخفیف، به ترتیب 52 هزار و 250 تومان و 55 هزار تومان فروخته می‌شود.
قیمت پنیر صبحانه 400 گرمی در کمترین حالت ممکن الان حدود 32 هزار تومان است. کاله این پنیر را با نام پنیر سفید تازه می‌فروشد در حالی که نوعی پنیر با نام پنج ستاره آمل کلاسیک با همین وزن را 44 هزار و 900 تومان قیمت‌گذاری کرده است و پنیر پنج ستاره آمل کم‌چرب را 45 هزار تومان عرضه می‌کند. برای خرید پنیر سفید ایرانی میهن با وزن 400 گرم، در حالت عادی باید 40 هزار تومان پرداخت کنید، اما بعضی فروشگاه‌ها آن را با تخفیف 35 هزار و 400 تومان عرضه می‌کنند. قیمت پنیر فتا دوشه با برند هزار 39 هزار و 800 تومان است. پنیر سفید تازه مانیزان قبل و بعد تخفیف به ترتیب 37 هزار و 500 تومان و 33 هزار و 750 تومان فروخته می‌شود.
مقایسه قیمت رسمی لبنیات و نرخ بازار

عصر قم


قیمت روغن مایع در نیمه مهرماه 1401
قیمت روغن مایع آفتابگران که روغن اصلی مورد استفاده در پخت‌وپز به حساب می‌آید، در بطری‌های 810 گرمی، اردیبهشت امسال به‌طور رسمی 63 هزار تومان اعلام شد. تولیدکننده‌ها از آن موقع تا حالا در دو نوبت اقدام به کاهش قیمت این محصول کرده‌اند. تصمیمی که شاید به‌خاطر کاهش تقاضا اعمال شده است. به‌هرحال روغن مایع آفتابگردان 810 گرمی در حال حاضر توسط بیشتر برند‌ها 59 هزار و 400 تومان فروخته می‌شود. بعضی برند‌ها که شهرت کمتری دارند، حتی حاضر هستند این مقدار روغن مایع را 56 هزار و 800 تومان و حتی 50 هزار و 490 تومان عرضه کنند.
قیمت مرغ در نیمه مهرماه 1401
قیمت مرغ گرم در خرده‌فروشی‌های سطح شهر این روز‌ها به‌طور متوسط حدود 68 هزار تومان در هر کیلوگرم است؛ اگرچه قیمت مصوب مرغ از نظر دولت همان 60 هزار تومان است. اگر وضعیت بازار مرغ را به یک مسابقه طناب‌کشی تشبیه کنیم، تولیدکنندگان مرغ یک سر طناب را به‌دست گرفته‌اند و می‌گویند با توجه به قیمت تمام شده، باید نرخ مصوب را افزایش داد. سمت دیگر طناب دست دولتی‌هاست که اصرار دارند فروش مرغ با قیمت بیشتر از 60 هزار تومان، تخلف به‌حساب می‌آید. چون احتمال دارد در شور و هیجان ناشی از این مسابقه طناب‌کشی، تعادل بخش عرضه و تقاضای بازار مرغ به‌هم بخورد، دولت همزمان به عرضه گسترده مرغ منجمد در قالب طرح‌های تنظیم‌بازار روی آورده است. در این عرضه هر کیلو مرغ منجمد ترکیه‌ای، 45 هزار تومان قیمت دارد
قیمت فروش مرغ گرم در بازار حداقل 57 هزار و 500 تومان و در حالت حداکثر تا 70 هزار تومان گزارش شده است و برای خرید یک عدد مرغ گرم 2.8 کیلوگرمی با پوشش نایلونی که تحت عناوینی مثل مرغ ارگانیک عرضه می‌شود، به پرداخت رقم 176 هزار و 400 تومان نیاز دارید. همچنین انواع شیک و قطعه قطعه شده مرغ در بسته‌بندی‌های شیک دو کیلوگرمی، توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای 198 هزار و 900 تومان به‌فروش می‌رسد.
منبع: tasnimnews.com

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/366428/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک