عصر قم

آخرين مطالب

موزه فاطمی، محور گردشگری فرهنگی شهر مقدس قم است اجتماعی

موزه فاطمی، محور گردشگری فرهنگی شهر مقدس قم است
  بزرگنمايي:

عصر قم - به نقل از آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، موزه آستانه قم در جوار بارگاه مقدس فاطمی به عنوان اولین موزه عمومی ایران، اولین موزه وقفی و بارگاهی ایران و جهان و تنها موزه تاریخی و هنری استان قم، و یکی از متنوع‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های ایران و جهان تشیع با هزاران اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و هنری شاخص و در طراز جهانی، می‌تواند محور و مدار گردشگری و موزه‌گردی در استان قم و ایران اسلامی قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
موزه یکی از مهم‌ترین مصادیق شاخص میراث فرهنگی و یکی جاذبه‌های فوق العاده گردشگری است که برای غالب اقشار جامعه، بسیار خاطره انگیزی، تاثیرگذاری و آموزندگی دارد. جذابیت همه جانبه موزه‌های تاریخی و هنری به حدی است که هرکس به اندازه انگیزه و استعداد و فهم خود می‌تواند در بازدید از اشیاء وآثار موزه بهره‌مند شود.
از این رو در هفته گردشگری گفت و گویی را با حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر مشکاتی رئیس اداره موزه فاطمی داشته ایم که در ادامه می‌خوانیم.
با توجه به اهمیت صنعت گردشگری نقش موزه آستان مقدس بانوی کرامت را در امر گردشگری شهر مقدس قم چگونه ارزیابی می‌کنید؟ سازمان جهانی گردشگری تعریفی از گردشگری فرهنگی ارائه کرده است، که بر اساس آن، «گردشگری فرهنگی شامل جابجایی افراد بر اساس انگیزه‌های فرهنگی مانند تور‌های مطالعاتی، هنر‌های نمایشی و سایر تور‌های فرهنگی، سفر به جشنواره‌ها و سایر رویداد‌های فرهنگی، بازدید از مکان‌ها و بنا‌های تاریخی، سفر برای مطالعه طبیعت یا هنر یا زیارت» است؛ بنابراین گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صنایع جهان است و تعداد فزاینده‌ای از گردشگران به دنبال گردشگری فرهنگی و تاریخی هستند و نه صرفاً سفر‌های تفریحی از این رو شایسته است نهاد‌های ذی ربط در عرصه اقتصاد و صنعت گردشگری هماره به محوریت بارگاه و موزه فاطمی التفات و اهتمام داشته باشند.

عصر قم

موزه فاطمی چه جاذبه‌هایی برای جذب گردشگر دارد؟ جاذبه‌های موزه فاطمی برای گردشگران ایرانی و غیرایرانی باتوجه به گفتمان جدید و چیدمان محتواگرای آن صرفا از باب تفریحی و سیاحتی نیست چراکه فراوانی، نفاست، قدمت و تنوع چهل گونه‌ای آثار باستانی، تاریخی، فرهنگی و هنری موزه از هزاره‌های قبل از میلاد تا روزگار معاصر، موجب شده ما بتوانیم برای سلیقه ها، باور‌ها و انگیزه‌های متفاوت بازدیدکنندگان تالار‌ها و گنجینه‌های گوناگونی ایجاد کنیم تا برای گردشگران مسلمان و غیرمسلمان جاذبه خاص خود را داشته باشد.
امروزه در موزه فاطمی وجود تالارعترت در 10 گنجنیه تخصصی و موضوعی با رویکرد دینی و اسلامی و صد‌ها اثر شاخص متعلق به دوران اسلامی و تالار عبرت در 6 گنجینه تخصصی و گونه‌ای با رویکرد تمدنی و تاریخی با ده‌ها اثر شاخص متعلق به قبل از اسلام و دوره حکومتی ایران، تاحد زیادی پاسخگوی نیاز‌ها و انتظارات و سلیقه‌های متفاوت زائران و گردشگران ایرانی و غیرایرانی است.

عصر قم

باتوجه به ماندگاری چند ساعته یا یک روزه اغلب مسافران شهر مقدس قم، موزه گزینه بسیار مناسبی است که گردشگران می‌توانند علاوه بر زیارت بارگاه نورانی کریمه اهل بیت علیهم السلام، بازدید از موزه فاطمی را در سبد سیاحتی و موزه گردی خود قرار دهند تا ضمن آشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی و شهر مقدس قم و دستاورد‌های سفر تاریخی و تمدن ساز حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها به دیار قم، خاطره‌ای فرح بخش از مسافرت خود به یادگار ببرند.
به نظر شما چه اقداماتی باید در راستای معرفی این موزه به عنوان هدف گردشگری در شهر مقدس قم انجام شود؟ موزه فاطمی در دو سال اخیر گام بسیار خوب و موثری در جذب گردشگران ایرانی و غیرایرانی برداشته است، به لطف خدا و عنایات بانوی کرامت از رهگذر تلاش‌ها و ابتکارات کارکنان موزه، تعداد بازدیدکنندگان ایرانی موزه نسبت به قبل از همه گیری کرونا در ماه‌هایی تا 5 برابر افزایش یافته و ما شاهد افزایش 50 برابری بازدید توریست‌ها و گردشگران خارجی در این موزه بودیم که امیدوارکننده است.
تغییر و تحول گفتمانی و چیدمانی موزه، اطلاع رسانی و تبلیغات مستمر در فضای مجازی، ایجاد سامانه خرید بلیط مجازی از طریق قم تیکت، ارتباط گیری با نهادهایی، چون آموزش و پرورش استان قم، هماهنگی و تعامل با اداره روابط بین الملل آستان مقدس از عوامل موثر و تسهیل گر در جذب گردشگران به موزه فاطمی بوده است؛ که با ادامه سیر بروز رسانی و تحول موزه ان شاء الله شاهد جهش خوبی در این عرصه خواهیم بود.
باتوجه به اینکه موزه فاطمی اولین و تنها موزه تاریخی هنری استان قم محسوب می‌شود؛ شایسته است که همه دست اندرکاران و فعالان عرصه گردشگری قم، “زیارت بارگاه فاطمی” و “بازدید از موزه فاطمی” را به عنوان دو جاذبه فوق العاده و منحصربه فرد این شهر مذهبی، محور و اولویت فعالیت خویش قرار دهند.
خادمان بانوی کرامت در موزه همواره پذیرای تور‌های ایران گردی و قم گردی است و از همکاری و هماهنگی بیش از پیش نهاد‌های مرتبط و مشابه به ویژه آژانس‌های مسافرتی و تورلیدر‌ها و راهنمایان گردشگری استقبال می‌کنند.

می‌توانید مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را بیان کنید؟
علی‌رغم تنوع یافتگی عرصه گردشگری و تخصصی شدن آن، موزه فاطمی به خاطر مزیت ها، آثار و داشته‌هایی که دارد در بسیاری از گونه‌های موزه‌ای و گردشگری قرار می‌گیرد؛ به طوری که این موزه تاریخی در جوار بارگاه فاطمی در جرگه “گردشگری میراثی” یا “گردشگری تاریخی” می‌گنجد و از سویی این موزه وقفی و بارگاهی در حیطه “گردشگری دینی” و “گردشگری مذهبی” و همچنین در بوته “گردشگری زیارتی ” محسوب می‌شود و از طرف دیگر به لحاظ کم و کیف آثارش در قلمرو “گردشگری فرهنگی” و “گردشگری هنری” نیز تعریف می‌گردد.
گرچه وجوه مشترکی در همه تعاریف انواع گردشگری وجود دارد و در مواردی هم پوشانی دارند. ولی موزه فاطمی به تناسب مخاطبان، با گفتمان و چیدمان محتواگرای خود می‌تواند در بسیاری از عرصه‌ها و جاذبه‌های گردشگری ورود پیدا کند؛ از این روی صاحب نظران و فعالان این عرصه را به تامل و ایده پردازی بیشتر در این زمینه دعوت می‌کنیم.
همچنین استقرار موزه فاطمی در شهر مقدس قم به عنوان پایگاه و کانون تشیع و مرکز ثقل حوزه و مرجعیت شیعه و خاستگاه انقلاب اسلامی ایران، استقرار در کلان‌شهرِ زائر پذیر قم به عنوان دومین شهر زیارتی ایران با سابقه و قابلیت جذب میلیون‌ها زائر ایرانی و زائر مسلمان غیرایرانی و هم‌جواری موزه آستان با حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها و دسترسی آسان به آن در هسته مرکزی قم و امکان قرار گرفتن موزه آستان به عنوان تنها گزینه “گذر مسافران” و ” زائران عبوری” در سبد گردشگری و تفریحی آن‌ها در فرصت چندساعته یا نیم روزه مسافرت عبوری به قم؛ فرصتی بی بدیل برای راهنمایان جهان گردی، ایران گردی و قم گردی است.
به طور مشخص پیشنهاد موزه فاطمی به راهنمایان گردشگری قمی و تورلیدر‌های حرفه‌ای ایران این است که از امکان طراحی مسیر‌های قم‌گردی و برگزاری تور‌های قم گردی، حرم گردی و موزه گردی برای زائران و مجاوران و نیز برای گردشگران و توریست‌های خارجی بهره بگیرند و با محور قرار دادن بارگاه و موزه فاطمی در این عرصه به کار و فعالیت خود رونق ببخشند.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/366255/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت