عصر قم

آخرين مطالب

چگونه می توان انسان های نا امید را از خودکشی بازداشت؟! علمی

چگونه می توان انسان های نا امید را از خودکشی بازداشت؟!
  بزرگنمايي:

عصرقم- درماندگی آموخته زمانی رخ می‌دهد که تلاش‌های مختلف فرد برای تغییر زندگی، موفقیت در آزمون‌ها، رقابت‌ها و چالش‌های مختلف به ثمر نمی‌رسد، هر راه و روشی که مورد استفاده قرار می‌گیرد با شکست روبرو می‌شود و انسان را به این نتیجه می‌رساند که نمی‌تواند کاری برای تغییر شرایط خود و رسیدن به خواسته و انتظاراتش انجام دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی و ارتباط آن با خودکشی با یک روانشناس علوم اعصاب شناختی به گفت و گو پرداختیم.
آرش فکری در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: در این شرایط واکنش‌ها متفاوت است. افرادی در افسردگی فرو می‌روند، گروهی تسلیم می‌شوند و سعی می‌کنند به صورت قربانی و سلطه پذیر جایگاه پایین خود را بپذیرند، گروهی نیز دست به اعمال تهاجمی می‌زنند و پرخاشگری می‌کنند و در اصطلاح دچار اختلال ضد اجتماعی می‌شوند.
وی افزود:  در تمام این موارد در عمق وجود فرد هنوز امید وجود دارد؛ امید به تغییر معجزه وار شرایط، امید به آمدن ناجی و غیره، در صورتی که امید به طور کامل از میان برود، ترس عمیق وجود انسان را فرا می‌گیرد که موجب بروز رفتار خودکشی می‌شود.
توضیح داد: با از میان رفتن کامل امید، احساس عدم امنیت زیادی در فرد شکل می‌گیرد گویا هیچ کس و هیچ چیزی را نمی‌تواند به عنوان دوست، چه بالقوه و چه بالفعل در نظر بگیرد و زندگی در این شرایط با وجود یأس کامل، ترس و عدم امنیت بسیار سخت و جانکاه به نظر فرد می‌آید؛ به همین دلیل تصمیم به انجام چنین عملی می‌گیرد تا به نوعی از این درد و رنج حل نشدنی خلاص شود.
وی ادامه داد: ضربه‌های ایجاد کننده این حالت می‌تواند متفاوت باشد، گاهی همانطور که گفته شد، ضربه‌های خفیف ولی همیشگی در اثر شکست‌های متوالی در یک حوزه یا حوزه‌های متفاوت مانند اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و غیره می‌تواند به این شرایط سخت ختم شود، ضربه‌های سخت و سنگین که به دور از انتظار بوده است و سبب فقدان و شکست شدیدی شده است، می‌تواند آسیب‌های شدیدی را ایجاد کند که منجر به درد و رنج شدیدی شود که گاهی بیش از حد تحمل و سرسختی روانی یک فرد باشد و در نتیجه این اتفاق را منجر شود البته فعال و عملگرا بودن و تفاوت‌های شخصیتی نیز می‌تواند دخیل باشد که فرد به آسیب ایجاد شده، چه واکنشی نشان دهد.
فکری ضمن بیان اینکه تفاوت‌های فردی و شخصیتی می‌تواند مؤثر باشد، تصریح کرد: در واقع اینکه فرد به صورت عملگرایانه در برخورد با شرایط سخت عمل کند و چه نقشه‌ای را برای برخورد با شرایط اتخاذ کند، به مدل شخصیتی او باز می‌گردد؛ اما اینکه با چه شیوه عملگرایانه‌ای برخورد نماید به هویت و میزان بلوغ روانی فرد مربوط می‌شود. در واقع هر اندازه فرد دارای توسعه شناختی بیشتر، مهارت‌های ذهنی و رفتاری قدرتمندتر باشد، بهتر می‌تواند شرایط را مدیریت کند.
وی افزود: اینکه آیا فرد انتظاراتش از زندگی، پیروزی، چگونگی رشد و پیشرفت و همینطور از دست دادن، شکست و آسیب تا چه میزان آگاهانه، منطقی و درست باشد، به بلوغ روانی ارتباط پیدا می‌کند.
روانشناس اظهار کرد: بلوغ روانی به آموزش باز می‌گردد و هر اندازه فرد در مواجه با شرایط، ساماندهی انتظارات، رویدادهای احتمالی در زندگی، نوع مدیریت درونی و بیرونی، خودنظم دهی و سازمان دهی عواطف و هر آنچه به گستره زندگی و رویارویی با آن مربوط است، آموزش‌های بهتر و کارآمدتری دیده باشد، دارای بلوغ فکری، عاطفی و رفتاری بیشتری خواهد بود و بهتر می تواند خود را کنترل کند.
وی ادامه داد: یکی از بازدارنده‌های مهم در این شرایط اعتقادات دینی و مذهبی است؛ چه از نظر حکم منع این رفتار و چه به لحاظ توکل و ایمانی که می‌تواند امید را همچنان در سخت‌ترین شرایط زنده نگه دارد، می‌تواند در کاهش احتمال این رفتار مخرب بسیار مفید باشد. بنابراین نبود اعتقادات مذهبی می‌تواند انجام این عمل را تسهیل نماید.
فکری در پاسخ به میزان خودکشی در بین افراد مشهور اینگونه عنوان کرد: در واقع تفاوتی در نرخ اقدام به خودکشی افراد مشهور و غیر مشهور وجود ندارد و تنها چیزی که وجود دارد این است که این اقدام توسط افراد مشهور بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و به صورت خبری در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود.
اوی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه فردی که توانسته به شهرت برسد و برخوردار به حساب می‌آید، چرا باید چنین رفتاری را مرتکب شود، گفت: تحلیل این امر می‌تواند به بحث انتظارات و پیامدهای پیروزی باز گردد، در واقع اگر میان آنچه فرد در ذهن خود از پیروزی و کسب موفقیت و دستیابی به یک جایگاه ویژه ساخته و پرداخته کرده و انتظارش را می‌کشد با آنچه واقعا رخ می‌دهد تفاوت و تعارض وجود داشته باشد و نتواند انتظارات فرد را برآورده سازد، باز هم ضربه‌ای ایجاد

می‌شود که به آسیب و احساس عمیق شکست و درماندگی منتهی می‌گردد. بنابراین یکی از مهمترین آموزه های بلوغ روانی، مدیریت انتظارات و خواسته‌های پس از پیروزی و زدودن انتظارات کاذب و اغراق شده است تا از یأس پس از پیروزی و موفقیت جلوگیری کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: امید است که با آموزش بلوغ روانی و بالا بردن مهارت زندگی در افراد جامعه و به خصوص کودکان و نوجوانان، بتوانیم جامعه‌ای پویا، همواره در تلاش برای رشد و توسعه همه جانبه و پایدار داشته باشیم و از این رهگذر امید و انگیزه را در تک تک افراد جامعه بالا ببریم تا دیگر شاهد این اقدام دردناک توسط هیچ انسانی نباشیم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/364801/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته