عصر قم

آخرين مطالب

جهاد دانشگاهی استان قم در مسیر اشتغال پذیری فراگیران خود موفق عمل کرده‌است علمی

جهاد دانشگاهی استان قم در مسیر اشتغال پذیری فراگیران خود موفق عمل کرده‌است
  بزرگنمايي:

عصرقم- علی حسینی امروز دوم شهریورماه در برنامه صبحگاهی شبکه قم، در معرفی حیطه‌های مختلف فعالیتی جهاد استان قم بیان کرد: جهاد دانشگاهی در کشور در چهار حوزه عمده فعالیت دارد، حوزه پژوهش، فرهنگی، آموزشی و کارآفرینی و تجاری سازی فناوری ها. لذا واحد جهاد در استان قم یک مجموعه جوانی است که جناب آقای کاظمی آشتیانی آن را پایه گذاری کردند و فعالیت‌های جهاد نیز 16 الی 17 سال است که شروع شده است.

وی افزود: رویکرد اصلی ما در حوزه آموزش و کارآفرینی بحث مهارت افزایی، توانمندسازی و اشتغال پذیر کردن فراگیران است، با تاکید بر اینکه مشاغل آینده و آینده شغلی خوبی برای آن‌ها لحظ شود،   لذا طبق بررسی انجام شده از این حیث هر سه شنبه وبیناری برگزار می‌شود و مشاغلی که تا سال 2050 ایجاد می‌شود را بررسی و حوزه بندی می‌کند.

حسینی حوزه‌های بررسی شده در جلسات آموزشی جهاد را شامل حوزه‌های اقتصاد سبز، اقتصاد سلامت، آی تی و حوزه‌های پیشرفتی آن برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به این حوزه‌ها و نیازهای شغلی که در آینده به وجود می‌آید و اینکه چه مهارت‌هایی برای کسب آن نیاز شغلی نیاز است برنامه‌ریزی می‌شود و آموزش لازم را می‌دهیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم اظهار کرد: در حوزه دانشگاهی مسیرهای شغلی متفاوتی را تعیین می‌کنیم، لذا وقتی فراگیر نزد ما می‌آید، به او برنامه می‌دهیم که از کجا شروع و به کجا برسد تا اشتغال پذیری وی محقق شود.

وی افزود: در کنار این برنامه‌ها، کار گروهی شغل‌های مختلف را رصد می‌کند که از لحاظ اشتغال پذیری مفید باشد و بعد به ارایه آموزش های تخصصی می پردازد. طبق مصوبه هیئت امنای جهاد، مجموعه جهاد دانشگاهی حلقه واصل صنعت و دانشگاه است، لذا این مقوله تعابیر مختلفی دارد و مسیرها و مشاغلی که مرتبط با صنعت هستند را نیز پوشش و در آینده به تعریف و ایجاد موقعیت شغلی آن می‌پردازد.

حسینی ادامه داد: فعالیت‌های جهاد بخشی از صنعت را پوشش داده و بخشی دیگر به لحاظ ارتباط جهاد با دانشگاه‌ها رقم می‌خورد و بخشی از فراگیران حوزه صنعت نیز که درخواست آموزش دارند این پیوست را ایجاد می‌کنند. خود ما نیز به سمت حوزه صنعت رفته و جلسات مختلفی با دفاتر صنعتی و شهرک‌های صنعتی در سطح استان برگزار می‌کنیم تا نیازهای آن‌ها برطرف شود. در حوزه دیگر، جهاد استان قم با کارخانجات مختلف و صنایع قم ارتباط می‌گیرد که در این خصوص تفاهم نامه و قرارداد های مختلفی هم وجود دارد.

وی بیان کرد: عمده فراگیران آموزش‌های جهاد را مخاطبین ما در میان جوانان و دانشجویان تشکیل می‌دهند که از 19 تا 35 سال را شامل می‌شوند، اما آموزش‌های ما برای عموم آزاد است و در سطوح و رشته‌های مختلف و در دوره‌های مختلف مانند، دوره فناوری اطلاعات از مبتدی تا اختصاصی، علوم پزشکی، هنر، علوم انسانی و زبان‌های خارجه که جهاد قم تنها جهادی است در کل کشور که امکان برگزاری آزمون تافل را دارد و مکالمه زبان عمومی تخصصی را نیز شامل می‌شود و همچنین حوزه در فنی مهندسی با کارگروه خوبی که  داریم که با مدیر گروه‌های دانشگاه ها هماهنگ هستند، برگژار می‌شود.

وی نقطه قوت آموزش‌های جهاد را فعالیت ها را نیازسنجی گروه‌های مختلف برشمرد که خودش طیف مخاطب را گسترش می‌دهد و به اشتغال پذیری فراگیران کمک می‌کند و افزود: دوره‌های دانشگاهی ممکن است کارایی لازم برای جذب افراد را نداشته باشد و ما آموزش لازم برای اشتغال پذیری بهتر را برای آن‌ها در نظر گرفتیم و مسیری که پیش رو داریم در آخر جذب آنها در مشاغل مرتبط با علایق و یا در مراکز نوآوری جهاد را سبب می‌شود.

حسینی با اشاره به طرح الگوی مشاغل خانگی که در سال قبل نیز در استان قم انجام شد و تقریباً هزار و 500 نفر را به بازار متصل کرد، اظهارکرد: بر فراگیران مشاغل خانگی در سطوح مختلف نیاز سنجی انجام شد و بعد از ارزیابی و استعداد سنجی برای آن‌ها آموزش تخصصی و در آخر اتصال به بازار رقم خورد.

وی مشکل اصلی در بحث مشاغل خانگی را اتصال به بازار دانست و گفت: در جهاد دانشگاهی واحد مشاوره نیز وجود دارد که مشاوره کسب و کار را انجام می‌دهد، در کنار آن برند سازی و شبکه سازی نیز صورت می گیرد، لذا در حوزه مشاغل خانگی باید کار تیمی انجام شود و در بحث تبلیغات، برندسازی، بحث بسته بندی و بازاریابی نیز در کنار هم فعالیت کنند تا دیده شوند.

حسینی گفت: آموزش ما در دانشگاه همراه با هزینه نیست و عموماً بسته به رسالت جهاد 70 الی 80 درصد دوره‌ها با قیمت‌های پایین عرضه می‌شود، لذا کمتر از 700 الی 800 هزار تومان برای قشر ضعیف برنامه ریزی می‌شود. بعضی دوره‌ها به لحاظ تخصصی بودن هزینه بالاتری دارند که برای آن هم تدابیری اندیشیده شده و ما آن‌ها را به شکل اقساطی دریافت می‌کنیم و با ارگان‌های مختلف هماهنگ هستیم که در این بین تخفیفات لازم را نیز می‌دهیم و با بانک‌ها نیز همکاری می‌کنیم تا جهت تحقق این امر وام پرداخت کنند.

حسینی حیطه و بنای اصلی جهاد را حوزه فرهنگی آن بیان کرد و گفت: شکل اولیه جهاد فرهنگی است و ما در جهاد بخش‌های مختلف فرهنگی را سازماندهی می‌کنیم، لذا دو خبرگزاری مهم نیز به نام ایسنا و ایکنا داریم که در جهاد قم مستقر هستند و در آخر بخش‌های انتشارات، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایرانی ایسپا و سازمان دانشجویان و دفاتر جهاد در دانشگاه‌های قم نیز تحت نظر جهاد دانشگاهی استان قم فعالیت دارند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/363477/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم