عصر قم

آخرين مطالب

تولید سالانه 29 هزار تن گوشت قرمز در قم اقتصادی

تولید سالانه 29 هزار تن گوشت قرمز در قم
  بزرگنمايي:

عصرقم- منصور دیان اردستانی اظهار داشت: تأمین غذا و امنیت غذایی جامعه یکی از مهمترین وظایف دولت هاست که این وظیفه در نظام جمهوری اسلامی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: در این راستا معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ضمن هماهنگی با سایر ادارات و معاونت‌ها و تشکل‌های مرتبط وظیفه برنامه ریزی و تأمین پروتئین مورد نیاز استان را بر عهده دارد و در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته شد به گونه‌ای که امروز استان قم به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور مطرح است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دامپروری استان قم ابراز داشت: تعداد 2486 واحد صنعتی و سنتی گوساله پروار بومی، دو رگ و اصیل با ظرفیت 93 هزار رأس و با تولید گوشت قرمز 20 هزار تن در سال در استان قم وجود دارد.

دیان اردستانی ادامه داد: تعداد 1102 واحد صنعتی و سنتی گوسفند پروار با ظرفیت 215 هزار رأس و با تولید 8 هزار تن گوشت قرمز در سال از دیگر ظرفیت‌های بخش دامپروری استان قم است.

تولید 29 هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته در قم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: جمع کل گوشت قرمز تولید شده در استان اعم از دام سبک و سنگین در سال 1400 با احتساب گوشت قرمز حاصل از دام‌های حذفی 29 هزار تن بوده که 3.2 درصد از تولید گوشت قرمز کشور را دارا است و بر اساس همین آمار قم در جایگاه پانزدهم کشوری قرار دارد.

وی همچنین بیان داشت: تعداد 1267 واحد صنعتی و سنتی گاو شیری با ظرفیت 32000 رأس دام مولد و با تولید 158 هزار تن شیر؛ 4/1 درصد از سهم تولید کشور را دارا بوده و استان در این بخش نیز در جایگاه 22 کشور است.

دیان اردستانی اضافه کرد: در زمینه گوسفند داشتی 1515 واحد سنتی و صنعتی با ظرفیت 255 هزار رأس میش مولد و تولید 400 هزار رأس بره در سال در استان قم فعال است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: درمجموع استان قم با تولید 324 هزار تن محصولات دام و طیور، 2 درصد از سهم تولید کشور را دار بوده ودر جایگاه چهاردهم کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه ریزی و پیگیری تکمیل و نگهداری از مجتمع‌های دامپروری استان قم ابراز داشت: استان قم در راستای اجرای سیاست انتقال دامداری‌های موجود در محدوده شهری به خارج از شهر نسبت به مکان یابی، برنامه ریزی و احداث چندین مجتمع دامپروری اقدام کرده که تا پایان سال 1400، پنج مجتمع گاو شیری، دو مجتمع گوساله پرواری و یک مجتمع گوسفند پرواری احداث شده است که برنامه ریزی جهت تکمیل و رفع نواقص و مشکلات این مجتمع‌ها یکی از چالش‌های مجموعه معاونت می‌باشد.


اجرای طرح پلاک کوبی و هویت گذاری دام در استان قم

وی به اجرای طرح پلاک کوبی و هویت گذاری دام در استان قم نیز اشاره کرد و ابراز داشت: این پروژه از سال 1398 همزمان با کل کشور در استان شروع شد و محدوده جغرافیایی اجرای این پروژه تمامی دامداری‌های سطح استان می‌باشد که با مشارکت اداره کل دامپزشکی استان، اتحادیه دامداران استان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، اداره امور عشایر استان و صندوق بیمه محصولات کشاورزی اجرا می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: از ابتدای اجرای طرح تاکنون تعداد 92 هزار رأس گاو و گوساله، 535 هزار رأس گوسفند و بره، 49 هزار رأس بز و بزغاله، 1854 نفر شتر و 56 رأس اسب در استان پلاک کوبی و هویت گذاری شده‌اند، با توجه به زاد و ولد و نقل و انتقال دام، پروژه مستمر بوده و تعداد دام سالیانه افزایش می‌یابد،

دیان اردستانی به ایجاد کشتارگاه بزرگ صنعتی دام در استان قم نیز اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل واقع شدن کشتارگاه دام موجود در حوزه خدمات شهری و ایجاد مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برای جمعیت شهرنشین و عدم وجود یک کشتارگاه صنعتی دام در استان؛ احداث یک کشتارگاه مدرن و صنعتی دام در استان ضروری به نظر می‌رسید که این مهم با برنامه ریزی و مکان یابی این معاونت و با تخصیص 20 میلیارد ریال از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و اختصاص 60 میلیارد ریال تسهیلات و با مشارکت بخش خصوصی به ظرفیت 1000 رأس گوسفند و 100 رأس گوساله و اشتغالزایی 100 نفر در یک شیفت کاری در منطقه جاده گازران احداث و به بهره برداری کامل رسید.


اجرای برنامه اصلاح نژاد و بهبود مدیریت گاو شیری و گوسفندی در قم

وی در خصوص طرح‌های اصلاح نژاد و بهبود مدیریت گاو شیری و گوسفند نیز عنوان داشت: هدف از اجرای این طرح بالا بردن میزان تولید شیر خام و گوشت قرمز با انجام عملیات اصلاح نژاد و آمیخته گری در بین گله‌های گاو شیری و گوسفند داشتی استان می‌باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: در این راستا بیش از 20 هزار دز اسپرم داخلی و خارجی از طریق بخش خصوصی به دامداران استان تخصیص یافته است. همچنین به منظور دستیابی به اهداف طرح، عملیات ثبت مشخصات ورکورد گیری، در بیش از 185 گله گاو شیری با ظرفیت 26000 رأس انجام گرفته است.

دیان اردستانی ادامه داد: همچنین در راستای افزایش تولید نسبت به آمیخته گری دام سبک (گوسفند و بز) استان با نژادهای سانن، آلپاین، رومانف و کرکی در قالب پروژه آمیخته گری کنترل شده اقدام شده است.

توزیع 130 هزار تن کنسانتره یارانه دار بین دامداران استان قم

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح بهبود تغذیه و جایگاه دام گفت: این معاونت با هدف تنظیم بازار و تأمین نیاز غذایی دام استان با همکاری اتحادیه دامداران، کارخانجات خوراک دام استان و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام به برنامه ریزی و نظارت بر تولید و توزیع بیش از 130 هزار تن کنسانتره یارانه دار بین دامداران کرده است. همچنین با ارائه تسهیلات توسعه بخش کشاورزی و با استفاده از نظرات کارشناسان بیش از 150 واحد دامداری روستایی را بهسازی نموده است.

دیان اردستانی در خصوص ساماندهی دام‌ها در استان قم نیز عنوان داشت: در این پروژه بیش از 2100 واحد دامداری صنعتی استان مورد پایش قرار گرفته و نسبت به شناسایی و تفکیک واحدهای فعال و غیر فعال اقدام شده است همچنین سعی شده با ارائه نظرات کارشناسی و برنامه ریزی واحدهای نیمه فعال و غیر فعال به چرخه تولید برگردند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تعیین قیمت تمام شده محصولات زیر بخش دام و طیور استان و پیگیری‌های مکرر جهت تصویب قیمت این محصولات در راستای حمایت از تولیدکنندگان این بخش و استمرار تولید و تضمین امنیت غذایی جامعه، تکریم ارباب رجوع در سال 1400 به تعداد 4000 نفر، نظارت بر تولید کارخانجات خوراک دام، کنترل جوجه ریزی از دیگر برنامه‌های معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/363305/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

آیت‌الله رییسی به کراچی رفت

تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور 17514 نفر در قم

قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد

اختصاص 10 هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

داستانک/ دوستت دارم

(ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم

ادامه اجرای طرح «زیست شبانه» و نظارت بر فعالیت‌های اصناف در قم

آتش سوزی مهیب در یک واحد صنعتی شهرک شکوهیه قم

برداشت 22 میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم

پاکسازی محدوده شهر قم از زباله‌های پلاستیکی توسط دانش آموزان

آغاز ساخت 600 واحد مسکونی کارکنان دادگستری قم

انهدام بیش از 1680 باند توزیع موادمخدر در سال قبل

اظهارات «تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

آماده‌باش کامل راهداری استان قم به‌دنبال احتمال وقوع سیلاب‌های فصلی

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

به ظاهر دوست اما دشمنانند

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

آواره شدن بیش از 110 هزار نفر بر اثر سیل در چین

ابراز امیدواری ایران برای رسیدن حجاج عمره به 700 هزار نفر در سال

بازداشت 20 نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در 3 استان جنوبی

هشدار پلیس فتای قم در خصوص فروش سؤالات کنکور

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

جلسات درس اخلاق آیت الله هاشمی علیا برگزار می شود

در محضر آیت‌الله درچه‌ای هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان