عصر قم

آخرين مطالب

بررسی نقش سیلاب‌ها در حل بحران آب اجتماعی

بررسی نقش سیلاب‌ها در حل بحران آب
  بزرگنمايي:

عصر قم - باشگاه خبرنگاران / یک کارشناس محیط زیست درباره علت کمبود آب باوجود سیلاب های اخیر توضیحاتی داد.
طبق آمار مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، سیلاب‌های اخیر حدود 9.5 میلیون متر مکعب به ذخایر آبی استان تهران اضافه کرده است این در حالی است که سخنگوی صنعت آب گفته است سیلاب‌های اخیر و افزایش ذخایر سد‌ها نشان‌دهنده رفع ضرورت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب نیست و 54 درصد ظرفیت مخازن سد‌های کشور خالی است.
یک کارشناس محیط زیست گفت: یکی از راهکار‌هایی که توسط برخی از کارشناسان مطرح می‌شود اجرای طرح‌های آبخیزداری است؛ طرح‌های سازه‌ای آبخیزداری (گابیون، سازه‌های ملات سنگی و خشکه چینی) به منظور تاثیرگذاری در رفتار هیدرولوژیکی حوضه آبریز و آرام سازی حوضه در قبال بارش ورودی و مدیریت وضعیت هیدرولیکی رودخانه و سیلاب دشت در پایین دست انجام می‌شود.
رضوانی گفت: نکته حائز اهمیت در این پروژه‌های عمرانی آبخیزداری باتوجه به موقعیت حوضه آبریز و ویژگی‌های آن، اینجاست که این سازه‌ها بعد از مدتی از رسوبات انباشته شده و نیاز به تخلیه رسوب دارند، عملاً کارکرد مهم این سازه‌ها در ایجاد تاخیر حجم ورودی سیلاب به پایین دست است و تا زمانی در کنترل سیلاب کارایی دارند که از رسوبات پُر نشده باشند.
او ادامه داد: نگاه تک بُعدی به مسئله سیل و طرح راهکار‌های مدیریت فیزیکی سیلاب (مثل طرح‌های عمرانی آبخیزداری) نه تنها منجر به مواجه درست با مسئله سیل در کشور نمی‌شود، بلکه مسئله سیل را به یک مسئله پایدار تبدیل می‌کند برای مثال نقش مدیریت کاربری اراضی، وزن بسیار مهم و جدی در مدیریت سیلاب دارد.
این کارشناس افزود: تغییر کاربری اراضی و تصرفات حریم و بستر رودخانه‌ها وقتی با دوره بازگشت بالاتر سیلاب روبرو می‌شود، می‌تواند خسارت جدی را به همراه داشته باشد؛ تغییر کاربری اراضی به خصوص تصرف حریم و بستر رودخانه در کشور ما ریشه در مباحث اجتماعی و اقتصادی دارد.
رضوانی گفت: مسئله زمین و ارزشمندی آن، همواره فرصتی برای دست درازی به این منابع طبیعی که به عنوان انفال شناخته می‌شوند، ایجاد می‌کند؛ همچنین در خصوص مشارکت مردمی و به خصوص کشاورزان در حوزه آبخیزداری، مشکلات مهمی وجود دارند که منجر به افزایش خطرات سیلاب می‌شوند.
این فعال محیط زیست تصریح کرد: اقدامات به ظاهر ساده از قبیل شخم زمین در جهت شیب که اکثراً در اراضی دیم موضوع رخ می‌دهد، منطقه را مستعد سیلاب می‌کند.
او گفت: مسئله سیل در کشور ما یک مسئله اجتماعی، اقتصادی، نهادی، سیاست‌گذاری و فنی و عمرانی است؛ اگر جنس مسئله درست تشخیص داده نشود در مواجه با آن دچار مشکل خواهیم شد و راهکار‌های امروز به معضلات فردا تبدیل خواهند شد. شاید به جرئت بتوان گفت آنچه که بعد از سیلاب 1953 میلادی هلند به عنوان راهکار مطرح شد و تا به همین امروز مشغول مطالعه روی آن هستند، تحلیل نهادی مسئله سیلاب بوده است.
باوجود بارش های سیلابی هنوز هم مشکل کم آبی داریم
رضوانی درباره‌ علت کمبود آب علی‌رغم بروز سیلاب‌ها گفت: در مسئله مدیریت آب در جهان تا سال 1990 میلادی یک الگوی فکری غالب تحت عنوان ماموریت هیدرولیکی (مدیریت فیزیکی و سازه‌ای آب) وجود داشت، اما بعد از آن و در 30 سال اخیر در جهان اتفاقات جدی در زمینه مدیریت آب صورت گرفت.
این کارشناس افزود: آنچه در کشور ما هنوز به عنوان مدیریت آب مورد توجه قرار می‌گیرد، نگاه ابزار محور برای مدیریت آب است.
این فعال محیط زیست ادامه داد: دکتر فرهادی ( جامعه شناس) بر این باور است آنچه از دوران امیرکبیر تاکنون به عنوان عقب ماندگی در کشور ما مطرح شده است، استفاده از ابزار‌ها و نداشتن چاه آرتزین تا تراکتور، کمباین و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق است، درحالی که آنچه امروزه در کشورمان شاهد هستیم با فراهم شدن این‌ ابزارها نه تنها توسعه اتفاق نیفتاد بلکه بنیاد توسعه هم بر باد رفت و بحران آب، بحران اول جامعه ما قرار گرفت.
رضوانی گفت: آنچه که امروز در حال وقوع در موضوع مدیریت آب در جهان است توجه به ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نهادی آب است؛ بعد از وقوع سیل 1953 هلند در کنار توجه به ابعاد تکنیکال و عمرانی برای مدیریت سیلاب، به ابعاد میان رشته‌ای این موضوع هم توجه شد.
او افزود: هلند در آن بازه زمانی سعی کرد به سئوال متولی سیلاب کدام نهاد باید باشد پاسخ دهد؛ سوال‌هایی از این قبیل در کشور ما وجود دارد که هنوز پاسخ داده نشده است. حدود 10 سال است در کشورمان این پرسش مطرح است که آیا باید سازمان محیط زیست و جنگل و مراتع و آبخیزداری ادغام شوند یا خیر؛ چند سالی است که عده‌ای طرح می‌کنند قرار است دولت طرح جامع آبخیزداری را تقدیم مجلس کند همه این موارد نشان می‌دهد هنوز مسئله و جنس مسئله تشخیص داده نشده و مستقیماً سراغ راهکار می‌رویم.
این کارشناس گفت: عده‌ای راهکارِ نجات آبخوان و مدیریت سیل را آبخیزداری می‌دانند، عده‌ای سدسازی و عده‌ای دیگر برای حل مشکلات تامین آب راهکار را شیرین سازی آب دریا و چاه ژرف می‌دانند، برخی دیگر توجه به دانش بومی و احیای قنات را از ضروریات می‌دانند.
رضوانی تصریح کرد: ابتدا باید جنس مسئله با توجه به آن مورد خاص تشخیص داده شود و بعد باتوجه به ابعاد مسئله آن را حل کنیم در غیر این‌صورت دچار پدیده‌ای به اسم مسئله در مسئله خواهیم شد ودائم در سردرگمی به سر خواهیم برد و مشکلات سیل، تامین آب و سایر مشکلات حل نخواهد شد.
او یادآوری کرد: ایران در بحث مدیریت آب کشور غنی است و از دانش بومی بسیار خوبی برخوردار است؛ توجه به این دانش بومی و ابتکارات محلی، نه تنها عقبگرد محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند پلی برای پیشرفت پایدار در کشورمان هم باشد.
این کارشناس درباره‌ مهار سیلاب در سازه‌های آبی شوشتر گفت: سازه‌های آبی شوشتر، قنات قصبه گناباد وسایر موارد از این نوع دانش بومی هستند که گذشتگان ما به عنوان ابزاری برای مدیریت آب از آن استفاده می‌کردند.
به گفته رضوانی، آنچه در تحلیل مدیریت آب در گذشته وجود داشته، نباید فقط ما را به جنبه ابزاری مدیریت آب رهنمود کند. آنچه از گذشته باقی مانده نیاز به مطالعه بیشتر دارد و فقط خلاصه در سازه‌های آبی نخواهد بود. به طور مثال آبیاری هفت پی آشتیان یک نظام سنتی تخصیص آب بین کشاورزان بود که مانع از ایجاد مناقشه بر سر کمبود آب و رقابت بین آببران شده است.
سخنگوی صنعت آب پیش‌تر اعلام کرده بود سیلاب‌های مردادماه در مجموع 7 میلیارد مترمکعب آب تولید کرد که از این رقم، 350 میلیون مترمکعب در سد‌ها ذخیره شد و 220 میلیون مترمکعب توسط تغذیه مصنوعی، در راستای احیای منابع‌آبی زیرزمینی هدایت شد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/362514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت