عصر قم

آخرين مطالب

قم دانش بنیان، موجودیتی که باید باور کنیم علمی

قم دانش بنیان، موجودیتی که باید باور کنیم
  بزرگنمايي:

عصرقم- در این نشست که با حضور خبرنگاران فعال در بخش علم و فناوری و همچنین مرتضی صدیقیان مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد، مباحث مرتبط به افزایش همکاری های فی مابین در حوزه اطلاع رسانی و همچنین احصای ظرفیت های این پارک در جهت فعالیت اطلاع رسانی در زمینه تحقق شعار سال و حمایت از شرکت های دانش بنیان و فعالان این عرصه، مطرح شد.

محسن صفری با اشاره به سبقه علمی و دانشگاهی این خبرگزاری بر لزوم فعالیت جدی خبرنگاران در حوزه شرکت های دانش بنیان و فن آور، معرفی فعالین موفق در این عرصه و محصولات دانش بنیان تولیدی و همچنین نشر دستاوردها و ظرفیت های پارک علم و فناوری و برگزاری نشست ها تاکید کرد.

در ادامه جلسه مرتضی صدیقیان مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان قم در خصوص دستاوردها و ظرفیت ها پارک و شرکت های دانش بنیان به ارائه گزارش پرداخت و بر لزوم همکاری و مطالبه گری رسانه های استان تأکید کرد.

 مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر اهمیت دانش بنیان و ظرفیت پارک های علم و فناوری تأکید داشتند، یادآور شد: اما تبدیل آن به گزاره اصلی شعار سال پیام مهمی داشت و خبرگزاری ایسنا از بین خبرگزاری ها و رسانه های دیگر از ابتدای سال در این عرصه فعال تر ظاهر شد.

وی با اشاره به این که معمولا چه از حیث خبری و چه از حیث اجرایی و دولتی اولویت استان توسعه زیست بوم نوآوری و فن آوری نیست، افزود: ذهن رسانه ای خبرنگاران باید به اندازه ای مطالبه گر باشد که وارد یکسری از مسائل همچون چگونگی شرایط پارک علم و فناوری، میزان صادرات دانش بنیان شرکت ها و چرایی کم و یا زیاد بودن آن، چرایی عدم استفاده از ظرفیت های تهران، چرایی منحل شدن برخی شرکت ها و انتقال به استان های دیگر شوند.

صدیقیان در ادامه اضافه کرد: خبرگزاری ایسنا که رسالت خود را به عنوان خبرگزاری دانشگاهی تعریف می کند طبیعتا بیشتر مخاطبان اش دانشجویان و دانشگاهیان هستند لذا می طلبد درباره نقشی که پارک علم و فناوری در اشتغال و حوزه علم و فناوری دارد تا اندازه ای فعال تر عمل کند.

وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری حلقه اتصالی بین صنعت و دانشگاه هستند، اظهار کرد: ماموریت اصلی پارک های علم و فناوری این است که دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و اعضای هیئت علمی با دانش روز مشکلات صنعت را حل کنند و به طور کلی این فرآیند اتصال باعث می شود توزیع ثروت از طریق فناوری و فعالیت ها و تاسیس شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد و پارک در همین راستا این توسعه و تجاری سازی فناوری را حمایت کند.

وی با بیان این که رسالت مرکز رشد و پارک علم و فناوری یکسان است، افزود: مرکز رشد شرکت های نوپا را تا حداکثر سه سال مورد حمایت قرار می دهد اما پارک علم و فناوری محدودیت زمانی ندارد و مادامی که یک شرکت رویکرد فناورانه داشته باشد می تواند در پارک مستقر باشد.

صدیقیان  چهار ویژگی فناورانه بودن، نوآوری و عدم مشابه داخلی، داشتن قابلیت تجاری سازی و کسب درآمد در بازار، امکان تحقق به لحاظ فنی را شرط پذیرش ایده در پارک علم و فناوری عنوان کرد.

وی ادامه داد: اگر چه پارک علم و فناوری سازمان دولتی و زیر نظر وزارت علم تحقیقات و فناوری است و منفعتی از میزان فروش شرکت ها ندارد اما برای ما مهم است که شرکت بازدهی داشته باشد و بتواند درآمدزایی و اشتغال آفرینی کند و به توسعه برسد و نقش بیشتری در افزایش سرانه درآمد کشور داشته باشد.

صدیقیان تاکید کرد: با توجه به بودجه دولتی پارک های علم و فناوری در سراسر کشور این میزان ایجاد اشتغال و تعداد شرکت ها دانش بنیان تحت حمایت و هزینه ها ی جاری آن ها راندمان پارک های علم و فناوری مثال زدنی است.

وی یادآور شد: به موجب قانون اگر شرکتی بخواهد از مزایای پارک علم و فناوری استفاده کند باید در پارک مستقر باشد البته این مسئله منافاتی ندارد که یک شرکت چند دفتر داشته باشد اما بخش اصلی فعالیت شرکت باید در پارک مستقر باشد.

صدیقیان با اشاره به خدمات پارک علم و فناوری برای شرکت ها همچون اینترنت پر سرعت، ملزومات اداری، رسیدگ به تأسیسات تصریح کرد: فضای استقرار رایگان نیست البته هزینه چندانی ندارد و سال گذشته به ازای هر متر مربع متوسط 17 هزار تومان اجاره بها تعیین کرده بودیم و از این مبالغ به شرکت های نوپا حدود 70 درصد و شرکت های دانش بنیان و توسعه یافته 30 تا 40 درصد در قالب حمایت های غیر مستقیم باز گردانده می شد.

مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان ضمن تأکید بر آیین نامه حمایت پارک علم و فناوری، گفت: معافیت قانونی، خدمات مشاوره ای، خدمات مالی و اعتباری، خدمات فنی و مهندسی، خدمات نمایشگاهی از جمله حمایت ها است که با توجه به توسعه یافتگی و شرکت های نوپا این حمایت ها تنظیم شده است.

وی تأکید کرد: اصلی ترین خدمات و مزایا پارک علم و فناوری برای شرکت ها وجهه مناسب، ایجاد فضای هم‌افزایی و حمایت های معنوی است.

صدیقیان در خصوص تشکیل تورهای بازدیدی اصحاب رسانه در راستای افزایش آگاهی و شناخت از ظرفیت های پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان اعلام آمادگی کرد.

با بیان اینکه تحقق اقتصاد دانش بنیان یک فرآیند است، خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه یک عضو هیئت علمی با کیفیت تربیت نکند چطور می تواند یک کسب و کار فناورانه دارای نوآوری ایجاد کند و بعد تبدیل به شرکت رشد یافته ای شود که وارد پارک علم و فناوری می شود و در مرحله بعد وارد شهرک صنعتی و به مرحله تولید انبوه برسد لذا این مسئله یک زنجیره است.

وی عنوان کرد: پارک علم و فناوری می تواند به انتقال فناوری، افزایش اشتغال زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی، جلوگیری از فرار مغزها و کاهش شکاف فناوری با کشورهای توسعه یافته کمک کند لذا اگر زنجیره زیست بوم علم و فناوری را تقویت نکنیم در آینده با مشکل روبه رو خواهیم شد.

صدیقیان رسالت اصلی پارک علم و فناوری استان را در حوزه توسعه فناوری های نرم در حوزه علوم انسانی و اسلامی معرفی کرد و افزود: تا سال 1404 باید حداقل 50 درصد ظرفیت پارک در اختیار شرکت های حوزه فناوری های نرم باشد.

وی با اشاره به تاسیس پارک علم و فناوری استان در سال 1391یادآور شد: همزمان مرکز رشد علوم انسانی و مرکز رشد فنی و مهندسی و بعد مرکز رشد مشترک با جهاد کشاورزی و اخیرا هم مرکز نوآوری با حضور دکتر ستاری تاسیس شده است.

وی ضمن تأکید بر این که در عملکرد پارک علم و فناوری استان سعی کردیم زیست بوم فناوری و نوآوری استان توسعه پیدا کند، افزود: در حال حاضر هفت مرکز شتاب دهنده و حدود هشت مرکز نوآوری، سه کانون خلاقیت و شکوفایی، هفت مرکز رشد، صندوق پژوهش فناوری کریمه، فن بازار منطقه قم را داریم که اینها در کنار هم اکو سیستم نوآوری و فناوری استان را تشکیل می دهند که راس آن پارک علم و فناوری است البته برخی از این مراکز زیر مجموعه پارک نیستند اما به دلیل ارتباط کاری و جامعیت پارک با ما همکاری های بیشتری دارند.

مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه در حال حاضر 105 شرکت عضو پارک علم و فناوری داریم، ادامه داد: از این تعداد 22 شرکت همبسته هستند به این معنا که خیلی بزرگ هستند و به دلیل کمبود فضای فیزیکی اگر چه امکان استفاده از خدمات مستقیم را ندارند اما همچنان عضو هستند و حمایت های غیر مستقیم را دارند البته دیگر امکان عضویت شرکت های همبسته وجود ندارد و 83 شرکت مستقر داریم، تعداد افراد شاغل در شرکت های پارکی تقریبا 2هزار و 49 نفر نیروی کار هستند که 32 درصد خانم و 68 درصد آقا هستند.

وی اضافه کرد: توسعه زیرساخت های فیزیکی پارک علم و فناوری استان تا سال 97، 2800 متر بوده اما با وجود پیگیری های انجام شده و برخی جانمایی ها همچنان دچار مشکل هستیم و با وجود اینکه در سفر ریاست جمهوری اختصاص شهرک ICT استان مطرح شده و با وجود قول مساعد استانداری هنوز این طرح عملیاتی نشده است.

صدیقیان با اشاره به اینکه در سال 93، 21 شرکت دانش بنیان در استان شناسایی شده، ابراز کرد: در سال 1401 استان قم از حیث تعداد شرکت های دانش بنیان با 110 شرکت در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/354722/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

تورم نقطه‌به‌نقطه در قم 10 درصد کاهش یافت

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات وعدهٔ صادق

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

قم از امروز بارانی می‌شود

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

بیش از 9 هزار خانه روستایی در استان قم مقاوم سازی شدند

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه دو شهرداری قم

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه 2 شهرداری قم

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه